Vegatopia Forum

PDD-NOS

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:PDD-NOS
« Reactie #160 Gepost op: 15 oktober 2010, 14:42:03 »
 :pet:

Wat is er gebeurd?

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #161 Gepost op: 15 oktober 2010, 15:17:28 »
 :frusty:

:-*

Hoor wie klopt daar kinders???

Gwennepen

« Reactie #162 Gepost op: 15 oktober 2010, 15:41:52 »
Van de trainster moet hij natuurlijk van alles en dat pikt hij niet. En de andere jongens hadden geroepen dat hij er echt niks van kan. Dus kwam hij gisteren helemaal van streek thuis. Wat hij wil sluit ook helemaal niet bij elkaar aan. Hij wil niet deze trainster en dit team. Maar hij wil wel morgen voetballen. De trainster heeft wel al voorgesteld om te vragen of ie in een jonger team kan. Maar dat wil hij zelf niet en ik denk ook dat we tegen dezelfde problemen aanlopen. Die trainster is ook wel een beetje raar mens. Laatst mochten ze niet van hun sportdrank drinken omdat ze volgens haar niks deden. En ze moeten ook opdrukken als ze iets niet goed hebben gedaan. Kom op, het zijn kinderen, denk ik dan. Maar als ik voorstel om iets anders te gaan doen roept hij toch; nee, ik wil voetballen. Het is echt erbarmelijk. Bij die wedstrijd staat daar D6... en Simon. En hij raakt gemiddeld 1 keer per wedstrijd de bal. Per ongeluk. Hij is er ook echt bang voor. Ik heb nu een mailwisseling met die trainster. Ze ziet het echt niet zitten met hem. Ik vind het zo zielig. Ik moest er gisteren om huilen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #163 Gepost op: 15 oktober 2010, 15:47:59 »
 :pet:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #164 Gepost op: 15 oktober 2010, 20:07:57 »
Wat sneu voor hem, Gwen. En wat ontzettend naar voor jou ook. Teamsporten zijn altijd een moeilijk iets voor kinderen met een autismespectrumstoornis omdat het een enorm beroep doet op zaken die zo moeilijk voor hen zijn: ontzettend veel prikkels van schreeuwende teamgenoten, schreeuwende trainers, schreeuwende ouders langs de kant, schreeuwende tegenstanders. En dan doet het ook nog een aardig beroep op je sociale vaardigheden. Waarom zou je je zomaar laten uitschelden door een tegenstander? Of voor je schenen laten schoppen? Moeilijk. Hij is zeker met geen mogelijkheid te bewegen tot het zoeken van een andere sport?

J. voetbalt wel, maar alleen met z'n vriendje en kinderen die hij kent. Qua clubs heeft hij gelukkig uit zichzelf gekozen voor atletiek, wat toch veel meer individueel is. Ook dat gaat niet altijd zonder problemen, hoor. Zeker niet als ze aan het eind van de training onoverzichtelijke, trefbal-achtige spelletjes gaan doen. Daarnaast schaakt ie bij een clubje en dat gaat best redelijk goed tegenwoordig. Hij verliest gelukkig weinig, want dat is nog wel een puntje. Schaatsen gaat ook prima. Lessen in een grotere groep werkt voor hem niet - dan is ie alleen maar bezig met andere kinderen; hoe die hem snijden of pesten e.d. - daarom kiezen we meestal eens per seizoen voor een week lang individuele lessen. En dat gaat erg goed. Heel positieve ervaringen met de instructeurs.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 17:07:09 door J@n »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #165 Gepost op: 15 oktober 2010, 21:37:02 »
Misschien kun je hem beter tegen zichzelf beschermen en hem er van af halen?

Gwennepen

« Reactie #166 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:51:58 »
Dat hebben we net gedaan. Nu moeten we 't alleen nog aan hem vertellen morgen.
Samen met Jai een mailtje gestuurd naar de trainster waarop we toch ook even haar didactische vaardigheden aan de kaak hebben gesteld. Want het is toch echt een combinatie van factoren, die niet alleen bij Siem liggen.

En hoe nu verder? Naar aanleiding van J@n's post, hebben we bedacht dat atletiek best wat voor hem zou zijn. Alleen moeten wij het wel zo verpakken dat hij denkt dat hij zelf iets kiest. Dus wij gaan zeggen dat ie of op atletiek mag, of op een muziekinstrument naar keuze. Van mij moesten ze eigenlijk als ze een muziekinstrument willen eerst een jaar op pianoles. Want wij hebben een piano en we willen eerst weten of ze doorzettingsvermogen daarvoor hebben. Voor we een ander (duur) instrument aanschaffen. Maar omdat dat voetbalgebeuren zo'n deceptie is geworden mag hij zelf kiezen. Ik hoop dat het gaat werken. Ik denk trouwens ook dat hij ook erg goed zou kunnen schaken, maar als ik daarover begin gaat ie schuimbekken. Hij ziet zichzelf als een sportman. Krijg 'm daar maar eens vanaf.

Wat ook best moeilijk voor hem moet zijn is is dat Vic een uitmuntend voetballer is.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #167 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:57:22 »
Sneu, hopelijk is hij niet te lang verdrietig. Misschien kun je hem eens meenemen naar een grote atletiekwedstrijd om de sfeer te proeven?

Nu heb ik zelf geen broers of zussen, maar ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk te verteren is als de andere sib wel uitblinkt in je geliefde sport, terwijl je er zelf niet zoveel van bakt, of je nu PDD-NOS hebt of niet.

Gwennepen

« Reactie #168 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:05:13 »
Ik heb wel dat als ik jubel om Vic dat ik het gevoel heb dat dat pijn moet doen voor Siem. Da's best een rotgevoel.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #169 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:07:21 »
Ik denk trouwens ook dat hij ook erg goed zou kunnen schaken, maar als ik daarover begin gaat ie schuimbekken. Hij ziet zichzelf als een sportman.

