Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #540 Gepost op: 15 juli 2008, 12:51:38 »
Welke B12 supplementen gebruik jij trouwens?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #541 Gepost op: 15 juli 2008, 13:08:57 »
Mijn vriend gebruikt dezelfde tabletten als jij en hij legt ze gewoon onder zijn tong. Lekker zijn ze niet, maar het is prima te doen. Die speciale (dure) onder de tong pilletjes hebben gewoon een lekker smaakje, dus zijn ze beter geschikt om op te kauwen, maar met die andere gaat het ook prima.

Tip: bij de Etos verkopen ze ook b12 pillen, is een stuk goedkoper.

SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #542 Gepost op: 15 juli 2008, 13:33:19 »
Mijn vriend gebruikt dezelfde tabletten als jij en hij legt ze gewoon onder zijn tong. Lekker zijn ze niet, maar het is prima te doen. Die speciale (dure) onder de tong pilletjes hebben gewoon een lekker smaakje, dus zijn ze beter geschikt om op te kauwen, maar met die andere gaat het ook prima.

Tip: bij de Etos verkopen ze ook b12 pillen, is een stuk goedkoper.

Bedankt voor het advies. Ik ga morgen proberen of ik ze onder mijn tong kan leggen zonder uit te spugen ;). Waarom is het eigenlijk beter om ze onder je tong te leggen en kan dat met alle B12 pillen, dus ook met die van de Etos?

 Sorry trouwens dat ik zoveel vragen stel, maar ik ben nogal een newbie op het gebied van veganisme, en als ik hoor wat je allemaal kunt krijgen van een tekort aan B12... :o
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2008, 13:34:25 door SanSel »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #543 Gepost op: 15 juli 2008, 13:40:09 »
Zelf slik ik sinds kort deze:
http://www.iherb.com/ProductDetails.aspx?c=1&pid=129&at=0
Jarrow Formulas, Methyl B-12, 1000 mcg, 100 Lozenges


Als je ze doorslikt, schijnen ze minder goed geabsorbeerd te kunnen worden, had geloof ik iets met de intrinsieke factor te maken ofzo. Ze hoeven niet perse duurder te zijn hoor.


Vragen staat vrij en B12 supplementeren is idd heel belangrijk, zeker voor vegans.



SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #544 Gepost op: 15 juli 2008, 14:40:18 »
Ik heb er net een onder mijn tong gelegd, en zo vies vond ik het eigenlijk niet.

SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #545 Gepost op: 15 juli 2008, 18:30:13 »
Weten jullie trouwens een (web)winkel in Nederland waar ze methylcobamin verkopen, of wordt dat in Nederland nog nergens verkocht?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #546 Gepost op: 15 juli 2008, 22:40:26 »
Weten jullie trouwens een (web)winkel in Nederland waar ze methylcobamin verkopen, of wordt dat in Nederland nog nergens verkocht?




Methylcobalamin zit niet in heel veel pillen, wel in o.a. deze:
http://company4you.nl/shop/product_info.php?pName=nf-vitamine-b12


Maar ik zou eerst dit potje leeg maken hoor, het is niet dat het niets doet, maar de methylversie wordt wel beter geabsorbeerd.

LindaL

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #547 Gepost op: 24 juli 2008, 22:44:48 »
Ik heb vd week vernomen dat ik op 70 zit (b12). Vandaag heb ik mijn eerste injectie gekregen en dit moet ik 3x herhalen om de twee weken en daarna krijg ik nog 3 injecties om de maand. Ik vraag me af waardoor het komt dat iemand met een waarde van 106 in het begin om de paar dagen injecties krijgt en ik om de twee weken en daarbij is weer iemand anders (sorry ik ben de namen even vergeten) met een waarde van 63 doorverwezen naar een internist. Er is schijnbaar geen 'standaard protocool'.

Ik ben 10 weken geleden bevallen. Zou het hierdoor kunnen komen dat mijn b12 lager is? Momenteel geef ik borstvoeding (hier maak ik me ook wel een beetje zorgen om). Ik moet ook zeggen dat ik ook al ruim 13 jaar vegetarisch eet en erg weinig zuivel nuttig. Wel eet ik regelmatig van die tivalburgers e.d . Dit helpt niet voldoende schijnbaar.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #548 Gepost op: 24 juli 2008, 23:56:18 »
Ik heb vd week vernomen dat ik op 70 zit (b12). Vandaag heb ik mijn eerste injectie gekregen en dit moet ik 3x herhalen om de twee weken en daarna krijg ik nog 3 injecties om de maand. Ik vraag me af waardoor het komt dat iemand met een waarde van 106 in het begin om de paar dagen injecties krijgt en ik om de twee weken en daarbij is weer iemand anders (sorry ik ben de namen even vergeten) met een waarde van 63 doorverwezen naar een internist. Er is schijnbaar geen 'standaard protocool'.

