Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #360 Gepost op: 22 maart 2009, 19:06:23 »
de bijbel als (indrukwekkend) mensenwerk beschouwt?

En dat is het ook zonder enige twijfel.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #361 Gepost op: 22 maart 2009, 21:34:50 »
de bijbel als (indrukwekkend) mensenwerk beschouwt?

En dat is het ook zonder enige twijfel.
Het indrukwekkende of het mensenwerk?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #362 Gepost op: 22 maart 2009, 22:45:59 »
Het indrukwekkende of het mensenwerk?

Het indrukwekkende stond tussen haakjes, dus het ging mij om het mensenwerk.  Om mij uit te kunnen spreken over de indrukwekkendheid zou ik er meer in moeten gelezen hebben, maar wat ik er tot nu toe van het gelezen heeft niet veel indruk op mij gemaakt.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #363 Gepost op: 23 maart 2009, 02:54:29 »
De Bijbel is in een vrij grote tijdsspanne ontstaan en lang geleden in een tijd dat je wel kunt stellen dat vegetarisme niet "en vogue" was en ook zeker niet in die contreien. Maar de Boodschap kun je zo vertalen dat het nu een logische keuze lijkt in deze tijd, hier in dit verwenland.
Zijn er eigenlijk voorbeelden van oude "vegetarische culturen?".
Maar ja: de bijbel is een grote muzikale fruitmand, waar je appels met peren kunt vergelijken en iedereen er uit kan halen wat in zijn kraam te pas komt.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2009, 02:56:55 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #364 Gepost op: 23 maart 2009, 07:19:47 »
De Bijbel is in een vrij grote tijdsspanne ontstaan en lang geleden in een tijd dat je wel kunt stellen dat vegetarisme niet "en vogue" was en ook zeker niet in die contreien. Maar de Boodschap kun je zo vertalen dat het nu een logische keuze lijkt in deze tijd, hier in dit verwenland.
Zijn er eigenlijk voorbeelden van oude "vegetarische culturen?".
Maar ja: de bijbel is een grote muzikale fruitmand, waar je appels met peren kunt vergelijken en iedereen er uit kan halen wat in zijn kraam te pas komt.


in het oosten toch in elk geval? En de sekte van Pythagoras.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online karl

  • *****
  • 6.321
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #365 Gepost op: 23 maart 2009, 09:13:49 »
Schanulleke, ik kan begrijpen dat je als gelovige argumenten in de bijbel zoekt.
Maar ik zou die niet te letterlijk zoeken, alsof er verborgen antwoorden in zitten.

 Duidelijkheid en eenduidigheid over die onderwerpen zal ik als gelovige dan ook niet krijgen. Daar kan ik overigens prima mee leven. Ik ben echter wel van mening dat er in de bijbel een bepaalde 'manier van denken' zit die je op andere situaties kan toepassen, zodat je a.h.w. in de geest van de bijbel handelt. Zo ook m.b.t. tot wat je wel/niet eet.

Wat dan voor wie niet gelovig is en de bijbel als (indrukwekkend) mensenwerk beschouwt?

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zou een discussie op basis van bijbelse argumenten ook alleen maar voeren met iemand die gelovig is en de bijbel als gezaghebbend accepteert (zoals die man van de kerk).

Uiteindelijk is de ware kern van de wereldgodsdiensten, het humanisme, het ekologisch denken: respectvol en liefdevol in de wereld staan. Accenten verschillen,
er zijn aberraties en kleinmenselijke misvattingen, maar als je tot die kern terugkeert, vind je denk ik vele antwoorden.

Dat is een interessant onderwerp dat je aansnijdt en waarover ik wel een en ander te zeggen heb, maar dan raken we wel behoorlijk off topic. :-[ Misschien dat we die discussie in een andere draad kunnen voortzetten?

Ik kan je helemaal volgen in deze bedenkingen, inclusief de laatste  :)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #366 Gepost op: 23 maart 2009, 21:50:04 »
Het indrukwekkende of het mensenwerk?