Loek van Wely ook. En die heeft de op een na beste tijd bij het wielrennen van Holland Sport, boven allerlei wielrenners, voetballers en noem maar op!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #170 Gepost op: 16 oktober 2010, 23:57:13 »
Hopelijk komt lukt het allemaal Gwen. Ik moest ook nog even aan wielrennen denken als sport, individualistisch, maar toch wel ook in een soort ploegvorm en je kunt jezelf er goed mee afmatten.
Ik ken jullie zoon natuurlijk niet, maar zou judo ook iets kunnen zijn? 1 op 1 contact, maar dan wel daadwerkelijk fysiek contact, echt je krachten kunnen meten met een ander, maar binnen heel duidelijke grenzen: een beperkte ruimte en een aantal vaste grepen/tactieken om gebruik van te maken.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Monica

• 231
« Reactie #171 Gepost op: 17 oktober 2010, 00:27:35 »
Wat lijkt me dat moeilijk en hartverscheurend om je kind zo te zien. Waar ik aan moest denken, toen ik het las, is aan de speciale manege waar ik vrijwilliger ben (in Almere). Die manege geeft o.a. ook lesjes aan groepjes van 3 kinderen tegelijk. Dit kunnen kinderen met een beperking en zonder beperking zijn. Toevallig zit er ook een jongetje op met PDD-NOS. Misschien is die mogelijkheid niet bij jullie in de buurt, maar ik wilde je het toch even laten weten, want misschien had je nog niet aan zo'n mogelijkheid gedacht.

Gwennepen

« Reactie #172 Gepost op: 17 oktober 2010, 06:01:52 »
Lief dat jullie meedenken. :) Ik weet van het bestaan van paardrijden voor autistische kinderen en dat dat erg leuk gevonden wordt. Maar Simon heeft een hekel aan dieren. Best raar voor een kind van een vegetariƫr. :nopompom:

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #173 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:54:22 »
Het is lastig dat je bij kinderen met ASS de regie vaak over moet nemen en de zaak moet bijsturen in de gewenste richting, zeker als je kind dan heel veel weerstand levert. Maar dat consequent en rustig doen, zonder dat je je laat meeslepen door je emoties, geeft wel veiligheid/rust/houvast, waar ze veel aan hebben. Zo van: als ik het niet meer weet en in paniek of overstuur raak, kan ik altijd terugvallen op mijn ouders die de grenzen bewaken.

Niet te veel keuzes voorleggen is ook wel handig, is mijn ervaring. Dus niet: "Welke sport zou je nou echt leuk vinden?" Een autist krijgt daarvan vaak een soort system overload omdat ie dan stuk voor stuk elke denkbare sport afgaat en daarvan de voors en tegens tegen elkaar probeert af te wegen. Beter is dus om iets te vragen als: "Is atletiek wat voor jou? Of anders misschien judo?"

Gwennepen

« Reactie #174 Gepost op: 18 oktober 2010, 07:16:51 »
Hij pakt het wonderbaarlijk goed op dat het voetbalavontuur over is. Hij mocht van ons ook best even vloeken en schelden op de trainster. Als ie het binnen vier muren hield. Daar maakt hij grif gebruik van. ;) Hij geeft zelf aan even rust te willen nemen en over een poosje wel kiest wat ie wil. We hebben ook heel erg benadrukt dat we hem niks verwijten en hem absoluut geen prutser vinden. Ik geloof dat ie daar erg mee inzat.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #175 Gepost op: 18 oktober 2010, 09:33:02 »
Heb je al een voetbaldoel voor in de tuin? Kan hij in ieder geval zijn energie kwijt  :voetbalwortel:
En bij ons net nieuw: voetbaljudo (ik heb alleen geen idee wat het inhoud). Dat met dat teveel aan keuzes begrijp ik (is volgens mij bij veel 'normale' kinderen ook zo), maar misschien kun je wel bijvoorbeeld vragen balsport of niet, ik denk bijvoorbeeld aan honkbal, wat eigenlijk een individuele teamsport is.
Maar vooral: succes!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #176 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:02:40 »
Hij pakt het wonderbaarlijk goed op dat het voetbalavontuur over is.
Dat zal een hele opluchting voor jullie zijn, misschien voelt hij zelf ook wel aan dat hij daar niet op zijn plek is ook al wil hij het nog zo graag.

Hij geeft zelf aan even rust te willen nemen en over een poosje wel kiest wat ie wil. We hebben ook heel erg benadrukt dat we hem niks verwijten en hem absoluut geen prutser vinden. Ik geloof dat ie daar erg mee inzat.
Sneu dat hij zo onzeker is.. Maar veel voetballen puur voor de lol, samen met papa?
Laat je het nog weten wat hij gaat doen qua sport?

Gwennepen

« Reactie #177 Gepost op: 06 november 2010, 08:43:57 »
Zo, we hebben de nieuwe oogpoli-afspraak achter de rug. Ik heb gebeld en gezegd dat ik zelf wou druppelen. De allervroegste afspraak van de dag wou, zodat uitlopen niet mogelijk was. En dat we niet dat enge mens wilden. Het ging prima zo. :D Z'n ogen zijn echt wel veel slechter geworden, maar hij is toch wel blij met een kek nieuw montuur en goed zicht in het vooruitzicht. :)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #178 Gepost op: 06 november 2010, 10:07:45 »
Jeuh, wat fijn dat het zo goed verlopen is! Was ie zelf ook opgelucht?

Gwennepen

« Reactie #179 Gepost op: 06 november 2010, 10:36:16 »
Ja, hij zei dat het hem meeviel.