Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #560 Gepost op: 21 januari 2010, 12:46:36 »
Je moet naar het meest haalbare streven, en destijds waren dat, wat de legbatterijen betreft, de scharreleieren. Dat was een duidelijk, concreet, begrijpbaar contrast in een tijd, dat het grote publiek er eerst nog van op de hoogte gebracht moest worden dat er überhaupt zoiets als bio-industrie bestond. Intensieve veehouderij, werd ons nog vrij verbloemend geleerd op de lagere school. En legbatterijen zag je in die tijd ook nog eens niet als het meest zorgelijke onderdeel daarvan. De consument was echt niet zo op de hoogte van dat soort zaken als nu. En dan vind ik het wat flauw en onterecht om te zeggen, dat de promotie van scharreleieren destijds, de oplossing van de problemen (die jij nu ziet), in de weg zit. Dat is zoiets als stellen, dat men nooit kolencentrales had moeten bouwen, omdat die nu de ontwikkeling van windenergie vertragen.

Niet destijds. Die promotie is nog steeds recent. Personen van toen hebben ook sowieso spijt van die weg gekregen en vinden het jammer dat toen niet ingezet is op minder dierlijke consumptie.

Nu zitten veel organisaties op de biologische vlees e.d. toer. Maar dan zitten ze gewoon weer een romantisch beeld voor te houden. Organisaties als CIWF en Wakker Dier zitten gewoon niet juiste (onvolledige) informatie aan de consument voor te houden. Wat gebeurd er als die informatie niet correct is?

Citaat
Nee, dat is geen juiste gevolgtrekking. Je zou kunnen concluderen dat biologisch niet per definitie betekent, dat dat met diervriendelijke veehouderij gepaard gaat. In de VS ook nog eens, waar men toch al wat onverschilliger met van alles en nog wat omgaat, als het met zaken als milieu en diervriendelijkheid te maken heeft.

Die tekenen zie je hier ook al. Ik noem de VS, omdat daar de markt wat groter ligt. Maar in NL heb je de regels van SKAL. Die aangeven bv. hoelang een kalfje bij moeder minimaal moet in de biologische sector. Als je spreekt met mensen uit die sector hoor je dus dat men die regels wel moet overtreden. In de praktijk gaat het kalfje ook snel weg.
Vergeet niet dat voor de bio-industrie de sector ook extensiever/biologisch was. Promotie van biologische producten zal resulteren in intensivering van houden van dieren.
De biologische sector is nl. niet ontstaan vanwege respect voor dieren.

Citaat
Maar de grote vraag is natuurlijk, hoe een en ander er uit had gezien als die pogingen niet waren gedaan.
En of dan werkelijk zonder problemen die door jouw gewenste grote(re) stappen wél gezet zouden kunnen worden.

Een goed voorbeeld is de bontfokkerij e.d. In die discussie heeft men altijd hoog gepleit (afschaffing).
Daardoor zijn in de tussentijd regels ontstaan, discussies over een verbod e.d.
Als de Dierenbescherming of Bont voor Dieren gepleit hadden voor meer welzijn, dan waren we nooit zo dicht bij een verbod geweest.
Omdat je dan uitgegaan was van een acceptabele manier.

Dus als je hoog pleit betekent dat niet, dat er vanuit politiek e.d. in de tussentijd geen welzijnsmaatregelen komen, want dat gebeurd ook. Dat zie je ook met andere discussies.

Citaat
Ja daar zeg je wat, een brede set van argumenten. Het zou best eens kunnen zijn dat vleeseters helemaal niet gevoelig zijn voor het argument van diervriendelijkheid, maar bijvoorbeeld alleen voor die van de CO2-reductie. Want dat raakt de mens zelf, als de dreigende voorspellingen van globale opwarming en stijgende zeespiegel uitkomen.
Ik ben dan ook benieuwd hoe duurzaam die resultaten zullen zijn, mocht de CO2-uitstoot succesvol genoeg aan banden worden gelegd.

Dat wordt lastig. Tenzij je alles wilt opvangen en in de grond wilt plaatsen. De uitstoot kan hier en daar misschien een procentje om laag, maar zoals het eruit ziet blijft die uitstoot massaal .

Citaat
Of als het 'nieuwe' er af is. Ik heb zo mijn twijfels - hoe vaak hoor je tegenwoordig nog van mensen die Montignaccen of het brooddieet doen, en hoe denk je dat het over tien jaar met het sonjabakkeren zal gaan? Ik denk dat er weinig zo moeilijk is als ingesleten gewoontes te veranderen, en dat je die grote sprongen daarbij rustig kan vergeten.

