Vegatopia Forum

Groente- en fruitpakketten

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitpakketten
« Reactie #500 Gepost op: 21 januari 2012, 19:26:16 »
Wat voor kool heb je?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #501 Gepost op: 21 januari 2012, 20:45:37 »
Een Chinese kool van twee weken terug (nog een halve), een rode kool van vorige week (ook een halve) en een groene kool van deze week.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #502 Gepost op: 21 januari 2012, 23:41:31 »
Een Chinese kool van twee weken terug (nog een halve), een rode kool van vorige week (ook een halve) en een groene kool van deze week.

Fermenteren met zout?
Rode kool met appeltjes kun je ook invriezen.
Of gewoon meer kool eten, supergezond! Ik eet in mijn eentje van een flinke spitskool 2x (300-400 g per maaltijd).

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #503 Gepost op: 22 januari 2012, 10:22:22 »
Rode kool met appeltjes

:-X

Mijn ogen vielen net hierop: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11820-couscous-met-savooiekool. Dat klinkt wel lekker, en die pasta ook.
Fermenteren met zout, vertel daar eens wat meer over?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #504 Gepost op: 22 januari 2012, 11:56:55 »
Die savooiekool-couscous is lekker, het is sowieso lekker om savooiekool te bakken.
Boerenkool en savooiekool kun je ook goed door de ribolitta gooien, een Italiaanse wintergroentensoep: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?3148 Laat zich ook goed invriezen en is ook lekker als lunchgerecht.

Van rode kool is het lekker om salade te maken, lekker bv als bijgerecht bij een curry of bij de falafel of tofushoarma.
Rode kool combineert ook goed met tahin: http://klarykoopmans.blogspot.com/2010/04/maak-dit-rode-kool-tahinsalade.html

Witte kolen en spitskool kun je ook door de pad thai gooien en je kunt er gado gado van maken.

Hier vind je een filmpje hoe je chinese kool inmaakt: http://www.foodtube.nl/video/1628/Kimchi, de vissaus vervang je dan door een beetje sojasaus.
Dit is ook erg lekker met kolen: http://klarykoopmans.blogspot.com/2011/09/snel-heet-lekker.html

,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #505 Gepost op: 22 januari 2012, 15:14:14 »

Fermenteren met zout, vertel daar eens wat meer over?

Daar schrijf ik binnenkort wat over voor op de voorpagina, maar het principe is heel simpel: de groenten worden gefermenteerd door hun eigen bacterieën, krijg je melkzuurbacterieen en het zout zorgt voor conserveren.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #506 Gepost op: 22 januari 2012, 22:32:44 »
Met boerenkool weet ik altijd wel raad, die eindigt meestal in de caldo verde, maar laatst had ik boerenkoolchips gemaakt en dat vond ik ook erg lekker.
Bedankt voor de tips, die soep ziet er ook erg lekker uit, ga ik zeker maken binnenkort. Ook handig voor mijn bleekselderij probleem.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #507 Gepost op: 12 april 2012, 01:25:31 »
Via de Odinwebwinkel heb ik een klein groentepakket besteld, dus geen abonnement, om eens uit te proberen voor 5,95. Bij de aanbiedingen vond ik gerookte tofu, die ik ook nog nooit geprobeerd heb. Ben benieuwd.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #508 Gepost op: 17 april 2012, 22:15:49 »
Ziet er netjes uit. Bruine zak met een bosje andijvie, 5 medium wortels, 1 komkommer en een venkel. Zoals op de website aangegeven kunnen prijs en inhoud afwijken. Ik heb dan ook de prijs van vorige week betaald, terwijl dit pakket qua inhoud 'maar' 4,80 is. In deze buurt krijg ik dezelfde hoeveelheid niet onder de 5,95, laat staan biologisch, dus toch tevreden.

Edit: Er zat trouwens ook nog een rode paprika in.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2012, 23:42:36 door Bast »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #509 Gepost op: 03 juli 2012, 21:57:26 »
Bestel regelmatig via Odin zo´n groentepakket (niet de probeertas of zo´n abo) en dat bevalt best goed eigenlijk. Enige nadeel is dat je nooit exact weet wat je krijgt (dat wordt duidelijk aangegeven op de website en ik zit qua locatie zo dat ik voor het weekend moet bestellen, om het de week erop af te kunnen halen), maar dat is ook wel leuk aan de andere kant. Ik kijk meer naar de grootte (S of M) en hoe vaak er hier thuis gegeten wordt en bestel aan de hand daar van.
Tot nu toe was alleen de ijsbergsla in plastic verpakt. De slasoorten verlopen soms iets snel, maar die moet je gewoon als eerste opeten. Over het algemeen hebben de groenten wel echt meer smaak. Nooit gedacht dat ik bleekselderij echt lekker zou gaan vinden...

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #510 Gepost op: 13 juli 2012, 19:47:26 »
Ik heb een aantal weken de Vitatas gehad en ik heb besloten nu de Odintas uit te proberen. Nadeel aan de Vitatas: men valt in herhaling (een week met een zachte sla, venkel en koolrabi gevolgd door een week met ijsbergsla en een koolsoort en dan weer de zachte sla, venkel en koolrabi gevolgd door een week ijsbergsla en een koolsoort) en vind de tas vooral in de ijsbergsla/koolweek niet éénpersoonsvriendelijk. Een hele ijsbergsla en een hele spitskool/chinese kool/groene kool, daar kan ik een hele week van eten maar ik vind het niet bepaald lekker. Ik snakte vorige week naar spinazie maar wilde dat niet halen omdat ik nog zoveel in huis had.

