Herkenbaar wat je schrijft, Alfie!
Ik ben ook mijn leven lang veggie, en ben dus wel gewend geraakt aan dat je jezelf moeten verdedigen (voordeel: je argumenten worden steeds sterker).
Ik heb het idee dat vleeseters zich aangevallen voelen wanneer ze horen dat jij geen vlees eet. Ik krijg vaak te horen: 'maar ik eet niet zoveel vlees, hoor', wanneer ik zeg dat ik vegetarier ben.
En omdat de aanval de beste verdediging is, zullen sommige vleeseters, denk ik, je grenzen opzoeken. Met te vragen waarom je dan wel leren schoenen draagt, bijvoorbeeld. Of zeggen dat planten toch ook gevoel hebben en waarom eet je die dan wel.
Of ze zien je als een wereldverbeteraar: 'het helpt toch niets', is dan (inderdaad) het antwoord. Ik leg dan uit dat je de mogelijkheid hebt om te kiezen. Tenslotte eten mensen vlees om 1 reden: omdat ze het lekker vinden. Daar tegenover staat de vegetarier die de principiele keuze heeft overwogen om geen vlees te eten. En dat kan ook heel lekker zijn!
De laatste tijd word ik steeds 'harder' met mijn antwoorden: waarom zou ik mezelf moeten verantwoorden tegenover die lijkeneters, terwijl ze zelf veel meer hebben te verantwoorden?!
Natuurlijk is het niet leuk (zeker niet als het vrienden zijn), maar je kunt het ook beredeneren dat sommige vleeseters reageren vanuit kortzichtigheid. Want dat is echt wat ik vind wanneer ik lees dat vriendinnen niet jouw vegetarisch recept willen proberen (kun je ze niet beter gewoon eens te eten vragen, trouwens?)...
Ook ik heb vriendinnen die erg kortzichtig kunnen doen over vegetarisme... Zo presteerde een vriendin het eens om te zeggen dat ik niet erg gevarieerd at 'omdat ik natuurlijk vegetarier ben'. Ik denk dat ik van het forum word geschopt als ik letterlijk herhaal wat ik toen tegen haar heb gezegd...
Nee, leuk is het niet. Ik heb geleerd om het dan maar met die vriendin niet meer over eten te hebben. Of sowieso niet over dierenleed. Ik heb geleerd om mijn mond te houden wanneer ze heel sentimenteel over haar kat en d'r vissen doet (en kan huilen bij natuurfilms wanneer een leeuw een hert aanvalt, of zo), maar wel zonder mankeren in een dood dier hapt.
Leuk is het niet, maar gelukkig heb ik genoeg andere (niet-vegetarische) vriendinnen die niet zo kortzichtig zijn...