Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #240 Gepost op: 01 juli 2005, 20:44:25 »
Hoe is het met de schildklier? Krijg je medicijnen?
Een schildklierstoornis kan ook stemmingswisselingen met zich meebrengen, misschien voel je je daardoor zo naar.
Sterkte ermee. Steun van je vrienden kan zich ook op andere dingen richten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #241 Gepost op: 01 juli 2005, 21:25:22 »
Hoe is het met de schildklier? Krijg je medicijnen?
Een schildklierstoornis kan ook stemmingswisselingen met zich meebrengen, misschien voel je je daardoor zo naar.
Sterkte ermee. Steun van je vrienden kan zich ook op andere dingen richten.


Ik pb je wel even.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #242 Gepost op: 01 juli 2005, 21:35:59 »
Begrijpelijk dat je je naar voelt, Piek. :pet: Ik zou er ook mee zitten...

Het is natuurlijk erg dat die vrienden met een geval van anorexia geconfronteerd zijn geweest, maar juist dan zou je verwachten dat ze wel een beetje beter op de hoogte zouden zijn. Nu hebben ze alleen maar foute conclusies getrokken (wat voorkomen had kunnen worden door meer kennis van zaken) en ze hebben niets nuttigs gedaan voor het geval dat ze wél gelijk hadden. Ze hadden misschien ook wat meer mogen opzoeken over vegetarisme, als ze dan toch zo bezorgd waren...

Ik zou hen eens uitleggen hoe je je hier bij gevoeld hebt en zeggen dat ze je vegetarisme maar moeten gaan accepteren, en wel nú. Ze moeten maar eens begrijpen dat jij een intelligente jonge vrouw bent die een bewuste, principïële keuze heeft gemaakt en daar perfect gezond mee kan omgaan!

Linnepin

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #243 Gepost op: 12 juli 2005, 20:13:24 »
Klinkt inderdaad erg herkenbaar.

Op mijn werk lopen ze vaak: ik zou niet zonder vlees kunnen (nou, ik dus wel) en dat je er ziek van wordt (nee, niet als je genoeg groente, fruit etc... eet) en dat een mens gemaakt is om vlees te eten (nee, een menselijk lichaam werkt beter op een vegetarisch diëeet).

Mja, ik laat ze maar lekker gaan.
Ik weet wat ik er van vind.

Groetjes,

Linda

Cat

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #244 Gepost op: 22 augustus 2005, 23:36:54 »
Hallo allemaal,

Ik wil even mopperen hoor. Ik ben nog maar net vegetariër en ervaar nu al de discussies (zo voelt het) die mensen beginnen. Ik dacht dat het wel mee zou vallen. Zit ik notabene net op een vereniging. Zitten ze met zijn allen door elkaar te kletsen en ondertussen gaan de frikandellen en kroketten in het vet. Op het moment dat jij dan net geen kroket/frikandel neemt en antwoord dat je heus niet aan de lijn bent maar geen vlees eet:..........valt iedereen ineens stil op het moment dat de aanvoerder van de club vraagt waarom niet??? En vervolgens kun je het gaan uitleggen en beginnen ze erover dat zij heus wel scharrelvlees eten (terwijl ze net een kroket naar binnen werken van 100 in een doos, die echt geen scharrel zijn. De volgende denkt er ook over mee te kunnen praten en zegt wel eens tofu gegeten te hebben wat ze echt niet te vreten vond en de laatste begint met zijn kennis over het tekort aan eiwitten enzo. Pffffff ik heb het alweer helemaal gehad. Ik ben nog niet zover dat ik alle kennis heb, of nog niet zo assertief. Waardoor ik alleen maar uitriep: Ik wil het gewoon niet!!
Daarna hield de discussie wel op. Ik ben gelijk chagrijnig nu en denk er zelfs over om van die hele vereniging af te gaan. Het zijn dan toch niet mijn slag mensen!
Nou dit waren mijn eerste ervaringen in de botte, lompe, kortzichtige wereld van vleeseters. Des te meer reden om nu helemaal door te zetten!!

groetjes

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #245 Gepost op: 22 augustus 2005, 23:43:52 »
Citaat
Des te meer reden om nu helemaal door te zetten!!

 :thumbsup:

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #246 Gepost op: 22 augustus 2005, 23:45:50 »
Het is niet iets specifieks van vegetarisme. Zo schaak ik. Dat lokt ook reacties uit: mensen vertellen over hun eigen schaakervaringen, of zeggen dat ze tegen me willen schaken, of zeggen dat ze niet kunnen schaken, allemaal dingen die ik al ontzettend vaak gehoord heb  :yawnee: Ik hou het meestal daarom maar verborgen als het even kan.

Bij vegetarisme komen mensen dus meestal ook met zulke saaie reacties waar je geen behoefte aan hebt, alleen is vegetarisme moeilijker te verbergen. Afkappen is een optie. Maar zolang ze niet elke keer erover zeuren is het toch niet nodig om van die vereniging te gaan, zuiver om deze reden alleen dan?

Overigens: welkom  :kitty:
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 23:46:28 door Poek »

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #247 Gepost op: 22 augustus 2005, 23:53:20 »
of zeggen dat ze tegen me willen schaken

Snif, Poek wilde helemaal niet tegen mij schaken... Maar goed, ik schaak nu al tegen andere Vegatopianen, Cornflake en Johan. Loop ik in ieder geval minder kans om na vijf zetten al schaakmat gezet te worden.

Ik kan mij voorstellen als het een gezelligheidsvereniging is, er met regelmaat wel avonden georganiseer worden waar wel wat gebarbecued wordt, of iets in een frituurpan gesodemieterd wordt. Geheid dat je elke keer weer het een en ander 'moet' gaan uitleggen aan eventuele nieuwe aanwezige gezichten in de groep. En zeker dronken studenten zullen er niet leuker gaan worden.

vegalan

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #248 Gepost op: 07 september 2005, 14:54:08 »
Moet je jezelf er steeds maar verdedigen als je vegetarier?

Misschien is het verstandiger om jezelf er gewoon aan over te geven en die jojo naast je neer te leggen zodat je blijft wie/wat je bent, een vegetarier.





« Laatst bewerkt op: 07 september 2005, 15:15:24 door vegalan »

Kiwi

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #249 Gepost op: 10 september 2005, 11:56:52 »
Eeehhh... daar hebben we eigenlijk deze draad voor (en misschien kun je beter de link kopieëren dan er twee berichten aan wijden).

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #250 Gepost op: 10 september 2005, 16:20:44 »
Bij mij is het ook wel een beetje het standaard verhaal: veel mensen vragen waarom, en ik heb al geleerd dat ik eerst vraag of ze het echt willen weten en dat ze pas na mijn verhaaltje moeten reageren. Want als ze bij elk punt beginnen met een reactie schiet het niet echt op. Ik probeer altijd kort de paar belangrijkste punten op te sommen waarom ik vegetarier ben. Vaak krijg ik opmerkingen:
- oow ik eet ook best weinig vlees.
- jaa ik eet ook altijd biologisch vlees
- je bent toch geen, uhm hoe noemen ze dat ook alweer....vaganist ofzo?!
- doe je het voor de beestjes?
- kom je niet van alles tekort?

Maargoed, de meeste zullen die opmerkingen wel herkennen. En omdat ik weet dat je vaak van die opmerkingen krijgt, vind ik het ook lastiger om uit te leggen waarom. Het komt zo dichtbij, op de een of andere manier word ik er altijd lichtelijk emotioneel door. Niet dat ik ga janken maar ik ben wat lichtgevoeliger. Dat komt denk ik omdat het zoiets wezenlijks is waar ik voor sta, en dat sta je dan uit te leggen aan een vleeseter, die er waarschijnlijk toch niks mee doet. Ook bij familie vind ik het lastig. Dan maken ze brood met worst en kaas, en vraag ik of ze nog wat anders hebben. En dan moet je het uitleggen. Dan ben je toch even anders. Eigenlijk iets op trots op te zijn, maar aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat je als mens toch vaak niet wil opvallen en hetzelfde wil zijn. Go with the flow.

Ik probeer wel altijd te denken: mooi nu heeft diegene in ieder geval een vegetarier onmoet, misschien dat ze gaan nadenken.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2005, 16:22:29 door Anna »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #251 Gepost op: 12 september 2005, 09:20:28 »
Ik kan zo moe worden van opmerkingen dat ik niet al het sinaasappelsap mag vanwege vruchtvlees, of kaassoevlees.
Ondertussen heb ik me er maar bij neergelegd dat sommige mensen ondanks herhaald zeggen dat ik alles mag eten maar gewoon niet wil, vragen of ik iets wel mag.
Zo.

viv

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #252 Gepost op: 12 september 2005, 12:35:41 »
Vergeet de vleestomaten niet :-\

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #253 Gepost op: 12 september 2005, 23:52:41 »
Ik maak die grapjes juist zelf. Beetje zelfspot. :)
Stem op de Partij voor de Dieren

katje

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #254 Gepost op: 12 september 2005, 23:58:38 »
Hoe reageren jullie op "ja, maar ik eet ook niet zo vaak vlees"?

