Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #340 Gepost op: 19 maart 2009, 12:34:29 »
Wat ik altijd probeer te doen is het met humor aanpakken. Ikzelf ben zeker niet te dun, dus ik zeg 'zie ik er dan zo onderkomen uit?'
mss kan jij het proberen met iets in de aard van 'laten we tellen hoeveel vrouwen zouden willen wisselen van figuur met mijn slanke lijntje' ... ofzoiets. :) 
Vooral erg leuk als de mensen al lang aan het zeuren zijn, en zelf ook geen perfect voorbeeld zijn van hoe een gezond lichaam er uit zou moeten zien. Denk ik  ;D. Ze zijn gewoon jaloers ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #341 Gepost op: 20 maart 2009, 08:13:16 »
Vorige week nog een leuke tijdens etentje. Opmerkning van man: Haha dus jij wilt geen vlees in je mond? Nudge nudge, wink wink, say no more... Alle andere mannen aan de tafel een grote grijns natuurlijk. Daarop uitgelegd dat ik niets tegen vlees in mijn mond heb, mits het levend, warm en keihard is, in plaats van dood en slap en een beetje klef. Of hij dat nog nooit eerder van vrouwen gehoord had? De meneer is door alle andere mannen schaterend op zijn schouder geklopt toen hij zich verslikte in zijn bier  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #342 Gepost op: 20 maart 2009, 09:12:08 »
hahahahaha!! Ow echt geniaal!
Jammer dat we er niet bij waren :D
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #343 Gepost op: 20 maart 2009, 10:27:17 »
Wist je dat ter plekke te bedenken?!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #344 Gepost op: 20 maart 2009, 10:35:50 »
Wist je dat ter plekke te bedenken?!

Nee, Sam heeft het boekje 'Gevatte antwoorden op stomme opmerkingen van vleeseters' uit haar hoofd geleerd. Komt haar vaak van pas!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #345 Gepost op: 20 maart 2009, 10:37:17 »
hahaha maar vind hem echt super!! wou soms wel dat ik zo gevat was!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #346 Gepost op: 20 maart 2009, 10:48:30 »
Ik ga'm onthouden...  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #347 Gepost op: 20 maart 2009, 11:21:21 »
 :schater:
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #348 Gepost op: 20 maart 2009, 11:33:42 »
Leuk. Go Sam! :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #349 Gepost op: 20 maart 2009, 11:38:11 »
Wist je dat ter plekke te bedenken?!

Nee, Sam heeft het boekje 'Gevatte antwoorden op stomme opmerkingen van vleeseters' uit haar hoofd geleerd. Komt haar vaak van pas!
:P
Het is maar goed dat vleeseters regelmatig dezelfde flauwe grapjes maken, alleen de eerste keer dat ze zo'n opmerking maken sta je met je mond vol tanden, de volgende keer na een nachtje overpeinzen wat je nou ECHT had willen antwoorden, heb je het paraat  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #350 Gepost op: 20 maart 2009, 11:55:27 »
En nu hebben je medevegatopianen het zelfs al paraat bij de eerste mafketel die een dergelijke grap maakt!

(Ik wil er best İSam bij zeggen hoor. :P)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #351 Gepost op: 20 maart 2009, 12:58:10 »
 ;D

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #352 Gepost op: 21 maart 2009, 18:51:47 »
Je loopt wel de kans dat een man terug zegt: "dat treft, want ik krijg hem al jaren niet meer omhoog".
de tuin: dat ben ik

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #353 Gepost op: 22 maart 2009, 15:51:39 »
Ik raakte laatst na een kerkdienst met een geloofsgenoot in gesprek over het vegetarisme. Ik probeerde mijn gesprekspartner duidelijk te maken dat vegetarisme/veganisme voor mij een manier is (naast nog andere manieren natuurlijk) om mijn geloof in de praktijk te brengen. (Zorg voor mens/dier/milieu als uiting van verantwoord rentmeesterschap, zorg voor de Schepping als manier om respect te tonen voor de Schepper, gelijke verdeling van voedsel over de gehele wereldbevolking als manier om handen en voeten te geven aan het principe van naastenliefde en rechtvaardigheid enz. enz.) Reactie van gesprekspartner (kort samengevat): "Wij mensen hebben het recht niet om voedsel te weigeren dat God ons gegeven heeft, dus vegetarisme is niet bijbels, dus eigenlijk moet je als christen toch wel vlees eten." Nu is het zo dat ik niet hard kan maken dat de bijbel alle gelovigen stellig oproept tot het volgen van een vegetarische levenswijze (wat trouwens ook niet mijn bedoeling is), maar ik vind de visie van deze man wel wat dubbel. Hij zal ongetwijfeld wel eens voedsel laten staan omdat hij het niet lekker vindt. (Volgens zijn eigen visie zou dat dan onbijbels zijn en zou hij het wel moeten opeten.) Als ik ervoor kies om vegetarisch te eten, dan doe ik dat met een bepaald doel. Als iemand anders op geloofsgronden - of wat voor gronden dan ook - een andere keus maakt, dan is het niet aan mij om daarover te oordelen. Maar ik ben wel wat teleurgesteld dat ik datzelfde respect niet van iemand terugkrijg... :(

