Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #600 Gepost op: 25 maart 2009, 08:22:30 »
Ik heb ook een trillend ooglid, altijd mijn linker en dat komt gewoon door een slaaptekort. Nu heb ik er weer veel last van, ga ik weer eerder naar bed toe dan gaat het weer over. Dat weet ik nu wel na jaren ervaring.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #601 Gepost op: 25 maart 2009, 19:59:38 »
Ik heb het ook sinds kort, maar dat is vast vermoeidheid en stress. We eten wel bijna altijd vego, maar dan dus wel bijna altijd met kaas, dus zit vast goed.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #602 Gepost op: 25 maart 2009, 20:50:01 »
vermoeidheid en stress

Leuk heh, een huis kopen!  ;)

Je hoort het Sam, niks B12 tekort, gewoon een uurtje eerder je nest in.  :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #603 Gepost op: 27 maart 2009, 12:59:49 »
Nou, van dat vroeg naar bed gaan gaat de komende twee weken niets van komen vrees ik  :P
Wel een goede manier om uit te testen of het over gaat of erger wordt van slaaptekort!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Schanulleke

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #604 Gepost op: 05 mei 2009, 19:59:40 »
Geen idee of de volgende vraag al aan de orde geweest is in dit topic (de draad is me iets te lang om door te lezen, ik weet het: ik ben lui), maar ik stel hem toch maar.

Ik las laatst ergens dat B12 beter in het lichaam wordt opgenomen, als je het inneemt in combinatie met andere vitamines uit het B-complex. Toen ik vanochtend met een collega aan de praat raakte over dit onderwerp, zei zij precies hetzelfde. Zit daar een kern van waarheid in? Is het aan te raden om naast een B12-tablet ook een vitamine-B-complex-tablet te nemen (puur om de opname van de B12 te bevorderen)?

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #605 Gepost op: 21 mei 2009, 09:34:13 »
Ik heb dat ook altijd gehoord ja maar toen sprak ik met een orthomoloculair arts en die zei dat een teveel aan b6 niet wenselijk is en dat zit wel altijd in zo'n complex. Ik 'moet' van hem alleen extra b2 en b3 slikken ivm migraine en verder de multi van Plantina. Dat schijnt de optimale multi te zijn qua verhoudingen. Althans...vanuit orthomoloculair oogpunt ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #606 Gepost op: 21 mei 2009, 13:10:02 »
Extreme hoeveelheden B6 zijn idd gevaarlijk (voor volwassenen is de max. hoeveelheid 100mg p/d), maar de hoeveelheid in de meeste multi's is ok.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #607 Gepost op: 22 mei 2009, 10:25:33 »
Voldoende folium is ook noodzakelijk om b12 goed op te nemen.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #608 Gepost op: 29 juni 2009, 10:50:30 »
jeetje... zo kan je wel pillen blijven slikken en dan is er geen plaats meer in mijn maag voor echt voedsel  ;D

Jippia

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #609 Gepost op: 28 juli 2009, 12:01:19 »
Valt reuze mee hoor! Met dat ene kleine pilletje dat ik dagelijks opkauw is er echt nog wel voldoende ruimte in mijn maag voor echt voedsel.   :D

Stevi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #610 Gepost op: 17 augustus 2009, 20:09:08 »
Ik prefeeer bio spirulina met naturlandlabel. Zuiver en zonder allerlei rommeltjes.
Bevat: alle essentiële aminozuren, bètecaroteen, vitaminen B1-12, D en E, chlorofyl en andere fyto"chemicaliën (puur natuurlijke 8)), calcium, ijzer en nog meer mineralen en sporenelementen, en krachtige antioxidanten. Speciaal aanbevolen voor vegetariërs en mensen die afkicken van allerlei verslavingen :P
Ik voel mij een stuk fitter en af en toe als een "jonge hond" ;D

Gewoon lekker...

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #611 Gepost op: 17 augustus 2009, 20:29:29 »
Spirulina is géén betrouwbare bron voor vitamine B12. Gebruik de zoekfunctie eens om op spirulina te zoeken, dan lees je bijvoorbeeld dit (en zo is er nog wel meer te vinden hier op het forum over zogenaamde 'plantaardige' B12). Als je het als B12-supplement gebruikt zou ik maar héél gauw een betrouwbare, synthetische vervanger gaan slikken, voor je onherstelbare schade oploopt.

Stevi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #612 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:36:36 »
Hmmm, Kiwi, spirulina is (helaas voor jouw betoog) niet plantaardig, maar een micro-organsme dat per abuis als alg wordt aangeduid. Om diezelfde reden zijn de essentiële stoffen juist heel gemakkelijk opneembaar.
Evenmin zou ik het als B-12 supplement willen betitelen. Sterker, niet een bepaalde stof geeft het resultaat, maar de vorm en vooral de combinatie van die stoffen.
Ben het overigens helemaal met jou eens dat het opletten geblazen blijft :o. Er worden heel wat verschillende kwaliteiten op de markt gegooid. Vandaar dat ik gekozen heb voor gecertificeerde spirulina met Naturland label (zoiets als het Max-Havelaarlabel voor koffie) ;).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #613 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:38:54 »
Maar feit blijft dat spirulina geen bron van B12 is en de behoefte aan B12 juist verhoogt, door de op B12-gelijkende stoffen in de spirulina.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #614 Gepost op: 18 augustus 2009, 13:06:00 »
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/78/1/131

In dit artikel wordt beschreven dat vegetariers (ook lacto-ovo) een redelijk hoog risico lopen op tekorten op langere termijn.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #615 Gepost op: 18 augustus 2009, 13:32:16 »
Hmmm, Kiwi, spirulina is (helaas voor jouw betoog) niet plantaardig, maar een micro-organsme dat per abuis als alg wordt aangeduid.
Kiwi zet niet voor niets plantaardig tussen aanhalingstekens. Veganisten willen niks uit dierlijke bron gebruiken en duiden wat ze toelaatbaar vinden aan als "plantaardig", ook al is dat taxonomisch misschien niet waar. De strekking van Kiwi's verhaal blijft overeind.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #616 Gepost op: 18 augustus 2009, 22:11:35 »
Hmmm, Kiwi, spirulina is (helaas voor jouw betoog) niet plantaardig, maar een micro-organsme dat per abuis als alg wordt aangeduid.

Je hebt gelijk dat spirulina eigenlijk geen plant is.  Het behoort wel tot de blauwalgen en hoewel blauwalgen niet te maken hebben me de 'plantaardige algen' is de naam alg ook wel te begrijpen.  Zeker omdat het voor de gebruikers eigenlijk irrelevant zijn.

Verder heeft Hizikigrrrl helemaal gelijk als ze stelt dat spirulina geen bron is van vitamine B12.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #617 Gepost op: 25 augustus 2009, 12:28:31 »
Ik gebruik nu dus sinds een aantal maanden van Gezond en Wel de Multipro vrouw, die ook B12 bevat, maar ik kan verder nergens informatie vinden over deze mulitvitamine. Is deze B12 geschikt? En als je deze naast gewoon zuivel inneemt, dan neem ik toch aan dat dat genoeg is?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #618 Gepost op: 25 augustus 2009, 12:31:14 »
Hoeveel B12 zit er in?

De best opneembare vorm van B12 schijnt methyl-cobalamine te zijn, die zit zelden in een multi. Je kan hem wel los kopen als een lozenge.

Je moet dagelijks behoorlijk wat melk, yoghurt (geen karnemelk, zit minder B12 in) en kaas en eieren eten, wil je genoeg B12 binnenkrijgen. Een kopje melk en een plak kaas is absoluut niet afdoende en dan moet je toch B12 bijslikken.


Als je geen absorptieproblemen hebt en er zit voldoende B12 in die multi, dan verwacht ik dat het voor jou gewoon goed is. Wil je het echt zeker weten, dan moet je je B12 een keer laten checken.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #619 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:35:47 »
Er zit 1000x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in. Ik zal het vanavond eens precies opzoeken wat erop staat. Vorig jaar slikte ik nog niet bij, ik heb toen hb waarde laten checken en dat was gewoon goed, zit daar standaard b12 check bij in? Goh beetje naief van mij dan om te denken dat ik met zuivelconsumptie en dergelijke wel gewoon genoeg b12 zou binnen krijgen. Kan ik van die tijd dat ik niks slikte (denk 2 jaar) tekorten hebben opgelopen?

En wat is een Lozenge  :-[?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2: