Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

Anonymous

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Gepost op: 04 oktober 2001, 19:52:00 »
Hallo, ik ben Alfie en nieuw op dit forum. Ik ben al m'n hele leven vegetarier, omdat mijn ouders dit ook zijn, maar ik vind het vervelend om mezelf telkens maar te moeten verdedigen. Vroeger, op de basisschool begon het al: 'Maar je draagt wel leren schoenen?' (nee, ik ben geen veganist), 'Iedereen eet toch vlees, wat maakt dat nou uit!' (ja, maar ik toevallig niet!), 'Ik vind dit zo'n onzin, je kunt je overal wel druk over gaan maken!' (pfff....) En zo kan ik er nog wel honderd opnoemen. Dit is vooral vervelend als goede vriendinnen het zeggen, want je wilt er ook geen ruzie over maken. Laatst zei ik eens voorzichtig tegen een vriendin dat ik een lekker vegetarisch recept had en dat zei ook eens moest proberen vegetarisch te eten. Toen was het meteen; 'Ja, maar je zeurt en wilt het aan mij opdringen, en ik ben gewoon geen vegetarier, dat is zo'n sentimentele onzin, ik vind het ook wel zielig maar het helpt toch niets...' terwijl het alleen maar een suggestie van mij was. Zeg dan gewoon helemaal niks, of zeg: 'Ja, ik vind vlees nou eenmaal lekker en ik heb het er niet voor over vegetarier te worden'. Ik wilde graag weten hoe jullie hiermee omgaan... Groetjes, Alfie
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2005, 20:54:27 door Hizikigrrrl »

noesj

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2001, 10:36:00 »
Herkenbaar wat je schrijft, Alfie!
Ik ben ook mijn leven lang veggie, en ben dus wel gewend geraakt aan dat je jezelf moeten verdedigen (voordeel: je argumenten worden steeds sterker).
Ik heb het idee dat vleeseters zich aangevallen voelen wanneer ze horen dat jij geen vlees eet. Ik krijg vaak te horen: 'maar ik eet niet zoveel vlees, hoor', wanneer ik zeg dat ik vegetarier ben.
En omdat de aanval de beste verdediging is, zullen sommige vleeseters, denk ik, je grenzen opzoeken. Met te vragen waarom je dan wel leren schoenen draagt, bijvoorbeeld. Of zeggen dat planten toch ook gevoel hebben en waarom eet je die dan wel.
Of ze zien je als een wereldverbeteraar: 'het helpt toch niets', is dan (inderdaad) het antwoord. Ik leg dan uit dat je de mogelijkheid hebt om te kiezen. Tenslotte eten mensen vlees om 1 reden: omdat ze het lekker vinden. Daar tegenover staat de vegetarier die de principiele keuze heeft overwogen om geen vlees te eten. En dat kan ook heel lekker zijn!
De laatste tijd word ik steeds 'harder' met mijn antwoorden: waarom zou ik mezelf moeten verantwoorden tegenover die lijkeneters, terwijl ze zelf veel meer hebben te verantwoorden?!
Natuurlijk is het niet leuk (zeker niet als het vrienden zijn), maar je kunt het ook beredeneren dat sommige vleeseters reageren vanuit kortzichtigheid. Want dat is echt wat ik vind wanneer ik lees dat vriendinnen niet jouw vegetarisch recept willen proberen (kun je ze niet beter gewoon eens te eten vragen, trouwens?)...
Ook ik heb vriendinnen die erg kortzichtig kunnen doen over vegetarisme... Zo presteerde een vriendin het eens om te zeggen dat ik niet erg gevarieerd at 'omdat ik natuurlijk vegetarier ben'. Ik denk dat ik van het forum word geschopt als ik letterlijk herhaal wat ik toen tegen haar heb gezegd...
Nee, leuk is het niet. Ik heb geleerd om het dan maar met die vriendin niet meer over eten te hebben. Of sowieso niet over dierenleed. Ik heb geleerd om mijn mond te houden wanneer ze heel sentimenteel over haar kat en d'r vissen doet (en kan huilen bij natuurfilms wanneer een leeuw een hert aanvalt, of zo), maar wel zonder mankeren in een dood dier hapt.
Leuk is het niet, maar gelukkig heb ik genoeg andere (niet-vegetarische) vriendinnen die niet zo kortzichtig zijn...

noesj

« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2001, 10:37:00 »
sorry voor mijn lange bericht hierboven en dat ik zo hier en daar een beetje ongenuanceerd ben...

