Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #580 Gepost op: 22 september 2008, 17:25:20 »
Het wil niet zeggen dat B12 uit pillen wel beter wordt opgenomen he? Van selenium weet ik dat er maar een klein gedeelte uit pillen wordt opgenomen, maar dat selenium uit een paranoot wel veel beter wordt opgenomen.

Daarnaast zijn er veel mensen bij wie B12 niet goed wordt opgenomen (mensen boven de 50 bv, maar ook gezonde jongeren, mensen met darmaandoeningen etc.), en helaas kom je daar vaak pas achter als je een tekort oploopt.

Ik heb het hiervoor al eens gemeld, maar zelfs de Weston A Price Society (ja ik weet, niet de betrouwbaarsten) vindt dat mensen B12 moeten bijslikken, ook al geeft hun dieet er meer dan genoeg van. Ik vond dat wel heel opvallend: http://www.westonaprice.org/basicnutrition/vitaminb12.html
« Laatst bewerkt op: 22 september 2008, 17:32:41 door Hizikigrrrl »

Gin

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #581 Gepost op: 05 oktober 2008, 23:29:07 »
Het wil niet zeggen dat B12 uit pillen wel beter wordt opgenomen he? Van selenium weet ik dat er maar een klein gedeelte uit pillen wordt opgenomen, maar dat selenium uit een paranoot wel veel beter wordt opgenomen.

Daarnaast zijn er veel mensen bij wie B12 niet goed wordt opgenomen (mensen boven de 50 bv, maar ook gezonde jongeren, mensen met darmaandoeningen etc.), en helaas kom je daar vaak pas achter als je een tekort oploopt.

Ik heb het hiervoor al eens gemeld, maar zelfs de Weston A Price Society (ja ik weet, niet de betrouwbaarsten) vindt dat mensen B12 moeten bijslikken, ook al geeft hun dieet er meer dan genoeg van. Ik vond dat wel heel opvallend: http://www.westonaprice.org/basicnutrition/vitaminb12.html
*Eet iedere dag braaf een paar paranootjes*  ;D
De vitamine B12 wil alleen nog niet zo lukken =/

Lama

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #582 Gepost op: 26 november 2008, 20:41:37 »
In Roosvicee Multivit (0,5 liter flessen met siroop wat je moet aanmaken met water) zit, volgens het etiket, per glas 25% van de ADH vitamine B12...
Oftewel, als je 2 á 3 glazen van dat spul per dag drinkt én daarbij dagelijks een paar plakken kaas en een schaaltje yoghurt óf een ei eet. Zit je dan goed??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #583 Gepost op: 26 november 2008, 21:12:21 »
Bij Roosvicee houden ze geloof ik nog de oude ADH aan van 1mcg B12. Je moet dagelijks 2,8mcg binnenkrijgen, dat ia inmiddels al zo'n 3 jaar de ADH.



Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #584 Gepost op: 26 november 2008, 22:24:07 »
in belgië is het blijkbaar nog 1.4... ::) zo zie je maar hoe het kan veranderen

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #585 Gepost op: 28 november 2008, 22:56:03 »
In Roosvicee Multivit (0,5 liter flessen met siroop wat je moet aanmaken met water) zit, volgens het etiket, per glas 25% van de ADH vitamine B12...
Oftewel, als je 2 á 3 glazen van dat spul per dag drinkt én daarbij dagelijks een paar plakken kaas en een schaaltje yoghurt óf een ei eet. Zit je dan goed??

een rekensom:

1 schaal yoghurt heeft 0,6 ug B12, hiervan wordt circa 70% door het lichaam opgenomen dus totaal 0,42 ug.
1 glas roosvicee heeft 0,25 ug B12, hiervan wordt circa 75% door het lichaam opgenomen dus totaal bij drie glazen 0,56 ug.
1 plak kaas heeft 0,07 ug B12, hiervan wordt circa 90% door het lichaam opgenomen dus totaal bij vier plakken  0,25 ug.

Tel je dit op dan kom je op 1,23 ug B12 die je lichaam opneemt.

Nodig volgens de voedingsraad 2,8 ug, hierbij uitgaande dat het lichaam 50% opneemt, heb je dus 1,4 ug nodig die het lichaam opneemt.
Je komt dus een 0,17 ug te kort volgens deze gegevens. Echter de adviezen zijn ook ruim genomen en dit hoeft dus geen tekort voor jou betekenen. Kan natuurlijk wel, maar dan behoor je tot de uitzonderingen.


Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #586 Gepost op: 28 november 2008, 22:59:03 »
Ik denk dat B12 tekorten echt geen uitzonderingen zijn, helaas...

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #587 Gepost op: 28 november 2008, 23:06:25 »
Ik denk dat B12 tekorten echt geen uitzonderingen zijn, helaas...
Dat is wat ik niet bedoel.
De adviezen van de voedingsraad is ruim genomen zodat vrijwel iedereen er aan voldoende heeft. Heb je aan de geadviseerde hoeveelheid niet voldoende dan behoor je toch tot de groep uitzonderingen.
Verder ben ik het met je eens dat B12 tekorten geen uitzonderingen zijn, maar dit heeft niet met mijn stukje te maken.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #588 Gepost op: 24 december 2008, 16:43:09 »
Actief-B12, een nieuwe test om vitamine B12 te bepalen.

Het Erasmus MC (Rotterdam) en het Medisch Spectrum Twente zijn overgegaan op een nieuwe methode om vitamine B12 te bepalen in bloed. De test wordt 'Actief-B12' genoemd en meet alléén de fractie van de B12 die in de cellen kan worden opgenomen. Vitamine B12 is in het bloed gebonden aan twee verschillende transporteiwitten: Haptocorrine en Transcobalamine II. Alleen B12 gebonden aan Transcobalamine II kan in de cellen worden opgenomen en is dus bruikbaar voor het lichaam. De gangbare test waarbij het totaal B12 (serum B12) wordt gemeten, maakt geen onderscheid tussen de beide vormen. De nieuwe test meet alléén de B12 gebonden aan Transcobalamine II. Dit complex wordt ook wel Holo-TC genoemd, of Actief-B12.

Bij gezonde mensen ligt het percentage Actief-B12 tussen de 10% en 30% van het totaal B12. Bij personen met een B12 opnamestoornis blijkt dat deze verhouding anders ligt. Er is namelijk uit onderzoek gebleken dat de Actief-B12-waarde sneller daalt dan de totaal B12-waarde (serum B12). Dat heeft tot gevolg dat de Actief-B12 waarde al te laag kan zijn, wanneer de totaal B12-waarde nog laagnormaal is. Een tekort is op die manier eerder aan te tonen.

Met de Actief-B12-test kan er, bij personen met een B12-waarde tussen de 150 en 300 pmol/l, bij meer mensen een tekort worden aangetoond dan met de gewone B12-test. Een enkele keer komt het voor dat bij een totaal B12-waarde van 300 pmol/l de Actief-B12 al onder de 20 pmol/l is gezakt.

Hoewel de test wel een verbetering is ten opzichte van de huidige totaal B12-test, is een nadeel dat de ondergrens van 20 pmol/l aan de lage kant is. De ondergrens is de laagste waarde die bij gezonde mensen is aangetroffen. Onderzoek laat zien dat wanneer men de grenswaarde op 36 pmol/l stelt, ca. 90 % van de patiënten met een werkelijk B12-tekort geïdentificeerd wordt. Maar ook wordt een aantal gezonde personen ten onrechte als ziek aangemerkt.

Als gevolg van kleine genetische verschillen tussen personen kan de cellulaire behoefte aan B12 tussen personen verschillen. Deze kleine genetische verschillen zijn nog onvoldoende in kaart gebracht. Het verklaart waarom de ene persoon al bij een Actief-B12 waarde van 36 pmol/l klachten heeft en de andere niet.

Het is dus zo dat bij Actief-B12 waarden tussen de 20 en 36 pmol/l er een gerede kans bestaat dat er sprake is van een vitamine B12-tekort, zeker als u zich in de symptomen herkent. Een aanvullende test op methylmalonzuur kan de diagnose bevestigen indien methylmalonzuur verhoogd is, maar een normale testuitslag kan een vitamine B12-tekort niet uitsluiten. Bovendien wordt aangenomen dat een verhoging van methylmalonzuur zich in een later stadium van een ontwikkelend B12-tekort voordoet dan een dalende Actief-B12 waarde.

Wetenschappers die zich bezighouden met laboratoriumonderzoek zijn het er over eens dat er voor het vaststellen van een B12-deficiëntie geen 'gouden standaard' bestaat en dat artsen hun diagnose niet alleen op laboratoriumonderzoek zouden moeten baseren. Men zou ook het klachtenpatroon van de patiënt hierbij in beschouwing moeten nemen. Wanneer er sprake is van een Actief-B12 waarde tussen de 20 en 36 à 40 pmol/l en een herkenbaar klachtenpatroon adviseren wij een test op methylmalonzuur in serum te laten uitvoeren. Een verhoogde methylmalonzuurwaarde kan de diagnose definitief bevestigen. Wanneer deze uitslag normaal is, verdient het aanbeveling om 'respons op de therapie' na te gaan om er achter te komen of een vitamine B12-tekort aan de orde is, om zo de kans op blijvende neurologische schade te beperken.

De ondergrens van 20 pmol/l voor gezonde personen is nadrukkelijk niet van toepassing op kinderen. Actief-B12 waarden van gezonde kinderen zijn nog niet vastgesteld. Patiënten met een ernstig gestoorde nierfunctie kunnen B12-deficiënt zijn, terwijl ze Actief-B12 waarden rond de 60-70 pmol/l kunnen hebben. Voor deze groep patiënten is de test ongeschikt. De effecten van leverziekten, alcoholisme en kanker op de Actief-B12 waarden zijn nog niet onderzocht.

Concluderend kan worden gesteld dat wanneer u een totaal B12-waarde heeft tussen de 150 en 300 pmol/l en u zich herkent in het klachtenpatroon, het zinvol kan zijn op Actief-B12 te laten testen. Het is dan wel van belang dat uw behandelend arts de testuitslag op de juiste wijze weet te interpreteren.



Uit de nieuwsbrief van Stichting B12-tekort: http://www.stichtingb12tekort.nl/

Lama

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #589 Gepost op: 28 december 2008, 22:02:09 »
In pannenkoeken zit toch ook ei en melk, en in brood, en in andere producten...
Telt dat ook niet mee???

versekokosnoot

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #590 Gepost op: 23 maart 2009, 01:03:08 »
Ik ben ook pro methyl B-12. Ander half jaar geleden had ik nauwelijks energie meer. Mijn B12 zat aan de ondergrens volgens de dokter, maar het was voldoende. Dat was vreemd want ik nam een pil van de kruidvat met ongeveer 1000% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Toen ben ik methyl-B12 gaan nemen, en de bloedwaardes schoten omhoog. Heb een aantal maanden geen methyl-b12 genomen, vanwege luiheid met bestellen. Maar merkte dat mijn energie naar beneden ging. Heb weer een potje besteld.

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #591 Gepost op: 24 maart 2009, 10:14:42 »
Ik heb sinds een paar weken nogal wat spiertrillingen onder mijn oog, bovenkant wangen. Ik ben vreselijk laks met het bijslikken van vitaminen, en krijg via mijn voeding lang niet genoeg B12 binnen dus zou eigenlijk consequent bij moeten slikken. Spiertrillingen kunnen volgens sommige B12 sites duiden op B12 tekort, als ik dat echt wil weten moet ik eigenlijk B12 laten prikken bij de dokter maar daar heb ik de komende weken geen tijd voor. Ik ga maar braaf aan de dagelijkse B12 of combi B vitaminen :-\
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #592 Gepost op: 24 maart 2009, 10:23:27 »
Waaat? Geen tijd?

Je maakt maar tijd >:(
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #593 Gepost op: 24 maart 2009, 10:41:42 »
Eens, maar ik ben gewoon weinig in Nederland deze maand, ben net 1,5 week bijna de hele tijd weggeweest en ga morgen naar Azie voor 2,5 week. Daarna weer een maand hier dus dan ga ik wel laten prikken. Ik ben wel een beetje nijdig op mezelf dat ik zo laks ben geweest met bijslikken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #594 Gepost op: 24 maart 2009, 10:47:42 »
Ik heb sinds een paar weken nogal wat spiertrillingen onder mijn oog, bovenkant wangen. Ik ben vreselijk laks met het bijslikken van vitaminen, en krijg via mijn voeding lang niet genoeg B12 binnen dus zou eigenlijk consequent bij moeten slikken. Spiertrillingen kunnen volgens sommige B12 sites duiden op B12 tekort, als ik dat echt wil weten moet ik eigenlijk B12 laten prikken bij de dokter maar daar heb ik de komende weken geen tijd voor. Ik ga maar braaf aan de dagelijkse B12 of combi B vitaminen :-\

Hmmm, ik had/heb ook wel eens last van spiertrillingen onder mijn oog maar bij mij komt het echt door vermoeidheid. Ik zat eerst ook aan tekorten te denken (had ook iets op internet gevonden erover, maar was wel iets anders dan B12) maar las ook dat het met slaapgebrek te maken kon hebben. Kan het bij jou ook niet zoiets zijn?
Mijn B12 was in ieder geval in orde terwijl ik wel last van die trillingen had.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #595 Gepost op: 24 maart 2009, 11:37:19 »
ik heb die trillingen ook, en mijn papa ook. En géén b12 tekort. en m'n papa ook niet, voor zover ik weet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #596 Gepost op: 24 maart 2009, 12:45:16 »
Die trillinkjes komen bij veel mensen voor. Waarschijnlijk gaat het vanzelf weer weg, maar B12 bijslikken als je er te weinig van via de voeding binnenkrijgt is natuurlijk wel aan te raden + een standaard multivitamine. En beter eten natuurlijk;)!


Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #597 Gepost op: 24 maart 2009, 17:33:54 »
Beter eten? Hmmm lijkt me lastig, meer B12 binnen krijgen via mijn eten als ik bijna veganistisch eet? Ik geef al regelmatig aan mijn kaasverslaving toe maar blijkbaar nog niet vaak genoeg  :P
Ik zou het wel balen vinden als die trillingen blijven, nooit eerder last van gehad en ik vind het erg irritant, bovendien zie je het ook en dat ziet er ook stom uit.Vermoeidheid heb ik wel vaker last van, geen idee of dat ook een reden zou kunnen zijn. Ik heb er niet op een specifiek moment van de dag last van, dus kan het niet zo goed relateren aan stress of vermoeidheid. Maar goed, er hebben meer mensen last van zonder B12 tekort dus misschien loopt het niet zo'n vaart.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #598 Gepost op: 25 maart 2009, 00:40:09 »
Wat een geweldig voorbeeld van hoe verschillende mensen een volledig andere betekenis geven aan hetzelfde ding!
hier op dit forum een vitamine B12 tekort.
hier http://forum.fok.nl/topic/1105685 stress en neuronen.
en hier http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-1593926.html dat er (mss) iets slechts gaat gebeuren met je familie...
 :)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #599 Gepost op: 25 maart 2009, 00:59:11 »
Een vriendin van mij heeft soms maandenlang een altijd trillend ooglid, en wilde er botox in, zodat het zou stoppen. Maar toen moest ze wel eerst een MRI, omdat heel soms, echt heel soms, een trillend ooglid een symptoom is van een hersentumor.

Maar toen zij de verwijsbrief kreeg stopte haar ooglid spontaan met trillen.
Supercalifragilisticexpialidocious!