En gebruik vooral geen supplementen die gemaakt zijn van zeewier, zoals chlorella en spirulina enzo, dat is nutteloze "nep" B12 die zelfs kan zorgen dat je sneller een B12-tekort hebt dan als je helemaal geen supplement neemt.
Kan je daar wat meer over vertellen?
In zeewier en wat ander voedsel zitten stoffen die heel erg lijken op wat wij B12 noemen, maar die in ons lichaam niet de B12-functies kunnen vervullen. Ze zijn dus nutteloos voor ons lichaam. Mogelijk ook nog gevaarlijk, omdat ze de opname van "echte" B12 tegengaan.
Die "nep" B12 heten B12-analogen. B12 in voedsel kan je met verschillende soorten testen aantonen. Het probleem is alleen dat sommige testen geen verschil zien tussen "echte" B12 en B12-analogen. Zo'n test geeft dan dus aan dat er B12 in zit, terwijl we er in feite niks mee kunnen en het zelfs averechts kan werken. Maar die testen zijn gewoon toegestaan, en zo'n fabrikant mag dan dus zeggen dat er B12 in zijn product zit. Tenminste, dat was zo in de VS, of het nú nog steeds zo is in de VS en wat de regels daarover zijn in Nederland en België, weet ik niet. Mogelijk is de wetgeving ondertussen wel veranderd.
En B12-analogen verhogen ook de sB12 (serumB12) in ons bloed, zeg maar ons B12-gehalte, waardoor het dus líjkt alsof we genoeg B12 binnenkrijgen, terwijl we in feite een tekort kunnen hebben omdat er alleen "nep" B12 in ons bloed zit.
Ik heb het idee (maar dit weet ik niet zeker) dat er ook verwarring is doordat er eigenlijk 2 definities lijken te bestaan van B12: de technische, waar B12-analogen geloof ik ook gewoon officiële B12-vormen zijn en dus officieel B12 heten; en de 'populaire' definitie die we normaal gesproken gebruiken (als we bijvoorbeeld zeggen dat je lichaam B12 nodig heeft), die alleen doelt op de B12-vormen die in ons lichaam ook daadwerkelijk bepaalde functies vervullen.
Allerlei voedsel waarvan geruchten zijn dat ze B12 bevatten, is getest en bleek B12-analogen te bevatten. Sommig zeewier bevat zowel "echte" B12 als B12-analogen, maar door de aanwezigheid van B12-analogen kan je die "echte" B12 dus niet opnemen.
Niet alle voedsel is op betrouwbare manier getest, dus het zóu kunnen dat er een zeewier of ander product bestaat dat wel van nature "echte" B12 bevat en geen/weinig B12-analogen, maar zolang er nog geen betrouwbare onderzoeken zijn die dat aantonen, is het onverstandig die als B12-bron te gebruiken. Met onbetrouwbaar onderzoek bedoel ik overigens niet zozeer louche zaken, slechte wetenschappers of gesponsord onderzoek dat ons probeert te misleiden. Ik bedoel daarmee ook alle serieuze wetenschappelijk onderzoek dat níet het methylmalonzuur-gehalte (MMA) in ons bloed test, omdat dát de enige stof is die alléén door "echte" B12 laag genoeg gehouden kan worden, en dus de enige test is die kan zeggen dat het écht B12 is die ons lichaam kan gebruiken.
Ik zeg overigens niet dat producten met B12-analogen per definitie ongezond zijn hoor. Van gedroogde nori is aangetoond dat het de MMA verhoogt (wat een aanwijzing is voor een B12-tekort), van andere zeewier en andere producten is volgens mij nooit het MMA-gehalte in ons bloed getest, dus daarvan weten we niet wat het doet met ons lichaam. Ik geloof dat het weinig kwaad kan om met mate gedroogde nori te eten, maar het is niet heel duidelijk.
Hoeveel zeewier je zonder problemen kan nemen, of je veel extra "echte" B12 moet gebruiken om te compenseren voor de B12-analogen, en of het uitmaakt of het in dezelfde maaltijd is of niet, weet ik niet.
Als je meer wilt lezen over hoe het werkt, zijn dit handige bronnen:
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12 en
http://veganhealth.org/b12/plant Die eerste is wel al oud, dus bevat geen recente informatie erover, maar die legt geloof ik wel goed uit hoe alles werkt en heeft als voordeel dat het Nederlandstalig is. De tweede bevat veel recente informatie, is geschreven door een wetenschapper en legt alles goed uit, maar is wel Engelstalig.
Om het allemaal nog wat verwarrender te maken: van sómmige B12-analogen is wel aangetoond dat ze sómmige functies van B12 in ons lichaam kunnen vervullen, dus die kan je niet helemaal nutteloos noemen. Maar omdat ze de andere B12-functies níet vervullen, en dus wel de opname van "echte" B12 (die dus álle functies vervult) tegengaan, is het toch onverstandig om die als B12-bron te gebruiken.