Vegatopia Forum

Asperges, wit en groen

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #80 Gepost op: 13 mei 2005, 21:17:11 »
http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_setNN.htm?http://www.nice-info.be/html/PROF/NUTRINEWSONLINE/NN0602waarom_aspergesIN.htm

De scherpe geur is het gevolg van een aantal vluchtige zwavelhoudende verbindingen die vrijwel meteen in de urine opduiken na het eten van asperges. Zij ontstaan na afbraak van onder meer asparagusinezuur, een typisch bestanddeel van de groente.

Niet iedereen zal na het eten van asperges last hebben van deze geur. Vroeger meende men dat sommigen niet over de benodigde enzymen beschikten om asparagusinezuur naar de sterk geurende stoffen om te zetten. Onlangs werd echter aangetoond dat iedereen na het eten van asperges wel degelijk zwavelalcoholen uitscheidt, maar dat niet iedereen deze geur in dezelfde mate kan ruiken. Voor dergelijke verbindingen is een receptor in de neus nodig waarvan de aanwezigheid erfelijk bepaald is. Sommigen missen deze receptor en ruiken dus niets van deze stoffen.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #81 Gepost op: 16 mei 2005, 20:13:31 »
Morgen neemt mijn mammie 2 kilo asperge's van de boer mee! Zó vers!! Ik ga ze gelijk schoonmaken en invriezen. oh ja, ik denk dat ik 's avonds alvast een kilootje opeet ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #82 Gepost op: 18 mei 2005, 16:10:12 »
Ik heb ook soepasperges gekregen en daar direct soep van gemaakt.
1 probleempje: het smaakt een beetje bitter, beetje nare bijsmaak :(
Nou las ik na ff googelen al dat je daar niks aan kan doen, dat is nou eenmaal zo. Maar toch, heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #83 Gepost op: 18 mei 2005, 17:58:20 »

Ik herinner me dat de remedie is om het vocht aan de kook te brengen met wat suiker.
maar ik heb weinig ervaring met soepasperges.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 17:58:53 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #84 Gepost op: 19 mei 2005, 11:21:06 »
Soepasperges zijn gewoon asperge's die wat korter zijn, of te dik, of te dun.
Ik heb ze eerst met wat boter en suiker kort gebaken en toen het kookvocht van de schillen erbij gedaan. En aangevuld met boullion.
Het is op zich lekker, maar de na/bijsmaak is minder....

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #85 Gepost op: 20 mei 2005, 08:54:36 »
Mijn man kwam gisteren ook thuis met een hele lading asperges (witte). Ik persoonlijk vind ze niet te vreten, maar hij vind ze gelukkig erg lekker. 't Zijn er alleen erg veel voor 1 persoon. Ik lees nu al een paar keer over invriezen. Moet je ze dan alleen maar schillen en in de vriezer gooien of moet je ze eerst nog voorkoken ofzo?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #86 Gepost op: 20 mei 2005, 09:53:13 »
Je kan verse asperge's prima invriezen. Schillen en in diepvrieszakken verpakken. Ongeveer max. 5 maanden houdbaar. Als je ze gaat eten niet ontdooien, maar gewoon bevroren in kokend water doen.

Kiwi

« Reactie #87 Gepost op: 20 mei 2005, 13:35:28 »
Ik schil ze, laat ze zich dan helemaal volzuigen met koud water en vries ze dan in. En inderdaad, bevoreren in de pan gooien als je ze dan later wilt gaan eten.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #88 Gepost op: 20 mei 2005, 14:26:32 »
Soepasperges zijn gewoon asperge's die wat korter zijn, of te dik, of te dun.

nee dat weet ik wel, ik bedoelde eigenlijk dat ik niet geweldig veel ervaring had met het maken van soep met soepasperges. Maar die suikertip helpt wel, maar je had er dus al suiker bij gedaan en dat hielp niet, da's jammer, want verse aspergesoep is vaak wel heerlijk  :D
,,,,فلافل

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #89 Gepost op: 20 mei 2005, 15:37:18 »
Ik schil ze, laat ze zich dan helemaal volzuigen met koud water en vries ze dan in. En inderdaad, bevoreren in de pan gooien als je ze dan later wilt gaan eten.

