Vegatopia Forum

Eten aan boord van vliegtuig

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #280 Gepost op: 07 april 2009, 12:41:32 »
Asian vegetarian van Malaysian Airlines is erg lekker. Ze hebben ook een goed enterteainmentsysteem aan boord, dat tegelijk een dvd-speler met tientallen films en tv-series, een mp3-speler waarop je je eigen playlist kan samenstellen uit honderden nummers en een spelcomputer is. En ik heb ook nog wat woordjes Deens erop geleerd (als een Deen "Fem, seks?" zegt, betekent dat niet "Fem wil je seks met me hebben?" maar "Vijf, zes?"). 

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #281 Gepost op: 12 april 2009, 13:11:25 »
Singapore airlines is ook zoiets als Malaysian, maar dan nog beter, jammer dat ik er weinig meer mee vlieg.

Op de terugweg van Shanghai naar NL businessclass upgrade gekocht van mijn frequent flyer miles, en toen werd het weer eens duidelijk waarom ik nooit een gratis upgrade krijg: ze vertikken het zo ongeveer om iemand met een speciale maaltijd te upgraden. Eerst kon het helemaal niet, toen kon het alleen als ik mijn asian vegetarian meal zou laten schieten, uiteindelijk kon ik ze ervan overtuigen dat ik wel genoegen zou nemen met mijn economy class AVML maaltje en geen business class maaltijd hoefde. Wat een gedoe. Op een van mijn andere vluchten was niet doorgegeven was dat ik vegetarier was, het was maar voor 2,5 uur en ik dacht voor de terugweg: laat maar zitten, en heb niet meer doorgegeven dat ik vegetarier was. Ik kreeg op die terugweg zonder speciale maaltijd spontaan een upgrade naar businessclass. Als veelvliegende vegetarier wordt je dus duidelijk achtergesteld bij anderen, omdat het omzetten van je maaltijd gewoon te veel gedoe voor ze is  >:(
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #282 Gepost op: 12 april 2009, 23:20:13 »
Wat een idioot gedoe!  >:(

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #283 Gepost op: 13 april 2009, 13:06:57 »
Wat is ongeveer het verschil tussen een gewone en een business class maaltijd?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #284 Gepost op: 15 april 2009, 14:31:50 »
In plaats van plastic krijg je aardewerk om van te eten, en in plaats van alles in 1 keer krijg je voorgerecht en hoofdgerecht na elkaar en soms ook je toetje apart. Ook de gerechten zijn anders, schijnen beter te zijn maar ik zie zelf het verschil niet zo.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #285 Gepost op: 28 mei 2009, 10:51:10 »
Northwest Airlines heeft standaard half vlees, half (asian) vegetarisch aan boord. Goede ontwikkeling, hoewel ze dit vast doen om alle lastige eters (halal, kosher, vego) in 1 keer te kunnen bedienen zonder al die aparte maaltijden te hoeven maken. Beetje vreemd dat de Asian Vegetarian maaltijd op de heenweg bleek te bestaan uit italiaanse pasta met kaassaus, maar op de terugweg werd dit goedgemaakt door een hele lekkere indiase maaltijd.

« Reactie #286 Gepost op: 28 mei 2009, 17:46:53 »

De Asian Vegetarian option van KLM is vervangen door een Hindu Vegetarische maaltijd dus dat zit wel goed denk ik.

Werk zelf voor KLM en als mensen om een veggie maaltijd vroegen gaf ik zowieso Asian Vegetarian want lekkerder dan een Western Vegetarian meal.

Paar keren dat ik Asian Vegetarian heb gegeten was het erg goed voor vliegtuigvoedsel.

Kieketok

« Reactie #287 Gepost op: 09 juni 2009, 16:00:21 »
In 2006 ben ik naar Indonesie geweest met Qatar Airways (oliestaatje bij saoedi-arabië). Met veel overstappen maar was de goedkoopste optie, vandaar. Eerst van Schiphol naar Munchen met KLM. Met de sandwiches waar Selly het over had (denk ik, iig 1 met mozzerella-tomaat, 1 met kip). Ik kon niet 2 vega krijgen maar gelukkig kunnen ruilen met vleesetend vriendje.

Qatar (Munchen-Doha en Doha-Jakarta; terugweg Jakarta-Doha en Doha-Londen) was verder echt prima geregeld. We kregen veel maaltijden (dat je na een tijdje echt vol zat) en er was zo'n entertainment ding als waar Poek het over had, oa nog een film gezien daarop over veganisme maar weet niet meer hoe die heette helaas. Eten was prima, ik kreeg mijn eten altijd eerder als de rest, smaak was goed voor zover dat kan bij vliegtuigvoedsel, soms echt lekker. Ik kon niet kiezen voor landenthema's of zo zoals ik hierboven lees (Asian of Western of zo) maar het was meestal arabisch achtig (o.a. couscous). Een keer werden ze een beetje boos, na een tussenlanding op Singapore zaten er nog maar een paar mensen in het vliegtuig dus ik kon bij het raampje gaan zitten. Toen konden ze me niet meer vinden voor de veggie-maaltijd blijkbaar. Wat me erg opviel is dat ze er blijkbaar automatisch vanuit gaan dat als het vega moet het dan ook gezond moet. Vriendlief kreeg gewone boter bij het ontbijt, ik kreeg dieetboter. En die was niet veganistisch of lactosevrij of zo dus dat was het niet, ik kreeg ook kaas. Bij het toetje hetzelfde verhaal, kreeg ik alleen fruit ipv pudding. En ik kreeg niet iedere keer een warm broodje erbij dat was wel jammer. In de nacht kon je trouwens stickers op je stoel plakken of je wel of juist niet gestoord wilde worden voor eten, dan kon je rustig slapen.

Op de binnenlandse vlucht van Denpassar naar Jakarta met Lion Air (goedkope Indonesische maatschappij) waren de maaltijden trouwens wel vaag geregeld (viel me mee dat je een maaltijd kreeg op een vlucht van een dik uur maar goed). Bij het afgeven van onze koffers kregen we zo'n piepschuimen cup noodles (smaak 'special chicken' maar wel vegetarisch), eenmaal in het vliegtuig kon je aan een stewardess vragen om daar kokend water bij te gooien.

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #288 Gepost op: 08 september 2009, 14:44:26 »
Bij Condor (naar Goa vanuit Frankfurt); vegetarische maaltijd online te bestellen, betaal je om één of andere reden wel €euro per maaltijd voor  ??? >:(
Wel was het prima verzorgd, al kregen wij steeds ons eten ene half uur eerder dan de rest, wat soms wat vervelend was, omdat je dan moet wachten tot de persoon naast je ook zijn eten op heeft om even naar de wc ofzo te kunnen. (Ik ben nogal neurotisch in vliegtuigen, dus ik moet vele lopen)

Eten was ok, standaard vliegtuigvoer. Kon slechter, maar ook beter. Wel totaal veganistisch zelfs, omdat er vele hindoes met die vlucht reizen.

Het lekkerste eten heb ik jaren geleden gehad op een vlucht naar San Diego met United Airlines. Daar hadden ze reuzenravioli met zo goed als verse tomatensaus

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #289 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:41:44 »
KLM vlucht in europa: Uurtje of drie vliegen, dan lust ik best een snackje. Ze hebben alleen garnalenwraps. Op mijn vraag of het tegenwoordig gebruikelijk is om geen vegetarische optie meer te hebben is het antwoord: ach, vegetariers eten ook vis toch. Op mijn antwoord dat dit niet zo was, werden de schouders opgehaald. Zucht. Later nog even op teruggekomen, want ik heb zelfs aangegeven op de boeking dat ik graag een veganistische maaltijd wil: Op vluchten binnen europa doet KLM helemaal niets meer met de special meal requests, hebben ze niets wat je kunt eten, dan heb je pech. Ik vind het nogal bot eigenlijk. Dan koop ik liever mijn eigen spullen aan boord, daar zit altijd nog wel een vegetarische optie tussen. Ik kreeg wel spontaan twee stukken boterkoek in plaats van een, zodat ik toch iets vullends in mijn maag had, dat was wel weer aardig.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #290 Gepost op: 14 oktober 2009, 01:42:15 »
Laten we even wel wezen, als je van Leeuwarden naar Maastricht treint, krijg je ook geen stuk droog brood te vreten. Maarreh, als je drie uren vliegt, hoort een hapje er blijkbaar wel bij. Dat is leuk en lekker, en je betaalt er ook nog eens voor. Dus ik vind dat je dan inderdaad wel iets vegetarisch mag verwachten - zeker als je dit vantevoren kunt aangeven. De laatste jaren is daar de klad behoorlijk ingekomen - de vegetarische optie is gewoon wegbezuinigd. Op mijn vlucht van Nice naar Zürich kreeg ik een broodje ham. 'Heeft u ook iets vegetarisch?' 'Ja, alleen op verzoek, budget enzo'. Dat was dan nog netjes, meestal krijg je nul op request. En als niemand iets krijgt, is dat verder geen probleem. Maar als iedereen om je heen een vliegtuigmaaltijd naar binnen werkt, dan wil je dat ook. Pueri pueri sunt en zo.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #291 Gepost op: 16 oktober 2009, 17:11:10 »
Het maakt mij inderdaad niet zoveel uit als er op korte vluchten geen maaltijdservice is, als ik dat maar van te voren weet. Dan neem ik iets mee, of ik koop iets in het vliegtuig (zit altijd wel een vegetarische optie bij). Maar wel iedereen een luxe set met wraps geven en dan de vegetariers op een houtje laten bijten vind ik inderdaad stom. Er gaat dan ook wel een klacht naar KLM.

Olympic Air, 3,5 uur vliegen met avondmaaltijd aan boord. Mijn verzoek voor een veganistische maaltijd was niet aangekomen op een of andere manier, maar ze vonden na lang zoeken nog een diepvriesmaaltijd die ze voor me in de oven zetten. Een kwartier later: keurig geserveerde vegetarische maaltijd die nog bevroren was. Ik heb gevraagd of het nog wat langer in de oven kon. Nog een kwartier later: aan de buitenkant ontdooid en van binnen nog steenkoud, maar ze hadden er zoveel moeite voor gedaan dat ik het een beetje sneu vond om het weer terug te sturen. Ik heb 1/3 opgegeten (het niet al te koude gedeelte) met de salade, broodjes en het toetje, dat was ook wel voldoende.

VLM: 45 minuten vliegen, je krijgt je drankje in een echt glas, keuze uit broodjes kaas of ham, plus een chocolaatje bij de koffie/thee. Zo kan het dus ook. Ze zijn nu onderdeel van KLM dus dat zal wel snel afgelopen zijn met die luxe, jammer want echt een heel fijne maatschappij. Ik kan natuurlijk best 45 minuten zonder drankje en broodje, maar het maakt dat vervelende gereis net iets aangenamer.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #292 Gepost op: 17 oktober 2009, 08:25:53 »
Baltic Air: je krijgt helemaal niets, ook niet op langere vluchten (vier of vijf uur), maar kunt wel dingen kopen of van tevoren een maaltijd bestellen. Waarbij de vegetarische iets duurder is dan de niet-vegetarische, en de koosjere zelfs vier keer zo duur.

Uzbekistan Airways: op een korte (anderhalf uur) vlucht twee keer drinken en zoute koekjes. En verder geen onzin als safety procedures, ipods die uit moeten en waterverboden. Maar wel voor het eerst dat iemand controleerde of de bagage die ik meenam ook inderdaad van mij was.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #293 Gepost op: 17 oktober 2009, 10:10:14 »
Maar wel voor het eerst dat iemand controleerde of de bagage die ik meenam ook inderdaad van mij was.

Hoe werkt dat, je moet je ID laten zien bij de bagageband? Ik heb ook nooit meegemaakt dat dat gecontroleerd wordt, maar het lijkt zo wel aantrekkelijk om een andere koffer mee te nemen...

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #294 Gepost op: 17 oktober 2009, 11:25:27 »
Nou, bagageband... ;)
Alle bagage werd op een karretje geladen en daar moest je je tas afhalen, en bij het verlaten van het terrein controleerde iemand of jouw bagagetag bij het begagetagplakkertje op je boarding pass hoorde.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #295 Gepost op: 17 oktober 2009, 20:28:10 »
North-West naar Boston: ze delen altijd een veggie en een niet veggie optie uit. Ik had Asian Vegetarian doorgegeven voor ons beide (want bij KLM geboekt) maar eerdere keren bij North-West kreeg ik dat niet maar 'gewoon' de veggie optie waar iedereen keuze uit had. Prima natuurlijk, veggie is veggie. Vorige keer vroeg ik me al af hoe het zou moeten als de meeste 'gewone' mensen de veggie optie namen en jij aan het eind van de rijen zat. Nou... dan heb je dus gewoon pech. Toen de totaal ongeïnteresseerde stewardess bij mij was, was het veggie etn volgens haar op. Ik stond volgens haar ook niet op de veggie lijst (volgens de KLM infolijn wel). Na gezeur van mij, dat ik er speciaal nog achteraan had gebeld, werd er toch nog een veggie maaltijd te voorschijn gehaald. Als we met 2 veggies geweest waren had 1 van ons gewoon geen eten gehad. Ik kreeg overigens canneloni met tomaat, kaas en spinazie en een Griekse salade: lekker. De snack later op de vlucht (keuze uit veggie wrap of veggie 4 kazenpizza en een ijsje - ik nam de pizza) was best lekker.