Mensen hebben soms een andere ingang nodig om tot een bepaalde keuze te komen. Er zijn er veel die vanuit milieuoverwegingen vegetarier worden en uiteindelijk ook na gaan denken over al die argumenten erbij. Neemt niet weg dat er inderdaad ook deels meelopers zijn die net zo makkelijk weer iets anders gaan doen. Maar dat hou je altijd.
Ik denk dat je met die groep altijd rekening moet houden. Is ook met mensen die voor dieren opkomen. Doen dat een jaartje, daarna gaan ze weer vlees eten enzo.

Het gaat vooral over dat de mensen die nu niet de stap zetten gepusht worden op allerlei manieren om toch die stap te zetten. En dat kan je stimuleren door meer ingangen te hebben.

Citaat
Diervriendelijkere produkten heeft nog wel een kans van slagen, zolang men er niet aanzienlijk meer voor betaalt of significante veranderingen in het leefpatroon hoeft aan te brengen. En dan nog.

Het brengt geen oplossing en diervriendelijk is het niet. Ik heb liever dat men minder vlees eet, dan dat men overstapt op biologisch vlees. Ik heb liever dat men minder eieren gebruikt dan dat men een ander ei-type kiest.

Ben wel blij dat nu een hoop organisaties beginnen te pleiten voor minder consumptie van dierlijke producten. De kansen liggen er nu erg goed.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #561 Gepost op: 21 januari 2010, 15:25:37 »
Niet destijds. Die promotie is nog steeds recent. Personen van toen hebben ook sowieso spijt van die weg gekregen en vinden het jammer dat toen niet ingezet is op minder dierlijke consumptie.

Ik vind dat zeker niet jammer. Dit was haalbaar en ís gehaald. Dat vind ik al een hele verbetering.Een utopie heet niet voor niks een utopie, het moet er wel in zitten.
Tuurlijk sta ik en de meesten hier achter de belangen die jij nastreeft, maar dan nog kan je blij zijn met het stukje bewustwording dat tot nu toe heeft plaats gevonden.
Verder is de discussie te lang en heb ik niet verder gelezen.  :-*

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #562 Gepost op: 21 januari 2010, 16:12:22 »
Maar dat is het nou juist. Als men toen ingezet had op minder dierlijke consumptie, dan waren die welzijnsdingetjes ook wel gekomen.
Maar had je wel gehad dat men nu veel minder dierlijke producten zou nemen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #563 Gepost op: 21 januari 2010, 16:42:37 »
Als men toen had ingezet op minder consumptie ipv welzijnverbetering, hadden we nu minder legbatterijen gehad met meer kippen per vierkante centimeter. Dalende vraag -> grotere efficiency nodig. Economie is ook interessant Draek.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #564 Gepost op: 21 januari 2010, 16:53:22 »
Onzin. Dan had je nu minder legbatterij fabrieken gehad met , wacht ik lees het nu pas goed, ja dat bedoel ik ook Sam!
Men gaat niet opeens dierenwelzijn voorop zetten als dat niet hoeft, zeker niet als ze ook nog eens minder geld verdienen. Daar worden ze alleen maar barbaarser van.
Overal zit een keerzijde aan.  deze stap hebben we binnen, nu op naar de volgende. (valt toch niet meer terug te draaien, dus heeft het ook geen nut je er druk om te maken, lijkt me).

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #565 Gepost op: 21 januari 2010, 18:07:39 »
(valt toch niet meer terug te draaien, dus heeft het ook geen nut je er druk om te maken, lijkt me).
Je kan er wel iets van leren naar de toekomst toe. Ik vind het ook positiever dat mensen hun dagelijks stukje vlees eens een keertje laten, dan dat ze overschakelen naar biologisch vlees. Maarja, die promo van biologisch vlees is nu eenmaal een feit en een logisch gevolg van de maatschappij die evolueert, maar niet meteen in de meest extreme richting. Het zijn inderdaad twee verschillende dingen: de promo van vlees laten vs. biologisch (en iets duurder) vlees eten. Ik ben meer voor het eerste, maar de machtige boerengemeenschappen in België/Nederland zullen dat zeker niet zomaar laten gebeuren. Veel politici hebben volgens mij ook schrik om zich te uiten over deze zaak, als ze er al in geïnteresseerd zijn, om de boerenbonden niet voor het hoofd te stoten. Anyway, ik ben vóor het promoten van het minderen van vlees-eten, maar dat is geen gemakkelijke zaak.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #566 Gepost op: 21 januari 2010, 18:12:33 »
Volgens mij is daar ook wel een promotie voor geweest. Voor een vleesloos dagje in de week ofzo.
Geen idee of het aangeslagen is, alhoewel ik dat wel steeds vaker hoor. Wat al eerder genoemd is, dat vlees eters zich gaan verdedigen 'ja maar wij eten ook een keer in de week zo'n vegaburger, en af en toe bio vlees.' Dat betekent wel dat er iets aan het veranderen is bij mensen, dat het stukje bewustwording er komt. Met baby stapjes.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #567 Gepost op: 21 januari 2010, 18:35:00 »
Onzin. Dan had je nu minder legbatterij fabrieken gehad met , wacht ik lees het nu pas goed, ja dat bedoel ik ook Sam!
Men gaat niet opeens dierenwelzijn voorop zetten als dat niet hoeft, zeker niet als ze ook nog eens minder geld verdienen. Daar worden ze alleen maar barbaarser van.
Overal zit een keerzijde aan.  deze stap hebben we binnen, nu op naar de volgende. (valt toch niet meer terug te draaien, dus heeft het ook geen nut je er druk om te maken, lijkt me).

Nee hoor. Want doordat men inzet op consumptiemindering, gaan mensen door die kennis automatisch ook voor de rest keuzes eisen. Dus er zou geen sprake zijn geweest van legbatterijen, tenminste er zou ook verandering zijn geweest.

Zoals ik al in voorbeeld aangaf. Door te richten op fokverbod pelsdieren is vanuit verschillende hoeken automatisch overgegaan op meer welzijnsmaatregelen.

De bedrijven kijken (vanuit economisch oogpunt!) ook naar hoe de consument denkt. Mensen die stoppen of minderen worden verleid om weer te kopen, door het geaccepteerder te maken. Zie nu bv. hoe Vion doet. Omdat mensen bezig gaan met minderen bieden ze vleesproducten waarin 20% plantaardige eiwitten zit. Waardoor men elke dag vlees kan eten, maar over de hele linie dan in de week minder eet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #568 Gepost op: 21 januari 2010, 18:42:41 »
Waar je dat nou weer vandaan haalt dat adt een logische gevolgtrekking zou zijn, ik zie hem niet.
Misschien dat het -gelukkig- bij pelsdieren zo is gegaan, maar ik zie het nog steeds niet zo. Niet als regel iig.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #569 Gepost op: 21 januari 2010, 18:50:08 »
Personen van toen hebben ook sowieso spijt van die weg gekregen en vinden het jammer dat toen niet ingezet is op minder dierlijke consumptie.

Daar was toen amper tot geen draagvlak voor! Nu is dat draagvlak er gelukkig wel (voor hoe lang het duurt, want het is nog maar afwachten of er ook echt sprake is van global warming), maar de bereidheid bij de gemiddelde Nederlander om minder vlees te eten is er nog nauwelijks. Je moet niet vergeten dat de mensen die de moeite nemen om zich door jou te laten informeren geen gemiddelde Nederlanders zijn, but correct me if I'm wrong.

De analogie met nertsen snijdt overigens weinig hout, want de gemiddelde Nederlander eet nooit nerts (en gebruikt het bont ook niet).

Verder vind ik je betogen niet echt consequent, waardoor ik het idee heb dat je bepaalde ideeen uit diverse hoeken kritiekloos na-papagaait, samengevoegd met ideeen van jezelf. Maar goed, het komt nog steeds uit een goed hart, dat moet ook niet vergeten worden. :)



“it's strange how life makes sense in time...”

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #570 Gepost op: 21 januari 2010, 18:57:23 »
Niet destijds. Die promotie is nog steeds recent.

Dat boeit helemaal niet, je kan de promotors van nu niet verwijten dat men ooit met de beste bedoelingen die weg is ingeslagen. Je kan ze hooguit verwijten dat ze hun doelstellingen niet hebben opgeschroefd, maar ja dan krijg je dus dat ge-emmer dat het ook nóóit goed is, he?

Citaat
Organisaties als CIWF en Wakker Dier zitten gewoon niet juiste (onvolledige) informatie aan de consument voor te houden. Wat gebeurd er als die informatie niet correct is?

Ik heb er toch wat moeite mee dat jij weet wat precies 'de juiste informatie' is, en organisaties als CIWF en Wakker Dier blijkbaar niet. Onvolledig? Je moet de mensen ook niet murw maken met een overdosis informatie over onderwerpen waarin ze zich eigenlijk helemaal niet wensen te verdiepen. Ik ga er liever vanuit dat er bij CIWF en Wakker Dier voldoende mensen zitten die er over nadenken wat voor informatie ze geven en hoeveel, en dat ze daar gedegen afwegingen in gemaakt hebben. Dat ze tot een andere slotsom komen dan jij, vind ik niet zo heel verwonderlijk.

Citaat
De biologische sector is nl. niet ontstaan vanwege respect voor dieren.

Daarom zeg ik dus dat je gevolgtrekking niet juist is. Je misbruikt het woord 'biologisch' als equivalent voor 'diervriendelijkheid' als het jou zo uitkomt om een schop tegen het hele idee te kunnen geven, dat er zoiets als diervriendelijke veehouderij zou kunnen zijn.

Citaat
Een goed voorbeeld is de bontfokkerij e.d. In die discussie heeft men altijd hoog gepleit (afschaffing).

Ik denk dat er een aantal redenen zijn waarom je het niet kan vergelijken met veeteelt. Maar kort gezegd is afschaffing daarvan betrekkelijk weerstandsloos, omdat bontgebruik nou eenmaal niet zo in het alledaagse bestaan verweven zit. Weinig mensen zullen überhaupt een verandering merken door zo'n verbod.
En dan heb je nog de steun van de aaibaarheidsfactor, om het over weerzinwekkendheid van de zeehondenbabyjacht nog maar niet te hebben. Al met al ligt dat politiek dus wel heel wat makkelijker, maar dan nog moet je zien wat voor heisa het kost om zoiets voor elkaar te krijgen.

Citaat
Het brengt geen oplossing en diervriendelijk is het niet.

Diervriendelijk is natuurlijk wel diervriendelijk, wat gaan we nou krijgen. Alleen heb ik het dan niet (per se) over biologisch. En jij wil kennelijk 'biologisch' zien als (enige) antwoord op het probleem van de diervriendelijkheid.
En met 'het brengt geen oplossing': ja als je afschaffing als enige oplossing ziet dan natuurlijk niet. Maar dat lijkt mij ook helemaal niet nodig.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #571 Gepost op: 21 januari 2010, 18:57:46 »
Verder vind ik je betogen niet echt consequent, waardoor ik het idee heb dat je bepaalde ideeen uit diverse hoeken kritiekloos na-papagaait, samengevoegd met ideeen van jezelf. Maar goed, het komt nog steeds uit een goed hart, dat moet ook niet vergeten worden. :)

Te makkelijk om dat zo te roepen. Valt me tegen van je.

Maar ben wel benieuwd wat er niet consequent is en welke ideeën ik zou napraten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #572 Gepost op: 21 januari 2010, 19:01:02 »
Zoals ik al in voorbeeld aangaf. Door te richten op fokverbod pelsdieren is vanuit verschillende hoeken automatisch overgegaan op meer welzijnsmaatregelen.

Ja ammehoela. De bontfokkerij zag de bui allang aankomen en probeert het tij te keren. Meer een kwestie van noodsprongen dan van redelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 19:03:03 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #573 Gepost op: 21 januari 2010, 21:39:47 »
Waar je dat nou weer vandaan haalt dat adt een logische gevolgtrekking zou zijn, ik zie hem niet.
Misschien dat het -gelukkig- bij pelsdieren zo is gegaan, maar ik zie het nog steeds niet zo. Niet als regel iig.

Doordat je constant bezig bent met educatie blijft er aandacht. Dus als je dus pleit voor een grote stap (afschaffing van..), dan komen die regels die anders komen door op bepaalde welzijnsdoelen te richten ook.

Pelsdieren is m.i. een goed voorbeeld.. maar neem anders de circusdieren. Men richt zich daar ook op afschaffing. Enerzijds allemaal, anderzijds alleen wilde dieren.
Gevolg is dat er discussie is, dat er regeltjes komen, dat de aandacht blijft etc.

Terwijl dus de maatschappelijke organisaties vanaf begin sterk vastgehouden hebben aan een verbod op (wilde) dieren. Nu zijn we er nog niet wat dat onderwerp betreft, maar je ziet wel dus wat ik zeg. Hoog pleiten zorgt ook dat op de vlakken allerlei welzijnsmaatregelen komen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #574 Gepost op: 21 januari 2010, 21:41:20 »
Zoals ik al in voorbeeld aangaf. Door te richten op fokverbod pelsdieren is vanuit verschillende hoeken automatisch overgegaan op meer welzijnsmaatregelen.

