Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #820 Gepost op: 26 februari 2012, 16:10:07 »
Thanks Fem :D! Ik ben idd geen dietiste, maar weet een beetje af van gewicht opbouwen.


Het belangrijkste is dat je spieren kweekt, en niet teveel vet. Dit bereik je door op een gezonde manier te eten en te trainen.
Ik weet niet wat voor sport je doet, maar voor het kweken van spieren kun je het beste krachttraining doen. In een goede sportschool kunnen ze je helpen met een schema.

Verder moet je veel proteine eten (bv. eieren, kwark, tofu, tempeh), richting de 100 gram per dag (en dat is een minimum, een beetje krachtsporter gaan hier ruimschoot overheen) en voldoende goede vetten (van kokosolie, olijfolie, avocado, noten, roomboter). Dat vul je aan met voldoende koolhydraten uit bv. rijst, aardappelen, fruit, peulvruchten, etc. om te voorzien in je energie.

Eet 4-6 maaltijden verdeeld over de dag met bij elke maaltijd een proteinebron, veel groente, wat fruit en een portie vet. Bv. een salade van sla, tomaten, ui, knoflook, paprika, verse kruiden, 2 a 3 eieren, zoete aardappel(s), een flinke scheut olijfolie en zout en peper.

Verder ben ik het met Fem eens, dat je beter niet teveel van die kant-en-klaar dingen moet eten. Bewerkt voedsel is ongezonder. Gebruik liever de goede proteinebronnen die ik hierboven noem. Als je geen vl33s en v1s eet en je wilt echt heel bulky worden, dan ontkom je waarschijnlijk niet aan de shakes. Ik weet niet zo wat er in weightgainers zit, maar kijk eerst maar eens hoe ver je komt met een gezond dieet en vul dat zo nodig aan met een proteineshake (whey) die je ook weer combineert met vetten en koolhydraten. Je kunt die shake dan inzetten ipv tempeh of eieren etc.


Reken je die 3000 kcal uit op de Eetmeter oid? Mensen met ondergewicht (die met een eetstoornis daarbuiten gelaten) hebben de neiging om hun inname van kcal flink te overschatten (mensen met overgewicht die zeggen dat ze amper eten en toch niet afvallen doen vaak het tegenovergestelde: die schatten hun kcal-inname te laag in). Daarom is het het beste om tijdelijk alles wat je eet nauwkeurig af te wegen en te noteren. Als je dat een weekje ofzo doet, dan krijg je al een veel beter inzicht.

Met die Eetmeter-programma's (ik gebruik zelf de zeer uitgebreide CRON-O-Meter: http://cron-o-meter.en.softonic.com/) kun je vaak ook checken hoeveel kcal je ongeveer moet eten als je zoveel minuten die en die activiteit onderneemt. 3000 kcal is behoorlijk wat, maar stel dat je extreem veel en zwaar sport, dan heb je misschien nog meer nodig.


Je vitaminen en mineralen etc. kun je ook mooi uitvogelen op zo'n Eetmeter. Ik weet niet wat je verder eet op een dag, maar je zult je voedingsstoffen hopelijk niet alleen halen uit vegaballetjes en shakes. In de balletjes alleen zit iig niet voldoende aan B1, B6 en B12 om de ADH te halen. Uitrekenen op zo'n tool is het devies. Kom je tekort, dan probeer je dat eerst op te lossen door je voeding aan te passen en lukt het dan nog niet, dan neem je een goed multi-supplement voor mannen.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 16:12:52 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #821 Gepost op: 26 februari 2012, 16:11:37 »
Oh, en natuurlijk alvast veel sterkte gewenst voor de operatie! Hopelijk ben je dan permanent van je keelpijn af.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #822 Gepost op: 26 juni 2012, 09:25:46 »
@ fynnya
Mijn huidige pillen B12 bevatten 100microgram
Wat vind je daarvan?
Veel te veel?
Heeft het zin ze om om de andere dag  te nemen ipv één per dag?
Zijn het kauw-/zuigtabletten of doorslik-supplementen?
Welke vorm van B12 is het? (bijvoorbeeld cyanocobalamine, methylcobalamine, etc.)
Rook je?
Ik rook niet.