Het indrukwekkende stond tussen haakjes, dus het ging mij om het mensenwerk.
Dacht ik al, maar ik wou het toch even navragen voordat ik tot de volgende vraag overging:

Zonder twijfel?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Juffrouw Ooievaar

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #367 Gepost op: 29 maart 2009, 14:57:06 »
Eerlijk gezegd nog nooit negatieve reacties meegemaakt, al sinds 1983 vegetarisch maar heb er nooit problemen mee gehad. Ook niet met andere mensen. Geen negatieve reacties van anderen. Wordt altijd heel gewoon op gereageerd en rekening mee gehouden. Met vriendinnen uit eten, zoeken we een restaurant waar ook een lekker vegetarisch menu op de kaart staat. En ook onze kinderen op school hebben nooit vervelende dingen gehoord. Er wordt altijd rekening mee gehouden. Ik herken de meeste dingen die hier zijn geschreven helemaal niet. En ook op verjaardagen zijn er altijd slaatjes zonder vlees. Nee ik herken veel dingen niet.

Lalena

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #368 Gepost op: 31 maart 2009, 19:51:58 »
Daar heb je dan heel erg geluk mee! :) Ik merk wel vaak hoor, mensen die het onzin vinden of zeggen dat ze het ok vinden maar dan de hele tijd maar opmerkingen maken. Nog erger vind ik het als mensen expres heel veel over vlees, jagen etc. gaan hebben zodra ze weten dat ik vegetariër ben. Of als ze zeggen dat het saai is als je vegetariër bent! Ik merk ook vaak dat mensen vegetariërs 'lastig' vinden, omdat dan alles zo speciaal moet. Wat een onzin!!

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #369 Gepost op: 01 april 2009, 16:16:02 »
Nog erger vind ik het als mensen expres heel veel over vlees, jagen etc. gaan hebben zodra ze weten dat ik vegetariër ben.

Ow, zo vreselijk herkenbaar!!

Of van een visstick zeggen "maar dat is amper vlees meer, dat kan je best wel gewoon opeten"
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #370 Gepost op: 01 april 2009, 18:01:53 »
nog een waar ik van binnen van ga koken: maar vissen zijn toch niet zielig  ::) grrrrrrr niet alle vega's eten geen vlees omdat ze konijntjes zo knuffelig vinden ( ja dat vind ik wel  ;D maar nou jullie snappen mijn punt  ;D)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #371 Gepost op: 01 april 2009, 21:44:57 »
Ik hoorde hem laatst nog straffer;
"Maar vegetariërs eten wel kip hoor"

Toen ik zei dat het toch meestal niet zo is had ik het verkeerd  :-\
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #372 Gepost op: 01 april 2009, 22:13:50 »
 ;D sommige mensen zijn echt dom!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #373 Gepost op: 01 april 2009, 22:20:21 »
Ik hoorde hem laatst nog straffer;
"Maar vegetariërs eten wel kip hoor"

Toen ik zei dat het toch meestal niet zo is had ik het verkeerd  :-\

Gewoon terugzeggen dat alle vleeseters wiens ontbijt niet bestaat uit niertjes en bloedworst met een glaasje vleesjus erbij, mietjes zijn.

Ik heb ook al eens een discussie gehad met iemand die me wist te vertellen dat vegetariërs wel vis eten, en toen ik hem zei dat vissen toch ook dieren zijn, ontkende hij dat. Alleen veganisten eten geen vis namelijk. Jammer genoeg ben ik een halve vegan, dus daar zag hij bewijs in voor zijn stelling. Ik heb hem uiteindelijk wel weten te overtuigen nooit meer bloemen voor me te kopen (maar alleen!) door te zeggen dat ik vermoedde dat die bloemen misschien wel eens pijn zouden kunnen voelen als ze afgesneden werden (en ik denk dat hij geloofde dat ik dat echt dacht).
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #374 Gepost op: 02 april 2009, 14:55:46 »
Een collega zei laatst tegen me: "Weet je wel dat een mens van nature een vleeseter is? Onze voorouders waren alleseters." Mijn reactie: "Oh, dus jij suggereert dat ik in het hier en nu beslist vlees moet eten, alleen maar omdat mijn verre voorouders dat in een ver verleden ook deden?" Collega: "Nee, natuurlijk niet". Ik:"Wat is dan het doel van die opmerking?"...... Stilte..... :hammer:

