Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #700 Gepost op: 02 september 2010, 15:25:03 »
Je hersenen nemen dan de positie van je lichaamsdelen niet meer helemaal waar, dus dan loop je niet echt stabiel.

De ADH van B6 is ongeveer 1,6 mg. Als je daar 250x van neemt, krijg je dagelijks 400 mg B6 binnen en dat is 4x zoveel als de maximaal toegestane dagelijkse hoeveelheid.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #701 Gepost op: 02 september 2010, 16:09:38 »
Zou het niet 250% zijn geweest?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #702 Gepost op: 02 september 2010, 16:18:35 »
 ???

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #703 Gepost op: 02 september 2010, 16:29:45 »
Zo wordt het toch meestal aangegeven op dergelijke potjes? Dus is het 'maar' 2,5 x ADH.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2010, 16:33:12 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #704 Gepost op: 02 september 2010, 16:35:37 »
Ah klopt, maar Chantal heeft het over 250x. Van 2,5 keer de ADH van B6 krijg je geen problemen.

Welk merk had je, Chantal?



Edit: even googlen leert dat er iig losse B6-pillen worden verkocht van 250 mg, dus dat is 12500% van de ADH.
Ik vraag me af of een multi met van alles 250x wel past in een pil.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2010, 16:38:55 door Hizikigrrrl »

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #705 Gepost op: 03 september 2010, 02:11:55 »
Oops sorry, ik heb niet goed gekeken. Het is inderdaad 250 %  :bonk:  Ook wel vermeld als 5 mg.
Ik had de pillen van Orthica "Stress B-Complex" (nu op). Brak bijna mijn nek door te struikelen over mijn eigen voeten toen ik opstond om het lege potje te pakken.
Ik voel de positie van mijn voeten tov de rest van de wereld niet goed, maar dat komt omdat de tastzin van mijn voeten niet goed werkt. Ik voel mijn voeten niet goed dus ik voel ook niet wanneer ik met mijn voet tegen iets aan stoot waardoor ik struikel omdat ik niet op tijd kan reageren op het obstakel. In dit geval, mijn andere voet dus. Pijnprikkels voel ik wel, maar de stemvork van de neuroloog niet of slecht.
Maar goed, de neuroloog denkt niet dat het met een vitamine tekort te maken heeft dus eigenlijk hoort dit niet meer onder het kopje B12.
Als het een zenuwontsteking is met onbekende oorzaak dan kan het nog lang gaan duren voordat ik weer normaal kan lopen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #706 Gepost op: 05 september 2010, 15:03:26 »
Sorry dat ik het noem. Maar ik ben op dit moment een ervaringsdeskundige met een partner die net de diagnose MS heeft gekregen. Is daar bij jou wel eens op onderzocht?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #707 Gepost op: 28 september 2010, 10:28:45 »
Ik heb de site van Beeter bekeken en daar trof mij een volgende zin.

Beeter® is eiwitrijk, vezelrijk, cholesterolvrij en vetarm. Het past in een gevarieerd eetpatroon. We voegen geen ijzer, vitamine B12 of andere nutriënten toe. Je moet wel erg eenzijdig eten om hiervan onvoldoende binnen te krijgen.

Deze is afkomstig van de maker van dit product.

Ik heb daar direct op gereageerd en hun ook een link gestuurd van deze draad.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #708 Gepost op: 28 september 2010, 19:57:53 »
Misschien mikken ze qua doelgroep op omnivoren die daar helemaal niet op (willen) letten en willen ze een geitewollensokkenimago eh gezondheidsimago voorkomen? B12 en ijzer zijn toch meer stokpaardjes van vega's over het algemeen, dacht ik zo...
Sin chile, no tiene chiste!

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #709 Gepost op: 29 september 2010, 12:46:42 »
Wat ijzer betreft ben ik het met die site eens, maar voor een B12-tekort hoef je echt niet eenzijdig te eten.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #710 Gepost op: 29 september 2010, 15:05:28 »
Precies, dat heb ik hen ook gemaild. Het is in ieder geval iets gecompliceerder dan zij schrijven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #711 Gepost op: 09 oktober 2010, 08:55:33 »
Sorry dat ik het noem. Maar ik ben op dit moment een ervaringsdeskundige met een partner die net de diagnose MS heeft gekregen. Is daar bij jou wel eens op onderzocht?

