Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #440 Gepost op: 04 oktober 2009, 15:34:24 »
Vrijdag weer iets vaags meegemaakt. Ik was op een feestje waarbij het gebruikelijk is dat alle gasten na afloop een vleespakket meekrijgen (hoe dat zo gekomen is, is een heel lang verhaal dat ik nu niet ga vertellen). Aangezien ik wat grieperig was, ben ik maar kort gebleven. Ruim voordat de vleespakketten uitgedeeld werden, was ik alweer huiswaarts gekeerd. Mooi opgelost, dacht ik...

... totdat een paar uur later de gastheer voor mijn deur stond met de woorden: "Ik weet dat je vegetarier bent, maar ik heb toch maar een rollade voor je besteld bij de slager".

 ??? ??? ??? ???
Rofl. Dat slaat toch echt helemaal nergens op?!
Vind m zo stom dat ik erom moet lachen. Het zal lief bedoelt zijn als in, iedereen krijgt wat en ik wil jou niet achter stellen, maar niet echt heel helder over nagedacht!
Succes met het grieperige.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #441 Gepost op: 04 oktober 2009, 16:32:18 »
Vrijdag weer iets vaags meegemaakt. Ik was op een feestje waarbij het gebruikelijk is dat alle gasten na afloop een vleespakket meekrijgen (hoe dat zo gekomen is, is een heel lang verhaal dat ik nu niet ga vertellen). Aangezien ik wat grieperig was, ben ik maar kort gebleven. Ruim voordat de vleespakketten uitgedeeld werden, was ik alweer huiswaarts gekeerd. Mooi opgelost, dacht ik...

... totdat een paar uur later de gastheer voor mijn deur stond met de woorden: "Ik weet dat je vegetarier bent, maar ik heb toch maar een rollade voor je besteld bij de slager".

 ??? ??? ??? ???

 :schater:

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #442 Gepost op: 04 oktober 2009, 17:04:56 »
heel fout, maar wel zo fout dat ik er wel weer om kan/moet lachen :D

Wat heb je er mee gedaan? Maar weer aan een ander gegeven?
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #443 Gepost op: 04 oktober 2009, 17:09:19 »
Vrijdag weer iets vaags meegemaakt. Ik was op een feestje waarbij het gebruikelijk is dat alle gasten na afloop een vleespakket meekrijgen (hoe dat zo gekomen is, is een heel lang verhaal dat ik nu niet ga vertellen). Aangezien ik wat grieperig was, ben ik maar kort gebleven. Ruim voordat de vleespakketten uitgedeeld werden, was ik alweer huiswaarts gekeerd. Mooi opgelost, dacht ik...

... totdat een paar uur later de gastheer voor mijn deur stond met de woorden: "Ik weet dat je vegetarier bent, maar ik heb toch maar een rollade voor je besteld bij de slager".

 ??? ??? ??? ???

Heb je het aangenomen, of doorverwezen naar de buren?

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #444 Gepost op: 04 oktober 2009, 19:28:22 »
Het zal lief bedoelt zijn als in, iedereen krijgt wat en ik wil jou niet achter stellen
Dat is waarschijnlijk inderdaad de gedachtengang die erachter zat, maar idioot is het wel.

Wat heb je er mee gedaan? Maar weer aan een ander gegeven?
Heb je het aangenomen, of doorverwezen naar de buren?
Ik heb het uiteraard wel aangenomen, want ik wil niet het risico lopen dat het vlees wordt weggegooid. Ten eerste gaat het tegen mijn principes in om voedsel weg te gooien. Ten tweede: als het dier dan toch geslacht is, laat dat dan niet voor niks zijn geweest. En dus ligt de rollade nu in mijn vriezer te wachten tot mijn ouders hem komen ophalen.

Ik probeer er de lol maar van in te zien, maar vind het wel raar dat iemand (die nota bene weet dat je vegetarier bent!) in zo'n situatie niet iets anders bedenkt. Al was het maar een zak met fruit. En het ergste was: ik was niet de enige vega op het feestje.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #445 Gepost op: 04 oktober 2009, 20:42:52 »
uiteraard

Daar vind ik niks uiteraards aan. Zo geef je juist het signaal af dat het wel een oké presentje is, lijkt me.
Persoonlijk zou ik hem uiteraard :P niet aannemen. Doe met die rollade wat je wilt, maar bij mij is-ie niet gewenst. Zo geef je de gastheer de kans creatief te zijn en volgend jaar iets anders te bedenken. Zo niet, dan zou ik misschien niet eens meer naar het feest gaan, ik weet niet precies wat de context is maar als een rollade een verplicht element is, hoef ik niet zo nodig.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #446 Gepost op: 05 oktober 2009, 18:30:26 »
'Uiteraard' geldt voor mij wel. Ik wil zeker weten dat het niet weggegooid wordt. En ik heb de gastheer wel duidelijk gemaakt dat ik de rollade absoluut niet zelf ga opeten (uiteraard :P).