Ik heb vaak de behoefte om te zeggen "moet je zelf weten" of "je doet maar".
"Ik eet ook niet zo vaak vlees" is zo'n reactie waar wel uit blijkt dat iemand zich schuldig voelt en denkt zichzelf te moeten verdedigen. (Heb ik nu de aanval geopend door te zeggen dat ik vegetariër ben?!). Wat moet ik ermee? Ik heb toch niet gevraagd of hij/zij wil uitleggen wat voor vlees met welke regelmaat wordt gegeten?

Schoonfamilie vindt het leuk om het te negeren. Bij familiebijeenkomsten weet ik precies van wie ik verhalen kan verwachten over sappige vleeslappen, de beste restaurants (voor vleeseters) en dat soort ongein. En als het écht feestelijk wordt, wordt er 5 kilo drumsticks :-X geprepareerd. De laatste keer heb ik dan toch echt doorgegeven dat het zitten tussen 15 mensen die lichaamsdelen van een kip zitten te vreten niet mijn idee van feest is, maar het tegenovergestelde. En de eerstvolgende keer komen er weer verhalen over vlees. Het lijkt wel alsof ik dat vaker aan moet horen dan wie dan ook op het feestje.  :-[
Het lijkt wel alsof er geprobeerd wordt om mij van mijn gekke eetgewoonte af te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2005, 12:55:55 door katje »

Mel

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #255 Gepost op: 13 september 2005, 08:58:23 »
Ik kan daar inderdaad ook weinig mee, wat kan mij het nou schelen hoe vaak of hoe veel vlees jij eet?!

Ik vind het altijd heel verfrissend om mensen tegen te komen die niet zo reageren en ook niet met die andere standaardopmerkingen (zoals Anna noemt), maar gewoon iets als "moet jij weten" of "ik niet" en dan gewoon klaar.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #256 Gepost op: 13 september 2005, 19:38:27 »
Hoe reageren jullie op "ja, maar ik eet ook niet zo vaak vlees"?

Op vriendelijke, geïnteresseerde, niet aanvallende toon: "Ja, meen je 't? Mensen zeggen me dat wel vaker, maar de meeste mensen eten meer vlees dan ze beseffen, weet je. Niet alleen je stuk vlees bij het avondeten telt, maar ook boterhamworst, broodjes kip curry en zo. Kook je wel eens vegetarisch?" Als ze daar nee op moeten antwoorden, beseffen ze zelf wel dat ze niet moeten volhouden dat ze weinig vlees eten (en anders wijs ik hen daar nog wel op, aardig als ik ben) en als ze ja antwoorden, bied ik heel vriendelijk aan om hen eens een paar receptjes te bezorgen.

katje

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #257 Gepost op: 13 september 2005, 21:53:22 »
Kook je wel eens vegetarisch?" Als ze daar nee op moeten antwoorden, beseffen ze zelf wel dat ze niet moeten volhouden dat ze weinig vlees eten (en anders wijs ik hen daar nog wel op, aardig als ik ben) en als ze ja antwoorden, bied ik heel vriendelijk aan om hen eens een paar receptjes te bezorgen.
Goede aanpak. Ik zal het ook eens proberen, maar ik ben bang dat ik niet zo vriendelijk ben as jij. Maar: wie niet waagt...

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #258 Gepost op: 15 september 2005, 19:56:34 »
maar ik ben bang dat ik niet zo vriendelijk ben as jij.

Kost me soms moeite hoor, maar veel van die mensen bedoelen het helemaal niet slecht (komen gewoon een beetje irritant over uit onwetendheid) en dan wil je niet gaan snauwen. Ik laat me overigens niet doen door mensen die wél echt vervelend gaan doen over mijn vegetarisme!

Sporty

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #259 Gepost op: 25 september 2005, 19:27:35 »
Hoi,
Waarom stellen jullie niet de vraag terug: waarom eet jij vlees?  ;D
Daag!
Sporty