Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #260 Gepost op: 25 september 2005, 19:31:41 »
Dan weet je nu al dat het voornaamst antwoord zal zijn: "omdat het 'natuurlijk' is". En dan is de discussie gelijk al aardig dood want schijnbaar is er dan geen ontkomen meer aan...

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #261 Gepost op: 25 september 2005, 20:36:10 »
mijn vrienden zeggen dan: omdat het lekker is.

Dan geldt het tegenargument, dat lust geen goede reden is, want dan mag verkrachting ook ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Mariska

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #262 Gepost op: 26 september 2005, 19:04:36 »
Ahja, ik vind de discussies ook niet zo leuk meer. In het begin wel :). Nu kan ik ze dromen. Maar ik vind het lastig om niet op bepaalde opmerkingen in te gaan. Het raakt me gewoon en dan ga ik toch maar verder met de zoveelste discussie.
Met sommige mensen heb ik eenzelfde discussie al 40x gevoerd, ze gaan er maar op door. Meestal verkort ik het dan zo: Okee, we weten elkaars standpunten, alleen jij vindt het blijkbaar te goed smaken en daar kan ik niks tegenin brengen...helaas :).

Volgens mij word ik die discussies echt goed zat na nog een paar jaar, ben nu pas drie jaar vegetariër, maar ik zal alleen maar 'extremer' worden (richting veganist).

Leentje

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #263 Gepost op: 01 oktober 2005, 16:49:56 »
In het begin vond ik het ook wel interessant om er met mensen over te discussieren, maar na een paar weken was ik het zat. Op de basisschool waren alle kinderen tegen mij, omdat ik 'anders' was, de kinderen zeiden dat ik binnen een jaar dood zou gaan enzo.. Volwassenen vonden dat ik als zevenjarige niet dit soort beslissingen kon nemen...
Nu zijn er natuurlijk nog steeds veel mensen die vragen waarom ik vegetarier ben, opzich vind ik dat niet erg, ze mogen het best weten, alleen ik heb het al zóvaak uitgelegd. Nog steeds krijg ik van vrienden te horen dat ik op zevenjarige leeftijd, niet kon bedenken waarom ik vegetarier was, en dat ik het deed om aandacht te trekken :-\ In mijn klas zit een meisje die net een jaartje vegetarier is, en die is die discussies ook al meer dan zat! Ach, ik ben het een beetje gewend nou, het is niet zo erg dat ik weer vlees ga eten ofzo ;)

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #264 Gepost op: 03 oktober 2005, 10:29:53 »
Ik word er niet extremer van ofzo en ik ga ook niet weer vlees eten, maar ik heb gewoon geen zin meer in die discussies/gesprekken. Zelfs bij mensen die echt oprecht geïnteresseerd zijn, merk ik al dat ik helemaal geen zin heb om er over te praten. Ik eet geen vlees, punt!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.597
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #265 Gepost op: 03 oktober 2005, 20:33:27 »
Ik heb niet het idee dat ik me steeds moet verdedigen als vegetariër, maar op feestjes, bij dinertjes thuis of in restaurants voel ik me altijd wel 'de vegetariër', terwijl het voor mij in het dagelijks leven zo vanzelfsprekend is dat ik er niet eens bij nadenk.

Reacties variëren van belangstellend ("is het nog een beetje vol te houden?") via nieuwsgierig ("wat eet je dan wèl") tot niet-begrijpend ("vroeger lustte je wel spekjes"). De uitzondering is mijn vader, die vindt me gewoon een culinair masochist ;D

Maar wat is het nu eigenlijk dat al die reacties uitlokt? Als men vlees eten geen issue vindt, waarom is niet vlees eten dan wel een issue? Ik heb niet het idee dat ik als vegetariër als lastig word beschouwd, maar men vindt het wel bijzonder interessant - sommige familieleden en vrienden zijn er na 2.5 jaar nog steeds niet over uitgepraat.

Het mooiste is toch wel als iemand na de zoveelste discussie opmerkt dat het 'haast wel een obsessie voor je is'. Ja duh, jùllie beginnen er telkens over.