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #447 Gepost op: 06 oktober 2009, 00:17:01 »
'Uiteraard' geldt voor mij wel. Ik wil zeker weten dat het niet weggegooid wordt. En ik heb de gastheer wel duidelijk gemaakt dat ik de rollade absoluut niet zelf ga opeten (uiteraard :P).
Laat me raden; de volgende keer krijg je er weer één.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2009, 00:54:44 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #448 Gepost op: 06 oktober 2009, 07:09:31 »
Ik zou hem ook aangenomen hebben en weggegeven hebben.
Zou nog triester zijn als het beest voor niks is geslacht
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #449 Gepost op: 06 oktober 2009, 13:34:58 »
Die man gaat zo'n rollade heus niet weggooien als ze hem niet had geaccepteerd. Dan was het lijk gewoon in de vriezer bij hem beland.

@Schanulleke: je zei dat het een lang verhaal was, maar ik ben toch wel heeeeel benieuwd waarom er vlees wordt weggegeven op een feestje!

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #450 Gepost op: 06 oktober 2009, 15:02:48 »
@Schanulleke: je zei dat het een lang verhaal was, maar ik ben toch wel heeeeel benieuwd waarom er vlees wordt weggegeven op een feestje!

Oke, daar komt ie dan:

Ik woon in een oud hofje uit de 18e eeuw dat indertijd gebouwd is door een filantropisch jonkheer. Er woonden oorspronkelijk alleen armlastige weduwen die als dank voor de hun betoonde liefdadigheid eens in de zoveeltijd het kasteel (dat er trouwens nog steeds staat) moesten poetsen. Een van de beloningen die de dames daarvoor kregen, was een stuk vlees. Tegenwoordig wonen er in het hofje geen weduwvrouwen meer, maar jongedames (ahum). Het schoonmaken van het kasteel hoeft niet meer, maar de traditie wordt min of meer in ere gehouden (of beter gezegd: herdacht) met een jaarlijks feestje (de zogenaamde poetsborrel). Er is sinds een paar jaar een nieuwe beheerder die het nodig heeft geacht om het vleesritueel weer in te voeren. En dus: ook al verschijn ik niet op het feestje, het vleespakket komt toch wel miijn kant op.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #451 Gepost op: 06 oktober 2009, 15:09:33 »
wat een leuk! (alleen jammer dat je dus toch vlees krijgt terwijl ze weten dat je vega bent, maar volgend jaar een nieuwe kans?)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #452 Gepost op: 06 oktober 2009, 15:52:18 »
Ik hoop idd ook dat ze er volgend jaar rekening mee houden, maar ik vrees het ergste. De beheerder is nogal van de tradities enzo. Het lullige is dat er een prachtige appelboomgaard bij het hofje hoort, die ieder jaar een overvloed aan appels oplevert. Maar daar krijgen de bewoonsters niks van, want 'die zijn voor de voogden'. (Het kasteel en het hofje vallen tegenwoordig onder een stichting die bestuurd wordt door zogenaamde voogden, oftewel mannelijke opzichters. Heel gedateerd.) We mogen zelfs de appels die al op de grond zijn gevallen niet oprapen. Ieder jaar liggen daar tientallen appels gewoon weg te rotten.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #453 Gepost op: 08 oktober 2009, 23:57:05 »
Ik heb het vast al eerder verteld, maar iets soortgelijks is mij ook overkomen.

Mijn baas schreef een wedstrijd uit voor de mooiste zelfgemaakte Kerstkaart. Ons gezin maakt al sinds het onstaan eigen gemaakte Kerstkaarten met een vegetarische gedachte. Onze inzending kreeg de eerste prijs: Een rollade.
 