Nee, er is niet op MS gezocht. En ik heb ook geen MS. Ik heb hoogstwaarschijnlijk polyneuropathie door een auto-immuun reactie van mijn lichaam. Mijn huisarts geloofde het niet zo omdat het erg zeldzaam is, maar mijn neuroloog heeft volgens mij gelijk. Het past in het plaatje van de grote voorjaarsschoonmaak (die ik aan het doen was toen ik het kreeg), mijn behoorlijke huisstofmijt allergie (waar ik tot voor kort niets van wist) en het feit dat ik vooruitgang begon te boeken zodra ik mijn immuunsysteem ging onderdrukken met behoorlijk sterke anti-allergiemedicatie. Ik ben geen House, ik weet niet of mijn redenatie klopt maar ik ga bij mijn volgende afspraak vragen aan mijn neuroloog of dat de logische oorzaak is.

Skaya

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #712 Gepost op: 30 oktober 2010, 11:22:20 »
Hoi, mijn vriend en ik hebben onlangs besloten voortaan vegetarisch te gaan eten, we voelden ons al enige tijd niet zo goed meer bij vleesconsumptie. Nu eten we af en toe nog een stukje vlees kwestie van de diepvriezer leeg te maken, weggooien zou ik ook erg vinden. Maar nu maken we ons wel wat zorgen hoe we voldoende vitaminen binnen krijgen die dit compenseren. We maken wel altijd vleesvervangers voor bij de warme maaltijd, maar B12 heb je dan zeker niet voldoende. Kan er iemand wat tips geven over een eenvoudige mannier om gezond te blijven? Ik zou vooral ook eenvoudig en snel te bereiden maaltijden willen maken, een variant op de gewone keuken dus. Niet dat ik niet graag kook, maar je kan ook niet altijd een eeuigheid bezig zijn met allerlei vervangingen te bereiden.

Alvast bedankt.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #713 Gepost op: 30 oktober 2010, 12:10:45 »
Maar nu maken we ons wel wat zorgen hoe we voldoende vitaminen binnen krijgen die dit compenseren. We maken wel altijd vleesvervangers voor bij de warme maaltijd, maar B12 heb je dan zeker niet voldoende. Kan er iemand wat tips geven over een eenvoudige mannier om gezond te blijven?
Je moet per dag 2.8 microgram B12 binnenkrijgen, als je het uit voeding haalt.
Het zit in zuivel, ei, toegevoegd aan veel (maar niet alle) vleesvervangers en sojadranken, in veel multivitamines en in B12-supplementen.

1 glas melk (150 ml) = 0.6 microgram
1 schaaltje yoghurt (150 ml) = 0.6 microgram
1 gekookt ei = 0.6 microgram
1 plak kaas (20 gram) = verschilt per kaassoort, meestal van 0.3 microgram tot 0.6 microgram
verrijkte vleesvervangers = verschilt, meestal 0.15 of 0.38 microgram per 100 gram (en soms 0).
verrijkte sojamelk/sojayoghurt = verschilt, vaak 0.15 of 0.38 microgram per 100 ml (en soms 0).

multivitamines en B12-supplementen: hoeveelheid verschilt. Bij supplementen moet je niet uitgaan van 2.8 microgram, maar van 10 microgram per dag, als je het alléén uit die supplementen haalt, omdat je bij een grote hoeveelheid naar verhouding veel minder opneemt; en je moet eentje nemen die je niet doorslikt maar waar je op kauwt of in je mond laat oplossen.

Skaya

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #714 Gepost op: 02 november 2010, 09:11:58 »
Bedankt voor de tips hoor, maar dan lijkt het toch dat je enorm veel moet eten/drinken per dag?
Kaas en yoghurt eten we sowieso niet en zelden eens wat sojamelk, ik vraag me dan af of dat ook wel echt zoveel in vlees zit?
Want anders heb ik toch el enkele jaren een serieus tekort hoor, veel vlees at ik ook niet :P

Maakt het uit van waar die suplementen komen? Of mag het gewoon ook uit de winkel?
Nog 1 vraagje... waarom mag je niet diegene nemen die je kan doorslikken?

Groetjes

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #715 Gepost op: 02 november 2010, 12:51:04 »
Skaya, dat klopt maar in sommige vleessoorten zit aardig wat B12. In mosselen, oesters en lever zit het helemaal veel:

1 stukje rundvlees (gaar, 75 gram) = 2,5
1 stukje varkensvlees (gaar, 75 gram) = 0,8
1 stukje kabeljauw (gaar, 100 gram)= 2,0
 


Voor voldoende B12 zou je bv. dit dagelijks moeten eten als je geen vlees eet:

1 ei + 2 glazen melk + 2 schaaltjes yoghurt
of
3/4 L melk of yoghurt.

Karnemelk bevat weer veel minder B12, even mee opletten.


De ene mens neemt B12 beter op dan de ander en kan met iets minder uit. B12 wordt in het lichaam opgeslagen en soms kun je jaren er te weinig van binnenkrijgen zonder problemen, omdat je lichaam dan de reserveopslag aanspreekt. Dat kan heel lang goed gaan, maar ook niet.

Een B12-tekort is ernstig en kan beter voorkomen worden. Je kunt een multi nemen met B12, maar is je B12-gehalte in het lichaam al laag, dan raad ik een methylcobalamine zuigtablet aan. Methylcobalamine is de gemethyleerde vorm van vitamine B12 die beter opgenomen lijkt te worden. Via je slijmvliezen wordt al een groot gedeelte opgenomen. Mocht je B12-absorptieproblemen hebben (komt veel voor), dan kun je dat zo een beetje omzeilen.
Deze is heel goed: http://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50



« Laatst bewerkt op: 02 november 2010, 12:59:08 door Hizikigrrrl »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #716 Gepost op: 02 november 2010, 14:18:04 »
waarom mag je niet diegene nemen die je kan doorslikken?
B12 die via je maag gaat (dus bij voedsel en supplementen die je doorslikt) heeft de hulp van bepaalde stofjes nodig om opgenomen te kunnen worden. Die stoffen zitten in je lichaam, maar alleen een beperkte hoeveelheid. Per keer kan je dus maar een beperkte hoeveelheid B12 opnemen. Dus dan kan je wel supplementen nemen met een heel grote hoeveelheid B12, maar je kan daar dan toch maar een beperkte hoeveelheid van opnemen.

B12-supplementen die je in je mond op laat lossen of waar je op kauwt, komen via een andere weg in je bloed, en hebben de hulp van die stofjes niet nodig. Dus daarvan kan je wel meerdere microgrammen per keer daadwerkelijk opnemen.
Het is wel zo dat je van deze supplementen maar een heel klein percentage van de B12 echt opneemt, maar de bovengrens ervan ligt veel hoger (als er al een is), waardoor je met een supplement dat heel veel bevat, uiteindelijk veel meer opneemt dan met een doorslik-supplement.

Als je B12-supplementen alleen neemt ter aanvulling van voedsel met B12, haal je misschien wel genoeg uit de doorslikbare variant, als je al je B12 daar uit moet halen niet.
Als je een heel kleine hoeveelheid B12 neemt, is een doorslikbaar supplement misschien wel beter, omdat je daar bij kleine hoeveelheden meer van opneemt.

Skaya

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #717 Gepost op: 02 november 2010, 20:56:31 »
Zo veel informatie, bedankt allebei, want het is enorm moeilijk om hier duidelijke info rond te vinden. Hier zitten blijkbaar erg doorwinterde vegetariërs/veganisten e.d., die kauwtabletten lijken me wel wat, aangezien onze eetgewoontes iets meer naar veganisme neigen op de eitjes na.

Ik ga hier zeker zelf nog eens voor rondkijken, dat lijkt me handiger dan van een website afhankelijk te zijn.

Waar halen jullie al die info of is het al meer basiskennis geworden?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #718 Gepost op: 03 november 2010, 00:53:57 »
Waar halen jullie al die info of is het al meer basiskennis geworden?
Voor mij zijn veel dingen ondertussen basiskennis, maar bronnen waar ik veel uit geleerd heb of die ik heel nuttig vind:
Het boek van Michel Post over B12 (http://www.vitamineb12.nl) is heel handig als je meer wilt leren over B12. Er staat daarin veel uitgelegd, ook over hoe het werkt in je lichaam, en over B12-analogen. Daar heb ik heel veel van geleerd.
Becoming Vegan is een heel handig boek over de gezondheidsaspecten van veganisme, geschreven door twee diëtisten, (http://www.nutrispeak.com en http://www.brendadavisrd.com/), daar heb ik heel veel aan gehad.
Op Vegan Health staat ook veel goede en goed uitgelegde info over gezondheid en veganisme, geschreven door een diëtist (http://veganhealth.org). En de website van de Vegan Society (http://www.vegansociety.com/lifestyle/nutrition/) bevat ook veel handige informatie.

Ik zou met name Vegan Health aanraden. Goed onderzocht, gedetailleerd, en heel duidelijk uitgelegd.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #719 Gepost op: 03 november 2010, 00:59:20 »
Het boek van Michel Post over B12 (http://www.vitamineb12.nl) is heel handig als je meer wilt leren over B12. Er staat daarin veel uitgelegd, ook over hoe het werkt in je lichaam, en over B12-analogen. Daar heb ik heel veel van geleerd.
Dit boek is overigens wel geschreven door een leek die zich er enorm in verdiept heeft, niet door iemand die ervoor gestudeerd heeft. En sommige info (over waar je supplementen koopt en verrijkte voeding bijvoorbeeld) is ondertussen flink verouderd.
Maar het is echt een soort biologieboek, het gaat zo diep in op hoe B12 in je lichaam precies werkt, dat is wel heel leerzaam. Andere vegan-bronnen gaan véél minder diep er op in.