Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #480 Gepost op: 13 januari 2010, 09:27:03 »
Ik ben toevallig in een discussie geraakt met iemand over vegetarisme. Nu vraagt die persoon zich af of ik het niet erg vind "dat planten ook pijn voelen". Eehh NEE? Ik geloof niet dat planten meer pijn zullen voelen dan dieren die onverdoofd geslacht worden in slachthuizen. Hoeveel belachelijke argumenten (tegen vegetariërs) kán je aanhalen!? ??? ??? ???

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #481 Gepost op: 13 januari 2010, 10:08:06 »
Vleeseters willen vegetariërs altijd graag betrappen op dieronvriendelijkheid: "Als je over straat loopt ga je toch ook weleens per ongeluk op een kevertje staan?". Dit klinkt vaak een beetje als een soort relativerend grapje, maar ik krijg soms sterk het idee dat men dit ook serieus meent.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #482 Gepost op: 13 januari 2010, 13:19:30 »
Ik ben toevallig in een discussie geraakt met iemand over vegetarisme. Nu vraagt die persoon zich af of ik het niet erg vind "dat planten ook pijn voelen". Eehh NEE? Ik geloof niet dat planten meer pijn zullen voelen dan dieren die onverdoofd geslacht worden in slachthuizen. Hoeveel belachelijke argumenten (tegen vegetariërs) kán je aanhalen!? ??? ??? ???

Tadaaaa!: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/10493-hoe-om-te-gaan-met-vervelende-collegas-en-andere-carnivoren

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #483 Gepost op: 13 januari 2010, 16:37:15 »
Vleeseters willen vegetariërs altijd graag betrappen op dieronvriendelijkheid: "Als je over straat loopt ga je toch ook weleens per ongeluk op een kevertje staan?". Dit klinkt vaak een beetje als een soort relativerend grapje, maar ik krijg soms sterk het idee dat men dit ook serieus meent.

Nog erger vind ik de steeds terugkerende opmerking: "Weet je wel hoeveel spinnen je in je slaap opeet in je leven?"  ::)
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #484 Gepost op: 13 januari 2010, 18:02:27 »
Ik ben toevallig in een discussie geraakt met iemand over vegetarisme. Nu vraagt die persoon zich af of ik het niet erg vind "dat planten ook pijn voelen". Eehh NEE? Ik geloof niet dat planten meer pijn zullen voelen dan dieren die onverdoofd geslacht worden in slachthuizen. Hoeveel belachelijke argumenten (tegen vegetariërs) kán je aanhalen!? ??? ??? ???

Tadaaaa!: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/10493-hoe-om-te-gaan-met-vervelende-collegas-en-andere-carnivoren

Thanks!

Nu is het argument weer dat hij enkel vlees eet dat op een humane manier wordt geslacht. Ik zeg dat ik biologisch vlees aanmoedig, maar dat het uiteindelijk nog maar de vraag blijft in het hoeverre dit humaan is. Het dier zal niet pijnloos geslacht worden. Alsook het vervoer is niet aangenaam.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #485 Gepost op: 13 januari 2010, 20:09:59 »
Welwelwel. Hij gaat alle argumenten af!! Ongelofelijk! Goed dat ik overal een antwoord op heb. Haha  ;D

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #486 Gepost op: 13 januari 2010, 21:18:43 »
Als de argumenten op zijn zeggen ze:

"Het is een keuze." (waarop je kunt) reageren met: "Is dat wel zo? wanneer heb je de keuze om vlees te eten gemaakt?".

Of ze worden gewoon boos.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #487 Gepost op: 13 januari 2010, 23:30:39 »
Hahaha ja :) Ik heb zelf aangehaald dat ik zijn keuze respecteer om wél vlees te eten, maar dat de argumenten daarvoor zeker niet opwegen tegen die van mij om het niet te doen.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #488 Gepost op: 14 januari 2010, 11:53:36 »
als mensen beginnen over mijn leren schoenen ofzo zeg ik meestal dat ik voor mezelf liever inconsequent goed bezig ben dan consequent fout, en dat iedereen daar zijn eigen kueze in moet maken, maar dat de mijne ondrtussen door zoveel vleeseters al aan de kaak gesteld is, dat ik overtuigder dan ooit ben. En dat ze zelf de keuze moeten maken voor zichzelf, dat ik dat ook gedaan heb, maar dat ze mijn keuze toch niet meer kunnen veranderen ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #489 Gepost op: 14 januari 2010, 16:39:37 »
Vleeseters hebben zelden gekozen vlees te eten. Zijn ze van jongs af aan gewend. Ouders lezen gewoon Nijntje-boekjes voor, zoals "Boe, roept de koe." en een half uurtje later moeten ze diezelfde dieren opeten en wordt er verder niets bijverteld.

Wat leer betreft: Je kunt zeggen dat leer een bijproduct is van de vleesindustrie, maar een slimmerik zal opmerken dat zijn gefrituurde kip een bijproduct van de eierenindustrie is.
(Variant: "Omdat jij de huiden niet lust, gebruik ik die maar voor mijn schoenen. Ik heb ook mooie sierraden, gemaakt van koeientanden en kiezen.").