Uiteindelijk begrepen ze wel waarom ik deze weigerde. Dan maar de tweede prijs: Een Kerstbrood.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #454 Gepost op: 28 november 2009, 17:33:53 »
Al een tijdje ben ik hier niet meer op het forum geweest en dat heb ik best wel jammer gevonden.
Zelf ben ik nog meer sinds april/mei dit jaar vegetariër en ik wist werkelijk niet dat het zo moeilijk was.
Ik was in de veronderstelling dat je gewoon kon stoppen met het eten van vlees.
Maar er komen zoveel problemen bij kijken.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik me toch wel zwaar in de minderheid voel als 'nieuwbakken' vegetarier.
In mijn omgeving ken ik eigenlijk maar één persoon die vegetarier is en eigenlijk verder niemand.
Dat geeft me weleens een gevoel van onbegrip en onmacht.
Ook heb ik me nog weleens laten overhalen om toch biologisch vlees af en toe te eten en ook weleens vis (maar toch wil ik geen pescotariër zijn).
Hier heb ik wel een schuldgevoel aan overgehouden (en neem het me aub ook niet kwalijk, het was uit onzekerheid ook).
Toch wil ik graag vegetariër blijven, want ik heb er geen problemen mee om geen vlees (en vis) te eten.
Er liggen echter wel veel problemen op de loer, bijvoorbeeld zoals uitgenodigt worden voor de barbeque, gourmet, steengrill etc.
En nogmaals; ik voel me toch wel een 'outcast' naar mijn omgeving toe, waar vrijwel iedereen vlees eet.
Tevens lijken veel mensen ook niet bewust van het feit hoeveel dierenleed er wel niet is.
De meeste mensen lijken niet om deze wereldproblematiek te geven (net als met het milieu trouwens).
Hier in Nederland hebben we nog de Partij voor de Dieren, maar in veel landen wordt er helemaal niet naar dieren omgekeken.
Voorbeelden zijn landen als China, maar ook Nepal (waar jaarlijks offerfeesten worden gehouden, net als in veel Islamitische landen).
Hoe ervaren jullie deze problematiek?
En ook zoals jullie omgeving ermee omgaat?
« Laatst bewerkt op: 28 november 2009, 17:36:26 door Hega »

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #455 Gepost op: 28 november 2009, 21:59:32 »
Ik hou het wat dichter bij mezelf en probeer de wereldproblematiek niet de ijne te laten zijn, wat ik kan veranderen, daar wil ik mijn best voor doen.
Verder kende ik -behalve Karlijn uit JanJans en de Kinderen- ook geen vegetariers toen ik het werd. Mn familie plaagde me er wel mee maar had er wel respect voor.
Daarbij zijn er altijd mensen die er moeilijk over doen, maar ik ervaar mezelf zeker niet als outcast. Mensen moeten vaak gewoon wennen aan het idee. 
Loop je echt tegen problemen aan dan? Als je bij mensen eet zou je ze misschien tips kunnen geven of zelf iets klaar maken, om het makkelijker voor ze te maken.
Als je geen moeite hebt met vegetarisch eten en dat zelf ook wilt blijven doen, dan moet je dat zeker volhouden. Maar je hoeft je van mij niet schuldig te voelen als je een keertje wel vlees eet, dat zijn allemaal keuzes waar je zelf bij bent en waar alleen jij over kan oordelen.
Ik denk niet dat er iemand hier op de site is die het jou kwalijk zal nemen als je soms vlees eet. Vind het juist dapper van je dat je toch de draad weer oppakt, ondanks dat het moeilijk blijkt.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #456 Gepost op: 29 november 2009, 17:58:53 »
Ik kende eigenlijk ook geen vegetariërs toen ik stopte met vlees eten
en nog is het in mijn omgeving nog altijd dun gezaaid met vega's.
Ik heb me eigenlijk nooit een outcast gevoeld, maar ik heb er dan ook behoorlijk
maling aan als mensen me "lastig" of anders vinden om dat ik vegetariër ben hoor.
Denk dat je voornamelijk je eigen koers moet proberen te varen en daarin kan je best mensen soms wat terwille zijn hoor, maar dat hoeft niet door vlees te eten. Bij een bbq kan je ook je eigen spullen mee nemen bijvoorbeeld, probleem weer opgelost ;)

Maar ik moet wel toegeven dat het voor mij ook wel even geduurd heeft voor ik er zo relaxt in was hoor ;)
Komt "vanzelf" ;)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #457 Gepost op: 29 november 2009, 22:45:08 »
Ik hou het wat dichter bij mezelf en probeer de wereldproblematiek niet de ijne te laten zijn, wat ik kan veranderen, daar wil ik mijn best voor doen.
Verder kende ik -behalve Karlijn uit JanJans en de Kinderen- ook geen vegetariers toen ik het werd. Mn familie plaagde me er wel mee maar had er wel respect voor.
Daarbij zijn er altijd mensen die er moeilijk over doen, maar ik ervaar mezelf zeker niet als outcast. Mensen moeten vaak gewoon wennen aan het idee.  
Loop je echt tegen problemen aan dan? Als je bij mensen eet zou je ze misschien tips kunnen geven of zelf iets klaar maken, om het makkelijker voor ze te maken.

