Op de site van stichting B12-tekort staan de volgende symtomen en ik ben bang dat ik misschien een tekort heb:
Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen (dat niet echt)
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen (check, soms)
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken (ook soms)
Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen (heel erg, laatst een flinke aanvaring met de douche gehad. Die is altijd op die plek dus hoe dat komt?)
Psychisch:
Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen (mwah, niet meer dan overig
)
Overig:
Spierpijn en krachtsverlies (check, spierpijn)
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond (niet echt)
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte (slaperigheid)
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies (verlies van eetlust, check)
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn (nvt)
Gewrichtsklachten (niet echt)
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen (niet echt)
Duizeligheid (niet echt)
Bleekheid van de huid (mwah ja)
Het koud hebben (ja)
Impotentie (mmm)
Onvruchtbaarheid (mmm)
Haaruitval (mis een paar plukken haar waarvan ik niet weet hoe dat precies gebeurd is. Groeit overigens al weer aan)
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien (ik zie heel vaak wazig de laatste tijd)
Darmklachten (veel dunne ontlasting)
Incontinentie en/of vaak plassen (nee)
Hoofdpijn (nee).
Toch maar even naar de dokter?