Je kunt ook gewoon zeggen dat je je schoenen niet opeet.
Je kunt ook zeggen dat je je ervan bewust bent dat je dooie koeien draagt, en dat je dat heel naar vind en eigenlijk niet wil, maar dat er praktisch geen niet-leren schoenen te krijgen zijn (wat trouwens niet waar is, maar dat weten ze toch niet).


Je kunt ook gewoon geen leren schoenen meer kopen.
 
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2010, 16:41:38 door standaard »

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #490 Gepost op: 14 januari 2010, 16:50:59 »
Wat leer betreft: Je kunt zeggen dat leer een bijproduct is van de vleesindustrie, maar een slimmerik zal opmerken dat zijn gefrituurde kip een bijproduct van de eierenindustrie is.

In zoverre legmachines door kunnen gaan voor plofbraadkuikens. Op zich een andere discussie, maar die zou je zo'n slimmerik wel voor de voeten kunnen gooien.
 (Ik bedoel dus eigenlijk, dat bioplofkippen helemaal niet aangemerkt kunnen worden als bijproduct van de eirenindustrie, omdat het in wezen om geheel verschillende afdelingen van deze industrie gaat.)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2010, 17:04:35 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #491 Gepost op: 14 januari 2010, 16:52:24 »
Je kunt ook gewoon geen leren schoenen meer kopen.

Of het je gewoon worst laten wezen wat anderen daarvan zeggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #492 Gepost op: 14 januari 2010, 20:19:47 »
Wat leer betreft: Je kunt zeggen dat leer een bijproduct is van de vleesindustrie, maar een slimmerik zal opmerken dat zijn gefrituurde kip een bijproduct van de eierenindustrie is.

In zoverre legmachines door kunnen gaan voor plofbraadkuikens. Op zich een andere discussie, maar die zou je zo'n slimmerik wel voor de voeten kunnen gooien.
 (Ik bedoel dus eigenlijk, dat bioplofkippen helemaal niet aangemerkt kunnen worden als bijproduct van de eirenindustrie, omdat het in wezen om geheel verschillende afdelingen van deze industrie gaat.)

onze legbaterijen die uit gelegd zijn gaan naar afrika omdat de nederlandse consument ze te taai vindt.... dus die uitspraak is bij deze ontkracht.

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #493 Gepost op: 14 januari 2010, 20:22:24 »
Ik verdedig me zelden, want dat hoeft gelukkig niet. Als ik er dan toch over praat, haal ik graag J@n aan. Dat vegetarisme niet "een wedstrijd dierlijke producten vermijden is".

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #494 Gepost op: 14 januari 2010, 21:14:59 »
Wat leer betreft: Je kunt zeggen dat leer een bijproduct is van de vleesindustrie

Leer een bijproduct noemen vind ik een beetje foutief, omdat leer een groot product is.

Het een bijproduct noemen minimaliseer je het tot een klein niveau alsof het over was en toen maar gebruikt is. Dat is natuurlijk onzin.
Met wat vage e-nummers enzo kan je er nog wel mee weg komen, maar met leer echt niet.
Daarnaast heb je ook leersoorten die veel waarde hebben en waarvoor de dieren meer gefokt worden.

Citaat
Dat vegetarisme niet "een wedstrijd dierlijke producten vermijden is".

Als de essentie daarvan is dat als men zijn best doet al in ieder geval wat is... ok... maar als ik denk wat voor impact het heeft, dan hoop ik dat de meeste mensen er een wedstrijdje van maken...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #495 Gepost op: 14 januari 2010, 21:43:27 »
Als niemand koeien zou eten zouden er misschien wel meer schoenen van canvas of hennep in de handel zijn.

Het is natuurlijk vreemd dat ik voor sojamelk twee keer zoveel moet betalen als voor koeienmelk als je bedenkt hoeveel soja er in zo'n koe is gegaan om die ene liter koeienmelk te produceren.

Als je de prijzen van www.vegetarian-shoes.co.uk vergelijkt met de prijzen van leren schoenen hier in de winkels, dan is daar natuurlijk ook zoiets aan de hand.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #496 Gepost op: 14 januari 2010, 23:40:19 »
Die prijzen vallen wel mee toch? Nike, etc. hebben ook dure schoenen genoeg.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #497 Gepost op: 15 januari 2010, 09:23:24 »
onze legbaterijen die uit gelegd zijn gaan naar afrika omdat de nederlandse consument ze te taai vindt.... dus die uitspraak is bij deze ontkracht.

Die gaan hier toch ook gewoon de soep in? Of gebeurt dat niet meer?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #498 Gepost op: 15 januari 2010, 10:57:02 »
Nee, zag er een voorstukje van op de tv maar durfde niet te kijken toen ik in t voorstukje al lijken voorbij zag komen..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #499 Gepost op: 15 januari 2010, 11:50:18 »
onze legbaterijen die uit gelegd zijn gaan naar afrika omdat de nederlandse consument ze te taai vindt.... dus die uitspraak is bij deze ontkracht.
Die gaan hier toch ook gewoon de soep in? Of gebeurt dat niet meer?

Het lijkt me ook wel sterk om te antwoorden dat gefrituurde kip géén bijproduct van je omeletje is, maar kippensoep wél.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner