Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #640 Gepost op: 05 november 2009, 08:36:13 »
Mijn b12 eens laten testen en die is prima, jeuh! vierhonderdnogwat.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #641 Gepost op: 05 november 2009, 12:39:11 »
 :thumbsup:

Was het eerst lager?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #642 Gepost op: 05 november 2009, 12:54:22 »
Ja, voordat ik zwanger werd was het net boven de tweehonderd.

Ook ijzer en foliumzuur zaten binnen de normaalwaarden. Ik had even een ikeetvegetarisch-check laten doen. Wilde weten of met de borstvoeding alles nog een beetje normaal was.
Mag er min of meer vanuit gaan dat als die allemaal in orde zijn, de rest ook wel okee is.

Ik neem trouwens altijd 2x per week die ene B12 die jij had aangeraden.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #643 Gepost op: 03 december 2009, 12:40:03 »
Op de site van stichting B12-tekort staan de volgende symtomen en ik ben bang dat ik misschien een tekort heb:

Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen (dat niet echt)

Concentratiestoornissen, geheugenproblemen  (check, soms)

Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken  (ook soms)

Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen  (heel erg, laatst een flinke aanvaring met de douche gehad. Die is altijd op die plek dus hoe dat komt?)

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen  (mwah, niet meer dan overig ;))

Overig:

Spierpijn en krachtsverlies (check, spierpijn)

Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond  (niet echt)

Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte   (slaperigheid)

Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies (verlies van eetlust, check)

Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn  (nvt)

Gewrichtsklachten  (niet echt)

Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen  (niet echt)

Duizeligheid  (niet echt)

Bleekheid van de huid  (mwah ja)

Het koud hebben  (ja)

Impotentie  (mmm)

Onvruchtbaarheid  (mmm)

Haaruitval  (mis een paar plukken haar waarvan ik niet weet hoe dat precies gebeurd is. Groeit overigens al weer aan)

Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien  (ik zie heel vaak wazig de laatste tijd)

Darmklachten  (veel dunne ontlasting)

Incontinentie en/of vaak plassen   (nee)

Hoofdpijn (nee).


Toch maar even naar de dokter?
« Laatst bewerkt op: 03 december 2009, 12:54:52 door LL de Ling »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #644 Gepost op: 03 december 2009, 12:43:40 »
Toch maar even naar de dokter?

Los van de vraag of je een B12 te kort hebt (wat zeer ernstig is), moet je met zulke klachten natuurlijk naar de dokter.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #645 Gepost op: 03 december 2009, 12:53:25 »
Wat een eng algemeen lijstje, ik scoor ook op best wel veel van die dingen. Maar ik heb de meeste van die dingen al mijn hele leven, of iig heel erg lang, en ik heb er een andere verklaring voor dan b12 tekort.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #646 Gepost op: 03 december 2009, 12:54:26 »
Wat een eng algemeen lijstje,

Dat is natuurlijk altijd zo.

Maar ik heb klachten die ik eerder toch echt niet had. In ieder geval niet mijn hele leven.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #647 Gepost op: 03 december 2009, 12:58:06 »
Wat een eng algemeen lijstje,

Dat is natuurlijk altijd zo.

Maar ik heb klachten die ik eerder toch echt niet had. In ieder geval niet mijn hele leven.

Dus hup, naar de dokter!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #648 Gepost op: 03 december 2009, 12:59:50 »
Ik zou eerst uitgaan van wat je eigen klachten zijn zonder leidraad van een lijstje. Dat haaruitval (plukken) vind ik wel een enge bijvoorbeeld, maar ik heb vroeger zoveel van die lijstjes ingevuld en mij zoveel zorgen gemaakt, dat ik inmiddels wel 16 ongeneeslijke aandoeningen moet hebben gehad. Nu ben ik ook wat hypochondrisch ingesteld, maar de meeste mensen hebben af en aan last van dit soort klachten.
En als je B12 wordt gemeten, en hij blijkt perfect in orde te zijn dan zit je met een lijstje van vage klachten waar je wel last van hebt in je maag.

Ik zou wel naar de HA gaan, lijstje desnoods mee, maar zelf ook bedenken waar je nu echt last van hebt. Maak het hem maar moeilijk.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #649 Gepost op: 03 december 2009, 13:02:31 »
En als je B12 wordt gemeten, en hij blijkt perfect in orde te zijn dan zit je met een lijstje van vage klachten waar je wel last van hebt in je maag.


Das waar natuurlijk.

Vorig jaar was mijn B12 overigens prima.

