Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #520 Gepost op: 12 december 2007, 19:22:15 »
Ik heb mijn hele leven geen hap vlees gegeten en ook nooit vitaminen bijgeslikt (behalve vitamine c weleens), Ik ben ziek geworden en totaal doorgelicht: geen enkel vitamine tekort, geen ijzer tekort, niets.

Mijn ziekte heeft overigens niets met vegetarisme te maken, alle lotgenoten die ik ken zijn vleeseters, even voor de duidelijkheid  ;)

Vitamine B12 tekort is volgens mijn internist zleden het gevolg van een vegetarisch dieet, soms van een veganistisch maar meestal ontstaan door slechte opname door het lichaam. Ook ijzer telort ontstaat volgens hem zelden door vegetarisch eten, als je gevarieerd eet en gezond eet dan zou er bij een normaal werkend lichaam niets aan de hand zijn.

Odilia

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #521 Gepost op: 14 december 2007, 08:13:41 »
In alpro soya zit ook vit. b12. Daarnaast neem ik elke dag een multivitamine en hier zit ook b12 in. Tot nu toe heb ik nergens last van, maar ben nog niet zo lang vegetariër. Ik eet geen vlees, vis, kip en eieren en drink geen koemelk. Kaas neem ik wel.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #522 Gepost op: 15 december 2007, 22:35:49 »
Volgens volkskrant magazine p 62 zit er in banaan B12.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Renske-m-w

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #523 Gepost op: 28 maart 2008, 20:12:33 »
Vitamine b12 zit in roosvicee, in davitamon vitz kauwgom vitamines, en in pillen die je via de dokter kan krijgen als je echt ongerust bent of je wel genoeg b12 binnenkrijgt.

miemp

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #524 Gepost op: 14 mei 2008, 16:26:20 »
Ik heb vandaag de uitslag van mijn bloedtest binnen. Ik scoor negatief op twee anti-stoffen en dat is positief.
Ik kan hiermee gedeeltelijk een lichamelijke oorzaak uitsluiten voor mijn b12 tekort. Als ik het helemaal wil uitsluiten moet ik zo'n eng darmonderzoek doen.

@ Marla >> slik je ijzer bij?
Bij mij was mijn lichte ijzertekort (ondanx t slikken van ijzer) een indicatie om b12 te tjekken. Dus je verhaal kán kloppen.

Vandaag kreeg ik de uitslag binnen van mijn maagonderzoek. Mijn huisarts was zo attent om mijn b12 te laten controleren-> ik had last van kramp in mijn voeten, dacht niet echt aan b12;-)
De bloedtest gaf een waarde van 63 terug, "tikkie" laag dus doorverwijzing naar internist. Nog een bloedtest, waarde nu 56. Terwijl mijn ijzer, b11 etc allemaal helemaal ok zijn trouwens, mijn ijzergehalte is altijd aan de hoge kant zelfs, dus dat hoeft niet persé iets te zeggen.

Nu een heel prettig (...not) maagonderzoek verder, waarvan ik vandaag hoorde dat alles ok is. Oftewel als er een lichamelijke afwijking is dan is die nog niet gevonden... en net als je zegt Apraxia, ik zou nog een darmonderzoek kunnen krijgen maar ik heb geen last van mijn darmen... terwijl je, als de oorzaak in de darm zit, je dat echt wel voelt blijkbaar.

Ik kan me echter niet voorstellen dat het aan een voedingstekort ligt?!? Ben al 16 jaar vegetarier, let op wat ik eet, en al eet ik weinig zuivel, wèl (massa's) kaas. En b12 zit in Alpro, Tivall, (Marmit dus blijkbaar niet:-), noem maar op. Tja. Maar veggie of niet, b12 tekort kan iedereen overkomen en gek genoeg is dat niet iets waar je snel aan denkt... hoewel het hele vervelende gevolgen kan hebben
Kortom ik houd het voorlopig bij de injectiekuur en zie het ff aan, hopelijk is mijn waarde over een maand of 2 weer normaler.
En valt mijn haar niet meer uit. En vergeet ik niet meer zoveel. En ben ik niet meer zo moe... ;)