Ja ammehoela. De bontfokkerij zag de bui allang aankomen en probeert het tij te keren. Meer een kwestie van noodsprongen dan van redelijkheid.

Ja, dus dan geef je me dus gelijk. Dus snap niet zozeer eerste stuk van de reactie.

Dat je de mensen die bezig zijn met de dieren niet kan overtuigen lijkt me logisch natuurlijk. Het gaat ook niet om dat hun maatregelen nemen omdat ze zo van dieren houden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #575 Gepost op: 21 januari 2010, 21:45:06 »

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #576 Gepost op: 22 januari 2010, 01:38:28 »
Zoals ik al in voorbeeld aangaf. Door te richten op fokverbod pelsdieren is vanuit verschillende hoeken automatisch overgegaan op meer welzijnsmaatregelen.

Ja ammehoela. De bontfokkerij zag de bui allang aankomen en probeert het tij te keren. Meer een kwestie van noodsprongen dan van redelijkheid.

Ja, dus dan geef je me dus gelijk. Dus snap niet zozeer eerste stuk van de reactie.


Als je vindt dat je daarmee gelijk krijgt en op die manier gelijk wil hebben, mij best. Dat is natuurlijk niet waar het me om gaat en dat snap je ook best. Maar goed, over de insteek en de te varen koers worden we het toch nooit eens.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #577 Gepost op: 02 februari 2010, 11:45:28 »
Ik denk dat er niks mis is met het eten van eieren of het drinken van zuivel.
Het probleem zit hem in de manier waarop het gewonnen wordt.
Maar als ik ergens op een boerderij zou wonen met een paar blije rondscharrelende kippen dan zou ik geen problemen hebben met bv. het eten van hun eieren.
Nu eet ik biologische eieren en weet ik dat dat nog lang geen ideale situatie is, maar het begint er op te lijken.

Wij hebben hier in de tuin zo een aantal kippies zitten. Die zien er wel niet gelukkig uit, maar dat komt omdat kippen er nooit gelukkig uitzien  :P
Ze hebben een goed hok, lekker eten en een zee van plaats en scharrelruimte en als ze oud zijn en niks meer leggen, nemen we ze dat niet kwalijk.

Dat helpt inderdaad wel bij het schuldgevoel errond.
Melk vind ik minder een probleem dan eieren, want ik woon op de buiten en zie veel koeien staan, en die zijn meestal wel gelukkig (gelukkige koeien geven meer melk, gelukkig voor hen!)
Bovendien staat er in de buurt een melkautomaat van de bio-boerderij waar ik de uitbaters van ken. Superlekkere melk. En lekkere kaas. Hoewel ik ook wel veel andere kaas eet.
Dus ik eet niet zo veel 'dierenleed'voedsel op zich. En als ik de deur uitgaat, tja... Voor die dingen ga ik mijn sociaal leven niet opofferen.

Ik vind zoals Lelle, er is niks mis met eieren en melk, maar wel met de manier waarop het verkregen wordt soms.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2010, 11:52:24 door greet »

Kiwi

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #578 Gepost op: 02 februari 2010, 17:04:26 »
Melk vind ik minder een probleem dan eieren, want ik woon op de buiten en zie veel koeien staan, en die zijn meestal wel gelukkig (gelukkige koeien geven meer melk, gelukkig voor hen!)
[...]
Ik vind zoals Lelle, er is niks mis met eieren en melk, maar wel met de manier waarop het verkregen wordt soms.

Wat er mis is met melk is niet alleen dat die koeien zo'n rotleven hebben (want veel melkkoeien staan inderdaad in de wei en die zullen het daar over het algemeen best wel naar hun zin hebben), maar dat er elk jaar een kalf geboren moet worden om die koe melk te laten geven. De kalfjes worden binnen enkele dagen bij hun moeder vandaan gehaald (ja, ook op biologische boerderijen!), waarna de stierkalfjes de vleesindustrie in verdwijnen. Indirect werk je dus mee aan de slacht van die stiertjes als je zuivel gebruikt.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #579 Gepost op: 02 februari 2010, 17:40:48 »
Melkautomaat?!???
Dat Belgie is toch wel een apart landje!   ;D