Ik ben 10 weken geleden bevallen. Zou het hierdoor kunnen komen dat mijn b12 lager is? Momenteel geef ik borstvoeding (hier maak ik me ook wel een beetje zorgen om). Ik moet ook zeggen dat ik ook al ruim 13 jaar vegetarisch eet en erg weinig zuivel nuttig. Wel eet ik regelmatig van die tivalburgers e.d . Dit helpt niet voldoende schijnbaar.

Heel goed dat je nu injecties krijgt, omdat je baby zo ook een tekort kan krijgen. Hij/zij is immers afhankelijk van jouw B12-voorraad. Je zou hem/haar evt. ook kunnen laten testen en bij een tekort zou de baby dan denk ik ook injecties kunnen krijgen. Lijkt me beter dan overstappen op flesvoeding, hoewel ik hier http://www.stichtingb12tekort.nl/zwangerschap.htm lees dat flesvoeding beter is als er sprake is van een tekort aan Intrinsic Factor bij de moeder:
Citaat
Het kan verstandig zijn om geen borstvoeding te geven als er IF-antistoffen in het bloed aangetoond zijn, omdat de moedermelk deze antistoffen tegen Intrinsic Factor kan bevatten. Daardoor neemt het kind onvoldoende B12 op, met alle gevolgen van dien. Een gezond mens heeft een ruime overmaat aan Intrinsic Factor. Dus deze IF-antistoffen kunnen, bij een nog niet gestelde diagnose, in eerste instantie bij de moeder nog niet zoveel effect hebben, maar kunnen via de borstvoeding wel tot problemen leiden bij het kind. Bovendien is de lichaamsreserve van de moeder vele malen groter dan die van het kind.



Je hebt behoorlijk wat zuivel, eieren en vegetarische verrijkte burgers nodig om aan de ADH te komen, bovendien is de een gevoeliger voor tekorten dan de ander. Als je B12 weer op peil is, raad ik je aan B12 in methylcobalamine-vorm te gaan nemen (zie berichten hierboven) en het regelmatig te laten checken. Als je absorptie-problemen hebt, zouden nml. ook pillen niet genoeg kunnen geven en dan zou je afhankelijk blijven van spuiten.

Het zou best kunnen dat je B12 verlaagt van een bevalling (gebeurt ook vaak na een operatie, maar ik heb geen idee hoeveel bloed je verliest tijdens een bevalling), maar ik vermoed dat het al aan de lage kant was.

Ken je de B12-stichting al?
http://www.stichtingb12tekort.nl/
http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #549 Gepost op: 28 augustus 2008, 15:46:13 »
En ja hoor... ik weet waarom ik me zo gammel voel. Op eigen verzoek toch even mijn vitaminegehalte laten nakijken en ik heb een enorm laag b12 gehalte. Mag vanaf maandag 4 weken lang 1x per week een spuit halen bij huisarts, daarna weer prikken en dan zien we weer verder.  Ben dus door mijn eigen voorraad heen na 4 jaar ( laatste keer was bovengemiddeld goed) Ik ga morgen eens op mijn gemak deze draad doorlezen!

Hmm...als je door bloedverlies een lager b12 gehalte zou kunnen hebben, dan helpt mijn zo intens veel en lang menstrueren natuurlijk ook niet echt mee. ( Wil graag overal reden, oorzaak van weten, wil alles begrijpen dus ook dit tekort ;) )
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2008, 15:48:03 door Djooiss »
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #550 Gepost op: 28 augustus 2008, 15:54:46 »
Ai, wat vervelend, maar gelukkig weet je de oorzaak. Heb je ook je D-gehalte laten nakijken? Dit blijkt bij veel patiënten met chronische pijnklachten te laag te zijn.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #551 Gepost op: 29 augustus 2008, 08:32:39 »
Geen idee of vitamine D ook bekeken is, maar ijzer, folium enz zijn in ieder geval in orde. Ik zal er maandag eens naar vragen, dan krijg ik mijn eerste spuit. Joepie.
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #552 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:41:21 »
[Om aan die 2,8 te komen moet je bv. 450ml melk drinken, 2 plakken kaas eten en een ei.
En op een vegan manier moet je dagelijks ruim een halve liter Alpro Soja Fresh drinken of enkele liters van de andere Alpro-soorten...