Overigens voor de pilslikkers onder ons-> naast die prikken slik ik (op advies van de internist) dagelijks een Cardox 5 tablet. Bevat een hele hoge dosering B-vitaminen (4000% ADH) dus voor mensen die een b12 boost nodig hebben... verkrijgbaar bij de apotheek, ik weet niet of je een recept nodig hebt, ik kreeg dat vanzelf

 :)
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2008, 17:11:16 door miemp »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #525 Gepost op: 14 mei 2008, 18:00:05 »
Het darmonderzoek kan ook plaatsvinden om coeliakie (gluten-intolerantie) uit te sluiten. Dit kan nml. de B12-opname hinderen, doordat de vlokken in je dunne darm niet meer goed werken.

Het is niet echt prettig, maar het schijnt mee te vallen qua pijnlijkheid.
Bij coeliakie hoef je geen last van je darmen te hebben, de klachten zijn heel divers. Het is een auto-immuunziekte die ook buiten je darmen schade aanricht. Het is wel heel belangrijk om het uit te sluiten, want gluten blijven eten komt je dan uiteindelijk duur te staan.

Sterkte!


miemp

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #526 Gepost op: 15 mei 2008, 13:33:22 »
Het darmonderzoek kan ook plaatsvinden om coeliakie (gluten-intolerantie) uit te sluiten. Dit kan nml. de B12-opname hinderen, doordat de vlokken in je dunne darm niet meer goed werken.

Het is niet echt prettig, maar het schijnt mee te vallen qua pijnlijkheid.
Bij coeliakie hoef je geen last van je darmen te hebben, de klachten zijn heel divers. Het is een auto-immuunziekte die ook buiten je darmen schade aanricht. Het is wel heel belangrijk om het uit te sluiten, want gluten blijven eten komt je dan uiteindelijk duur te staan.

Sterkte!


Bedankt voor je reactie!! Op Coeliakie is inderdaad ook getest, en dat heb ik gelukkig niet. Volgens mij dacht de internist aan Crohn als laatste evt. mogelijkheid. En daarbij heb je wel klachten, vandaar.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #527 Gepost op: 15 mei 2008, 14:20:58 »
Ben je wel op de juiste manier getest, dmv een dunne darm-biopsie na het enkele weken lang eten van extra veel gluten? Een bloedtest zegt nml. niet alles.



Hier trouwens nog wat links over B12-tekort:
http://www.stichtingb12tekort.nl/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12_deficiency
http://intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/9339/20862.html

miemp

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #528 Gepost op: 15 mei 2008, 20:37:26 »
Ben je wel op de juiste manier getest, dmv een dunne darm-biopsie na het enkele weken lang eten van extra veel gluten? Een bloedtest zegt nml. niet alles.

Nee, de test was via het afgenomen bloed. Toch 95-98% betrouwbaar (zegt wikipedia), en aangezien ik verder geen symptomen heb die bij coeliakie horen (ben 37, eet al jaren massa's gluten ;)) denk ik niet dat dat speelt.

Ik heb blijkbaar "alleen maar" een hele lage B12 waarde zonder gebleken oorzaak.
Maar ik heb dit draadje eens zitten doorlezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk onterecht teveel vertrouwd heb op voldoende inname via eten-> ik gebruik maar heel weinig zuivel en eieren, daarmee kom ik niet aan de aanbevolen 2,8 ADH. Wel Alpro soya. Maar of de toegevoegde B12 daarin voldoende is? 16 jaar lang structureel "een beetje" te weinig binnenkrijgen is uiteindelijk ook afbraak van je reserves, en wie weet heeft het bij mij zo lang kunnen doorgaan omdat het zo geleidelijk ging?
Dus ik sluit me aan bij degenen die adviseren regelmatig een checkup te doen en je laten testen, je kunt nooit weten... :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #529 Gepost op: 15 mei 2008, 21:56:08 »
Ben je wel op de juiste manier getest, dmv een dunne darm-biopsie na het enkele weken lang eten van extra veel gluten? Een bloedtest zegt nml. niet alles.

Nee, de test was via het afgenomen bloed. Toch 95-98% betrouwbaar (zegt wikipedia), en aangezien ik verder geen symptomen heb die bij coeliakie horen (ben 37, eet al jaren massa's gluten ;)) denk ik niet dat dat speelt.

Ik heb blijkbaar "alleen maar" een hele lage B12 waarde zonder gebleken oorzaak.
Maar ik heb dit draadje eens zitten doorlezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk onterecht teveel vertrouwd heb op voldoende inname via eten-> ik gebruik maar heel weinig zuivel en eieren, daarmee kom ik niet aan de aanbevolen 2,8 ADH. Wel Alpro soya. Maar of de toegevoegde B12 daarin voldoende is? 16 jaar lang structureel "een beetje" te weinig binnenkrijgen is uiteindelijk ook afbraak van je reserves, en wie weet heeft het bij mij zo lang kunnen doorgaan omdat het zo geleidelijk ging?
Dus ik sluit me aan bij degenen die adviseren regelmatig een checkup te doen en je laten testen, je kunt nooit weten... :)


Ik heb het laatst eens uitgerekend, maar zonder vlees of verrijkte producten kom je toch moeilijk aan die 2,8 mcg. Of je moet veel zuivel gebruiken. En dan zijn er nog onderzoekers die richting de 5mcg p/d willen!

Om aan die 2,8 te komen moet je bv. 450ml melk drinken, 2 plakken kaas eten en een ei.
En op een vegan manier moet je dagelijks ruim een halve liter Alpro Soja Fresh drinken of enkele liters van de andere Alpro-soorten...




Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #530 Gepost op: 20 mei 2008, 12:37:54 »
Opvallend: zelfs de carnivoren van de Weston A Price Foundation raden supplementatie met B12 aan, ondanks dat hun dieet boordevol B12 zit!

Ook zij raden de vorm methylcobalamin aan ipv cyanocobalamin. in zuigtablet. De eerste is de actieve vorm en wordt veel beter opgenomen dan de andere.


Verder zie ik her en der dat hoge dosisen van vitamine C de opname van B12 kan hinderen, dus dat is ook iets om op te letten. Wel zorgt C bij elke maaltijd ervoor dat het ijzer beter opgenomen kan worden.
Niet alleen de vorm is belangrijk (methylcobalamin), maar ook dat je ze in zuigtablet gebruikt. De B12 in multi's bestaat vaak uit de cyanovorm en wordt minder goed opgenomen doordat je ze doorslikt. Dat zou ook een reden kunnen zijn waarom mensen hier ondanks multi's toch een B12 tekort hebben.


Methylcobalamin zit niet in heel veel pillen, wel in o.a. deze:
http://company4you.nl/shop/product_info.php?pName=nf-vitamine-b12
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2008, 13:06:49 door Hizikigrrrl »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #531 Gepost op: 26 mei 2008, 23:55:11 »


Overigens voor de pilslikkers onder ons-> naast die prikken slik ik (op advies van de internist) dagelijks een Cardox 5 tablet. Bevat een hele hoge dosering B-vitaminen (4000% ADH) dus voor mensen die een b12 boost nodig hebben... verkrijgbaar bij de apotheek, ik weet niet of je een recept nodig hebt, ik kreeg dat vanzelf

 :)
Ook verkrijgbaar bij de apotheek is B12 van Solgar met 5.000 ug B12.
Dit is 5.000% ADH (als je tenminste uitgaat van 1 ug aanbevolen die fabrikanten en leveranciers altijd aanhouden.)
(2,8% is tegenwoordig het advies)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #532 Gepost op: 26 mei 2008, 23:59:57 »
Sterkte Miemp.
Mijn waarde van alweer een tijd geleden was net voldoende maar mag hoger voor mijzelf.
Ik ben maar over gestapt naar pilletjes van 1.000 ug van Solgar.
ik ben zelf niet echt consequent met het dagelijks innemen, soms neem ik weken niets en soms neem ik een hele tijd weer een pil van 1.000 ug per dag.

Thuis krijgen de kinderen 1 tot 2 keer in de week zo'n pilletje. Zij nemen nog wel zuivel en eieren.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #533 Gepost op: 15 juni 2008, 09:37:22 »
ik zou nog een darmonderzoek kunnen krijgen maar ik heb geen last van mijn darmen... terwijl je, als de oorzaak in de darm zit, je dat echt wel voelt blijkbaar.
Bij een mogelijke opname stoornis van b12, is er geen sprake van 'last' van de darmen. Het heeft gewoon iets te maken met een stofje wat er wel/niet zit.
Overigens schijnt zo'n darmonderzoek ook helemaal niet 100 % zekerheid te geven.

edit: ik ga voortaan naar een ortho moloculair arts (die ooit huisarts was, die wetenschappelijke kant wil ik er dan wel bij ;)). Die vertelde me dat als je als baby al snel flesvoeding kreeg (koemelk) dat er dan iets 'gebeurt' met je maag of darm waardoor je een opnameprobleem voor b12 ontwikkelt*

* ik weet het exacte verhaal niet meer, ik geloof dat het zoiets was dat melk de intrinsieke factor remt.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2008, 09:53:30 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #534 Gepost op: 14 juli 2008, 16:34:00 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik ben met ingang van vandaag overgestapt van vegetarisch naar veganistisch eten. Vandaag heb ik B12 supplementen van Solgar gekocht, van 100 mcg. Hoe kan ik deze het beste innemen; op welk tijdstip van de dag en kan ik die het beste onder mijn tong laten smelten? dat heb ik namelijk wel eens gelezen.

Sander
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2008, 16:34:40 door SanSel »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #535 Gepost op: 14 juli 2008, 19:26:46 »
Heb je de sublinguals gekocht? Dat is het beste, deze moet je idd onder de tong/in de mond laten smelten.

Tijdstip lijkt niet zoveel uit te maken, maar je moet het wel nemen bij een proteine-rijke maaltijd, liefst een waarin niet zoveel vitamine C zit. Dat laatste kan de opname van B12 hinderen.


Welkom trouwens!

SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #536 Gepost op: 14 juli 2008, 20:44:09 »
Ik weet niet wat 'sublinguals' betekent, het woord kan ik in ieder geval nergens op het potje terugvinden en ik had al behoorlijk wat moeite om 10 of 100 ug B12 van Solgar te vinden (ik slik liever iedere dag wat minder dan een keer per week heel veel).

Ze hadden ook nog kauwtabletten van 1000 ug, maar die heb ik dus niet genomen; ik heb gewone tabletten per 100 verpakt. Het kostte 8,25 euro en dat viel me behoorlijk mee.

's Morgens eet ik altijd havermout met melk (nu sojamelk), dat warm ik op in de magnetron. Het is eiwitrijk en bevat geen vitamine C, maar het is wel warm. Kan warm eten geen kwaad in verband met oxidatie, zoals bij olie?

SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #537 Gepost op: 15 juli 2008, 10:35:14 »
Het is eiwitrijk en bevat geen vitamine C, maar het is wel warm.

Hier heb ik een foutje gemaakt, want de sojamelk die ik daarbij eet bevat wel toegevoegde vitamine C.

Is 2 of 3 sneetjes brood (meestal met appelstroop) ook eiwitrijk genoeg om het bij te eten?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #538 Gepost op: 15 juli 2008, 12:27:59 »
Een beetje C zal wel geen probleem zijn, dus het kan daar prima bij.

Sublinguals zijn 'onderdetongetjes' zal ik maar zeggen. Gewone tabletten moet je denk ik doorslikken? Op zich zijn kauwtabletten beter en is de methyl-vorm aan te raden, maar dat kun je na dit potje ook kopen.

B12 is bacterieel en kan tegen verhitting. Anders zou er in vlees ook geen B12 zitten, aangezien je dat ook moet verhitten.


Oxidatie komt vooral voor bij meervouding onverzadigde vetzuren die verkeerd en te lang bewaard worden.



SanSel

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #539 Gepost op: 15 juli 2008, 12:47:24 »
Duidelijk. Bedankt voor je reacties. :)