Trouwens, ik sluit niet uit dat ik in een dronken bui mijn haar in fik heb gestoken bij het aansteken van een sigaret, maar dan is het wel erg grote pluk zeg maar. En ik heb niets gemerkt. Het wordt in ieder geval niet erger...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #650 Gepost op: 03 december 2009, 13:04:15 »
Je zou je B12 even kunnen laten checken, hoewel er voor je klachten ook andere oorzaken kunnen zijn. Misschien stress of te weinig rust, of kan het met het weer/seizoen te maken hebben?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #651 Gepost op: 03 december 2009, 13:08:02 »
En stoppen met roken. Niet alleen goed voor je haar (blijkbaar ;)) ook voor je longetjes en je huid.  :angel:

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #652 Gepost op: 03 december 2009, 13:16:54 »
En stoppen met roken.

I know, maar ik rook niet dagelijks hoor en niet zo veel (dat combineert niet zo met het sporten). Maar heb al besloten dat ik ook daarmee weer ophou, want dat is met mijn genetische achtergrond al helemaal niet goed. Mag nog heel even uitrazen van mezelf en dan is het voorbij, word ik weer heel gezond en fit en ga ik trainen voor een marathon ;)

Maar ik bel vanmiddag wel even naar de dokter.

Stress heb ik duidelijk ook veel meer, dus dat zal ook wel meespelen.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2009, 13:22:57 door LL de Ling »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #653 Gepost op: 04 december 2009, 11:19:09 »
Een hele opsomming van symptomen. Maar door de veelheid kom je ook op andere ziektes. Kijk maar eens bij Lyme, de tekenbeetziekte. http://www.lymenet.nl/info/symptomen-ziekte-van-lyme.htm
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #654 Gepost op: 04 december 2009, 12:12:24 »
Ja dat klopt natuurlijk, maar bij mijn weten heb ik nog nooit een tekenbeet gehad.

Maar ik heb even besloten het aan te zien, want bijvoorbeeld woensdag voelde ik me supergoed. En ik ga eerst mijn lenzen maar eens goed aanslagvrij maken. En ik heb inderdaad elke winter al minder eetlust (seizoensinvloed zoals Hiziki al opmerkte) en ik ben heel even gestopt met mijn hooikoortsimmunisatietherapie. Daar kreeg ik verschrikkelijke jeuk van. Ik hoop dat het ook al iets minder wordt.

En ik ben gewoon super druk, dus veel stress. Tsja, en daar krijg ik ook altijd al last van van mijn buik. Ik doe gewoon lekker rustig aan.

Bat

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #655 Gepost op: 24 januari 2010, 12:21:23 »


Stress heb ik duidelijk ook veel meer, dus dat zal ook wel meespelen.

Dat zeker.
1 vd de oorzaken bij een hartinfarct.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #656 Gepost op: 31 januari 2010, 21:18:43 »
Dat wazig zien kan volgens mij duiden op een gebrek aan een van de organen.
Welke weet ik niet, kan de lever zijn.

Ik heb iemand in de klas, die wel eens wazig zag en op zijn vakantie zelfs even niets meer kon zien.
Omdat de artsen het niet snel genoeg in de gaten hadden heeft hij voor de rest van zijn leven medicijnen nodig en is zijn lever (dacht ik) voor het grootste deel niet bruikbaar meer.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #657 Gepost op: 19 maart 2010, 00:44:54 »
Het ging om een nier, inmiddels heeft zijn moeder een nier afgestaan.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #658 Gepost op: 26 maart 2010, 13:22:02 »
Ja dat klopt natuurlijk, maar bij mijn weten heb ik nog nooit een tekenbeet gehad.

Maar ik heb even besloten het aan te zien, want bijvoorbeeld woensdag voelde ik me supergoed. En ik ga eerst mijn lenzen maar eens goed aanslagvrij maken. En ik heb inderdaad elke winter al minder eetlust (seizoensinvloed zoals Hiziki al opmerkte) en ik ben heel even gestopt met mijn hooikoortsimmunisatietherapie. Daar kreeg ik verschrikkelijke jeuk van. Ik hoop dat het ook al iets minder wordt.

En ik ben gewoon super druk, dus veel stress. Tsja, en daar krijg ik ook altijd al last van van mijn buik. Ik doe gewoon lekker rustig aan.
Ben je intussen al naar de dokter geweest? En wat zei deze? Ben je al getest op MS? Ik wil je niet bang maken, maar in veel gevallen (vooral bij jonge mensen) zijn de eerste verschijnselen van deze ziekte dat er een verminderd gezichtsveld is. (bij mijn vrouw is deze ziekte geconstateerd, uitzonderlijk voor iemand boven de 50, maar toch. Vandaar dat ik mij hierin verdiept heb. En toen kwam ik dit verminderde gezichtsvermogen tegen, maar misschien zie ik nu overal MS gerelateerde verschijnselen, ook bij anderen. Negeer het echter niet).
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #659 Gepost op: 26 maart 2010, 13:27:23 »
Een vriendin van me heeft ook MS, op haar 32e werd ze op slag blind en toen kwamen ze erachter. Dat begon dus ook met de ogen, maar gelukkig heeft ze haar zicht wel volledig terug gekregen.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2010, 14:06:05 door (Lelle) »