Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #280 Gepost op: 08 november 2005, 15:58:31 »
Fabienne, ben je toevalligerwijs familie van Magic Aura?

Xinramski

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #281 Gepost op: 19 november 2005, 03:38:28 »
ik verbaas me er nog altijd over dat de meest intelligente mensen zo dom kunnen reageren als je verteld dat je vegetarier bent. Komen ze echt met argumenten waar je broek van afzakt.

Ik heb een tijdje in het restaurant van de Hogeschool Leiden gewerkt en bewust niet verteld dat ik vegetarier ben. Dus lekker broodjes ham staan maken, kroketten bakken en makreel schoonmaken om maar geen gezeik te krijgen. Maar toen mijn collega's toch doorkregen dat ik maar geen vlees at waren de reacties -op een enkeling na- echt weer bedroevend, vooral mijn baas (wat sowieso een eikel was) keek me echt aan alsof ik vertelde dat ik in mijn vrije tijd grafzerken bekladde.

en één collega vertelde dat ze ook altijd wel vegetarier wilde worden maar dat het er nooit van was gekomen. Om vervolgens doodleuk een broodje kroket op te eten. Slappe hap.

en al die dingen als:  drink je wel melk? eet je geen ei? eet je wel kip? eet je wel vis?  ::)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #282 Gepost op: 19 november 2005, 13:04:44 »
vooral mijn baas (wat sowieso een eikel was) keek me echt aan alsof ik vertelde dat ik in mijn vrije tijd grafzerken bekladde.

 :laugh:

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #283 Gepost op: 20 november 2005, 13:57:12 »
en al die dingen als:  drink je wel melk? eet je geen ei? eet je wel kip? eet je wel vis?  ::)
dat vind ik helemaal niet storend hoor. Heb liever dat mensen dat vragen, dan dat ze maar aannames doen en me opeens verrassen met iets dat ik helemaal niet wil eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Tamara

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #284 Gepost op: 20 november 2005, 14:03:08 »
Fabienne, ben je toevalligerwijs familie van Magic Aura?

Verklaar je nader!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #285 Gepost op: 20 november 2005, 14:05:22 »
dat vind ik helemaal niet storend hoor. Heb liever dat mensen dat vragen, dan dat ze maar aannames doen en me opeens verrassen met iets dat ik helemaal niet wil eten.

Die nieuwsgierigheid kan inderdaad ook positief zijn.  Laatst kwam op mijn werk in een gesprek met afdelingshoofd naar voren dat ik vegetariër was.  Twee uurtjes later kwam ik de directeur van mijn dienst tegen die me zei dat hij net had gehoord dat ik vegetariër was en vroeg of ik wel kaas, eieren, ... en zo at?  Mijn eerste reactie was om (grappend) te zeggen dat dat nieuws blijkbaar wel erg snel de ronde deed, waarop hij uitlegde dat hij het belangrijk vond om te weten wat ik wel of niet at zodat er zeker voor een vegetarisch alternatief kon gezorgd worden op de eindejaarsreceptie en op de 'winterbarbeque' van mijn dienst.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2005, 14:07:13 door Ligfietsertje »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #286 Gepost op: 20 november 2005, 14:11:54 »
Zie je, prima dus mensen die expliciet vragen wat je eet. Ik heb het met studiegenoten die mij vroegen hoe streng ik ben met snoep. Als zij vegetarisch snoep gaan kopen omdat ik dan ook zorgeloos kan meesnaaien vind ik dat echt heel erg goed, en ga ik er echt niet moeilijk over doen dat ze dus eerst gevraagd hebben of ik moeilijk doe over gelatine in snoep.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aines

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #287 Gepost op: 20 november 2005, 14:27:53 »
Ik vraag me af of sommige mensen niet gewoon zelf met een gewetenskwestie zitten. Dat zou kunnen verklaren waarom ze je uithoren tot zelfs aanvallen omdat je vegetariër bent. Zij voelen zich misschien ook aangevallen omdat je ze erop wijst dat het wel kan, zonder vlees overleven...

Maar een ideetje  :)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #288 Gepost op: 20 november 2005, 14:39:24 »
Dat zal zeker bij sommige mensen een rol spelen.

Ik heb ook een collega (waar ik gelukkig weinig rechtstreeks contact met heb) die tijdens de middagpauze regelmatig naar een bijna-vegetariër toe opmerkt dat het niet moeilijk is dat hij zoveel ziek is (wat helemaal niet het geval is denk ik) en dat je toch wel vlees moet eten om 'sterk' te zijn.

