Grappig, dit topic! Ik verbaas me er altijd over dat zeggen dat je vegetariër bent, altijd zulke vreemde, soms bijna agressieve reacties oproept. Variërend van "Maar dan kun je toch bijna niets eten?" (noem groenten, fruit, zuivel, rijst, couscous, pasta, aardappels, tofu etc maar niets) tot "Maar dan mis je allemaal belangrijke voedingsstoffen hoor" (terwijl ik me dan weer niet kan voorstellen dat zo'n kiloknallervlees- en slachtafvalverslindende persoon zich daar echt druk om maakt).
Helemaal raar wordt het soms als er twee varianten van hetzelfde gerecht (bijv nasi met kip en nasi met tofureepjes) op tafel staan, zoals bij mijn schoonfamilie regelmatig gebeurt (vinden mijn lief en ik trouwens heel erg fijn, dat er rekening met ons wordt gehouden!). Schept mijn schoonmoeder per ongeluk op uit de vega-bak, zeg ik tegen haar: "Uhm, die is vegetarisch hoor." Zij, met een vies gezicht, de nasi weer van haar bord in de pan schuivend: "Oh, he bah, nee, dat moeten we niet hebben toch, vegetarisch, ik wil wel écht eten." (!)
Ook vervelend als het gesprek op vleesvervangers komt: "Dat vind ik zo belachelijk, dan willen 'ze' geen vlees, maar dan lijkt al dat spul wel op vlees. Dat is toch hypocriet?" Rare opmerking, vind ik dat; wat is er hypocriet aan? Als je ergens vervanging voor zoekt, ben je hypocriet?
Sowieso erger ik me eraan als mensen je willen 'pakken' op je overtuigingen. "Maar je draagt wél leren schoenen" is natuurlijk de bekendste. Zó vreemd, alsof ik iemand anders heb veroordeeld voor het feit dat hij vlees eet door te zeggen dat ik vegetariër ben. Maar blijkbaar voelen mensen zich alleen al door die mededeling in een hoek gedrukt en menen ze in de aanval/verdediging te moeten schieten.
Overigens ben ik zelf sinds ee tijdje de trotse bezitter van 3 paar (of eigenlijk 4 paar, mijn hardloopschoenen meegerekend) leerloze schoenen, dus ik kan die opmerking soms extra gemakkelijk pareren met: 'nee hoor, deze schoenen zijn niet gemaakt van leer". Overigens is dat dan ook weer vaak tegen het zere been, zo heb ik gemerkt. "Zijn die schoenen van plastic? Maar dat is toch helemaal niet goed voor je voeten?" *zucht* Het is ook nooit goed.