Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #780 Gepost op: 26 juli 2011, 14:09:51 »
Ja dat kan ik inderdaad overwegen. Dat klinkt in ieder geval een stuk minder eng meteen. Het is inderdaad zo dat ik altijd nee mag zeggen, ik vergeet dat nog wel eens.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #781 Gepost op: 26 juli 2011, 15:46:07 »
Dat las ik inderdaad. Dus ik heb nu capsules met 2000% van de ADH. Dit was de hoogste dosering die ik kon vinden in de natuurwinkel waar ik was.

Echt? 2000% is vrij laag voor vitamine B12 pillen. Ik raad je aan om toch betere te kopen, zeker als je denkt dat je een tekort hebt en je liever geen prikken wilt hebben. Welk merk heb je? Bij de meeste natuurwinkels verkopen ze ook wel solgar, die hebben pilletjes voor onder je tong.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #782 Gepost op: 26 juli 2011, 20:24:17 »
Okay ze hadden nog een potje, bedenk ik me nu, maar die heb ik niet inhoudelijk bekeken omdat die boven mijn budget lag. Hoe graag ik het ook wil, ik kan geen 25-30 euro uitgeven aan vitamine B12 capsules. Dat is 1/3 van mijn week budget zo ongeveer. Ik weet dat ik ze niet wekelijks hoef te kopen, maar ik kan het sowieso niet extra missen in de maand, zo'n hoog bedrag.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #783 Gepost op: 26 juli 2011, 20:40:41 »
Die van solgar zijn 8 euro voor 100 ofzo.

edit: die voor onder je tong, dat zijn zeker die vieze roze? Die zijn iets duurder geloof ik, maar nog geen 20 euro.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #784 Gepost op: 26 juli 2011, 20:57:03 »
Je zit met je 2000%, als dat neerkomt op 20 mcg (dat verwacht ik, maar het hoeft niet per definitie) net iets te laag. 25-100 mcg per dag is wat je moet hebben als je het in één keer neemt. Als je naast je supplement ook een portie verrijkte sojamelk/sojayoghurt/'vleesvervanger' gebruikt, is het mogelijk wel genoeg.

Hoe vaker je B12 neemt op een dag, hoe lager de hoeveelheid B12 mag zijn, ook als je de porties bij elkaar optelt. Bij 1 keer per dag is 25-100 mcg genoeg, maar bij 2 keer per dag (met dus genoeg tijd ertussen) is 2-3.5 mcg al genoeg. Dat scheelt dus gigantisch!

Hooggedoseerde supplementen zijn vaak heel duur tov. lagergedoseerde. Misschien zijn er wel supplementen met 2 mcg, waarvan je er 2 per dag kan nemen, en je dus ongeveer evenveel B12 opneemt als nu, maar toch goedkoper uit bent. Je kan ook kijken naar kauwtabletjes, want die kan je vaak zelf gewoon in stukjes breken, en dan hoeft het hele tabletje dus maar 7 mcg te bevatten om je een perfecte hoeveelheid B12 te geven. Veg1 (http://www.vega-life.nl/webshop) bevat 10 mcg en kan je zelf kapot breken, maar er zullen in jouw winkels misschien ook wel kauwtabletten zijn die meer dan 7 mcg bevatten. Sowieso zijn kauwtabletten aan te raden, omdat je bij supplementen die je doorslikt mogelijk (veel) te weinig opneemt, zeker als je maar 1 keer per dag B12 gebruikt.

En gebruik vooral geen supplementen die gemaakt zijn van zeewier, zoals chlorella en spirulina enzo, dat is nutteloze "nep" B12 die zelfs kan zorgen dat je sneller een B12-tekort hebt dan als je helemaal geen supplement neemt.
(Sorry als ik in herhaling val, ik weet niet of ik dit al gezegd had)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #785 Gepost op: 26 juli 2011, 21:19:59 »
Okay ze hadden nog een potje, bedenk ik me nu, maar die heb ik niet inhoudelijk bekeken omdat die boven mijn budget lag. Hoe graag ik het ook wil, ik kan geen 25-30 euro uitgeven aan vitamine B12 capsules. Dat is 1/3 van mijn week budget zo ongeveer. Ik weet dat ik ze niet wekelijks hoef te kopen, maar ik kan het sowieso niet extra missen in de maand, zo'n hoog bedrag.
Veg1 is bij Vega-life 11 euro voor 90 stuks, dus dat is maar 4 euro per maand. (Je hebt maar 1 tablet per dag nodig, als je 'm in 2 stukken breekt, en dan zit je ruim boven hoeveel B12 je nodig hebt).
Wel nog verzendkosten natuurlijk (2.95, ongeacht hoeveel je bestelt), maar dan nog is dat een véél goedkopere keuze dan je nu hebt, zeker als je meerdere potjes tegelijk bestelt.

Die van solgar zijn 8 euro voor 100 ofzo.
http://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/methylcobalamin-1000-ug
Deze of bedoel je een andere?
Die lijken me heel goed. Je moet alleen wel onthouden dat het methylcobalamine is en 1000 mcg dus veel minder is dan 1000 mcg bij cyanocobalamine. Van methyl is 500 mcg genoeg voor 1 keer per dag, dus zo'n supplement van 1000 zou je in twee kunnen breken en dan elke dag een halfje nemen. Dan moet je goed zitten, misschien is wat minder ook al genoeg. (Maar dus niet 1 keer in de 2 dagen nemen ipv. elke dag een halfje!)

Het zou kunnen dat we niet genoeg hebben aan alleen de cyano-vorm, dus voor de zekerheid afwisselen met de methyl-vorm is geen slecht idee. Maar dat is allemaal nog niet zo duidelijk, mogelijk wordt het alleen gezegd omdat voor mensen met B12-opnameproblemen de cyano-vorm niet goed genoeg is. En het is mogelijk dat voor rokers de cyano-vorm niet goed genoeg is, dus rokers kunnen voor de zekerheid methylcobalamine nemen.
Ik wissel het zelf ook af, voor de zekerheid.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #786 Gepost op: 26 juli 2011, 21:35:07 »
En gebruik vooral geen supplementen die gemaakt zijn van zeewier, zoals chlorella en spirulina enzo, dat is nutteloze "nep" B12 die zelfs kan zorgen dat je sneller een B12-tekort hebt dan als je helemaal geen supplement neemt.

Kan je daar wat meer over vertellen?
Ik neem weinig tot geen B12 op en krijg dus eens in de zoveel tijd injecties. Ik had bovenstaande al eerder ergens half gehoord (volgens mij hier) en toen twijfelde ik over chlorella nemen en heb toen besloten om dat maar niet te doen, totdat ik meer en betere informatie zou hebben.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #787 Gepost op: 26 juli 2011, 21:47:16 »
En gebruik vooral geen supplementen die gemaakt zijn van zeewier, zoals chlorella en spirulina enzo, dat is nutteloze "nep" B12 die zelfs kan zorgen dat je sneller een B12-tekort hebt dan als je helemaal geen supplement neemt.

Kan je daar wat meer over vertellen?
Ik neem weinig tot geen B12 op en krijg dus eens in de zoveel tijd injecties. Ik had bovenstaande al eerder ergens half gehoord (volgens mij hier) en toen twijfelde ik over chlorella nemen en heb toen besloten om dat maar niet te doen, totdat ik meer en betere informatie zou hebben.

Zie bv. hier http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/b12-en-kinderen/b12-en-voeding
En als je googled op B12 analogen vind je nog meer info.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #788 Gepost op: 26 juli 2011, 22:50:00 »
Die van solgar zijn 8 euro voor 100 ofzo.
http://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/methylcobalamin-1000-ug
Deze of bedoel je een andere?

Nee, ik heb deze. Ik ben twee weken geleden nog getest, en hoewel ik slordig ben met innemen (soms vergeet ik het een maand of 2 :-[) was mijn b12 prima.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #789 Gepost op: 27 juli 2011, 01:08:30 »
 @ Fynnya:

Waw 4€ per maand voor vega1, dat is goedkoop!

Ik betaalde 40 cent per dag voor mijn pil B-fact, 12€ per maand...
Eet wat best is voor de planeet.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #790 Gepost op: 27 juli 2011, 08:16:11 »
Bij de Hema hebben ze ook b12 pillen, ik geloof dat zo'n potje iets van 3 euro kost en 60 pillen bevat. Het hoeft niet duur te zijn in ieder geval. Ik ga zelf voor pillen met een hoge dosering omdat ik nogal laks ben met innemen (normaal gesproken dan, nu let ik een stuk beter op).

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #791 Gepost op: 27 juli 2011, 11:04:36 »
Ik ben twee weken geleden nog getest, en hoewel ik slordig ben met innemen (soms vergeet ik het een maand of 2 :-[) was mijn b12 prima.
Wat hebben ze precies getest?
Het is belangrijk om te weten (dit is niet specifiek aan jou gericht overigens) dat sB12 (serumB12) niet bij ieder eetpatroon betrouwbaar is, én dat de normaalwaarden van sB12 een B12-tekort NIET uitsluiten. Huisartsen weten dat vaak helemaal niet. Behoorlijk veel huisartsen herkennen een B12-tekort helemaal niet, zeggen dat je een prima waarde hebt.
 
Als je binnen de normaalwaarden zit maar onder de 300-350 pmol/liter of 400-465 picogram/ml zit, kan je nog steeds een B12-tekort hebben, en moet dat onderzocht worden met specifiekere testen zoals methylmalonzuur (MMA) en homocysteïne (en nog wat stofjes die homocysteïne beïnvloeden en die ik even niet uit mijn hoofd weet). MMA en homocysteïne moeten láág zijn, een hoge waarde is juist een aanwijzing voor een B12-tekort. Ook als je zeewier en andere producten met veel B12-analogen ("nep" B12) eet, moeten deze specifiekere testen gebruikt worden ipv. sB12, omdat je bij sB12 prachtig hoge waarden kan hebben, terwijl je nog in feite een flink tekort kan hebben.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #792 Gepost op: 27 juli 2011, 11:53:33 »
En gebruik vooral geen supplementen die gemaakt zijn van zeewier, zoals chlorella en spirulina enzo, dat is nutteloze "nep" B12 die zelfs kan zorgen dat je sneller een B12-tekort hebt dan als je helemaal geen supplement neemt.
Kan je daar wat meer over vertellen?
In zeewier en wat ander voedsel zitten stoffen die heel erg lijken op wat wij B12 noemen, maar die in ons lichaam niet de B12-functies kunnen vervullen. Ze zijn dus nutteloos voor ons lichaam. Mogelijk ook nog gevaarlijk, omdat ze de opname van "echte" B12 tegengaan.

Die "nep" B12 heten B12-analogen. B12 in voedsel kan je met verschillende soorten testen aantonen. Het probleem is alleen dat sommige testen geen verschil zien tussen "echte" B12 en B12-analogen. Zo'n test geeft dan dus aan dat er B12 in zit, terwijl we er in feite niks mee kunnen en het zelfs averechts kan werken. Maar die testen zijn gewoon toegestaan, en zo'n fabrikant mag dan dus zeggen dat er B12 in zijn product zit. Tenminste, dat was zo in de VS, of het nú nog steeds zo is in de VS en wat de regels daarover zijn in Nederland en België, weet ik niet. Mogelijk is de wetgeving ondertussen wel veranderd.
En B12-analogen verhogen ook de sB12 (serumB12) in ons bloed, zeg maar ons B12-gehalte, waardoor het dus líjkt alsof we genoeg B12 binnenkrijgen, terwijl we in feite een tekort kunnen hebben omdat er alleen "nep" B12 in ons bloed zit.

Ik heb het idee (maar dit weet ik niet zeker) dat er ook verwarring is doordat er eigenlijk 2 definities lijken te bestaan van B12: de technische, waar B12-analogen geloof ik ook gewoon officiële B12-vormen zijn en dus officieel B12 heten; en de 'populaire' definitie die we normaal gesproken gebruiken (als we bijvoorbeeld zeggen dat je lichaam B12 nodig heeft), die alleen doelt op de B12-vormen die in ons lichaam ook daadwerkelijk bepaalde functies vervullen.

Allerlei voedsel waarvan geruchten zijn dat ze B12 bevatten, is getest en bleek B12-analogen te bevatten. Sommig zeewier bevat zowel "echte" B12 als B12-analogen, maar door de aanwezigheid van B12-analogen kan je die "echte" B12 dus niet opnemen.

Niet alle voedsel is op betrouwbare manier getest, dus het zóu kunnen dat er een zeewier of ander product bestaat dat wel van nature "echte" B12 bevat en geen/weinig B12-analogen, maar zolang er nog geen betrouwbare onderzoeken zijn die dat aantonen, is het onverstandig die als B12-bron te gebruiken. Met onbetrouwbaar onderzoek bedoel ik overigens niet zozeer louche zaken, slechte wetenschappers of gesponsord onderzoek dat ons probeert te misleiden. Ik bedoel daarmee ook alle serieuze wetenschappelijk onderzoek dat níet het methylmalonzuur-gehalte (MMA) in ons bloed test, omdat dát de enige stof is die alléén door "echte" B12 laag genoeg gehouden kan worden, en dus de enige test is die kan zeggen dat het écht B12 is die ons lichaam kan gebruiken. 
 

Ik zeg overigens niet dat producten met B12-analogen per definitie ongezond zijn hoor. Van gedroogde nori is aangetoond dat het de MMA verhoogt (wat een aanwijzing is voor een B12-tekort), van andere zeewier en andere producten is volgens mij nooit het MMA-gehalte in ons bloed getest, dus daarvan weten we niet wat het doet met ons lichaam. Ik geloof dat het weinig kwaad kan om met mate gedroogde nori te eten, maar het is niet heel duidelijk.
Hoeveel zeewier je zonder problemen kan nemen, of je veel extra "echte" B12 moet gebruiken om te compenseren voor de B12-analogen, en of het uitmaakt of het in dezelfde maaltijd is of niet, weet ik niet.

Als je meer wilt lezen over hoe het werkt, zijn dit handige bronnen: http://home.hccnet.nl/michel.post/B12 en http://veganhealth.org/b12/plant
Die eerste is wel al oud, dus bevat geen recente informatie erover, maar die legt geloof ik wel goed uit hoe alles werkt en heeft als voordeel dat het Nederlandstalig is. De tweede bevat veel recente informatie, is geschreven door een wetenschapper en legt alles goed uit, maar is wel Engelstalig.


Om het allemaal nog wat verwarrender te maken: van sómmige B12-analogen is wel aangetoond dat ze sómmige functies van B12 in ons lichaam kunnen vervullen, dus die kan je niet helemaal nutteloos noemen. Maar omdat ze de andere B12-functies níet vervullen, en dus wel de opname van "echte" B12 (die dus álle functies vervult) tegengaan, is het toch onverstandig om die als B12-bron te gebruiken.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #793 Gepost op: 27 juli 2011, 16:50:54 »
Ik heb de vitamine B balans van Bloem gezoendheids producten. Maar om heel eerlijk te zijn krijg ik nu een informatie overload. Als autist zijnde kan ik zo'n grote hoeveelheid informatie niet zo goed verwerken. Ik maak deze sowieso eerst op, maar het zou me erg helpen als iemand me 1 link geeft met een korte instructie van de beste keuze voor mij. (dus betaalbaar en zodat ik wel genoeg binnenkrijg) Sorry dat ik een beetje lastig ben, ik wardeer alle hulp heel erg, maar ik zie nu al door de overdaad aan informatie het bos niet meer. Vooral vanwege alle verschillende hoeveelheden mcg, raak ik heel erg in de war. En ook nog dat er nep B-12 is, al die kleine dingen waar ik op moet letten, maken het voor mij heel moeilijk om zelf een keuze te maken.

Het spijt me dat ik jullie opzadel met mijn beperking, maar ik heb geleerd van mijn hulpverlening dat het beter is om aan te geven wat ik nodig heb. Ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden. Als dit wel zo is, dan hoor ik het ook graag want dan ga ik proberen of ik via een andere weg de informatie gestructureerd kan krijgen. Alvast bedankt voor de moeite :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #794 Gepost op: 27 juli 2011, 17:00:51 »
Dat is helemaal niet erg, goed dat je het aangeeft.

Als jij denkt dat je een B12-tekort hebt, dan zou ik deze kopen:
http://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50

100 pillen voor 11,75 + verzendkosten, 1 per dag onder de tong laten oplossen, liefst tijdens een maaltijd.


Geen idee of je gezond eet, maar gezien je klachten is een consult bij een dietist die hier ervaring mee heeft niet verkeerd: http://www.natuurdietisten.nl/members_list.php

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #795 Gepost op: 27 juli 2011, 17:17:12 »
Ik zou ook die nemen, en als je dat nog te duur vindt dan zou ik die van de hema kopen, goedkoop en makkelijk.

Voor de rest hoef je je niet druk te maken om dat algen verhaal, zolang je maar niet denkt dat je daar je vitamine b12 vandaan kunt halen :)

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #796 Gepost op: 27 juli 2011, 22:00:46 »
Dank jullie wel :) Dan ga ik deze even bekijken en anders naar de hema. Ik heb nu 60 tabletten voor 11 euro dus deze zijn in ieder geval goedkoper. Al komen er wel verzendkosten bij, maar dit is nog te doen.

Ik probeer wel gezond te eten. Eet in ieder geval genoeg groenten, alleen fruit niet genoeg. 's ochtends meestal yoghurt met cruesli. Dat is wel de enige zuivel die ik binnen krijg, maar ik kan geen grote hoeveelheden zuivel verdragen. Verder eet ik wel heel gevarieerd. Ik probeer meer fruit binnen te krijgen door smoothies te maken. Voor de lunch eet ik vaak een tosti of hartige groente muffin.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2011, 22:03:31 door Uniflame »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #797 Gepost op: 27 juli 2011, 22:09:27 »
Tosti=kaas en dus zuivel. Daar kun je prima plakjes tomaat op doen, heb je weer wat groente/fruit binnen. Zuivel remt de vitamine C opname, maar voor het gemak ga ik er altijd maar vanuit dat er nog wel wat overblijft.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #798 Gepost op: 28 juli 2011, 09:22:07 »
Ik hou van experimenteren met tosti's :) Ik gooi er van alles tussen. Een favoriet is mozzarella, tomaat en spinazie :) Maar ik maak ook regelmatig tosti's met tomatensaus (die normaal over de pasta gaat), kaas en kruiden. Maar goed ik dwaal af geloof ik ;)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #799 Gepost op: 28 juli 2011, 09:23:15 »
Maar om heel eerlijk te zijn krijg ik nu een informatie overload. Als autist zijnde kan ik zo'n grote hoeveelheid informatie niet zo goed verwerken. Ik maak deze sowieso eerst op, maar het zou me erg helpen als iemand me 1 link geeft met een korte instructie van de beste keuze voor mij. (dus betaalbaar en zodat ik wel genoeg binnenkrijg)
Het is juist goed dat je aangeeft waar je behoefte aan hebt. De mensen die hier vragen beantwoorden, doen dat om anderen te helpen, en als we weten wat de ander nodig heeft, kunnen we veel beter helpen natuurlijk.

Ik geef je 3 mogelijkheden in plaats van 1, die allemaal goed zijn, dan kan je zelf kiezen welke jou het fijnst lijkt. Meer dan dit hoef je niet te weten, als je een van deze 3 opties kiest, zit je goed.

- 1. Heel betrouwbaar en supersimpel:
Deze van Solgar: http://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/methylcobalamin-1000-ug
Deze is hartstikke goed, en je hoeft 'm niet online te bestellen.
Op de website van Solgar kan je je postcode invullen: http://www.solgar.nl/verkooppunten en dan geven ze een lijstje met winkels in jouw buurt waar ze Solgar-producten verkopen. En als ze 'm bij een winkel niet hebben, maar wel andere Solgar-producten, kunnen ze 'm vast voor je bestellen.

En dan moet je 1 pilletje per dag nemen, en die natuurlijk niet doorslikken maar opsabbelen/kapotkauwen. Als je een tijd niet genoeg B12 hebt binnengekregen, kan je beginnen met 2 weken lang 2 pilletjes per dag nemen, en daarna overstappen op 1 pilletje per dag.


- 2. Heel betrouwbaar, simpel en misschien goedkoper:
Naar een vitaminewinkel (of eventueel reformwinkel of biologische/natuurwinkel) gaan, en daar vragen om B12-zuigtabletten/kauwtabletten met 1000 microgram methylcobalamine (ook wel geschreven als 1000 mcg, 1000 µg of 1 mg). Er zijn meerdere merken die zulke supplementen maken, die zijn voor zover ik weet allemaal prima. Je kan dan gewoon kijken welk merk het goedkoopste is.

En dan moet je 1 pilletje per dag nemen, en die natuurlijk niet doorslikken maar opsabbelen/kapotkauwen. Als je een tijd niet genoeg B12 hebt binnengekregen, kan je beginnen met 2 weken lang 2 pilletjes per dag nemen, en daarna overstappen op 1 pilletje per dag.


- 3. Betrouwbaar en heel goedkoop:
Deze bestellen bij Vega-life: http://www.vega-life.nl/webshop/product_info.php?products_id=1125

Van deze moet je de pilletjes in 2 stukjes breken en dan 2 keer per dag een half pilletje nemen, en die natuurlijk niet doorslikken maar opsabbelen/kapotkauwen. Als je een tijd niet genoeg B12 binnen hebt gekregen, zou ik voor de zekerheid beginnen met optie 1 of optie 2 (dus 2 weken lang 2 keer per dag 1 pilletje methylcobalamine), en daarna pas overstappen op optie 3.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 09:25:34 door Fynnya »