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2001, 12:32:00 »
Het probleem van vegetarisme is dat je dingen weigert die voor de medemens ongewoon zijn. Je dwingt daarmee je omgeving om iets extra voor je te doen of te laten. Niet iedereen heeft daar altijd even veel zin in.
Als ik met vrienden de stad in wil, is er nog wel eens eentje die bij de McDonalds wil eten. Ik verdom het dus om daarheen te gaan (niet omdat ze dode dieren verkopen. Ik eet zelf ook nog wel eens vlees en als ik alles waar ze vlees verkopen ga boycotten wordt het leven wel heel zwaar. Voor andere goede redenen om niet bij de Mac te eten kun je kijken op www.McSpotlight.org). Mijn vrienden hebben die hele waslijst die daar staat al eens aangehoord. "Maar zo erg is het heus niet echt. Je moet niet alles geloven wat ze zeggen. Als het zo erg was dan zou daar wel iets aan gedaan worden. Wat interesseert (het regenwoud/arbeidsomstandigheden in de derde wereld/moraal/uitbuiting) mij nou? Etc, etc.
Ze hebben echt het gevoel dat ik het ze moeilijk maak met mijn moralistische gezeik. En dat doe ik ook. Desalniettemin mogen ze van mij zich helemaal volstoppen met een vet/suiker/water maaltijd van de McDonalds, als ik maar niet mee hoef te eten. Zo is het ook met vegetarisme, Hindoeisme, Geen varkensvlees eten etc. Hartstikke goed dat je zo'n moraal aanhangt, maar je maakt het de rest van de wereld (een klein beetje) moeilijker. Dat moet je wel beseffen, voordat je je zo aangevallen voelt.

Laatste voorbeeld:
De gemiddelde vleeseter kan niet koken. Dat hoeft ook niet, want als je een lap voorgekruid vlees in de supermarkt koopt en met wat croma in de koekenpan mietert heb je in hun ogen een bevredigende maaltijdcomponent. (Ja ja, ik weet het; er zijn hier mensen die vlees vies en lijk en weet ik veel wat allemaal vinden. Vleeseters vinden vlees lekker, oké?). Al die vieze soorten Nepvlees als Quorn en Tivall (en in hun ogen ook Tofu), zijn vergeleken met vlees een slap en droog aftreksel zonder eigen smaak. Dat betekent dus dat als je lekker wil koken voor een vegetarische gast, je echt Moeite moet doen. Jullie vinden het misschien een kleine moeite, maar ik word regelmatig gebeld door vleeseters die echt met de handen in het haar zitten. Natuurlijk hebben dat soort mensen liever een vleeseter op bezoek.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2001, 13:28:00 »
Nou als we de leukheid van een bezoekende gast moeten gaan afmeten aan z'n eetgewoonten...

Ik overleg altijd met vriendinnen wat we gaan eten, en het is uiteraard altijd vleesloos. Maar ik ben dan ook niet de enige veggie in het gezelschap.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2001, 13:35:00 »
Je mist mijn punt. Laat ik het presenteren als een one-liner:

"Vegetariër zijn en klagen over kritiek daarop is als naakt over straat gaan en klagen dat zoveel mensen naar je kijken"

noesj

« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2001, 13:44:00 »
Vind ik niet helemaal eerlijk van je, Bart. Het gaat hier om reacties van vrienden. Ik denk dat je toch wel van je vrienden mag verwachten dat ze je accepteren zoals je bent. Het gaat er dan niet om dat ze moeite voor je moeten doen wanneer ze voor je moeten koken (meestal komt het er toch op neer dat iedereen bij mij eet, want grootste keuken), maar het gaat er om dat ze je 'aanvallen' op het feit dat je sommige dingen niet eet - ook al hoeven ze dus niet voor je te koken. En hoe je daar dus mee om gaat.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2001, 13:58:00 »
Dus als je vegetarier bent dan vraag je erom kritiek te krijgen?
Ik heb nou nooit het gevoel gehad iets verkeerds te doen.

Anonymous

« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2001, 14:41:00 »
Quote:

Op 2001-10-05 13:58, schreef Annemieke:
Dus als je vegetarier bent dan vraag je erom kritiek te krijgen?
Ik heb nou nooit het gevoel gehad iets verkeerds te doen.

Dat hebben al die meisjes met hoofddoekjes nou ook; en die krijgen er ook kritiek om. Ik zei niet dat het rechtvaardig was; ik zei dat het was.

Bert

« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2001, 16:01:00 »
Noesj, op zich heb je wel gelijk dat een vriend je zou moeten accepteren zoals je bent, maar... als je dit ``andersom'' zegt, dan betekent dit dat als een vriend iets in jou ziet wat i niet weet te accepteren, dat i dan niet je vriend meer kan zijn. Dat wil je ook niet..., maar, al ligt het heel erg aan de toon waarop het gezegd wordt, kortzichtige kritiek op zoiets wat zo belangrijk voor me is als mijn mede-levende-wezen is voor mij altijd een enorme afknapper ja--gelukkig kan ik goed allen zijn

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2001, 19:34:00 »
Quote:

Op 2001-10-05 13:44, schreef noesj:
Ik denk dat je toch wel van je vrienden mag verwachten dat ze je accepteren zoals je bent.

