Thanks Fem
! Ik ben idd geen dietiste, maar weet een beetje af van gewicht opbouwen.
Het belangrijkste is dat je spieren kweekt, en niet teveel vet. Dit bereik je door op een gezonde manier te eten en te trainen.
Ik weet niet wat voor sport je doet, maar voor het kweken van spieren kun je het beste krachttraining doen. In een goede sportschool kunnen ze je helpen met een schema.
Verder moet je veel proteine eten (bv. eieren, kwark, tofu, tempeh), richting de 100 gram per dag (en dat is een minimum, een beetje krachtsporter gaan hier ruimschoot overheen) en voldoende goede vetten (van kokosolie, olijfolie, avocado, noten, roomboter). Dat vul je aan met voldoende koolhydraten uit bv. rijst, aardappelen, fruit, peulvruchten, etc. om te voorzien in je energie.
Eet 4-6 maaltijden verdeeld over de dag met bij elke maaltijd een proteinebron, veel groente, wat fruit en een portie vet. Bv. een salade van sla, tomaten, ui, knoflook, paprika, verse kruiden, 2 a 3 eieren, zoete aardappel(s), een flinke scheut olijfolie en zout en peper.
Verder ben ik het met Fem eens, dat je beter niet teveel van die kant-en-klaar dingen moet eten. Bewerkt voedsel is ongezonder. Gebruik liever de goede proteinebronnen die ik hierboven noem. Als je geen vl33s en v1s eet en je wilt echt heel bulky worden, dan ontkom je waarschijnlijk niet aan de shakes. Ik weet niet zo wat er in weightgainers zit, maar kijk eerst maar eens hoe ver je komt met een gezond dieet en vul dat zo nodig aan met een proteineshake (whey) die je ook weer combineert met vetten en koolhydraten. Je kunt die shake dan inzetten ipv tempeh of eieren etc.
Reken je die 3000 kcal uit op de Eetmeter oid? Mensen met ondergewicht (die met een eetstoornis daarbuiten gelaten) hebben de neiging om hun inname van kcal flink te overschatten (mensen met overgewicht die zeggen dat ze amper eten en toch niet afvallen doen vaak het tegenovergestelde: die schatten hun kcal-inname te laag in). Daarom is het het beste om tijdelijk alles wat je eet nauwkeurig af te wegen en te noteren. Als je dat een weekje ofzo doet, dan krijg je al een veel beter inzicht.
Met die Eetmeter-programma's (ik gebruik zelf de zeer uitgebreide CRON-O-Meter:
http://cron-o-meter.en.softonic.com/) kun je vaak ook checken hoeveel kcal je ongeveer moet eten als je zoveel minuten die en die activiteit onderneemt. 3000 kcal is behoorlijk wat, maar stel dat je extreem veel en zwaar sport, dan heb je misschien nog meer nodig.
Je vitaminen en mineralen etc. kun je ook mooi uitvogelen op zo'n Eetmeter. Ik weet niet wat je verder eet op een dag, maar je zult je voedingsstoffen hopelijk niet alleen halen uit vegaballetjes en shakes. In de balletjes alleen zit iig niet voldoende aan B1, B6 en B12 om de ADH te halen. Uitrekenen op zo'n tool is het devies. Kom je tekort, dan probeer je dat eerst op te lossen door je voeding aan te passen en lukt het dan nog niet, dan neem je een goed multi-supplement voor mannen.