Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #540 Gepost op: 19 januari 2010, 22:50:50 »
Tegenwoordig wordt er erg veel aandacht besteed aan vegetarisme in de media.

De reacties van de vreeseters worden feller en soms zelfs agressief.
Dat gevoel heb ik nou helemaal niet. Mensen vragen me wel wat me bezielt om vegetarisch te gaan eten, maar vijandig? Totaal niet. Sommige mensen zeggen zelfs dat ze het wel goed vinden, of complimenteren me omdat ik altijd zo gezond eet. Of ze proberen toch ook wat van het vegetarische eten op een feestje.

Mijn gevoel is dat er een gematigd positieve houding is ten opzichte van vegetarisme. Een soort NOMP-cultuur (Not On My Plate itt Not In My Back Yard). Zolang ze zelf vlees mogen eten, zullen ze een ander absoluut aanmoedigen vooral te leven zoals hij/zij wil en ze vinden het ook heel positief als je je best doet om volgens je principes te leven. Sterker nog, ik eet pas iets meer dan een half jaar (of zo) vegetarisch en sinds kort eet een van mijn beste vrienden minimaal eens per week vegetarisch uit milieuoverwegingen. Ik heb het gevoel dat het vegetarisch eten langzaam wel normaal wordt.

Tot nu toe heb ik ook helemaal geen last gehad van vervelende opmerkingen, verhitte discussies, nare vragen, of wat dan ook. Sterker nog, als iemand het had over een wijn die lekker was met foix gras en ik zei dat ik vegetarier ben, dan boden ze hun excuses aan. Er worden weleens grapjes over gemaakt, maar niet op een nare manier, en ook de collega die me in alle onschuld saucijzenbroodjes aanbood maakte meteen z'n verontschuldigingen en begon zenuwachtig lachend te stamelen dat ie er echt niet aan gedacht had. Dus echt, ik mag niet klagen.

In het algemeen doen mensen weleens negatief over vegetariers, op internetfora bijvoorbeeld, maar ik zie dat altijd maar als de mensen in m'n omgeving die 'racistisch' zijn. Ze discrimineren als de ziekte (in woorden), maar al die allochtonen waar ze mee omgaan, dat zijn toevallig uitzonderingen. Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen en als je het verschil ter sprake brengt gaan ze in de verdediging, terwijl ze er eigenlijk helemaal geen probleem mee hebben zolang ze niet al te zeer geconfronteerd worden met zichzelf.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #541 Gepost op: 19 januari 2010, 22:56:54 »
Met passieve mensen verandert de wereld inderdaad niet, maar als iedereen zou leven volgens zijn principes zou de bio-industrie allang uit de wereld zijn geholpen.

Nee, want die principes heeft niet iedereen, dus daarom verandert het ook niet. Als iedereen idd die keuze zou maken, dan zou idd de veehouderij verdwijnen.
Daarom is het belangrijk dat diegene die wel principiele keuzes gemaakt hebben dat meer gaan uiten. Kan op verschillende manieren. Door actief op straat mensen te informeren, les geven op scholen over allerlei onderwerpen, een (kook)boek uitbrengen, veel ingezonden brieven schrijven, vrijwilligerswerk doen etc.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #542 Gepost op: 19 januari 2010, 23:00:30 »
Dat gevoel heb ik nou helemaal niet. Mensen vragen me wel wat me bezielt om vegetarisch te gaan eten, maar vijandig? Totaal niet. Sommige mensen zeggen zelfs dat ze het wel goed vinden, of complimenteren me omdat ik altijd zo gezond eet. Of ze proberen toch ook wat van het vegetarische eten op een feestje.

Ja, aandacht neemt wel toe. Agressief wil ik het niet helemaal noemen, tenminste wat er via mail binnenkomt neemt ook in toon toe...(van vleeseters en mensen met belangen), maar dat de sector enzo wel zich steviger laten horen is duidelijk.

Stem op de Partij voor de Dieren

Anatis

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #543 Gepost op: 19 januari 2010, 23:44:22 »
Met passieve mensen verandert de wereld inderdaad niet, maar als iedereen zou leven volgens zijn principes zou de bio-industrie allang uit de wereld zijn geholpen.

Nee, want die principes heeft niet iedereen, dus daarom verandert het ook niet. Als iedereen idd die keuze zou maken, dan zou idd de veehouderij verdwijnen.
Daarom is het belangrijk dat diegene die wel principiele keuzes gemaakt hebben dat meer gaan uiten. Kan op verschillende manieren. Door actief op straat mensen te informeren, les geven op scholen over allerlei onderwerpen, een (kook)boek uitbrengen, veel ingezonden brieven schrijven, vrijwilligerswerk doen etc.



Denk dat er maar zeer weinig mensen principieel voor de bio-industrie zijn.

Toen ik besloot vegetariër te worden werd dat behoorlijk geaccepteerd, ook al is niemand in mijn directe omgeving vegetariër. Melk en eieren afzweren, dan krijg je pas opgetrokken wenkbrauwen ;D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #544 Gepost op: 20 januari 2010, 00:31:16 »
Denk dat er maar zeer weinig mensen principieel voor de bio-industrie zijn.
Nou, als het daarom gaat, dan zou er misschien 50+% bio-industrie over blijven.
De meeste vegetariers eten nl. ook nog steeds scharreleieren e.d. he...

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #545 Gepost op: 20 januari 2010, 12:02:13 »
Denk dat er maar zeer weinig mensen principieel voor de bio-industrie zijn.
Nou, als het daarom gaat, dan zou er misschien 50+% bio-industrie over blijven.
De meeste vegetariers eten nl. ook nog steeds scharreleieren e.d. he...



Denk je dat, of is dit bewezen? Lijkt mij sterk namelijk...
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline V

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #546 Gepost op: 20 januari 2010, 14:36:31 »
Denk dat er maar zeer weinig mensen principieel voor de bio-industrie zijn.
Nou, als het daarom gaat, dan zou er misschien 50+% bio-industrie over blijven.
De meeste vegetariers eten nl. ook nog steeds scharreleieren e.d. he...



Denk je dat, of is dit bewezen? Lijkt mij sterk namelijk...

Mij niet. Ik ken persoonlijk (IRL) veel vegetariërs maar niemand die geen ei/melk eet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #547 Gepost op: 20 januari 2010, 15:05:43 »
Denk je dat, of is dit bewezen? Lijkt mij sterk namelijk...

Of er een groot onderzoek naar gedaan is.. geen idee, maar ik ken en zie veel vegetariers die gewoon scharreleieren eten.

De meeste vegetariers die ik tegenkom op allerlei sites denken dat scharrelkippen buiten lopen.

En kijk gerust hier op het forum. Volgens mij zijn er weinig die principieel producten met scharrelei vermijden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #548 Gepost op: 20 januari 2010, 15:07:54 »
Volgens mij zijn er weinig die principieel producten met scharrelei vermijden.

Ik wel hoor, en volgens mij veel meer hier wel.

 En zelfs een heleboel (vleesetende!) vrienden van me eten geen scharrelei, wel erg vriendelijk uitgelegd te hebben waarom dat moet natuurlijk.

Anatis

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #549 Gepost op: 20 januari 2010, 15:45:01 »
Toen ik nog eieren at vermeed ik niet principieel scharrel, alle soorten eieren hebben zo hun eigen soort problemen, zelfs biologische. Biologische legkippen hebben hun snavels nog, maar dat betekent wel dat ze elkaar flink pikken. En kuikentjes worden nog steeds versnipperd. Legbatterij-eieren zijn op hun beurt duurzamer en legbatterijkippen hebben een relatief laag stressniveau.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #550 Gepost op: 20 januari 2010, 16:13:28 »
Volgens mij zijn er weinig die principieel producten met scharrelei vermijden.

Ik wel hoor, en volgens mij veel meer hier wel.

Tijd voor een poll ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #551 Gepost op: 20 januari 2010, 20:34:06 »
Ik vermoed dat mensen die vegetarier zijn meestal de meest kipvriendelijke eieren kiezen. In een supermarkt betekent dat voor mij vaak zoiets als "met vrije uitloop". Koop niet vaak eieren, maar dan kijk ik altijd wel naar de aardigste. Als het om verwerkte eieren gaat, nee...dan kijk ik er niet naar. Tenzij soms, als het om iets als mayonaise of zo gaat, waar eieren een substantieel ingredient zijn.
de tuin: dat ben ik

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #552 Gepost op: 20 januari 2010, 20:48:12 »
biologische zijn nog net even aardiger dan vrije uitloop. Maar dat ter info.
Als ik zelf eieren koop dan houd ik er rekening mee, als ik keuze heb dan ook. Anders eet ik geen ei.
Verwerkt in producten is dat bij mij een ander geval.

