Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

Annemarieke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2001, 11:08:00 »
Quote:

Zoals jij te weinig weet over meisjes met hoofddoekjes en er toch de lompste dingen over durft te zeggen, zo stikt het in Nederland ook van de mensen die oprecht van hun karbonade genieten.

Wat is dit voor arrogantie?? Ik weet heel veel van de achtergronden van het dragen van hoofdoekjes en heb daarom medelijden met de vrouwen die ze dragen. Ik zeg toch ook niet dat jij er niets van weet omdat jij een andere visie hebt??

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2001, 19:52:00 »
Hey, geen ruzie maken onder het vechten!

Zijn we vergeten waar dit berichtje over ging?

Nee, niet over hoofddoekjes. Kunnen we daar dan nu vanaf? Dankjewel!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Silent seadragon op 2001-10-15 19:53 ]
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #22 Gepost op: 06 januari 2002, 23:32:00 »
Ik denk dat Bart de manier van denken van de "gemiddelde vleeseter" goed omschrijft, maar wat kunnen we er nou verder aan doen?
Want zeker in het geval van familie kan dit (nog steeds!) pijnlijke situaties opleveren
:witch2:

vijfhoogachter

« Reactie #23 Gepost op: 07 januari 2002, 08:00:00 »
Mijn ouders waren aanvankelijk ook een beetje achterdochtig, maar echt op de oudermanier: eet je wel goed genoeg, denk je aan je vitaminen, eet je wel gezond en gevarieerd genoeg?! Dus helemaal niets bekritiserends ofzo. Als ze bij mij komen eten of ik kook bij hen thuis, dan kook ik vegetarisch en meestal lokt dat dan reacties uit als 'Goh, wat is dit? Wat lekker!' Zoals vorige week: een simpel en lekker gekruid roerbakgerecht van groenten en tofu, en ze vonden het al geweldig. Ik heb ook een keer gekookt toen mijn oma op bezoek kwam, en mijn oma van 83 heeft een leven van bloedworst en sudderlapjes achter de rug. Ik had iets gemaakt met quorn, pittige groenten en couscous, en ze vond het geweldig om op haar leeftijd nog eens iets te eten ('is dit spul [quorn] echt niet van een of ander beestje gemaakt?') dat ze nog nooit had gegeten of zelfs gezien. Ik los het dus op door lekker te koken, en als ik er niets bij zeg dan staan ze er ook niet zo bij stil dat het vleesloos is en vinden ze het heel lekker!

Spirit

« Reactie #24 Gepost op: 07 januari 2002, 11:39:00 »
De grootste reden waarom niet-vegetariërs negatief staan tegenover vegetariërs is omdat ze bang zijn geconfronteerd te worden met hun eigen kortzichtigheid. Het is namelijk makkelijker in een "wir haben es nicht gewuBt" mentaliteit te leven.

Kort gezegd, vleeseters weten diep vanbinnen wel dat ze fout zijn, ze willen het alleen niet inzien. Vandaar ook de belachelijke argumenten die aangehaald worden in discussies met vegetariërs, over de grond van de zaak discussiëren kunnen ze niet zonder toe te geven dat ze fout zitten.

noesj

« Reactie #25 Gepost op: 07 januari 2002, 11:58:00 »
Tja Spirit, het klink wel een beetje kort door de bocht wat je schrijft, maar ik heb er ook geen andere verklaring voor. Waarom krijg je als veggie anders zinnen te horen als: 'ja, maar ik eet niet zoveel vlees hoor' of: 'planten hebben toch ook gevoel?'.

[ Dit Bericht is bewerkt door: noesj op 2002-01-07 11:59 ]

Offline Jan

• 413
    • http://www.vegatopia.com
« Reactie #26 Gepost op: 07 januari 2002, 12:14:00 »
Quote:

Op 2002-01-07 11:58, schreef noesj:
'ja, maar ik eet niet zoveel vlees hoor'

Dat is zo'n opmerking die ik ook nog wel eens hoor. Terwijl ik er helemaal niet naar vraag en het me eigenlijk ook geen biet kan schelen of iemand nou 120 of 98 gram vlees per dag eet. Maar ja, mensen zeggen wel meer zinloze dingen tegen mekaar. Hoorde ik net nog de ene collega tegen de andere roepen: "Ja, ik kom eraan, hoor. Eerst nog even plassen!" Alhoewel, misschien had die ene collega er wel belang bij om te horen wat de andere collega op het toilet ging uitspoken. Stel je voor dat ze ging poepen!

Maar goed, we dwalen af...
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

am

« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2002, 17:05:00 »
Is er hier niemand die ook positieve reacties krijgt op het vegetariër zijn? Natuurlijk krijg ik flauwe opmerkingen erover, misschien lok ik die ook wel uit als ik weer es begin te miepen als ze een worstenbroodje eten, maar veel van mijn vrienden vinden het wel heel knap dat ik het doe en volhoud. Als ik mensen vertel dat ik al bijna 4 jaar geen vlees heb gegeten wordt dit ook vaak als knap ervaren, misschien komt dit ook door mijn leeftijd aangezien ik 17 ben. Zeker als mensen horen dat het helemaal mijn eigen beslissing is geweest in een wereldje waar niemand van mijn vrienden, kennissen, ouders en andere familie vegetariër is.

Zijn er hier trouwens nog meer jonge (sry ik discrimineer even, niets ten ongunste van de mensen met meer levenswijsheid )mensen die zelf hebben besloten vegetariër te worden in een kring van mensen waar niemand dat is?

edit: typo's

[ Dit Bericht is bewerkt door: am op 2002-01-07 17:07 ]

Lisabeth

« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2002, 11:57:00 »
Quote:

Op 2001-10-05 12:32, schreef bart:
Laatste voorbeeld:
De gemiddelde vleeseter kan niet koken. Dat hoeft ook niet, want als je een lap voorgekruid vlees in de supermarkt koopt en met wat croma in de koekenpan mietert heb je in hun ogen een bevredigende maaltijdcomponent.

Tja, dit is natuurlijk jammer. Ik durf te beweren dat ik wel kan koken, hoewel ik wel vlees eet, af en toe. Dit onderdeel van het forum gaat over zich verdedigende vegetariers, over vooroordelen tegen mensen die geen vlees eten. Maar generaliseer zelf dan ook niet. Dit bevestigt alleen maar het beeld dat vleeseters van vegetariers hebben en dat wil je met deze website toch niet bereiken??

noesj

« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2002, 12:32:00 »
Quote:

Op 2002-01-07 17:05, schreef am:
Is er hier niemand die ook positieve reacties krijgt op het vegetariër zijn?

Positieve reactie 1: 'Goed zeg!'
    (terwijl er in mijn geval niets 'goed' aan is, omdat ik zo geboren ben en dus nooit wat besloten heb om geen vlees te eten)
Positieve reactie 2: 'Ik begrijp waarom je vegetariër bent en ik kan jou geen redenen geven waarom ik wél vlees eet'

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2002, 23:15:00 »
Ik heb bijna nooit een negatieve reactie gekregen als ik vertelde dat ik vegetarier ben. Slechts een keer wilde iemand mij even vertellen dat het puur komt uit een luxe dat je vegetarier wil worden. Ik ben die discussie op een gegeven moment gestopt. Zelfs als ik nu vertel dat ik een veganist ben krijg ik geen negatieve reactie. Misschien durven ze dat niet, ik wordt niet voor niets Tae Bo Dick genoemd.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Sofie Van Grieken

« Reactie #31 Gepost op: 28 januari 2002, 11:02:00 »
Positieve reacties krijg ik zeker. Ik heb op mijn dertiende volledig zelf de beslissing genomen om vegetariër te worden. Ik kende persoonlijk niemand die veggie was. Sinds een halfjaar ben ik veganiste en ook dat was een bewuste, weloverwogen keuze die ik volledig zel fgemaakt heb. Eerst kreeg ik heel veel negatieve raecties.  Degenen die hierboven al vermeld werden, komen mij erg bekend voor. Maar tot mijn verbazing veranderde dat toen ik veganiste werd. Dat had ik nooit veraacht eigenlijk. In't begin kreeg ik wel vragen of het wel gezond is, of ik wel alle vitaminen binnenkrijg, of ik wel voldoende variatie in mijn voedsel heb, enz., enz.... Maar nu ze zien dat ik me er veel beter bij voel, veel minder snel ziek ben en niks tekort lijk te hebben, krijgen ze er zelfs bewondering en respect voor: "Hoe hou je dat vol? Ik zou het echt niet kunnen..." Ik probeer echter nooit mijn levensstijl aan anderen op te dringen, en dat dwingt volgens mij ook respect af. Hoe kun je van iemand verwachten dat hij of zij respect en begrip voor je opbrengt, als je dat zelf niet doet voor anderen? Ik stel me dus altijd zo tolerant mogelijk op tegenover vleeseters, en dat werpt zijn vruchten af. Vroeger ging ik altijd onmiddellijk in de verdediging als ze met van die vervelende vragen en opmerkingen kwamen. Wel, dat is nu precies wat ze willen. Nu hou ik gewoon mijn mond en geniet van mijn vleesloze maaltijd... Als ik veganistisch kook voor anderen, verwonderen die zich er vaak over dat het zo lekker is: "En zit daar nu echt niks vlees in? Hoe doe je dat toch?"...

Eigenlijk vind ik dat deze discussie zou moeten gevoerd worden met wat meer vleeseters erbij, zodat ook hun visie ten opzichte van ons, veggies/vegans, wat meer naar voren komt...

TerrorTofuSojaSatan

« Reactie #32 Gepost op: 28 januari 2002, 14:53:00 »
"Zijn er hier trouwens nog meer jonge (sry ik discrimineer even, niets ten ongunste van de mensen met meer levenswijsheid )mensen die zelf hebben besloten vegetariër te worden in een kring van mensen waar niemand dat is?"

Joa ! Kwoon hier in een huis van 17 mensen erin, en kben de enige vega(n). Gaat op zich meestal wel goed met koken......ik maak m'n tofu altijd zelf klaar en geef het aan de persoon die kookt en omgekeerd maak ik dan weer vlees klaar voor de vleeseters. Niet dat het ooit lukt, ik verneuk het meestal maar okay, dat mag de pret niet drukken.

"Dat veel studenten hun studie zien als een mooie manier om te brallen en te zuipen op kosten van de staat"

Hehehe wat sla je de spijker op z'n kop

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #33 Gepost op: 28 januari 2002, 22:32:00 »
Quote:

Op 2002-01-28 14:53, schreef TerrorTofuSojaSatan:
"Zijn er hier trouwens nog meer jonge (sry ik discrimineer even, niets ten ongunste van de mensen met meer levenswijsheid )mensen die zelf hebben besloten vegetariër te worden

Ik voel me jong! (als veganist)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Diable

« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2002, 16:48:00 »
wat een verhalen!
ik heb ze niet gelezen maar ik kan hier over zeggen: het wordt minder erg

op een gegeven moment bereikte ik een punt waarop ik besloot de discussie gewoon niet meer steeds aan te gaan. Als mensen me vragen waarom ik vego ben geef ik een beknopt antwoord en zeg ik dat ik er niet over wil discussieren. Als ik in de juiste bui ben en er zin in heb ga ik wel in discussie. Wat ik in elk geval zeg is:

"ik wil volgens mijn idealen leven en aangezien ik dat niet helemaal haalbaar vind heb ik voor mezelf een grens getrokken. daarom eet ik geen vlees of vis maar draag ik wel leren schoenen. (punt. einde discussie.)"

Ik zeur er niet over dat "zij" vlees eten (al vind ik het stiekum wel stom) dus laat hen ook hun mond houden...

[ Dit Bericht is bewerkt door: Diable op 2002-01-30 16:50 ]

am

« Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2002, 17:17:00 »
Quote:
"Dat veel studenten hun studie zien als een mooie manier om te brallen en te zuipen op kosten van de staat"

er staan mij nog mooie jaartjes te wachten (hoop ik)... beetje brallen...fantastisch toch

Diable

« Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2002, 21:45:00 »
op kosten van de staat???
eenmaal afgestudeerd betaal je veel meer belasting dan je in je studententijd ooit had durven op maken!

Offline Jan

• 413
« Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2002, 22:58:00 »
Quote:

Op 2002-01-30 21:45, schreef Diable:
eenmaal afgestudeerd betaal je veel meer belasting dan je in je studententijd ooit had durven op maken!

Mensen die op hun zestiende zijn gaan werken voor een minimum loontje hebben tegen die tijd al zoveel belasting betaald, dat je als afgestudeerde wel een vorstelijk salaris mag krijgen om dat voor je veertigste nog weer een beetje in te halen.

Offline Iknik

• 1.241
    • Ikniks blog
« Reactie #38 Gepost op: 01 februari 2002, 13:08:00 »
Quote:

Op 2002-01-30 22:58, schreef Jan:
Mensen die op hun zestiende zijn gaan werken voor een minimum loontje hebben tegen die tijd al zoveel belasting betaald, dat je als afgestudeerde wel een vorstelijk salaris mag krijgen om dat voor je veertigste nog weer een beetje in te halen.

Je vergeet dan natuurlijk wel de toegevoegde waarde. Wij zijn de mensen die straks gaan uitrekenen dat de staat goedkoper uit is als de keuringsartsen iedereen met minimaal twee ledematen goedkeuren en die wetenschappelijk bewijzen dat het broeikaseffect al dan niet bestaat afhankelijk van voor wie we werken. En dan heb ik het nog niet eens over alle afgestudeerden die als deskundoloog een significante bijdrage leveren aan de dikte van de krant en de lengte van de actualiteitenprogramma's op t.v. Stel je toch eens een wereld voor zonder academici!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Iknik op 2002-02-01 13:11 ]
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Offline Jan

• 413
« Reactie #39 Gepost op: 01 februari 2002, 13:39:00 »
Quote:

Op 2002-02-01 13:08, schreef Iknik:
Stel je toch eens een wereld voor zonder academici!

Zouden er dan nog vegetariërs overblijven?