Net de nieuwste Allerhande gescoord, simpele gerechten is het thema dit keer. Bij het doorbladeren viel me op dat nog steeds het overgrote gedeelte van de recepten vlees als uitgangsbasis of in ieder geval als hoofdcomponent heeft. Niet geheel verwonderlijk, het vleesschap van mijn Albert Heijn is nog steeds een bastion waar je door of op zijn minst langs moet.
Wat me vooral opviel waren de prijzen van de gerechten die werden genoemd: dikwijls (vooral de vlees- en visgerechten) zijn ze zo'n 4,50 euro per persoon - dat lijkt me toch echt ver boven een gemiddeld gezinsbudget. Ook de vegetarische en vegan gerechten, zelfs die zonder vervangers, kosten al gauw 2,80 euro per persoon. Budgetvriendelijk (een vaste prik in de Allerhande) wordt gedefinieerd als onder de 2,50 euro per persoon (of eerder rond de 2,50 euro). Als je die prijzen als uitgangspunt neemt, is dat verspakket van 6,99 euro voor twee personen dat Aiko noemde, helemaal zo duur nog niet. Ik kook doorgaans toch echt (veel) goedkoper, vers en lekker. Mijn indruk is dat AH in vrijwel elk recept minstens één duur gemaksproduct of kruidenmengsel verwerkt.
De Allerhande ligt trouwens ondertussen bij het oud papier
.