Dus ik heb vandaag mijn reeds betaalde Vitatas opgehaald en geen nieuwe besteld. De Odintas kan ik halen bij een natuurwinkel die wat dichter bij huis is, da's ook wel weer handig. En dan kijk ik een poosje hoe die bevalt.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Aiko

« Reactie #511 Gepost op: 13 juli 2012, 22:38:04 »
Is het niet gewoon zoveel handiger om gewoon met een arm vol losse groenten naar de kassa te gaan dan de verplichting van zo'n tas? Je bent toch in de winkel, kan je net zo goed winkelen. Heb je volledige vrijheid in keuze van soort en hoeveelheid groente, je mag ook eens naar een andere winkel (handig in Amsterdam met meer dan tien eco-winkels) en veel duurder zul je ook niet uit zijn...

Of zit begrijpeloosheid mij bij zo'n tas net zo in de weg zoals dat het geval is bij de OV-chipkaart? Ik zie slechts de grote valkuilen...

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #512 Gepost op: 14 juli 2012, 10:00:40 »
Daar zit wat in Aiko. En ik weet niet hoe het bij alle tassen is, maar in herhaling vallen is een klein beetje inherent aan een groentepakket als je van het seizoen wil eten.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #513 Gepost op: 14 juli 2012, 10:46:05 »
Ik vind dat bij de Krat niet, weet niet hoe ze het doen, maar het is én van het seizoen én afwisselend. Maar hij is wel tamelijk duur, dat dan weer wel.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #514 Gepost op: 14 juli 2012, 10:55:31 »
Ik vind dat bij de Krat niet, weet niet hoe ze het doen, maar het is én van het seizoen én afwisselend. Maar hij is wel tamelijk duur, dat dan weer wel.

Dat is wel knap ja. Helaas dat je de Krat nog niet overal in Nederland kunt krijgen. En voor mij is het niet nodig. De moestuin brengt toch meer op dan gedacht dit eerste seizoen. (eet me door de courgettes en bieten heen ;))

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #515 Gepost op: 14 juli 2012, 13:12:56 »
Courgettesoep wecken! Leuk joh dat die moestuin het goed doet. Jammer dat je zo ver woont  ;)
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #516 Gepost op: 14 juli 2012, 16:02:15 »

Als je kijkt bij de leveranciers, zie je dat ze er aardig wat hebben. Bijvoorbeeld een leverancier die zich erop toelegt om producten uit de omgeving naar de winkel te brengen, maar ook een kwekerij met kassen (Kwekerij Osdorp). Die aanpak zal het kunnen verklaren.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 16:05:04 door LL de Ling »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #517 Gepost op: 14 juli 2012, 16:38:07 »
Ik heb een aantal weken de Vitatas gehad en ik heb besloten nu de Odintas uit te proberen. Nadeel aan de Vitatas: men valt in herhaling (een week met een zachte sla, venkel en koolrabi gevolgd door een week met ijsbergsla en een koolsoort en dan weer de zachte sla, venkel en koolrabi gevolgd door een week ijsbergsla en een koolsoort) en vind de tas vooral in de ijsbergsla/koolweek niet éénpersoonsvriendelijk. Een hele ijsbergsla en een hele spitskool/chinese kool/groene kool, daar kan ik een hele week van eten maar ik vind het niet bepaald lekker. Ik snakte vorige week naar spinazie maar wilde dat niet halen omdat ik nog zoveel in huis had.

Dus ik heb vandaag mijn reeds betaalde Vitatas opgehaald en geen nieuwe besteld. De Odintas kan ik halen bij een natuurwinkel die wat dichter bij huis is, da's ook wel weer handig. En dan kijk ik een poosje hoe die bevalt.

Ik heb ook de vitatas en ik sla af en toe een weekje over, inderdaad omdat ik me geen raad weet met al die kolen. Hebben we er eindelijk een op, zit er weer een in de volgende tas. We zijn trouwens met zijn tweeën (of drieën, maar L. mag nog geen kool) maar nog is het teveel om op te krijgen.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #518 Gepost op: 14 juli 2012, 19:53:17 »
Is het niet gewoon zoveel handiger om gewoon met een arm vol losse groenten naar de kassa te gaan dan de verplichting van zo'n tas? Je bent toch in de winkel, kan je net zo goed winkelen. Heb je volledige vrijheid in keuze van soort en hoeveelheid groente, je mag ook eens naar een andere winkel (handig in Amsterdam met meer dan tien eco-winkels) en veel duurder zul je ook niet uit zijn...

Of zit begrijpeloosheid mij bij zo'n tas net zo in de weg zoals dat het geval is bij de OV-chipkaart? Ik zie slechts de grote valkuilen...

Ik bleef zo hangen in de supermarkt en kwam altijd met hetzelfde thuis. Sinds de Vitatas weet ik dat ik venkel lekker vind, dat rauwe koolrabi heerlijk dipt in hummus en dat ik best raad weet met een kool (maar niet elke week ;)). Ik ben wat meer uit mijn comfortzone gekomen.
Ik verwachtte alleen iets meer variatie, ik kreeg alleen de laatste weken om de week dezelfde tas.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Gabs

• 796
« Reactie #519 Gepost op: 16 juli 2012, 10:45:10 »
Ik vind de variatie van mijn Odin-abonnement groot genoeg. In de winter inderdaad veel kool, maar wel steeds andere en er zijn zoveel recepten mee mogelijk. Het aanbod is in ieder geval veel groter dan het aanbod bij de supermarkt.