En als ze daar moeite mee blijken te hebben, dan zijn ze gewoon de vriendschap niet waard, vind ik.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2001, 17:48:00 »
Maar waarom zou uberhaupt iemand er moeite mee hebben??
't is toch geen misdaad

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2001, 11:13:00 »
Ik denk dat jij hele leuke en aardige vriendinnen hebt annemieke, die het respecteren dat je vegetariër bent en er geen lullige dingen over zeggen.

Maar dat is niet bij iedereen zo. Het is inderdaad geen misdaad als je vrienden hun mening uiten over jou als vegetariër, maar als anderen er zo vaak iets over zeggen, dan kan ik begrijpen dat je er veel moeite mee kunt hebben.

Dat heb ik niet alleen met mijn vrienden, maar ook met mijn ouders, die het maar niet kunnen (of willen) begrijpen. En dat is heel erg vervelend.
Sommige mensen zeggen dan nog tegen je: "maar je draagt wel leren schoenen"
En als ik dan thuis zegt dat je geen leer meer wil dragen krijg ik te horen dat ik te ver ga.

Het kan nog altijd verder...

John
:koffie: 35, nog steeds veg@

ellen

« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2001, 02:11:00 »
Quote:

Wat is dit voor rare vergelijking: hoofddoekjes draag je omdat je het goed vindt om onderdrukt te worden door mannen, daar kan ik geen respect voor opbrengen.

De vrouwen die ik ken die een hoofddoekje dragen, doen het om een andere reden. Ik heb respect voor ze.

Offline Jan

• 413
    • http://www.vegatopia.com
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2001, 03:04:00 »
Quote:

Op 2001-10-14 02:00, schreef Annemarieke:
hoofddoekjes draag je omdat je het goed vindt om onderdrukt te worden door mannen, daar kan ik geen respect voor opbrengen.

Ik denk dat dat een vrij matige uitleg is van het verschijnsel hoofddoekje. Ongeveer van hetzelfde niveau als: studenten studeren om in de kroeg te kunnen hangen van mijn belastingcenten.

Dat in veel moslimlanden de vrouw niet zoveel te vertellen heeft, wil nog niet zeggen dat moslimvrouwen die een hoofddoekje dragen daarmee te kennen geven dat ze onderdrukt willen worden. Dat veel studenten hun studie zien als een mooie manier om te brallen en te zuipen op kosten van de staat, wil nog niet zeggen dat een gemiddelde student die in de kroeg een biertje drinkt dat doet om mijn belastingcenten erdoor te jagen.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Indira

• 520
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2001, 09:00:00 »

Geplaatst: 2001-10-14 03:04    

goh Jan, lag je erover te piekeren in bed?
Za Zemiata!

Offline Jan

• 413
    • http://www.vegatopia.com
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2001, 10:18:00 »
Quote:

Op 2001-10-14 09:00, schreef Irna:
Geplaatst: 2001-10-14 03:04    

goh Jan, lag je erover te piekeren in bed?

Nee, ik was al wakker. Ik heb dit weekend een vreemd bio-ritme
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2001, 16:54:00 »
Hé! Geen slecht woord over studenten hè!

Offline bart

• 2.585
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2001, 22:25:00 »
Quote:

Wat is dit voor rare vergelijking: hoofddoekjes draag je omdat je het goed vindt om onderdrukt te worden door mannen, daar kan ik geen respect voor opbrengen. Vegetarier ben je uit sociale overwegingen, omdat je bijvoorbeeld veel van dieren houdt. Dat is toch heel iets anders??

Zoals jij te weinig weet over meisjes met hoofddoekjes en er toch de lompste dingen over durft te zeggen, zo stikt het in Nederland ook van de mensen die oprecht van hun karbonade genieten. Die waarderen het helemaal niet dat jij hun genot "af wil pakken", of bekritiseerd, of het hun moeilijk maken als je op bezoek komt en zij gewoon zo'n lekkere karbonade willen bakken.
Als je vega wordt, weet je dat niet iedereen dat evenzeer kan waarderen, en dat je gezeik over je heenkrijgt. Vind je het erg genoeg om weer vlees te gaan eten?

[ Dit Bericht is bewerkt door: bart op 2001-10-14 22:28 ]

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2001, 23:45:00 »
Quote:

hoofddoekjes draag je omdat je het goed vindt om onderdrukt te worden door mannen

Wat zeg je nou toch weer...
“it's strange how life makes sense in time...”