In de reactie van je gesprekspartner zitten enkele impliciete uitgangspunten die betwistbaar zijn. Dat de dieren geschapen zijn, maakt hen toch niet onmiddellijk als een door God voor de mens bestemd voedsel? Die redenering gaat uit van een vrijwel absoluut beschikkingsrecht van de mens over de wereld in plaats van een liefdevol, ekologisch ermee omgaan.
Daar heb je inderdaad een punt, Karl. Waar ik nog het meeste moeite mee heb, is dat mijn gesprekspartner eigenlijk niet verder kwam dan wat algemeenheden, terwijl er op bijbelse gronden best iets te zeggen valt voor een vega(n) levensstijl. Toen ik overwoog om vega(n) te worden, heb ik me een tijdje verdiept in wat de bijbel zegt over natuur/dieren/milieu enz. Met name in Genesis is veel info over dit onderwerp te vinden.
Een argument dat veel gebruikt wordt tegen het vegetarisme, is dat God tegen de mens zei dat hij heerschappij moest voeren over alle dieren (voor wie geinteresseerd is in het onderwerp: zie Genesis 1 vers 26 en 28). Maar 'heerschappij voeren' kan niet betekend hebben dat de mens dieren moest gaan eten, want in het volgende vers staat: "Hierbij geef Ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn". Voor het gemak laten mensen dat vers gewoon weg. En er is nog meer wat me aan het denken gezet heeft. Genesis 3 vers 17 en 18 bijvoorbeeld. De zondeval heeft inmiddels plaatsgevonden en God zegt in de genoemde verzen tegen de mens: "Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, zwoegen zul je om ervan te eten, je hele leven lang. Dorens en distels zullen er groeien, toch moet je van zijn gewassen eten". Nog steeds geen woord over het eten van dierlijke produkten. Dat komt pas aan de orde in Genesis 9 vers 2 en 3. (Ik noem de verzen er steeds even bij voor mensen die het na willen lezen.) Daar staat: "Alles wat leeft en beweegt, zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef Ik je, zoals Ik je ook de planten heb gegeven". (Deze tekst wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat christenen geen vegetarier hoeven te worden. God heeft immers aangegeven dat dieren gegeten mogen worden. Ik ben het helemaal met die visie eens. Maar het gaat mij er ook niet om dat alle christenen vegetarier zouden moeten worden. Het gaat mij erom dat ik aan kan tonen dat er voor individuele christenen ruimte is om te kiezen voor het vegetarisme.) Het is wel opvallend dat God de dieren pas als voedsel aan de mens geeft nadat de zondeval heeft plaatsgevonden. Nu wordt de zondeval in de bijbel niet positief benaderd. Het is immers de ultieme uiting van de ongehoorzaamheid van mensen aan God. Als vlees eten het gevolg is van iets negatiefs, dan geeft dat toch te denken. Zou er iets goeds kunnen voortkomen uit iets slechts?
Met het bovenstaande wil ik aangeven dat er onder christenen geen of slechts onvolledige bijbelkennis bestaat over dit onderwerp. Als medechristenen hun mening - zelfs als die afwijkt van de mijne - goed kunnen onderbouwen, dan heb ik er veel minder moeite mee. Maar als men in vage algemeenheden blijft steken, dan is een opbouwende discussie niet mogelijk. Dat was waar ik bij mijn gesprekspartner ook een beetje tegenaan liep. Om toch positief te eindigen: het bovenstaande heb geleerd van een andere geloofsgenoot die overtuigd vegetarier is. Die zijn er ook.