Online karl

  • *****
  • 6.321
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #354 Gepost op: 22 maart 2009, 16:30:34 »
In de reactie van je gesprekspartner zitten enkele impliciete uitgangspunten die betwistbaar zijn. Dat de dieren geschapen zijn, maakt hen toch niet onmiddellijk als een door God voor de mens bestemd voedsel? Die redenering gaat uit van een vrijwel absoluut beschikkingsrecht van de mens over de wereld in plaats van een liefdevol, ekologisch ermee omgaan.
Het ergste is natuurlijk dat die persoon zijn interpretatie van de Goddelijke wil als algemeengeldend beschouwt en andere interpretaties als fout. Een godsdienst kan een aantal algemene richtlijnen geven, maar die vertalen in dagelijks gedrag is mensenwerk. Het is wel grappig om te zien dat iemand persoonlijke voorkeuren (zoals graag vlees eten en andere persoonlijke neigingen) als door Godgeheiligd verdedigt.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2009, 16:35:31 door karl »

Kiwi

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #355 Gepost op: 22 maart 2009, 16:41:43 »
Schanulleke, in deze oude draad staan allerlei argumenten waarom je als Christen wel of geen vlees zou eten. Misschien heb je er wat aan. :)

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #356 Gepost op: 22 maart 2009, 17:16:41 »
In de reactie van je gesprekspartner zitten enkele impliciete uitgangspunten die betwistbaar zijn. Dat de dieren geschapen zijn, maakt hen toch niet onmiddellijk als een door God voor de mens bestemd voedsel? Die redenering gaat uit van een vrijwel absoluut beschikkingsrecht van de mens over de wereld in plaats van een liefdevol, ekologisch ermee omgaan.

Daar heb je inderdaad een punt, Karl. Waar ik nog het meeste moeite mee heb, is dat mijn gesprekspartner eigenlijk niet verder kwam dan wat algemeenheden, terwijl er op bijbelse gronden best iets te zeggen valt voor een vega(n) levensstijl. Toen ik overwoog om vega(n) te worden, heb ik me een tijdje verdiept in wat de bijbel zegt over natuur/dieren/milieu enz. Met name in Genesis is veel info over dit onderwerp te vinden.

Een argument dat veel gebruikt wordt tegen het vegetarisme, is dat God tegen de mens zei dat hij heerschappij moest voeren over alle dieren (voor wie geinteresseerd is in het onderwerp: zie Genesis 1 vers 26 en 28). Maar 'heerschappij voeren' kan niet betekend hebben dat de mens dieren moest gaan eten, want in het volgende vers staat: "Hierbij geef Ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn". Voor het gemak laten mensen dat vers gewoon weg. En er is nog meer wat me aan het denken gezet heeft. Genesis 3 vers 17 en 18 bijvoorbeeld. De zondeval heeft inmiddels plaatsgevonden en God zegt in de genoemde verzen tegen de mens: "Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, zwoegen zul je om ervan te eten, je hele leven lang. Dorens en distels zullen er groeien, toch moet je van zijn gewassen eten". Nog steeds geen woord over het eten van dierlijke produkten. Dat komt pas aan de orde in Genesis 9 vers 2 en 3. (Ik noem de verzen er steeds even bij voor mensen die het na willen lezen.) Daar staat: "Alles wat leeft en beweegt, zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef Ik je, zoals Ik je ook de planten heb gegeven". (Deze tekst wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat christenen geen vegetarier hoeven te worden. God heeft immers aangegeven dat dieren gegeten mogen worden. Ik ben het helemaal met die visie eens. Maar het gaat mij er ook niet om dat alle christenen vegetarier zouden moeten worden. Het gaat mij erom dat ik aan kan tonen dat er voor individuele christenen ruimte is om te kiezen voor het vegetarisme.) Het is wel opvallend dat God de dieren pas als voedsel aan de mens geeft nadat de zondeval heeft plaatsgevonden. Nu wordt de zondeval in de bijbel niet positief benaderd. Het is immers de ultieme uiting van de ongehoorzaamheid van mensen aan God. Als vlees eten het gevolg is van iets negatiefs, dan geeft dat toch te denken. Zou er iets goeds kunnen voortkomen uit iets slechts?

