Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #660 Gepost op: 26 maart 2010, 14:04:08 »
MS begint ook vaak met een oogontsteking.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #661 Gepost op: 26 maart 2010, 15:08:06 »
Naar wat ik begrepen heb, wel van een speciaal soort. Dus niet zo maar een rood oog, maar wel sterker en meer uitgebreid.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #662 Gepost op: 26 maart 2010, 17:38:57 »
Naar wat ik begrepen heb, wel van een speciaal soort. Dus niet zo maar een rood oog, maar wel sterker en meer uitgebreid.

Ja, een arts die schijnt het meteen te herkennen.



Maar volgens mij gaat het met LL wel goed (als ik het zo lees) en heeft ze vast gewoon teveel gedaan ;).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #663 Gepost op: 28 maart 2010, 16:05:13 »
zou fijn zijn
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #664 Gepost op: 29 maart 2010, 15:03:38 »
Ben je intussen al naar de dokter geweest? En wat zei deze? Ben je al getest op MS? Ik wil je niet bang maken, maar in veel gevallen (vooral bij jonge mensen) zijn de eerste verschijnselen van deze ziekte dat er een verminderd gezichtsveld is

Nee, maar ik voelde me ook al snel weer beter. Met mijn ogen is ook niets mis gelukkig, merk ik nu in mijn rijlessen. Bedankt voor je bezorgdheid.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #665 Gepost op: 29 maart 2010, 15:04:35 »
Maar volgens mij gaat het met LL wel goed (als ik het zo lees) en heeft ze vast gewoon teveel gedaan ;).


Ja inderdaad, je kent me te goed!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #666 Gepost op: 29 maart 2010, 15:12:06 »
Heb trouwens nieuwe B12 besteld via www.iherb.com. Niet duur!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #667 Gepost op: 29 maart 2010, 16:10:32 »
Heb trouwens nieuwe B12 besteld via www.iherb.com. Niet duur!

Oh dat is inderdaad niet duur! Maar komt er niet heel veel bij aan verzendkosten?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #668 Gepost op: 29 maart 2010, 16:54:29 »
Heb trouwens nieuwe B12 besteld via www.iherb.com. Niet duur!

Oh dat is inderdaad niet duur! Maar komt er niet heel veel bij aan verzendkosten?

4 dollar. In totaal dus: 11.17. Maar dat is nog niet zo veel.

Maar als je vaker bestelt, hoef je volgens mij wel eens geen verzendkosten ofzo te betalen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #669 Gepost op: 29 maart 2010, 22:09:59 »
Had dat even gezegd, ik heb kortingscodes voor iHerb! Heb je de methyl van Jarrow?


Verzendkosten zijn daar heel laag en vaak heb je het pakketje al binnen 3 werkdagen binnen. De laatste keer heb ik een pakket besteld dat 1 of 2 kilo woog en de verzendkosten waren even hoog als de pakketkosten binnen NL.


Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #670 Gepost op: 29 maart 2010, 22:35:12 »
Had dat even gezegd, ik heb kortingscodes voor iHerb! Heb je de methyl van Jarrow?


Ja, die had ik. Maar he, dat wist ik toch niet? ;) Maar ach, maakt ook niet uit!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #671 Gepost op: 30 maart 2010, 11:10:03 »
Had dat even gezegd, ik heb kortingscodes voor iHerb! Heb je de methyl van Jarrow?


Verzendkosten zijn daar heel laag en vaak heb je het pakketje al binnen 3 werkdagen binnen. De laatste keer heb ik een pakket besteld dat 1 of 2 kilo woog en de verzendkosten waren even hoog als de pakketkosten binnen NL.



Het loont dus om meteen een flinke voorraad in te slaan. Die potjes zijn toch wel een tijdje houdbaar?
Goed om te weten zeg!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #672 Gepost op: 06 mei 2010, 18:57:33 »
Ik heb sinds vorige week een paar symptomen van vit. B12 tekort. Ik snap niet hoe dat zou kunnen, want ik heb de laatste tijd multi-vitamines geslikt. Ik was iig bij neurologie vandaag omdat ik wat balans problemen heb en mijn benen en voeten voelen al een week raar aan, alsof ze slapen of iets dergelijks. Bloed is afgenomen en er wordt getest op o.a. B-vitamines. Ben benieuwd. Maak me ook wel een beetje zorgen. Gelukkig kan ik nog lopen enzo, maar het kost me wel meer concentratie dan normaal.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #673 Gepost op: 06 mei 2010, 19:13:17 »
Het kan zijn dat je niet te weinig B12 binnenkrijgt, maar dat het niet goed wordt opgenomen. Komt best veel voor. Je hebt toch niet zeer hoge doseringen B6 geslikt?

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #674 Gepost op: 28 mei 2010, 10:46:30 »
Nee, geen hoge doseringen B6, voor zover ik weet. Voornamelijk multi-vitamines eigenlijk.
Het gekke is dat eind vorig jaar mijn bloed is getest en toen kwam er alleen een vitamine D tekort uit. Ik weet niet zeker of ze toen op B12 hebben getest, maar het zou wel kunnen.
Ik krijg volgende week pas de uitslag van het bloedonderzoek en nog een nieuw onderzoek bij de afdeling Neurologie. Aangezien ik PDS/IBS heb zou het misschien ook wel aan de opname van B12 kunnen liggen. Misschien is het ook iets heel anders. Schildklier of zo.
De symptomen zijn wel iets minder geworden, lopen gaat iets makkelijker, maar ik viel eergisteren nog bijna om (zo genant!).

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #675 Gepost op: 28 mei 2010, 13:36:24 »
Succes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #676 Gepost op: 02 juni 2010, 13:42:32 »
http://www.nu.nl/gezondheid/2260683/diabetesmedicijn-veroorzaakt-vitaminetekort.html

Diabetesmedicijn veroorzaakt vitaminetekort
Uitgegeven: 2 juni 2010 13:15
Laatst gewijzigd: 2 juni 2010 13:15

MAASTRICHT - Metformine, een medicijn dat veel diabetespatiënten slikken om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen, kan een tekort aan vitamine B12 veroorzaken.
Dat hebben Maastrichtse en Drentse onderzoekers ontdekt in een studie naar langdurig medicijngebruik bij mensen met diabetes type 2. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot klachten als vermoeidheid, bloedarmoede en geheugenproblemen.

Tot nu toe namen artsen aan dat dergelijke klachten door de diabetes kwamen en dat er niets aan te doen zou zijn.

In Nederland hebben ongeveer 800.000 mensen diabetes type 2. Hun aantal groeit snel, vooral doordat steeds meer mensen ernstig overgewicht hebben. De onderzoekers waarschuwen dat hun vinding ,,maar weer eens aantoont dat zelfs bij geneesmiddelen die miljoenen mensen al heel lang gebruiken nog belangrijke bijwerkingen kunnen worden ontdekt.''

Vitamine B 12 komt alleen in dierlijke producten als vlees en zuivel voor. Veganisten hebben daarom vaak een tekort aan de belangrijke vitamine, waarvan een mens volgens de Gezondheidsraad 2,8 microgram per dag binnen moet krijgen.

Wetenschappers zijn er vrij zeker van dat de vitamine ook een rol speelt bij denk- en geheugenfuncties. Oudere mensen die slecht eten, krijgen soms door vitaminegebrek klachten die aan beginnende dementie doen denken.

In Nederland slikt 70 procent van de patiënten met diabetes type 2 dagelijks metformine. Tot nu toe was niet bekend dat het medicijn een tekort aan vitamine B12 kon veroorzaken en schoven artsen vermoeidheid en verwardheid op de diabetes of ouderdom.

De onderzoekers raden sterk aan het mogelijke vitaminegebrek op te nemen in de richtlijnen voor behandeling van suikerziekte. Diabetespatiënten, die metformine gebruiken, moeten regelmatig gecontroleerd worden.

Een eventueel tekort is makkelijk te voorkomen of aan te vullen, waarna de klachten verdwijnen.


Jovi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #677 Gepost op: 03 juni 2010, 09:52:46 »
Dat is wel goed om te weten.
Mijn kleine zus van 10j heeft Diabetes type 1 .
Maar zij wordt natuurlijk goed opgevolgd.
Dus ze zullen daar wel op letten zeker :)

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #678 Gepost op: 06 juni 2010, 15:06:47 »
Mijn diëtiste vertelde mij dat veel meer mensen een vitamine B12 tekort hebben dan ze vroeger dachten. Het percentage zit op 10-11%. Als 4-5% van de Nederlanders vegetariër is, en nog een kleiner deel daarvan veganist en als je er van uit gaat dat maar een gedeelte van de vegetariërs/veganisteneen tekort heeft aan B12, dan is dus meer dan de helft vleeseter. Mmmm... Is het echt nodig dat we dan met zijn allen B12 slikken? 2 glazen melk per dag (voor de vegetariërs dan) zou voldoende moeten zijn.

Heb overigens nog steeds geen uitslag. Wel een pijnlijk onderzoek achter de rug. Nog steeds afwachten maar.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #679 Gepost op: 06 juni 2010, 16:47:44 »
2 glazen melk per dag (voor de vegetariërs dan) zou voldoende moeten zijn.


Nope, voor de ADH heb je zo'n 5 glazen melk nodig, nml. 3/4 liter.


Het probleem bij veel mensen zit niet zozeer in de hoeveelheid B12 die men binnenkrijgt, maar dat het niet goed opgenomen wordt. Zelfs organisaties als de Weston A Price Foundation (anti-vegetarisch, pro grote hoeveelheden vlees) raden preventief (methyl-)B12 aan vanwege dat opname-probleem.