Vegatopia Forum

Groente- en fruitpakketten

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitpakketten
« Reactie #440 Gepost op: 08 september 2011, 10:39:44 »
Compensatietasje???

Offline Leintjecherubijntje

• **
  • 44
« Reactie #441 Gepost op: 08 september 2011, 14:01:06 »
Je hebt ook de vitatas van proef.nu: http://www.proef.nu/proef-vitatas

Voordeel hiervan: je bestelt 'm per week. Als je 'm ophaalt kan je aangeven of je de volgende week er weer eentje wilt. Je hebt dus geen abonnement. Bij ons kan je 't zelfs op twee dagen in de week ophalen en tot een dag van tevoren bestellen.
Enige is; je natuurwinkel moet het wel aanbieden, je moet het namelijk gewoon daar ter plekke regelen.

Op de website kan je wel al zien wat er de komende weken in de verschillende tassen zit.

Ander voordeel vond ik: ze hebben een zogenaamde "Hollandse tas" met seizoensproducten alleen van Hollandse bodem. Deze heb ik toen niet bij andere groententas-aanbieders terug gevonden.
Het wordt soms wel creatief koken als je een raar zeldzaam plaatselijk lente- of wintergroentetje krijgt :). maar er zit ook een receptkaartje in gelukkig.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #442 Gepost op: 08 september 2011, 14:42:48 »
Dat het van Hollandse bodem komt wil niet zeggen dat het milieuvriendelijker is. Tomaten geteeld in een kas (ook bio) in NL zijn milieuonvriendelijker dan tomaten van de volle grond uit Spanje.

« Reactie #443 Gepost op: 08 september 2011, 15:22:06 »
Inclusief transport is het nog steeds milieuvriendelijker om uit Spanje te importeren?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #444 Gepost op: 08 september 2011, 15:30:43 »
Inclusief transport is het nog steeds milieuvriendelijker om uit Spanje te importeren?
Ja, wel als wij de kassen moeten verwarmen. Zie http://groentefruit.milieucentraal.nl/Groente-en-Fruit-Kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier: romatomaten kun je altijd beter uit Spanje dan uit Nederland eten.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #445 Gepost op: 08 september 2011, 16:36:05 »
De enige mogelijkheid voor mij is Odin en ik was niet helemaal tevreden over de kwaliteit, daarvoor werd mij  een compensatietasje aangeboden.
Volgens de medewerker van Odin hadden ze het wel meegestuurd, maar gaan ze volgende week nogmaals een tasje meesturen. Ben benieuwd.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Leintjecherubijntje

• **
  • 44
« Reactie #446 Gepost op: 08 september 2011, 20:35:33 »
Dat het van Hollandse bodem komt wil niet zeggen dat het milieuvriendelijker is. Tomaten geteeld in een kas (ook bio) in NL zijn milieuonvriendelijker dan tomaten van de volle grond uit Spanje.

Dat ben ik met je eens, maar in dit geval zijn het juist ook seizoensgroenten. Ik geef toe, soms een beetje aan de vroege kant, maar ik geloof dat de grens lag bij de "koude kas".

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #447 Gepost op: 09 september 2011, 17:36:00 »
Ja, wel als wij de kassen moeten verwarmen. Zie http://groentefruit.milieucentraal.nl/Groente-en-Fruit-Kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier: romatomaten kun je altijd beter uit Spanje dan uit Nederland eten.

Hoewel er nu op foodlog stond dat mogelijk tomaten uit Spanje weer onder mensonterende omstandigheden worden geplukt.
,,,,فلافل

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #448 Gepost op: 11 september 2011, 13:36:28 »
Ooooh ik zie nu dat er een vitatas afhaalpunt zit naast het werk van mijn vriend :) Echt gewoon een paar deuren verder. Dat is de moeite om daar eens naar te kijken :) Vooral omdat het per week kan, is dit een erg fijne optie.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #449 Gepost op: 24 september 2011, 21:21:15 »
Je hebt ook de vitatas van proef.nu: http://www.proef.nu/proef-vitatas

Voordeel hiervan: je bestelt 'm per week. Als je 'm ophaalt kan je aangeven of je de volgende week er weer eentje wilt. Je hebt dus geen abonnement. Bij ons kan je 't zelfs op twee dagen in de week ophalen en tot een dag van tevoren bestellen.
Enige is; je natuurwinkel moet het wel aanbieden, je moet het namelijk gewoon daar ter plekke regelen.

Op de website kan je wel al zien wat er de komende weken in de verschillende tassen zit.

Ander voordeel vond ik: ze hebben een zogenaamde "Hollandse tas" met seizoensproducten alleen van Hollandse bodem. Deze heb ik toen niet bij andere groententas-aanbieders terug gevonden.
Het wordt soms wel creatief koken als je een raar zeldzaam plaatselijk lente- of wintergroentetje krijgt :). maar er zit ook een receptkaartje in gelukkig.

O, dat ziet er interessant uit! Heb vroeger wel eens een groente-/fruittas gehad, maar nu al jaren niet meer. Ik vind het superhandig dat je nu bij de Vitatas al kunt zien wat er volgende week in de tas zit en dat je dus je keus voor de tas daarop kunt baseren. Die preview was er eerst nog niet. Daarnaast heeft de biowinkel bij mij in de buurt vijf afhaaldagen per week (waar ik destijds woonde had ik twee afhaaldagen), waaronder vrij- en zaterdag. (Voor mij de handigste dagen.) Dat maakt het heel aantrekkelijk voor mij hier weer gebruik van te gaan maken. Ga ik dus zeker weer met enige regelmaat doen! Ik denk dat het steeds een keus zal worden tussen de eenpersoons- en de Hollandtas.

Hè sjit, heb dus vandaag m'n kans gemist die van volgende week te bestellen met pastinaken enzo! Onee, wacht, de nieuwe week begint op donderdag. Ha! Dan doe ik wel een one-off op de maan- of woensdag ofzo. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #450 Gepost op: 01 oktober 2011, 15:09:31 »
Wel een beetje jammer dat de site niet meer is bijgewerkt sinds vorige week.
Zo weet ik natuurlijk niet of ik voor volgende week ook een tas wil bestellen...

« Reactie #451 Gepost op: 01 oktober 2011, 15:15:44 »
Wat heeft die "inhoud vorige week" eigenlijk voor zin? Kan je lekker zitten watertanden bij wat je gemist hebt? Of kan je een oude tas nabestellen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #452 Gepost op: 01 oktober 2011, 15:25:05 »
Dat vroeg ik me ook af. Misschien om mensen die overwegen een abonnement te nemen een wat breder beeld te geven (dan die ene week, of nu dan twee) van de inhoud van de verschillende tassen.

« Reactie #453 Gepost op: 01 oktober 2011, 15:26:38 »
Zoals dat je in een éénpersoonstas drie weken lang geen bloemkool krijgt, en in een tweepersoonstas drie weken achtereen wel bloemkool kan krijgen?
William Shatner

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #454 Gepost op: 01 oktober 2011, 15:44:37 »
Precies! En afhankelijk van hoezeer je van bloemkool houdt, dat je dan het abo kiest. 8)

« Reactie #455 Gepost op: 01 oktober 2011, 15:58:18 »
Maar er staat niet bij of het om een echte, veruit te verkiezen, Hollandsche bloemkool gaat, of inferieure Italiaanse of Franse. (De Ierse, of liever gezegd in Ierland verkrijgbare, vind ik ook niet echt geweldig trouwens.) Dus dan zou ik voor de zekerheid maar een éénpersoonsgroenteenfruittasabonnement afsluiten.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2011, 16:01:12 door AptiQu@ñt »
William Shatner

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #456 Gepost op: 03 oktober 2011, 11:19:55 »
Mijn ervaring met die preview is dat je er niet te veel op kan vertrouwen. Soms wordt het helemaal niet bijgewerkt, soms klopt het gewoon niet en zitten er hele andere dingen in de tas. Maar over de Vitatas zelf ben ik erg tevreden. Ik heb een aantal jaar geleden een tijd een Odin-tas gehad en die vond ik minder, veel hetzelfde en de groenten verlepten snel, alles moest zo snel mogelijk op.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #457 Gepost op: 03 oktober 2011, 16:55:24 »
Ik wil ook een Vitatas  :(
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #458 Gepost op: 03 oktober 2011, 19:03:53 »
Zojuist heb ik mijn tas opgehaald en er zat precies in wat er beloofd was, t.w.
Eikebladsla (1 krop, 360 gram)
Minneola (4 stuks, 550 gram)
Pastinaak (3 stuks, 410 gram (incl. aanzienlijke hoeveelheid aarde))
Prei (3 stuks, 610 gram)
Santana appel (5 stuks, 490 gram)
Sperzieboon (heleboel stuks, plastic zakje met 260 gram)

Er was eigenlijk maar één ding aan deze tas dat ik slightly vond tegenvallen, namelijk dat de pastinaken, die nog helemaal vol aarde zaten, midden door de krop sla rolden. Nouja, die moet toch wel gewassen worden, dus eigenlijk maakt het geen zak uit natuurlijk, maar ik kreeg meteen van die visioenen van tussen je tanden knarsende sla, meh. Maar verder ben ik blij met de tas!

Ik heb niet voor volgende week weer een tas besteld omdat ik ten eerste niet weet wat erin zal zitten en dat vind ik stom! en verder weet ik nog niet of ik de tas wel op krijg in een week (ik eet nog wel eens buiten de deur). Na volgende week ben ik een paar weken van huis, dus het is niet handig dan over te houden.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #459 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:03:44 »
Dat is een aanzienlijke hoeveelheid om in je eentje weg te eten in een week tijd. Wat betaal je ervoor?