Okay, dan doe ik dat. Ik maak vanavond nog een keertje asperges voor 'm klaar, en de rest (want ik hou ongetwijfeld nog over) vries ik dan in voor een volgende keer.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #90 Gepost op: 20 mei 2005, 15:38:04 »
Oh ja, hoe lang kook je ze dan eigenlijk, als je ze bevroren en al in de pan gooit?

Kiwi

« Reactie #91 Gepost op: 20 mei 2005, 15:42:17 »
Dat hangt helemaal van de asperges af, maar dat vind ik met verse ook altijd al. Zeker niet langer dan 15 tot 20 minuten, verse kook ik zelfs altijd nog korter. Ik kijk het meestal even aan, en wanneer ze gaar genoeg lijken haal ik ze eruit.
Je kunt ze ook even kort koken (5-10 minuten) en dan nog een kwartiertje ofzo in het hete water laten staan, zodat ze verder doorgaren.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #92 Gepost op: 20 mei 2005, 16:24:36 »
Okay dan!! Gaat allemaal lukken! In ieder geval bedankt.

Weet je, omdat ik er zelf niet van houd en ze dus ook nooit eet, heb ik er wat gewoon wat minder gevoel bij. Ik laat mijn man gewoon wel even checken of ie ze gaar genoeg vind.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #93 Gepost op: 23 mei 2005, 15:03:16 »
Ik heb groene asperge's gekocht en ga ze grillen en in een pastasalade doen. Ik zit me af te vragen of ik ze even zal blancheren......
Een vorige keer met grillen alleen vond ik ze persoonlijk nog te rauw namelijk.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #94 Gepost op: 23 mei 2005, 15:10:48 »
Ik heb groene asperge's gekocht en ga ze grillen en in een pastasalade doen. Ik zit me af te vragen of ik ze even zal blancheren......
Een vorige keer met grillen alleen vond ik ze persoonlijk nog te rauw namelijk.

worden heel erg vlug te slap. halveer ze anders in de lengte en dan grillen (zonder blancheren).
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #95 Gepost op: 23 mei 2005, 15:44:15 »
Oh ja, dat is ook een goed idee!
Thanx!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #96 Gepost op: 23 mei 2005, 18:41:50 »
Misschien moet ik vanavond ook asperges eten... Ik krijg er helemaal trek van!  :)
This is between me and the vegetable!

Offline Anne

« Reactie #97 Gepost op: 31 mei 2005, 19:14:25 »
argh! Bitter en draderig...
Wat doe ik verkeerd?
ik heb ze geschild en een stuk van de onderkant gesneden. En toen een kwartiertje gekookt en toen nog even laten staan.

SanderV

« Reactie #98 Gepost op: 31 mei 2005, 20:00:43 »
Heb dat laatst ook gehad...de keer daarna langer gekookt in groentenbouillon en toen waren ze lekker. Volgens mij mogen hele en wat dikkere asperges best wat langer dan een half uur.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #99 Gepost op: 31 mei 2005, 23:15:19 »
Heb dat laatst ook gehad...de keer daarna langer gekookt in groentenbouillon en toen waren ze lekker. Volgens mij mogen hele en wat dikkere asperges best wat langer dan een half uur.

Een half uur, dan moeten ze echt zo dik zijn als je arm volgens mij...
Sommige zijn dradiger dan andere, en ik denk niet dat je dat kunt wegkoken. Als je ze snijdt voor je ze eet kun je in de lengterichting kauwen (als je begrijpt wat ik bedoel) en dan heb ik er nooit meer last van...
This is between me and the vegetable!