Ook leuk is het als ik vleeseters te eten krijg. Voor hen is een 'echte vegetarische maaltijd' een hele belevenis (spannund...). Volgende week krijg ik twee tantes over de vloer; eentje heeft al gevraagd of ze 'toch in ieder geval wel een eitje er bij krijgt'. Nou, mooi niet dus - het wordt voor de gelegenheid een volledig veganistische currymaaltijd  :devil: En vervolgens complimentjes oogsten: 'goh, dat was lekker zeg, ik heb het vlees niet eens gemist'. Hoezo voorspelbaar.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #266 Gepost op: 03 oktober 2005, 20:48:05 »

het wordt voor de gelegenheid een volledig veganistische currymaaltijd  :devil:

Joehoe Christiaaaaan, waar ben je. Je hebt een Twenste gewoonte gezet!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.597
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #267 Gepost op: 03 oktober 2005, 21:01:22 »

het wordt voor de gelegenheid een volledig veganistische currymaaltijd  :devil:

Joehoe Christiaaaaan, waar ben je. Je hebt een Twenste gewoonte gezet!

Dinsdag currydag? Onzin! Elke dag currydag!  :vork:
Gemüse ist mein Fleisch

keko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #268 Gepost op: 05 oktober 2005, 21:56:34 »
sommige familieleden en vrienden zijn er na 2.5 jaar nog steeds niet over uitgepraat.

oma met kerst: ach dat gaat binnenkort wel over, die onzin is maar tijdelijk
Dit sterke argument houdt ze al tien jaar vol...

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #269 Gepost op: 05 oktober 2005, 21:58:29 »
Dan moet je haar nageven: ze is vasthoudend...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #270 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:22:49 »
Ik ben op zoek naar een zaaltje om mijn bruiloft te gaan vieren en het is niet normaal. Veel zaaltjes hangen dode opgezette dierenkoppen en dan wil ik daar mijn feest al niet geven. Gisteren weer zo'n zaaltje en toen ging die verhuurster met mij in discussie.Daar krijg ik op een gegeven moment zo de balen van. Er hing een grote kop van een hert en ik vertelde haar dat ik haar andere zaaltje mooier vond,omdat in dit zaaltje die kop hing en ik vertelde over mijn levenswijze. Ging ze een hele discussie aan dat dit beest een goed leven gehad heeft en dat dieren soms dood moeten. Zo'n preek zat ik dus helemaal niet op te wachten. Ik word daar zo moe van.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Monique

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #271 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:52:13 »
Ging ze een hele discussie aan dat dit beest een goed leven gehad heeft en dat dieren soms dood moeten.

Mensen hebben soms rare ideeen hoor.
Waar slaat dat nou op, dat dieren soms dood moeten! >:(

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #272 Gepost op: 16 oktober 2005, 17:39:22 »
Ging ze een hele discussie aan dat dit beest een goed leven gehad heeft en dat dieren soms dood moeten. Zo'n preek zat ik dus helemaal niet op te wachten. Ik word daar zo moe van.
Wat een muts. In dat geval is het maar goed dat jij de macht hebt: stemmen met je portemonnee en dus niet bij haar huren :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #273 Gepost op: 16 oktober 2005, 20:54:10 »
Mensen hebben soms rare ideeen hoor.
Waar slaat dat nou op, dat dieren soms dood moeten! >:(
Nou, in dit geval kan ik wel bedenken dat het argument om het dier te doden (af te schieten) was dat de wildstand gezond moet blijven en dat alleen zieke en zwakke dieren worden afgeschoten. En geloof het of niet, sommige jagers c.q. boswachters hebben er echt verstand van.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2005, 20:54:36 door Sæna »

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #274 Gepost op: 18 oktober 2005, 10:59:29 »
We hebben zondagavond in ieder geval besloten waar we het gaan doen en niet daar.We gaan het in een zaaltje doen dat mooi licht is en niet zo donker en zonder opgezette dieren.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #275 Gepost op: 18 oktober 2005, 11:04:05 »
Mensen hebben soms rare ideeen hoor.
Waar slaat dat nou op, dat dieren soms dood moeten! >:(
Nou, in dit geval kan ik wel bedenken dat het argument om het dier te doden (af te schieten) was dat de wildstand gezond moet blijven en dat alleen zieke en zwakke dieren worden afgeschoten. En geloof het of niet, sommige jagers c.q. boswachters hebben er echt verstand van.