Doorslikpillen
Los principios activos son: Hidroxocobalamina hidrocloruro
Naam: Hydroxil -Spaans product (vroeger nam ik B-fact forte)

Heb zelf lopen testen met de hydroxy variant als smelttablet en dit werkt echt debiel goed als ik de bloedwaarde mag geloven. Ik heb een ander en slechter meetbaar effect van injecties met zowel hydroxy als methyl. Ga op advies van een alternatieve arts testen met methylsmelttabletten. Ben benieuwd hoe die vallen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #823 Gepost op: 26 juni 2012, 12:15:03 »
Het kan zijn dat die andere pillen in je maag niet goed worden geabsorbeerd. Bij zuigtabletten wordt een deel al door het slijmvlies opgenomen.

Of methyl echt beter wordt opgenomen dan de andere vormen is twijfelachtig, maar in de 'alternatieve' geneeskunde zijn ze idd op hand van de methylversie. het kan ook per persoon verschillen. Goed dat je ermee experimenteert! Hoe hoog is je gehalte nu dan?

Zelf heb ik de methyl van Jarrow Formulas geslikt (linkje heb ik eerder in deze draad al eens gegeven, via PasioIngredients), prima te doen qua smaak ook.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2012, 12:17:30 door Hizikigrrrl »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #824 Gepost op: 26 juni 2012, 19:45:11 »
Waarde is in 4 weken met zo'n 1200 gestegen, dus ik zit rondom het afkappunt van het lab. Vrij ruig ineens, geitenwollensokkendok was ook verbaasd. Hij ziet geen enkele toxiciteit in B12, al twijfelde hij aan het nut van nog een injectie. Wel gedaan op mijn verzoek en dat was leerzaam. Nu dus maar duimen dat het de methyl is en niet het inspuiten :scaredblue:
Volgende week komt het binnen, dan weet ik ook om welk merk het gaat.

Heb je zelf een beetje effect kunnen meten van jouw methylavonturen?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #825 Gepost op: 26 juni 2012, 20:38:03 »


Heb je zelf een beetje effect kunnen meten van jouw methylavonturen?

Qua bloedwaarden wel, maar ik had ook geen enorm tekort. Het was wat aan de lage kant.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #826 Gepost op: 26 juni 2012, 20:59:30 »
Had je ook een pauze ingelast voorafgaand aan het bloedprikken?

Had hier een laag normaalwaarde, ook geen grof tekort dus. Als we reguliere bepalen, want volgens de geitenwollensokkendok was het wel een tekort.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2012, 21:02:07 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #827 Gepost op: 26 juni 2012, 22:08:17 »
Had je ook een pauze ingelast voorafgaand aan het bloedprikken?

Voor de eerste meting slikt ik niets.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #828 Gepost op: 26 juni 2012, 23:26:32 »
Iemand (een vegatopiaanse sporter bijv.) ervaring met het slikken van magnesium i.c.m. vitamine B?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #829 Gepost op: 27 juni 2012, 13:00:35 »
Nu (tenminste in duitsland) verkrijgbaar, B12 tandpasta. Het lijkt te werken.

https://vebu.de/aktuelles/news/1274-gut-versorgt-durch-vitamin-b12-zahncreme

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #830 Gepost op: 27 juni 2012, 13:55:56 »
Iemand (een vegatopiaanse sporter bijv.) ervaring met het slikken van magnesium i.c.m. vitamine B?

Toevallig wel, wat is de vraag?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #831 Gepost op: 27 juni 2012, 15:32:42 »
Iemand (een vegatopiaanse sporter bijv.) ervaring met het slikken van magnesium i.c.m. vitamine B?

Toevallig wel, wat is de vraag?
Had je het idee dat het in combinatie slikken voordeel gaf? M.a.w. merkte je er iets van?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #832 Gepost op: 29 juni 2012, 20:21:36 »
Magnesium zit wel in mijn multi, maar ik gebruik extra via de huid. Dat wordt prima opgenomen en het heeft geen effect op mijn darmen. Het is steeds makkelijker verkrijgbaar als vlokken (magnesium chloride) die je met wat water aanmaakt (lekker als voetenbadje bijvoorbeeld) of in een prijzige k&k tube olie-achtige gel.

Hoop je op een verbeterde opname/werking van beide?

Vandaag methylsmelttabletjes gescoord van Supplemed. De enige die ik kon vinden zonder foliumzuur (die ik anders teveel binnen krijg). Ben benieuwd...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #833 Gepost op: 29 juni 2012, 21:06:59 »
rde opname/werking van beide?