Terug met KLM vanuit New York: prima Asian veggie maaltijd met wat droge dahl, rijst en bloemkoolerwtencurry, een salade en echt lekkere meloen. Bij het ontbijt: een chocolademuffin, sinsaasappelsap en yoghurt met gelatine. Nou vergaat de wereld niet, maar ik vind dat best slordig: yoghurt met gelatine als je doorgeeft veggie te zijn. Geven ze die yoghurt ook aan mensen met een koshere en halalmaaltijd? Ik ga KLM maar eens mailen, want dat van de heenweg vind ik echt storend. Ik vermoed dat NorthWest helemaal niet aan een vegetarische aparte maaltijd doet want alle keren dat ik met hun vloog kreeg ik de standaard-veggie maaltijd, waarvan je dus maar moet afwachten of die nog over is. Als het alternatief is dat je bij hun vegan moet bestellen en dan wel een aparte maaltijd krijgt vindt ik het prima, ze doen wel aan iets van aparte maaltijden want ik zag iemand die iets aparts kreeg (misschien iemand zonder zout?), maar dat wil ik dan wel eens van KLM horen. Maar ja, NW is door Delta overgenomen, dus voor je het weer is het weer anders.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #296 Gepost op: 19 januari 2010, 23:14:39 »
United Airlines naar de USA. Doorgeven van vegan optie was goed gegaan, en bij de lunch kreeg ik een keurige, maar nogal saaie vegan maaltijd. Droge witte rijst met droge ongare boontjes, worteltjes en paddestoelen ernaast, zonder enige vorm van saus of kruiden. Erbij een lekkere salade, ipv een bruin broodje een pakje rijstwafels, beetje vreemd maar wel heel vegan. 7 uur later een snackzak met mars, nibbit en broodje kaas/kip. Ik vraag om een special meal, vegan. Krijg ik te horen dat ik dat dan maar door had moeten geven. 5 minuten besteed aan uitleggen dat het doorgegeven was, dat ik een perfecte vegan lunch heb gekregen met mijn naam en stoelnummer erop. Drie keer te horen gekregen dat het toch echt aan mij lag omdat ik het niet doorgegeven had. Daarna alsnog ipv de vieze snackzak een heerlijk pitabroodje met salade en humus gekregen.

Bij Singapore Airlines gaat het nooit fout, waarom hebben andere maatschappijen er zoveel moeite mee om dit te regelen?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #297 Gepost op: 20 januari 2010, 10:05:51 »
Ik moet zo lachen als ik de inhoud van de snackzak vergelijk, ze krijgen de vegan lang niet zo ongezond als de andere :)

hoewel ik soms een Mars erg lekker vind, als ik zit te stressen en overwerk
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #298 Gepost op: 23 januari 2010, 22:56:47 »
Ja, je wordt zo vanzelf gezond van vegan eten :-) Op de terugweg een hele vieze curry met roggebrood, als toetje suikervrije koekjes  ??? Ontbijt was yoghurt en muffin voor de gewone maaltijden, en vegan was appelmoes met alweer roggebrood. Fantasieloos, maar wel fijn dat het er was. Ook wel fijn bij United: je krijgt nog gewoon een heel blikje van iets te drinken, ipv een miniglaasje dat ook nog eens half vol ijs zit. Tomatensap is mijn favoriet in het vliegtuig.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #299 Gepost op: 23 januari 2010, 23:10:09 »
als toetje suikervrije koekjes  ??? Ontbijt was yoghurt en muffin voor de gewone maaltijden

Ik vermoed dat ze gewoon alle dieten op een hoop gooien zodat het meteen vegan, suikerloos, halal, glutenvrij en pindavrij is.

Maar curry met roggebrood?!?