Al die pillenslikkerij, jongens toch, een mimimale noodzakelijke opname van natuurlijk B12 zou niet als een overtreding moeten beschouwd worden tegen het vegetarisme.
Klopt, zolang je je B12 uit zuivel of eieren haalt doe je dat nog steeds op een vegetarische manier. Als je dieren eet is dat helemaal jouw eigen zaak maar niet meer vegetarisch te noemen.
Hier komt nog een bijdrage van mij aan de discussie. Ik hoop de laatste, want ik vind het ook behoorlijk vervelend worden eigenlijk, maar ik heb het idee dat een paar dingen niet helemaal duidelijk zijn.
Let op het volgende onderscheid in levensvormen dat je bij biologie hebt kunnen leren:
- dieren
- planten
- microscopische organismen
- virussen
Vegetariërs eten geen dieren (of die nou pootjes hebben of niet, een wervelkolom hebben of niet, ogen hebben of niet, etc.). Natuurlijk bestaan er ook mensen die de meeste dieren niet eten maar sommige wel. Dit zijn geen vegetariërs, ook al lijken ze er wel een beetje op. We zouden ze bijna-vegetariërs kunnen noemen, of part-time vegetariërs, of afhankelijk van het eetpatroon pescovegetariërs bijvoorbeeld (die eten behalve vissen, schelp- en/of schaaldieren geen andere dieren).
Microscopische organismen (waaronder schimmels en bacteriën vallen) hebben niets met de definitie van vegetarisme te maken, dat gaat alleen over het eten van dieren of onderdelen daarvan. In het geval van veganisme gaat het over dieren, onderdelen en producten van dieren, maar ook dat staat los van het wel of niet nuttigen van microscopische organismen.
Deze organismen worden ingezet bij de productie van B12-pillen. Die zijn daarmee dus (mits vrij van dierlijke onderdelen/producten) vegan.
Of mensen pillen willen slikken zou net zo goed hun eigen keus moeten zijn als of ze dieren willen eten en welke. Het enige verschil wat deze definitiekwestie betreft is dat het al dan niet slikken van (vegan-proof) pillen je niet meer of minder vegan of vegetariër maakt, en het al dan niet bewust eten van dieren (ook die zonder wervelkolom) je wel vegetariër-af maakt.