Lalena

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #375 Gepost op: 04 april 2009, 20:11:15 »
nog een waar ik van binnen van ga koken: maar vissen zijn toch niet zielig  ::) grrrrrrr niet alle vega's eten geen vlees omdat ze konijntjes zo knuffelig vinden ( ja dat vind ik wel  ;D maar nou jullie snappen mijn punt  ;D)

Ja en vaak komt er ook nog zoiets achteraan als: "vissen voelen toch geen pijn" of "vissen hebben toch maar een geheugen van 3 seconden".  ::)

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #376 Gepost op: 05 april 2009, 12:37:11 »
Het 'maar de mens is van nature een vleeseter'-argument kwam gisteren weer langs tijdens een verjaardagsvisite... Zucht... Maar ook een positief punt: ik vertelde over de relatie tussen vlees eten en CO2-uitstoot en over de relatie tussen vlees eten en het wereldvoedseltekort. Daar had mijn gesprekpartner nog nooit van gehoord, maar hij wilde er eens over nadenken, zodat hij daar rekening mee kon houden. :thumbsup: Later op de avond kwam iemand anders (die het gesprek had gevolgd maar er niet aan mee had gedaan) erop terug. Hij zei: "Dat wat jij zei over vegetarisch eten... Eigenlijk weten we allemaal wel dat dat waar is, maar we denken er gewoon nooit äan". Kennelijk heb ik mijn motivatie toch aardig over weten te brengen. ;D

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #377 Gepost op: 05 april 2009, 20:20:05 »
Applaus!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #378 Gepost op: 05 april 2009, 21:20:28 »
Het 'maar de mens is van nature een vleeseter'-argument
Ik weet niet hoever iemand terug wil gaan in het verleden van de mens. Maar je kunt er zeker van zijn dat toen mensen allemaal Afrikanen waren, zij veel minder vlees aten dan de gemiddelde westerling van nu. En bovendien stond daar gemiddeld heel wat meer beweging tegenover. Dus het is gewoon niet zo gezond in de gemiddelde hoeveelheden. Verwijs naar het bureau voor de voeding voor de aanbevolen hoeveelheid vlees per dag, onverdacht. Ze hebben dat volgens mij al een paar keer naar beneden bijgesteld.
de tuin: dat ben ik

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #379 Gepost op: 05 april 2009, 22:23:47 »
Ik weet niet hoever iemand terug wil gaan in het verleden van de mens. Maar je kunt er zeker van zijn dat toen mensen allemaal Afrikanen waren, zij veel minder vlees aten dan de gemiddelde westerling van nu. En bovendien stond daar gemiddeld heel wat meer beweging tegenover. Dus het is gewoon niet zo gezond in de gemiddelde hoeveelheden. Verwijs naar het bureau voor de voeding voor de aanbevolen hoeveelheid vlees per dag, onverdacht. Ze hebben dat volgens mij al een paar keer naar beneden bijgesteld.

Grappig dat je dat zegt. Daar hebben we het namelijk ook nog over gehad. De gemiddelde Nederlander eet meer vlees dan aanbevolen wordt door het Voedingscentrum.

Op die verjaardag was trouwens ook iemand aanwezig die in de levensmiddelenindustrie werkt en wel enige kennis van zaken heeft wat betreft de productie van voedingsmiddelen en de gezondheidsaspecten van voeding. Deze persoon was het met mij eens wat betreft dat verhaal over CO2-uitstoot, veevoer dat ook als voeding voor mensen kan worden gebruikt (soja) en de aanbevolen maximale hoeveelheid vlees die een mens zou mogen/kunnen/moeten consumeren om gezond te blijven. Deze persoon is geen vegetarier, maar we waren het wel met elkaar eens. Kennelijk zijn dat toch hele sterke, moeilijk weerlegbare argumenten. Al blijft het natuurlijk wel lastig dat je als niet-vleeseter vaak je keus toe moet lichten (ook als mensen oprecht geinteresseerd zijn en niet vijandig staan tegenover het vegetarisme)...