Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #740 Gepost op: 19 april 2011, 03:14:42 »
Al die pillenslikkerij, jongens toch, een mimimale noodzakelijke  opname van natuurlijk  B12 zou niet als een overtreding moeten beschouwd worden tegen het vegetarisme.
Ligt het aan mij dat ik dit welles-nietes spelletje een beetje vervelend vind worden? Vegetariërs eten geen dode beesten. Volgens mij. En hoe je aan je B12 komt moet je zelf weten. Volgens mij. Maar alsjeblieft, ga niet op een vegetariërsforum lopen roepen dat je dode beesten eet. Daar zijn vast andere kanalen voor. De meeste mensen hier vinden het waarschijnlijk helemaal jouw zaak als je vlees/vis/scampi eet, maar val ze er alsjeblieft niet mee lastig, en vooral, dram er niet zo over door. Dat soort dingen voor jezelf houden is toch niet zo moeilijk?
Ik denk dat de meeste mensen hier vinden dat parttime vegetarisme beter is dan elke maaltijd dode beesten, ik in ieder geval wel. Maar om nou op eigen houtje de algemeen aanvaarde definitie van vegetarisme te wijzigen, zodat mensen die liever helemaal geen dode beesten in hun lijf stoppen steeds weer uit moeten leggen dat zij dat toch echt niet willen, dat gaat mij persoonlijk wel erg ver.

Dat tot vervelens toe herhalen van "dode beesten" wijst natuurlijk op een fixatie met het in grote hoeveelheden verorberen van dierlijke producten van levende dieren. In mijn ogen is dat geen vegetarisme, tenzij je je beperkt tot de noodzakelijke dosis B12 die je op die manier binnen krijgt.
Elke definitie van vegetarisme ligt onder vuur. Ik vind limietloze consumptie van producten van levende dieren niet kunne, als je je vegetariër wil noemen.
Het negatieve impact op dieren en omgeving daarvan is ook biezonder groot.
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #741 Gepost op: 19 april 2011, 08:50:22 »
Dat de definitie van vegetarisme niet zo superscherp is afgebakend betekent nog niet dat je die zo allejezus wijd kunt oprekken tot iets wat ver buiten alle geaccepteerde definities valt. Noem jezelf dan gewoon geen vegetariër. En nu zet ik er ook een definitieve punt achter. Zin- en kansloze discussie.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #742 Gepost op: 19 april 2011, 13:36:16 »
Dat de definitie van vegetarisme niet zo superscherp is afgebakend betekent nog niet dat je die zo allejezus wijd kunt oprekken tot iets wat ver buiten alle geaccepteerde definities valt. Noem jezelf dan gewoon geen vegetariër. En nu zet ik er ook een definitieve punt achter. Zin- en kansloze discussie.

Ben je gek?

Ik eet geen vlees, geen vis, geen zuivelproducten en mijn inname van dierlijke vetten is NUL.

Maar inderdaad, ik ben zelfs geen vegetariër omdat ik een levensnoodzakelijk dierlijke B12 portie inneem in de vorm van 250 gram`pure dierlijke proteïne van scampi (of gamba's in spanje), een experiment dat na dertien jaar strict veganisme nu al een klein jaartje duurt. Als het goed resultaat geeft, ga ik ermee door. Zoniet ga ik terug B12 slikken. En dan ben ik terug een veganiër pur sang.

Het grappige is, dat ik me, voor ik veganiër werd, me wel vegetariër mocht noemen, terwijl ik dagelijks volop dierlijke producten van dode dieren verorberde en zo een behoorlijk overgewicht opbouwde en me bloot stelde aan hart- envaatziekten.

Als je je onttrekt aan een discussie daarover, de zin en de onzin, dan is het omdat je waardevolle argumemten tekort schiet.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #743 Gepost op: 19 april 2011, 13:42:38 »
Niemand zegt dat je meer dierenleed veroorzaakt dan een vegetarier die zuivel gebruikt, alleen dat je definities niet kloppen. En voor de 3e keer (kun je dat ook weer voor de 3e keer negeren :)): die definities zijn er om te voorkomen dat een echte vegetarier vis voorgeschoteld krijgt bij etentjes.

Heeft niets met mate van diervriendelijkheid te maken, het is gewoon een stuk praktischer, die definities.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #744 Gepost op: 20 april 2011, 11:53:28 »
Niemand zegt dat je meer dierenleed veroorzaakt dan een vegetarier die zuivel gebruikt, alleen dat je definities niet kloppen. En voor de 3e keer (kun je dat ook weer voor de 3e keer negeren :)): die definities zijn er om te voorkomen dat een echte vegetarier vis voorgeschoteld krijgt bij etentjes.

Heeft niets met mate van diervriendelijkheid te maken, het is gewoon een stuk praktischer, die definities.
Natuurlijk kloppen mijn definities niet, want volgens die simpele definitie (geen dierlijke producten tot je nemen), ben ik zelf geen vegetariër, momenteel. Ik zeg dit ironisch, want ze klopt wel, naar de letter ben ik ook volgens mijn eigen definitie inderdaad zelfs geen vegetariër momenteel. Ik ben me daar zeer goed van bewust. Al te goed. Het is daardoor zeer goed mogelijk dat ik tegen mijn goesting terug op B12 pillen ga. Maar ik ga mijn experiment minstens een jaar verder zetten om te zien of ik geen deficiëntie oploop.
En ondertussen  wil ik daar graag een discussie over voeren. Het gaat toch over B12, of niet? Deze draad gaat daar ook over.

Ik negeer je uitleg niet, alles op zijn tijd, maar ik geloof niet dat dat de hoofdreden is van definities. Het vegetarisme is een grote beweging van alle tijden en er is nood aan onderscheid tussen de verschillende stappen en niveau's. Volgens mij heeft dat niet veel te maken met de bediening op restaurant ( waar ik in een geheel ander verband nog eens zal op terugkomen, en dat zal velen ook weer geen plezier doen, waarschijnlijk ook jou niet): Bon, tot zover de hoofdreden van definities (we willen nu eenmaal alles tot in de kleinste details benoemen, er etiketten op plakken, dat is heel nuttig in het dagelijkse leven).
Een tweede hoofdreden is volgen mij van persoonlijke aard. de mensen willen zichzelf graag manifesteren  door een bepaalde kwalificatie aan te hangen en te bereiken en zich daarmee te identificeren. Dat is een van de hoofdfuncties van het Ik, met zijn narcistische kantjes soms, dat laatste maakt dat oa veel vegetariërs of wat daar volgens al die verschillende definities voor doorgaat, elkaar graag in de haren vliegen op hun fora.
Dat van de bediening op restaurant is natuurlijk een nuttig praktijkgegeven, maar je kan alleen van een maître van een veggie-restaurant verwachten dat hij het hele dictionnaire van de menigvuldige veggie-definities beheerst, en dan nog.
(de kelners zouden gemakkelijker af zijn met de mijne, maar niet veel wijzer)
« Laatst bewerkt op: 20 april 2011, 12:12:36 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #745 Gepost op: 20 april 2011, 12:00:27 »
Maar hebben ze dan geen energydrinks waar jij bent?

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #746 Gepost op: 20 april 2011, 12:02:18 »
Maar hebben ze dan geen energydrinks waar jij bent?
Is dat aan mij gericht?
Zo ja, hier ga ik dan:

Joeng, ik heb vammeleven geen energydrinks gedronken. Wasda? ¿Que pasa?
Zit daar soms B12 in? Ik weet dat ze tegenwoordig aan vele vervangproducten B12 toevoegen, maar ik heb ook lang geen vervangproducten gebruikt. Ik moet deze draad nog volledig natrekken.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2011, 12:07:43 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #747 Gepost op: 20 april 2011, 12:26:18 »
Daar zit B12 in ja. Ook in sommige multivruchtendranken en in diverse vleesvervangers trouwens, en het wordt aan nog wel meer voedsel toegevoegd.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #748 Gepost op: 20 april 2011, 19:49:21 »
Daar zit B12 in ja. Ook in sommige multivruchtendranken en in diverse vleesvervangers trouwens, en het wordt aan nog wel meer voedsel toegevoegd.
Nooit bij de ingrediënten zien staan.

Wat is de aangeraden dag/maanddosis? Is dat hier ergens te vinden?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #749 Gepost op: 20 april 2011, 19:59:11 »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #750 Gepost op: 20 april 2011, 20:02:57 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanbevolen_dagelijkse_hoeveelheid

(200 a 300 µg per dag dus)

Reuze: nu nog de inhoud van scampi's vinden?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #751 Gepost op: 20 april 2011, 23:51:58 »
Er is wel een verschil tussen gamba's en scampi's.
Een gamba is een garnaal en een scampi is een kleine kreeftsoort.
Wat betreft de voedingswaarde:
Hollandse garnalen: 17 mcg/100g
Gamba: 5 mcg/100g
Kreeft: 2 mcg/100g

Hoewel grote verschillen, zijn het goede bronnen voor vitamine B12 waarvoor een ADH is opgesteld van 2,8 mcg.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #752 Gepost op: 21 april 2011, 03:01:01 »
Er is wel een verschil tussen gamba's en scampi's.
Een gamba is een garnaal en een scampi is een kleine kreeftsoort.
Wat betreft de voedingswaarde:
Hollandse garnalen: 17 mcg/100g
Gamba: 5 mcg/100g
Kreeft: 2 mcg/100g

Hoewel grote verschillen, zijn het goede bronnen voor vitamine B12 waarvoor een ADH is opgesteld van 2,8 mcg.

Waw, ook dat nog.


Ik at tot voor twee maand  scampi's, in België, maar nu gamba's, in El Hierro, Canarias. Niet te vergelijken, die gamba's schrompelen helemaal weg, haast niets blijft over in de pan. Plus drie keer minder B12 gehalte dan scampi's :bonk:

Ik heb hier geen toegang tot scampi. ::)

Dat komt nooit goed.  :'(

Dat wordt terug volle veganiër worden en B12 slikken :angel:
(mossels hebben ze hier ook niet, ttz ze worden per stuk verkocht ipv per kilo, mejilla's)



250 gram scampi per week komt op 7 (zeven) mcg per dag, en de aanbevolen dosis is 200 a 300 milligram per dag volgens wiki, zegt Poek.

Of is mcg geen milligram soms?

En gamba's leveren dan drie keer minder.

Ik mag blij zijn dat ik nog leef na een jaar van  tekort opbouwen.

Maar jij spreekt van een ADH van 2,7  terwijl Poek spreekt van 200a 300.

Zo raak ik er niet uit.

Ik voel me wel nog goed moet ik zeggen, maar die tekorten bouwen zeer langzaam op (en af), de eerste klap kreeg ik ook pas na twee-drie jaar vegan.

Ik hoop nog dat jouw cijfers de juiste zijn. Dan zou het me  nog lukken.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2011, 03:17:48 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #753 Gepost op: 21 april 2011, 09:44:04 »
Sorry, had verkeerd gekeken (bij B11), het is 2,5 a 2,8 (maar wel microgram, niet milligram).

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #754 Gepost op: 21 april 2011, 13:59:52 »
Als vegetariër zijn er verschillende manieren om aan voldoende vitamine B12 te komen. Zowel uit de reguliere voeding (zuivel, ei), als de verrijkte voeding (vleesvervangers, sojamelk). Een andere mogelijkheid is het gebruik van een supplement.

Reguliere- en verrijkte voeding en vitamine B12 gehalte:
- Magere yoghurt 0,26 mcg/100g
- Magere kwark 0,7 mcg/100g
- Halfvolle melk 0,45 mcg/100g
- Sojamelk 0,15 mcg/100g (niet alle sojamelk is met vitamine B12 verrijkt!)
- Kaas 1,44 mcg/100g
- Vegetarische schnitzel 0,15 mcg/100g
- Tempé 0,0 mcg/100g
- Kippenei 1,54 mcg/100g

- Rundvlees 2,56 mcg/100g
- Kalfslever 110 mcg/100g


Bron http://nevo-online.rivm.nl

Voor veganisten is het dus verstandig om een vitamine B12 supplement te gebruiken om de ADH te halen. Voor vegetariërs zijn er echter verschillende andere mogelijkheden, zonder dat er vlees, vis of schelpdieren gegeten hoeven te worden.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #755 Gepost op: 21 april 2011, 16:37:02 »
- Sojamelk 0,15 mcg/100g (niet alle sojamelk is met vitamine B12 verrijkt!)
De meeste (misschien wel alle) sojamelk en sojayoghurt van Alpro bevat tegenwoordig 0.38 mcg per 100ml/100g.

Provamel sojamelk is geloof ik niet verrijkt met B12.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #756 Gepost op: 21 april 2011, 16:56:23 »
Geldt dat niet voor alle biologische produkten? Dat er geen B12 aan toegevoegd mag worden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #757 Gepost op: 21 april 2011, 16:57:54 »
Citaat van: Fynnya
De meeste (misschien wel alle) sojamelk en sojayoghurt van Alpro bevat tegenwoordig 0.38 mcg per 100ml/100g.
Inderdaad. Verdorie, die fout heb ik eerder gemaakt.
Ik zal het RIVM eens een mail hierover sturen omdat het wel een belangrijk analysecijfer is voor vegetariërs.

(De bio versie ban Alpro is niet verrijkt met vitamine B12)

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #758 Gepost op: 24 april 2011, 18:48:18 »
Sorry, had verkeerd gekeken (bij B11), het is 2,5 a 2,8 (maar wel microgram, niet milligram).

Goed, met een keer per week 250 gram gamb akom ik dus aan het ADH, namelijk 2,5 microgram, blijkbaar, volgens de hier verstrekte gegevens.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #759 Gepost op: 24 april 2011, 21:57:00 »
Sorry, had verkeerd gekeken (bij B11), het is 2,5 a 2,8 (maar wel microgram, niet milligram).

Goed, met een keer per week 250 gram gamb akom ik dus aan het ADH, namelijk 2,5 microgram, blijkbaar, volgens de hier verstrekte gegevens.

Nog een keer lezen, want er wordt maar een gedeelte per keer opgenomen. Daarom heet het ook Aanbevolen DAGELIJKSE Hoeveelheid.