Jagers verstand hebben? Een goede zeg :) Ga maar eens infiltreren op een jagersforum :) Kan je lachen
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #276 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:09:16 »
Ik heb een afstudeervak gedaan in een gebied van staatsbosbeheer, en de man die ons daar rondleidde (zelf een redelijk hoge pief bij SBB) was erg tegen het jachtbeleid, hij zelf zag het geloof ik wel zitten om wat roofdieren te herintroduceren in het land om ervoor te zorgen dat dieren niet meer afgeschoten hoeven te worden met het smoesje dat dat is om evenwicht in de populatie te houden.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #277 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:27:11 »
Nou roofdieren hoeft niet perse.. want de natuur komt wel tot een evenwicht. Maar dan moet men niet zielig gaan vinden dat er wellicht dieren dood gaan door honger of dat er ziekten uitbreken. Ook al is de natuur in NL erg door ons gemaakt/beinvloed kan het zelf wel weer de goede weg vinden. Uiteindelijk zouden er zeker wel roofdieren deze kant op komen. De wolf scheen al richting deze kant te trekken. Dus wellicht die. Maar speciaal roofdieren hier naar toe vliegen enzo vind ik geen goed idee. Gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2005, 21:27:28 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #278 Gepost op: 18 oktober 2005, 22:26:30 »
Hoe graag ik ook bepaalde grote roofdieren zou zien terugkeren in onze contreien vrees ik dat dat enkel op heel lange termijn (en met grote investeringen) waar te maken is.

De meeste grote roofdieren hebben immers een zeer groot jachtgebied nodig.  Met de beperkte natuur in Nederland en België en vooral vanwege de erge versnippering van deze natuur zijn er volgens mij helemaal geen gebieden die groot genoeg zijn voor het uitzetten van wolven.

En zelf als er gebieden te vinden zouden zijn waar 1 of meerderen roedels wolven zouden kunnen overleven, dan nog zou er een groot probleem ontstaan als deze wolven zich succesvol zouden voortplanten en de nakomelingen op zoek zouden gaan naar een eigen territorium.  Een conflict tussen mens en dier zal dan onvermijdelijk zijn.

En dan zwijg ik nog over de enorme angst die (volgens mij) vele mensen er toe zal aanzetten om heftig te protesteren bij plannen om in hun nabijheid wolven of andere grote roofdieren uit te zetten.  (Als (dankzij een goede publieke voorlichting) het protest beperkt is kan men dat natuurlijk naast zich neerleggen.)

Fabienne

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #279 Gepost op: 08 november 2005, 15:49:15 »
Hoi,

Ik word er soms ook moe van, altijd dat gezeik.

Je hebt niet persé vlees nodig.

En omdat ik het ben verwacht ik niet dat mensen die ik ken ook geen vlees meer eten.
Ieder voor zich.
Maar laat mij dan ook gewoon mezelf zijn, respecteer mij dan ook.

Mijn ouders eten gewoon wat ik eet, maar ook weleens een gehaktbal of worstje.

Zoiezo dat gezeik van 'waarom dan? vind je het zielig?'

Weet je dat ik hypocriet vind?
Mensen die wat op tv zien en roepen wat zielig
En 3 min later een stuk vlees naar binnen werken.

Of.. "dat gebeurt niet hier in NL"

Denk ik hallohoo!!
Doe je ogen open!!

Er gebeurd genoeg tussen die muren.

En ook het antwoord (van vooral mannen) 'wat knap, ik zou het niet kunnen'.
Typisch zo'n geval van het zit tussen de oren.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 08 november 2005, 15:49:55 door Fabienne »