Met het bovenstaande wil ik aangeven dat er onder christenen geen of slechts onvolledige bijbelkennis bestaat over dit onderwerp. Als medechristenen hun mening - zelfs als die afwijkt van de mijne - goed kunnen onderbouwen, dan heb ik er veel minder moeite mee. Maar als men in vage algemeenheden blijft steken, dan is een opbouwende discussie niet mogelijk. Dat was waar ik bij mijn gesprekspartner ook een beetje tegenaan liep. Om toch positief te eindigen: het bovenstaande heb geleerd van een andere geloofsgenoot die overtuigd vegetarier is. Die zijn er ook.

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #357 Gepost op: 22 maart 2009, 17:19:26 »
Schanulleke, in deze oude draad staan allerlei argumenten waarom je als Christen wel of geen vlees zou eten. Misschien heb je er wat aan. :)

Thanx Kiwi. :) Ik had hem idd al gelezen. Het jammere is alleen dat mensen (zowel christenen als niet-christenen) vaak zo vast zitten in hun denkpatronen dat redelijke argumenten (of bijbelse argumenten in het geval van christenen) niet helpen. :nooo:

Online karl

  • *****
  • 6.321
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #358 Gepost op: 22 maart 2009, 17:55:57 »
Schanulleke, ik kan begrijpen dat je als gelovige argumenten in de bijbel zoekt.
Maar ik zou die niet te letterlijk zoeken, alsof er verborgen antwoorden in zitten.
Wat dan voor wie niet gelovig is en de bijbel als (indrukwekkend) mensenwerk beschouwt?
Uiteindelijk is de ware kern van de wereldgodsdiensten, het humanisme, het ekologisch denken: respectvol en liefdevol in de wereld staan. Accenten verschillen,
er zijn aberraties en kleinmenselijke misvattingen, maar als je tot die kern terugkeert, vind je denk ik vele antwoorden.

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #359 Gepost op: 22 maart 2009, 18:33:04 »
Schanulleke, ik kan begrijpen dat je als gelovige argumenten in de bijbel zoekt.
Maar ik zou die niet te letterlijk zoeken, alsof er verborgen antwoorden in zitten.

Ik geloof niet dat er verborgen antwoorden in de bijbel te vinden zijn, hoor. ;) Over sommige onderwerpen staat gewoon weinig tot niets in de bijbel. Duidelijkheid en eenduidigheid over die onderwerpen zal ik als gelovige dan ook niet krijgen. Daar kan ik overigens prima mee leven. Ik ben echter wel van mening dat er in de bijbel een bepaalde 'manier van denken' zit die je op andere situaties kan toepassen, zodat je a.h.w. in de geest van de bijbel handelt. Zo ook m.b.t. tot wat je wel/niet eet.

Wat dan voor wie niet gelovig is en de bijbel als (indrukwekkend) mensenwerk beschouwt?

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zou een discussie op basis van bijbelse argumenten ook alleen maar voeren met iemand die gelovig is en de bijbel als gezaghebbend accepteert (zoals die man van de kerk).

Uiteindelijk is de ware kern van de wereldgodsdiensten, het humanisme, het ekologisch denken: respectvol en liefdevol in de wereld staan. Accenten verschillen,
er zijn aberraties en kleinmenselijke misvattingen, maar als je tot die kern terugkeert, vind je denk ik vele antwoorden.

Dat is een interessant onderwerp dat je aansnijdt en waarover ik wel een en ander te zeggen heb, maar dan raken we wel behoorlijk off topic. :-[ Misschien dat we die discussie in een andere draad kunnen voortzetten?
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2009, 18:35:16 door Schanulleke »