Ik heb vandaag de uitslag van mijn bloedtest binnen. Ik scoor negatief op twee anti-stoffen en dat is positief.
Ik kan hiermee gedeeltelijk een lichamelijke oorzaak uitsluiten voor mijn b12 tekort. Als ik het helemaal wil uitsluiten moet ik zo'n eng darmonderzoek doen.
@ Marla >> slik je ijzer bij?
Bij mij was mijn lichte ijzertekort (ondanx t slikken van ijzer) een indicatie om b12 te tjekken. Dus je verhaal kán kloppen.
Vandaag kreeg ik de uitslag binnen van mijn maagonderzoek. Mijn huisarts was zo attent om mijn b12 te laten controleren-> ik had last van kramp in mijn voeten, dacht niet echt aan b12;-)
De bloedtest gaf een waarde van 63 terug, "tikkie" laag dus doorverwijzing naar internist. Nog een bloedtest, waarde nu 56. Terwijl mijn ijzer, b11 etc allemaal helemaal ok zijn trouwens, mijn ijzergehalte is altijd aan de hoge kant zelfs, dus dat hoeft niet persé iets te zeggen.
Nu een heel prettig (...not) maagonderzoek verder, waarvan ik vandaag hoorde dat alles ok is. Oftewel als er een lichamelijke afwijking is dan is die nog niet gevonden... en net als je zegt Apraxia, ik zou nog een darmonderzoek kunnen krijgen maar ik heb geen last van mijn darmen... terwijl je, als de oorzaak in de darm zit, je dat echt wel voelt blijkbaar.
Ik kan me echter niet voorstellen dat het aan een voedingstekort ligt?!? Ben al 16 jaar vegetarier, let op wat ik eet, en al eet ik weinig zuivel, wèl (massa's) kaas. En b12 zit in Alpro, Tivall, (Marmit dus blijkbaar niet:-), noem maar op. Tja. Maar veggie of niet, b12 tekort kan iedereen overkomen en gek genoeg is dat niet iets waar je snel aan denkt... hoewel het hele vervelende gevolgen kan hebben
Kortom ik houd het voorlopig bij de injectiekuur en zie het ff aan, hopelijk is mijn waarde over een maand of 2 weer normaler.
En valt mijn haar niet meer uit. En vergeet ik niet meer zoveel. En ben ik niet meer zo moe...
Overigens voor de pilslikkers onder ons-> naast die prikken slik ik (op advies van de internist) dagelijks een Cardox 5 tablet. Bevat een hele hoge dosering B-vitaminen (4000% ADH) dus voor mensen die een b12 boost nodig hebben... verkrijgbaar bij de apotheek, ik weet niet of je een recept nodig hebt, ik kreeg dat vanzelf