Tsja; het zijn van die bekende situaties.
Bijvoorbeeld; je gaat een avond bowlen en er blijkt ook een steengrill te zijn besproken.
Je weet dan al hoe laat is.
Of je krijjgt een uitnodiging voor een barbeque of gourmet.
Dat soort situaties zijn altijd lastig om te omzeilen.

Als je geen moeite hebt met vegetarisch eten en dat zelf ook wilt blijven doen, dan moet je dat zeker volhouden. Maar je hoeft je van mij niet schuldig te voelen als je een keertje wel vlees eet, dat zijn allemaal keuzes waar je zelf bij bent en waar alleen jij over kan oordelen.
Ik denk niet dat er iemand hier op de site is die het jou kwalijk zal nemen als je soms vlees eet. Vind het juist dapper van je dat je toch de draad weer oppakt, ondanks dat het moeilijk blijkt.

Ik vind het een erg moeilijke situatie.
Als vegetarier zou je de grens moeten trekken en consequent moeten zijn.
Ik hoor ook weleens dat er vegetariërs zijn die af en toe biologisch vlees eten.
Wat vinden jullie hier eigenlijk van?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2009, 23:02:50 door Hega »

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #458 Gepost op: 29 november 2009, 22:56:56 »
Ik kende eigenlijk ook geen vegetariërs toen ik stopte met vlees eten
en nog is het in mijn omgeving nog altijd dun gezaaid met vega's.
Ik heb me eigenlijk nooit een outcast gevoeld, maar ik heb er dan ook behoorlijk
maling aan als mensen me "lastig" of anders vinden om dat ik vegetariër ben hoor.
Denk dat je voornamelijk je eigen koers moet proberen te varen en daarin kan je best mensen soms wat terwille zijn hoor, maar dat hoeft niet door vlees te eten. Bij een bbq kan je ook je eigen spullen mee nemen bijvoorbeeld, probleem weer opgelost ;)

Maar ik moet wel toegeven dat het voor mij ook wel even geduurd heeft voor ik er zo relaxt in was hoor ;)
Komt "vanzelf" ;)

Maar wanneer ben jij vega geworden dan?

En hoe ben jij hier relaxter mee omgegaan?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #459 Gepost op: 29 november 2009, 23:06:43 »

Ik hou het wat dichter bij mezelf en probeer de wereldproblematiek niet de ijne te laten zijn, wat ik kan veranderen, daar wil ik mijn best voor doen.
Verder kende ik -behalve Karlijn uit JanJans en de Kinderen- ook geen vegetariers toen ik het werd. Mn familie plaagde me er wel mee maar had er wel respect voor.
Daarbij zijn er altijd mensen die er moeilijk over doen, maar ik ervaar mezelf zeker niet als outcast. Mensen moeten vaak gewoon wennen aan het idee. 
Loop je echt tegen problemen aan dan? Als je bij mensen eet zou je ze misschien tips kunnen geven of zelf iets klaar maken, om het makkelijker voor ze te maken.

Tsja; het zijn van die bekende situaties.
Bijvoorbeeld; je gaat een avond bowlen en er blijkt ook een steengrill te zijn besproken.
Je weet dan al hoe laat is.
Of je krijjgt een uitnodiging voor een barbeque of gourmet.
Dat soort situaties zijn altijd lastig om te omzeilen.

Dat soort siuaties blijf je tegenkomen, maar je leert er mee omgaan. Ik informeer van te voren naar vegetarische opties en mijn omgeving weet dat ik geen vlees eet.
Persoonlijk eet ik dan niets of de garnering, ik zou nooit meer vlees eten, maar dat is voor mij heel anders. Ik ben nu 23 jaar vega (en kom nog steeds lastige situaties tegen.)
Toch is het wel zo dat mijn vrienden geen steengrill zouden organiseren als ik mee ga. Bij BBQ neem ik zo'n alu bbq mee en soms zelfs vega burgers. Tja het is zo moeilijk als je het zelf maakt.

Wat betreft het af en toe bio eten; persoonlijk zou ik je dan een hele bewuste consument noemen en geen vegetarier. Maar dat heeft er meer mee te maken dat als een vegetarier soms vlees eet, dat dat dan van anderen ook wordt verwacht, wat natuurlijk lang niet iedereen gaat doen. Dat heeft niets met oordelen te maken hoor, ik zie nog steeds niet in dat een ander over jou zou kunnen oordelen, maar meer met semantiek.