Wel een heel prettig nieuwtje; de bedrijfskantine van ProRail heeft alleen biologische melk in de schappen.
(meer dan ik ooit in een AH bij elkaar heb gezien!) en nog heel veel andere fairtrade en bio producten.
En ze hebben altijd een vegetarische variant op het dagmenu.

Lelle heart Prorail.

Anatis

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #553 Gepost op: 20 januari 2010, 20:55:45 »
Vrije uitloop is een beetje een misleidende naam aangezien 90% van de dieren niet buitenkwam meen ik me te herinneren.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #554 Gepost op: 20 januari 2010, 21:01:34 »
Daarin is bio niet veel beter. Maar het zijn steeds stapjes omhoog.

Anatis

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #555 Gepost op: 20 januari 2010, 21:03:07 »
Klopt, daar blijft ongeveer de helft ook nog liever binnen zitten.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #556 Gepost op: 20 januari 2010, 21:13:02 »
Daarin is bio niet veel beter. Maar het zijn steeds stapjes omhoog.

Het houdt juist grote stappen tegen, doordat men op die kleine stapjes focust.

Dat zie je nu ook al. De biologische vleesproducenten ondervinden nadeel van het tussensegment vlees (dankje wel dierenbescherming zeggen de dierenwelzijnsmensen dan.. ahum)..Maar ook met scharreleieren zet men nu steviger dan ooit de hakken in de grond zonder maar iets in te geven. Immers 'maar scharrel was goed zei je...'

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #557 Gepost op: 20 januari 2010, 21:39:22 »
Het houdt juist grote stappen tegen, doordat men op die kleine stapjes focust.

Mensen houden niet van grote stappen en je mag al blij zijn wanneer ze überhaupt één klein stapje nemen. Kijk nou eens naar hoe enorm veel moeite 'men' heeft moeten doen om mensen/producenten van legbatterij naar iets minder kip-onvriendelijk-ei over te laten schakelen. En dan denk jij dat ze beter een veel grotere stap hadden kunnen nemen?

Goedbedoelde tip: ik denk dat je een stuk effectiever zal zijn met het uit- en overdragen van je idealen als je je eerst eens wat meer in mensen gaat verdiepen, en dan vooral hoe mensen in elkaar zitten qua gedrag/psyche. Korte cursus psychologie enzo, en iets van 'effectief communiceren' en 'overtuigen en beinvloeden'.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #558 Gepost op: 20 januari 2010, 23:05:55 »
Mensen houden niet van grote stappen en je mag al blij zijn wanneer ze überhaupt één klein stapje nemen. Kijk nou eens naar hoe enorm veel moeite 'men' heeft moeten doen om mensen/producenten van legbatterij naar iets minder kip-onvriendelijk-ei over te laten schakelen. En dan denk jij dat ze beter een veel grotere stap hadden kunnen nemen?

Men had een duidelijkere boodschap moeten communiceren. Stimuleren tot minder eieren eten is een betere strategie dan een ladder op gaan van 'diervriendelijkere' eieren.
Men ondervind nu problemen dus, doordat men pleitte voor een klein stapje.

Terwijl een doelbewuste keus voor 'minder' nooit is aangegrepen (dat gebeurd nu wel steeds meer gelukkig).

Promotie van diervriendelijkere producten heeft geen zin. In de VS had je dat er grotere consumptie kwam van biologische zuivel. Dat resulteerde in intensievere manieren van biologische dieren houden. Dus promotie van biologisch vlees, eieren etc. heeft geen zin. Het biedt geen uitzicht op een situatie die goed is voor dieren.

20 a 30 jaar proberen te stimuleren tot diervriendelijkere producten resulteert in weinig.. er is toename van dierlijke consumptie. De campagnes tot vleesvermindering, met een brede set van argumenten heeft nu binnen 2 jaar er voor gezorgd dat de media nu al over elkaar heen vallen met stukken over vleesverminder, vegetarisme en veganisme.

Citaat
Goedbedoelde tip: ik denk dat je een stuk effectiever zal zijn met het uit- en overdragen van je idealen als je je eerst eens wat meer in mensen gaat verdiepen, en dan vooral hoe mensen in elkaar zitten qua gedrag/psyche. Korte cursus psychologie enzo, en iets van 'effectief communiceren' en 'overtuigen en beinvloeden'.

