Incabessen bevatten b12. Volgens de winkels die het verkopen althans, maar klopt het?
Ik ga er van uit dat het B12-analogen zijn, die zitten ook in zeewier, waardoor je uiteindelijk nog meer echte B12 moet binnenkrijgen omdat de analogen de juiste variant blokkeren.
Dat verwacht ik ook. Er zijn B12-tests die geen verschil zien tussen "echte" B12 en B12-analogen ("nep" B12), en als zo'n test een positieve uitslag heeft, mag er geloof ik gewoon op de verpakking staan dat het B12 bevat, ook als het in feite B12-analogen zijn, die grotendeels nutteloos zijn en die de opname van echte B12 kunnen tegengaan waardoor je zelfs sneller een tekort krijgt.
Ik heb geen wetenschappelijke onderzoeken naar B12 in incabessen kunnen vinden, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze niet bestaan.
Er zijn allerlei plantaardige bronnen waarvan door onwetenden of verkopers werd geroepen dat er B12 in zit, waarvan later in betrouwbaarder onderzoek is aangetoond dat dat niet klopt (en zelfs dan blijft het nog steeds vaak beweerd worden door verkopers). Daardoor ben ik geneigd niet erg hoopvol te zijn als er weer een nieuwe is waarover het beweerd wordt, en geef ik ze het nadeel van de twijfel tot er bewijs is dat het echte B12 bevat. Maar goed, het zou natuurlijk kunnen, wie weet blijkt ooit dat het wel een betrouwbare B12-bron is. Maar tot er MMA-tests mee gedaan zijn (MMA is een stof in ons lichaam die alléén verlaagd wordt door werkzame B12, niet door andere voedingsstoffen, waardoor dit de betrouwbaarste test is die we hebben (al zal deze misschien ook niet onfeilbaar zijn, maar dat weet ik niet)), zou ik het afraden om het als B12-bron te gebruiken, omdat de kans dat het echte B12 bevat klein is, en veel B12-analogen gebruiken je dus nog sneller een tekort kan geven.