Vegatopia Forum

Practica met dieren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Practica met dieren
« Reactie #40 Gepost op: 16 september 2005, 22:13:31 »
Ik mocht van mijn biologieleraar, terwijl de rest een koeienhart aan het ontleden was, een uurtje vrij nemen  :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Nikki

Re:Practica met dieren
« Reactie #41 Gepost op: 11 november 2006, 16:57:26 »
Ik ben het er niet mee eens om practica met dieren te doen. 2 jaar geleden moesten wij op school varkensogen ontleden, vorig jaar honderden fruitvliegjes vergassen, dit jaar een kippenhart ontleden, en volgend jaar geloof ik een vis. Waar slaat dat op, als je het dan toch persee wil doen, doe het dan alleen met degenen die (dier)geneeskunde willen studeren, want ik kan begrijpen dat het voor hun handig is. Maar voor de meesten zijn deze practica echt niet nodig, erg dieronvriendelijk allemaal.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Practica met dieren
« Reactie #42 Gepost op: 11 november 2006, 17:44:06 »
Ik ben het er niet mee eens om practica met dieren te doen. 2 jaar geleden moesten wij op school varkensogen ontleden, vorig jaar honderden fruitvliegjes vergassen, dit jaar een kippenhart ontleden, en volgend jaar geloof ik een vis. Waar slaat dat op, als je het dan toch persee wil doen, doe het dan alleen met degenen die (dier)geneeskunde willen studeren, want ik kan begrijpen dat het voor hun handig is. Maar voor de meesten zijn deze practica echt niet nodig, erg dieronvriendelijk allemaal.

Op zich snap ik wel, wat het nut is. Als je spierweefsel onder de microscoop ziet, (bv ham), kan je je veel beter voorstellen hoe de wereld in elkaar zit (en wat je eet ;) ).
Het zou evt een optie zijn om aan 1 tafel ham te doen, en voor wie dat niet trekt plantenvezels. Of je eigen bloed ofzo.

Wat hier zijdelings mee te maken heeft: ik organiseer een project over ethiek en o.a. gentech en proefdieren. We gaan met leerlingen naar een bedrijf. Weet iemand toevallig filosofen die hier iets over zeggen? Liefst kritisch en bij voorkeur van vóó'r 1700.

Dan zullen we ze eens even opstoken en maatschappijkritisch maken ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Practica met dieren
« Reactie #43 Gepost op: 11 november 2006, 18:58:21 »
http://64.233.183.104/search?q=cache:PxULpxEGatIJ:www.vivisection-absurd.org.uk/quotes.html+vivisection+quote&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=10

Daar staat denk wel wat tussen.

Overigens is de 'vivisectie-industrie' pas echt opgang gekomen zo een 100-150 jaar geleden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Practica met dieren
« Reactie #44 Gepost op: 11 november 2006, 18:58:22 »
Hmmm, als filosoof zou ik natuurlijk zo een paar namen uit mijn mouw moeten schudden van sofen die tegen het mis- en gebruik van dieren zijn maar dat weet ik zo een-twee-drie dus niet.  :-[
Tenminste, ik neem aan dat je zelf wel een beetje een overzicht hebt van de antieken zoals Pythagoras, Empedocles, Porphyrius en hun visie op de wereld en de plaats van dieren daarin. Vòòr 1700 waren dierproeven niet zo actueel maar er is wel wat over de rol van dieren gezegd door bijv. Mandeville (Fable of the Bees). Volgens Descartes zijn dieren maar een soort van machientjes, dat zou je kunnen betwijfelen. Bedoel je zoiets?
 

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Practica met dieren
« Reactie #45 Gepost op: 11 november 2006, 19:50:09 »
Ik heb gelezen dat Galenus dierproeven beschrijft, maar ik weet niet waar in zijn werk...
En dat Pythagoras er wat over schrijft, verbaast me niet, maar ik ben geen tekstfragmenten tegengekomen erover. Vrijdag wil ik wel naar Leiden, naar de UB, maar het voelt als een speld in de hooiberg.


edit, hier, hoofdstuk 24 is wel cool:
http://www.completepythagoras.net/mainframeset.html
« Laatst bewerkt op: 11 november 2006, 19:54:36 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Practica met dieren
« Reactie #46 Gepost op: 19 november 2006, 18:15:06 »
Ik heb bij biologie nog nooit een practicum gehad met wat voor dieren dan ook. Blijkbaar is mijn biologieboek heel diervriendelijk, ik kan namelijk ook geen practicumopdrachten vinden waar wel iets met dieren moet worden gedaan.  :)