Vandaag methylsmelttabletjes gescoord van Supplemed. De enige die ik kon vinden zonder foliumzuur (die ik anders teveel binnen krijg). Ben benieuwd...

Deze bevat dat ook niet: https://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50&ParentCat=69

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #834 Gepost op: 29 juni 2012, 21:56:05 »
Dank je, maar ik ben nog wat ouderwets huiverig voor online bestellen :-[
De enige die ik ook met adenosyl tegen kwam, bevatte ook weer foliumzuur (meer in 1 pil dan ik per dag al max. in wil nemen) viel ook af. Weet jij per ongeluk eentje die beide B12 zonder foliumzuur combineert? Ben al aan het zoeken, maar nog niet gevonden...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #835 Gepost op: 30 juni 2012, 01:03:30 »
Dank je, maar ik ben nog wat ouderwets huiverig voor online bestellen :-[
De enige die ik ook met adenosyl tegen kwam, bevatte ook weer foliumzuur (meer in 1 pil dan ik per dag al max. in wil nemen) viel ook af. Weet jij per ongeluk eentje die beide B12 zonder foliumzuur combineert? Ben al aan het zoeken, maar nog niet gevonden...

Bingo!:
http://www.iherb.com/Source-Naturals-Dibencozide-Coenzymated-B-12-Sublingual-120-Tablets/21571
http://www.iherb.com/Anabol-Naturals-Dibencoplex-10-000-30-Capsules/9849 (met boron)
http://www.iherb.com/Now-Foods-B-12-Nervous-System-Health-2-000-mcg-100-Lozenges/7344
http://www.iherb.com/Solgar-Vitamin-B12-5000-mcg-60-Nuggets/14768

Die van Solgar kun je misschien nog in een winkel bestellen, de rest zal wel online moeten vrees ik.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #836 Gepost op: 30 juni 2012, 10:51:28 »
Die Now heb ik in mijn handen gehad, maar omdat 70% die cyano is, heb ik 'm niet meegenomen. Dank je wel, dit zoekt iets makkelijker door, met de merknaam nu! Je bent officieel mijn heldin van de dag :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #837 Gepost op: 30 juni 2012, 12:15:27 »
 :D

Ipv adenosylcobalamine kun je misschien beter zoeken op de andere namen zoals dibencozide of coenzymated B12. Wie weet vind je ook nog een NL-merk die dat product maakt.

En als je echt online moet bestellen, dan wil ik je wel daarmee helpen door het op mijn naam te doen. Wat vind je er eigenlijk eng aan?

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #838 Gepost op: 01 juli 2012, 11:24:14 »
rde opname/werking van beide?

Vandaag methylsmelttabletjes gescoord van Supplemed. De enige die ik kon vinden zonder foliumzuur (die ik anders teveel binnen krijg). Ben benieuwd...

Deze bevat dat ook niet: https://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50&ParentCat=69
Bedankt voor de tip Hiziki, moest net nieuwe B12 gaan bestellen en ga nu deze maar eens proberen. En dan ook braaf iedere dag slikken, dat wil nog wel eens misgaan. Ik gebruik dusdanig weinig zuivel dat ik B12 wel serieus moet nemen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #839 Gepost op: 03 juli 2012, 21:33:09 »
En als je echt online moet bestellen, dan wil ik je wel daarmee helpen door het op mijn naam te doen. Wat vind je er eigenlijk eng aan?

Dat is heel lief van je, dank je, maar ik koop het liever ouderwets in de winkel. Heb een redelijk wantrouwen opgebouwd tegen webwinkels en online betalen vanuit mijn werk gezien. Al is het aan de andere kant natuurlijk ook wel aanstellerij, want het gaat bij de meeste leveranciers gewoon wel goed en er zijn hordes tevreden mensen. En ik vind in winkels snuffelen stiekem ook best leuk...

De methyltabletjes lijken overigens echt veel beter aan te slaan dan de hydrox. Beetje jammer dat ik het alleen nu even niet als injectie kan krijgen en mijn huisarts er nog geeneens van gehoord heeft. Start nu wel met een serie van 2x p/w spuiten, zij het alleen hydrox.
Sin chile, no tiene chiste!