Ik twijfel er geen moment aan dat ik hem (met zijn overgewicht en niet zo denderende conditie) in bijna elke sportieve prestatie ver achter me zou laten.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #289 Gepost op: 20 november 2005, 16:33:53 »
veel mensen begrijpen het gewoon niet, ook niet waarom ze zich aangevallen zouden voelen, het is vaker gewoon interesse. Denk ik.
Zo.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #290 Gepost op: 30 december 2005, 19:00:50 »
Ik kreeg van de Sint het boek Het Elandenlokroepfluitje van Sanne Wallis de Vries en daarin las ik gisteravond een hoofdstukje dat me wel heel erg aan deze draad deed denken. En ik kon me er wel in vinden, dus zet ik er een stukje uit neer. (Ik hoop dat dat mag van Sanne en haar uitgever) Een paar fragmentjes van blz. 146- 147:

"...  Eigenlijk zou het meest logische zijn dat er uberhaupt niet over (vegetarisme) werd geoordeeld. Een mens maakt zelf uit wat-ie wel of niet eet. Die mens zal daar wel zijn of haar redenen voor hebben en, last but not least, daar heeft, aangezien het eten betreft, verder niemand last van, omdat het dus een individuele keuze met consequenties voor iemands prive-leven betreft.

Het heeft me destijds (Sanne is geen veggie meer) hogelijk verbaasd, de opmerkingen die ik kreeg, en de discussies die erop volgden wanneer duidelijk werd dat ik geen vlees at. Uiteindeijk zei ik het maar liever niet. Uitiendelijk hoopte ik altijd maar dat het niet ter sprake kwam.
Sommige mensen werden ronduit agressief, namelijk, als reactie op het feit dat ik geen vlees at. (...) Een bekende en wat mij betreft zeer stompzinnige reactie was: 'En je draagt wel leren schoenen!' Ik had, geloof ik, van iemand geleerd dat je dan het beste: 'Maar ik eet m'n schoenen toch niet op?' kon zeggen. Maar eigenlijk vind ik dat net zo'n stomme zin als de zin die 'm uitlokt.

Je moet, als je zelf besluit iets te doen of na te laten, daar helemaal niet in discussie over hoeven gaan. Soms werd die discussie me vanzelf bespaard, doordat ik domweg niks terug wist te zeggen. Bijvoorbeeld op de opmerking: 'Maar planten hebben toch ook gevoel.' Die was zo honderdtachtig graden de verkeerde kant op, die opmerking, dat ik nu nog met mijn bek vol tanden sta.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #291 Gepost op: 02 januari 2006, 18:46:11 »
Mijn allerliefste pappa vond het nodig om weer eens een "leuke" opmerking over mijn veggie zijn te maken, nog voor ik iets terug kon zeggen reageerde mijn moeder geprikkeld dat hij dat nou eens moest laten. Ik antwoordde dat hij daar nu  toch wel eens aan gewend kon zijn en toen ging het gesprek tussen mams en mij over hoe lang ik al geen vlees eet, nog 2 jaar en dan is het 20 jaar (feestje? ;) ).
:witch2:

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #292 Gepost op: 02 januari 2006, 18:56:40 »
Nog twee maand en de teller staat bij mij op vijftien jaren. Bijna de helft van mijn leven alweer...

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #293 Gepost op: 04 januari 2006, 12:13:30 »
Ik denk dat niemand er moeite mee heeft als er uit (gezonde) interesse gevraagd wordt hoe en wat, ik merk echter ook meestal dat dat niet het geval is. Vaak is de doelstelling van die vragen je vegetariër-zijn onderuit te schoppen, want waarom geen vlees en wel....

Ik merk dat ik nu al lijdt aan vraag-moeheid, vooral omdat mijn motivaties elke keer in twijfel worden getrokken. Hé: it's my life!

Om overigens even terug te keren op de wild discussie: ik denk wel dat het soms noodzakelijk is om wat dieren af te schieten met als doel de andere dieren een gezonde kans op overleven te bieden. Dat lijkt mij ook het meest gezonde vlees. Wellicht ook het enige vlees dat ik nog zou willen eten. Dan gaat het immers om het eten van vlees zoals dat vroeger ging: in balans met de natuur! Dus niet kweken om het vreten.

Overigens heb ik diezelfde discussie ook over bio. Laatst bij de Keuringsdienst van Waarde de aflevering over eieren gezien? Nu moet ik dus verdedigen dat ik nog steeds vind dat bio-kippen het beter hebben. Ligt het aan mij of kun je beter af en toe gepikt worden en ziek worden en wel vrij rondlopen of kun je beter in de schemer in een toren zitten voor de volle 2 jaar van je leven met 5 kippen in een hok van weinig vierkante meter? Hetzelfde geldt voor de bio-koeien: die zouden het slechter hebben omdat ze wel eens een uierontsteking hebben. Nee, dan is je leven inderdaad veel verschrikkelijker dan wanneer je je hele godganse leven in een stal staat op weinig ruimte. AAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH ik word daar zo moe van... ;)

Ik ga gewoon lekker verder. Nu nog alle 'vervuilde' producten die ik nog moet uitzoeken.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #294 Gepost op: 05 januari 2006, 15:12:23 »
Om overigens even terug te keren op de wild discussie: ik denk wel dat het soms noodzakelijk is om wat dieren af te schieten met als doel de andere dieren een gezonde kans op overleven te bieden.

Ben ik het niet mee eens, de natuur reguleert dat zelf wel. Natuurlijk krijg je dan wel af en toe nare taferelen omdat er teveel van een soort zijn en ze dan overlijden van de honger, maar that's life! Waarom wil de mens zonodig alle touwtjes in handen hebben als het om dat soort zaken gaat.

Overigens heb ik diezelfde discussie ook over bio. Laatst bij de Keuringsdienst van Waarde de aflevering over eieren gezien? Nu moet ik dus verdedigen dat ik nog steeds vind dat bio-kippen het beter hebben. Ligt het aan mij of kun je beter af en toe gepikt worden en ziek worden en wel vrij rondlopen of kun je beter in de schemer in een toren zitten voor de volle 2 jaar van je leven met 5 kippen in een hok van weinig vierkante meter?

Wat dat pikken betreft, ik weet echt niet of die kippen zoveel beter uitzijn als hun snavels niet gekapt worden. Natuurlijk vind ik dat snavel kappen verschrikkelijk, maar als je ziet hoe die kippen elkaar toe takelen in biologische bedrijven, daar wordt je ook echt niet vrolijk van. "Af en toe gepikt worden" klinkt niet zo erg, maar als je bedenkt dat ze zo ver gaan dat ze elkaars ingewanden er gewoon uittrekken (terwijl ze nog leven), mwah. In sommige bedrijven is de uitval (kippen die overlijden/afgeschreven worden) door het pikken maar liefst 40 % Voor mij een goede reden om geen eieren meer te eten.

Neemt niet weg dat je verder gelijk hebt en dat mensen die gewoon vlees eten hun smoel moeten houden over dat soort zaken.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #295 Gepost op: 05 januari 2006, 17:16:01 »
In het kader van dierenleed vind ik het persoonlijk toch beter dat een dier incidenteel wordt afgeschoten dan dat ze groepsgewijs langzaam omkomen van de honger. Daarvoor zijn onze biotopen inderdaad te klein. Die zelfregulatie kan m.i. niet goed bestaan in die kleinte van biotoop.
Met die kippen heb je op zich gelijk (ik eet zo min mogelijk eieren en meestal alleen ín andere producten) maar ik ben nog steeds van mening dat een kippeflat ook niet optimaal is. Nog maar op zoek naar een andere mogelijkheid? Allemaal onze eigen ren! ;)

Overigens de belangrijkste overweging tegen al deze vragen: als je als vega(n) aan anderen vraagt waarom ze nog wel vlees eten (ook als antwoord op de vraag waarom jij geen vlees eet) dan ben je meteen een reactionair!
Hoor wie klopt daar kinders???

bienne

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #296 Gepost op: 05 januari 2006, 18:15:12 »
een tijdje terug vroeg iemand mij het hemd van het lijf over het hoe en wat rondom vegetarier zijn. Hij toonde duidelijk interesse en vroeg wat de mogelijkheden zijn. Hij werkte toen in de horeca en wilde zo ook ideeen op doen.

Altijd kijken er wel mensen alsof je van een andere planeet komt. ( Klopt, ik kom van venus ;)) Anderen vragen idd het ge eikte over wat je dan wel en niet eet. En als ze mij uitlachen, lach ik heel hard terug ;D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #297 Gepost op: 05 januari 2006, 18:42:46 »
In het kader van dierenleed vind ik het persoonlijk toch beter dat een dier incidenteel wordt afgeschoten dan dat ze groepsgewijs langzaam omkomen van de honger. Daarvoor zijn onze biotopen inderdaad te klein. Die zelfregulatie kan m.i. niet goed bestaan in die kleinte van biotoop.
Nee onzin. Zelfs in een klein gebied zie je dat natuur het regelt. Echter de mensen verzinnen allerlei smoesjes om te mogen afschieten. Het meeste word wel gewoon geregeld door natuur zelf. De mens beheert niet alles in de natuur. Echter gaat het constant om dezelfde dieren. De herten, zwijnen, vossen enzo..
Dieren waar men graag op jaagd. Nee onzin allemaal.  Je bent te emotioneel bezig op dat vlak als je hongersdood enzo als zielig gaat vinden.
Gewoon lekker laten gaan. We moeten eens niet zo zeiken dat er weleens perioden zijn dat dieren in grote hoeveelheid aanwezig zijn.

Citaat
Met die kippen heb je op zich gelijk (ik eet zo min mogelijk eieren en meestal alleen ín andere producten) maar ik ben nog steeds van mening dat een kippeflat ook niet optimaal is. Nog maar op zoek naar een andere mogelijkheid? Allemaal onze eigen ren! ;)
Wil je de diervriendelijkste eieren hebben binnen de maatschappij, dan ren je de legbatterijschuren binnen en pakt wat kippen mee en laat die in je tuin scharrelen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #298 Gepost op: 05 januari 2006, 19:04:52 »
Nee onzin. Zelfs in een klein gebied zie je dat natuur het regelt. Echter de mensen verzinnen allerlei smoesjes om te mogen afschieten. Het meeste word wel gewoon geregeld door natuur zelf. De mens beheert niet alles in de natuur. Echter gaat het constant om dezelfde dieren. De herten, zwijnen, vossen enzo..
Dieren waar men graag op jaagd. Nee onzin allemaal.  Je bent te emotioneel bezig op dat vlak als je hongersdood enzo als zielig gaat vinden.
Gewoon lekker laten gaan. We moeten eens niet zo zeiken dat er weleens perioden zijn dat dieren in grote hoeveelheid aanwezig zijn.

Nee onzin.  En waarom ik dat onzin vind heb ik in deze http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=1;action=display;threadid=10924 draad al uitgelegd.
Je pleidooi tegen de jacht is ook helemaal niet rationeel maar komt voor uit een emotionele 'allergie' voor  elk ingrijpen van mensen in levens van dieren.  Je hebt het recht om tegen elk menselijk ingrijpen in het leven van dieren te zijn, maar besef wel dat wel ingrijpen soms net dierenleed voorkomt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #299 Gepost op: 05 januari 2006, 19:23:50 »
Nee onzin.  En waarom ik dat onzin vind heb ik in deze http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=1;action=display;threadid=10924 draad al uitgelegd.
Je pleidooi tegen de jacht is ook helemaal niet rationeel maar komt voor uit een emotionele 'allergie' voor  elk ingrijpen van mensen in levens van dieren.  Je hebt het recht om tegen elk menselijk ingrijpen in het leven van dieren te zijn, maar besef wel dat wel ingrijpen soms net dierenleed voorkomt.

Niet emotioneel. Als ik emotioneel zou reageren zou ik iets roepen als: Zielige diertjes moeten niet sterven, dus dan moeten ze gevangen worden en ergens anders uitgezet bla bla..

Nee, elke keer zitten die kutjagers te zeuren dat ze weer moeten jagen en die gasten van bosbeheer enzo doen mee daarin (stel jagers). En biologen hebben daar weer allemaal verschillende meningen over. Laat gewoon lekker gaan. Geen gezeur dat er wellicht eens wat overbegraasd word ofzo. Dat is alleen maar een houding die de boeren enzo innemen. Dat hun land anders omgeploegd word door dieren en ze wat minder winst hebben ofzo. Natuur hoort er nou eenmaal bij. En daar is dood ook bij. En daar is overbegrazing of wat dan ook ook bij. Schommelingen der natuur.

Citaat
Je hebt het recht om tegen elk menselijk ingrijpen in het leven van dieren te zijn, maar besef wel dat wel ingrijpen soms net dierenleed voorkomt.
Nee, dan zou ik dus emotioneel denken. Moet ik nu ook de dieren helpen die door tijgers of leeuwen achterna gezeten worden? Ik kan immers dierenleed voorkomen...  :-\
Stem op de Partij voor de Dieren