Ok, in een andere draad heb je het over een halve liter yoghurt en 12 plakken kaas. Yoghurt haal ik soms wel, maar zo'n ei dan echt zo'n B12-leverancier? Of is het de melk? Oftewel, in wat voor dierlijke producten zit de meeste vitamine B12?

Ik denk dat ik maar aan de pillen moet. Ga morgen meteen meteen naar de drogist :) Bedankt in ieder geval, ik was me hier eigenlijk nooit van bewust.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 21:42:43 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #553 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:51:34 »
15 plakken.
In een ei zit 0,6 mcg B12, dus aardig wat.


1 ei = 0,6 mcg
1 glas melk (150 g) = 0,6 mcg
1 schaaltje yoghurt (150 g) = 0,5 mcg
1 glas karnemelk (150 g) = 0,3 mcg
1 plak 40+ kaas (20 g) = 0,1 mcg
1 glas geitenmelk (150 g) = 0,6 mcg
1 x broodbeleg verse geitenkaas (20 g) = 0,1 mcg
1 bol mozzarella (125 g) = 1,8 mcg





Nogmaals: deze pillen zijn heel goed.
http://www.pasioingredients.com/index.cfm/product/50_29/methyl-b12---1000-mcg---100-tabletten.cfm
De methylvorm is niet zo goed verkrijgbaar in NL, maar wel aan te raden dus dan is online bestellen het beste.

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 21:56:20 door Hizikigrrrl »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #554 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:38:02 »
Bedankt, ik ga ze maar eens bestellen.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #555 Gepost op: 04 september 2008, 12:27:25 »
En ja hoor... ik weet waarom ik me zo gammel voel. Op eigen verzoek toch even mijn vitaminegehalte laten nakijken en ik heb een enorm laag b12 gehalte. Mag vanaf maandag 4 weken lang 1x per week een spuit halen bij huisarts, daarna weer prikken en dan zien we weer verder.  Ben dus door mijn eigen voorraad heen na 4 jaar ( laatste keer was bovengemiddeld goed) Ik ga morgen eens op mijn gemak deze draad doorlezen!

Hmm...als je door bloedverlies een lager b12 gehalte zou kunnen hebben, dan helpt mijn zo intens veel en lang menstrueren natuurlijk ook niet echt mee. ( Wil graag overal reden, oorzaak van weten, wil alles begrijpen dus ook dit tekort ;) )

Als ze na 4 spuiten prikken, dan is je B12 in je bloed hoog maar dit zegt niks over de B12 in je weefsels, alleen 4 spuiten is geen goede behandeling, kijk eens op de site van stichtingb12tekort.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #556 Gepost op: 04 september 2008, 13:00:52 »
Nogmaals: deze pillen zijn heel goed.
http://www.pasioingredients.com/index.cfm/product/50_29/methyl-b12---1000-mcg---100-tabletten.cfm
De methylvorm is niet zo goed verkrijgbaar in NL, maar wel aan te raden dus dan is online bestellen het beste.


Ik heb ze binnen, dat gaat snel, want dinsdag waren ze al bij de buurman.

Nu nog een vraag over de dosering. Op het potje staat eenmaal in de 2 of 3 dagen ofzo. Doen je/jullie dat? Of toch dagelijks? Is het eigenlijk schadelijk om teveel B12 binnen te krijgen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #557 Gepost op: 04 september 2008, 13:55:59 »
Ik zou 3x per week aanhouden, dat doe ik ook, hoewel ik het in het begin vh potje dagelijks geslikt heb.

Met deze hoeveelheden hoef je je geen zorgen te maken over bijwerkingen. Die ken ik eigenlijk alleen van lange tijd extreem hoge doses per spuit.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #558 Gepost op: 04 september 2008, 14:04:49 »
Prima, dank je!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #559 Gepost op: 04 september 2008, 14:09:43 »
Wat vind je trouwens van de smaak? Ik vind ze erg lekker!


Btw: niet slikken he, echt laten oplossen in je mond.