Ik heb een heel goed beeld van wat bepaalde acties opleveren en wat voor negatieve resultaten bepaalde soorten tactieken verkrijgen. Zoals ik al vaker zeg. Educatie, gewoon puur informatie, alternatief bieden, praktische informatie, werkt enorm goed (maar gebeurd op te kleine schaal). Terwijl waar organisaties eerst pleiten voor scharrel en nu beginnen over biologische eieren op straat te maken krijgen met reacties zoals 'maar scharrel was goed zeiden jullie'. Wat dus resulteert in mensen die niets meer willen horen, want als ze straks over gaan straks weer te horen krijgen dat het niet goed is. Duidelijk maken dat het sowieso niet goed is en mindering, danwel helemaal stoppen beter is.




Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #559 Gepost op: 21 januari 2010, 02:22:32 »

Men had een duidelijkere boodschap moeten communiceren. Stimuleren tot minder eieren eten is een betere strategie dan een ladder op gaan van 'diervriendelijkere' eieren.
Men ondervind nu problemen dus, doordat men pleitte voor een klein stapje.
Terwijl een doelbewuste keus voor 'minder' nooit is aangegrepen (dat gebeurd nu wel steeds meer gelukkig).

Je moet naar het meest haalbare streven, en destijds waren dat, wat de legbatterijen betreft, de scharreleieren. Dat was een duidelijk, concreet, begrijpbaar contrast in een tijd, dat het grote publiek er eerst nog van op de hoogte gebracht moest worden dat er überhaupt zoiets als bio-industrie bestond. Intensieve veehouderij, werd ons nog vrij verbloemend geleerd op de lagere school. En legbatterijen zag je in die tijd ook nog eens niet als het meest zorgelijke onderdeel daarvan. De consument was echt niet zo op de hoogte van dat soort zaken als nu. En dan vind ik het wat flauw en onterecht om te zeggen, dat de promotie van scharreleieren destijds, de oplossing van de problemen (die jij nu ziet), in de weg zit. Dat is zoiets als stellen, dat men nooit kolencentrales had moeten bouwen, omdat die nu de ontwikkeling van windenergie vertragen.

Citaat
Promotie van diervriendelijkere producten heeft geen zin.
In de VS had je dat er grotere consumptie kwam van biologische zuivel. Dat resulteerde in intensievere manieren van biologische dieren houden. Dus promotie van biologisch vlees, eieren etc. heeft geen zin. Het biedt geen uitzicht op een situatie die goed is voor dieren.

Nee, dat is geen juiste gevolgtrekking. Je zou kunnen concluderen dat biologisch niet per definitie betekent, dat dat met diervriendelijke veehouderij gepaard gaat. In de VS ook nog eens, waar men toch al wat onverschilliger met van alles en nog wat omgaat, als het met zaken als milieu en diervriendelijkheid te maken heeft.

Citaat
20 a 30 jaar proberen te stimuleren tot diervriendelijkere producten resulteert in weinig.. er is toename van dierlijke consumptie.

Maar de grote vraag is natuurlijk, hoe een en ander er uit had gezien als die pogingen niet waren gedaan.
En of dan werkelijk zonder problemen die door jouw gewenste grote(re) stappen wél gezet zouden kunnen worden.

Citaat
De campagnes tot vleesvermindering, met een brede set van argumenten heeft nu binnen 2 jaar er voor gezorgd dat de media nu al over elkaar heen vallen met stukken over vleesverminder, vegetarisme en veganisme.

Ja daar zeg je wat, een brede set van argumenten. Het zou best eens kunnen zijn dat vleeseters helemaal niet gevoelig zijn voor het argument van diervriendelijkheid, maar bijvoorbeeld alleen voor die van de CO2-reductie. Want dat raakt de mens zelf, als de dreigende voorspellingen van globale opwarming en stijgende zeespiegel uitkomen.
Ik ben dan ook benieuwd hoe duurzaam die resultaten zullen zijn, mocht de CO2-uitstoot succesvol genoeg aan banden worden gelegd. Of als het 'nieuwe' er af is. Ik heb zo mijn twijfels - hoe vaak hoor je tegenwoordig nog van mensen die Montignaccen of het brooddieet doen, en hoe denk je dat het over tien jaar met het sonjabakkeren zal gaan? Ik denk dat er weinig zo moeilijk is als ingesleten gewoontes te veranderen, en dat je die grote sprongen daarbij rustig kan vergeten. Diervriendelijkere produkten heeft nog wel een kans van slagen, zolang men er niet aanzienlijk meer voor betaalt of significante veranderingen in het leefpatroon hoeft aan te brengen. En dan nog.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 02:28:59 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner