Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #500 Gepost op: 19 augustus 2007, 12:47:16 »
In aardappels zit geen B12.

B12 komt alleen in een voor ons opneembare vorm voor in: vlees, vis, zuivel, eieren en in producten waar het aan toegevoegd is (zoals sommige vruchtensappen).

Eerin

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #501 Gepost op: 19 augustus 2007, 13:11:48 »
Citaat
Ze geven energie, zijn oergezond en rijk aan vitamine C en het B complex. Ook bevat de aardappel nogal wat mineralen zoals kalium, magnesium, fosfor, zwavel en silicum (kiezelzuur) en verder proteïnen (eiwitten) en koolhydraten.
(http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Aardappel132.html)

Citaat
De vitaminen uit het B-complex zijn allemaal betrokken bij de stofwisseling in het lichaam. B-complex zit vooral in vlees, brood, aardappelen en melkproducten. Voordat het lichaam B-vitaminen kan benutten, moeten ze eerst worden omgezet in een actieve, coenzymatische vorm.

Blijkbaar is de vit. b vorm die in aardappelen zit nog niet actief.
Ik vind wel op meerdere websites dat we wel vit. B in zit. Niet op alle word gezegd of het ook een voor ons al bruikbare vorm is.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2007, 13:14:25 door Eerin »

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #502 Gepost op: 19 augustus 2007, 20:58:15 »
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_B staat een overzicht van de belangrijkste b-vitamines en in welke voedingsstoffen ze zitten. Aardappelen bevat een aantal b-vitamines, maar geen b12. Aan de 'zoals...' van Hiziki wil ik nog 'sommige energydrinks' toevoegen ;)

Eerin

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #503 Gepost op: 19 augustus 2007, 21:12:36 »
Ah, ok :)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #504 Gepost op: 20 augustus 2007, 13:03:36 »
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_B staat een overzicht van de belangrijkste b-vitamines en in welke voedingsstoffen ze zitten. Aardappelen bevat een aantal b-vitamines, maar geen b12. Aan de 'zoals...' van Hiziki wil ik nog 'sommige energydrinks' toevoegen ;)
En vergeet Marmite niet  ;D
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Annet van Dorsser

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #505 Gepost op: 05 september 2007, 21:07:57 »
Hallo,

Extra B12 blijkt noodzakelijk voor veganisten.
Hier is veel onderzoek naar gedaan.
Als je geen B12 extra neemt, krijg je vroeg of laat (soms onomkeerbare) problemen.
De beste vorm is Nano B12.
Te verkrijgen bij TreeOfLife.nu in Amerika.

Groetjes, Annet
« Laatst bewerkt op: 05 september 2007, 21:08:54 door Hizikigrrrl »

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #506 Gepost op: 06 september 2007, 14:16:59 »

Dat is de Nederlandse aanbevolen hoeveelheid. En ik heb nog steeds niet uitgevonden waarom Nederland daar (in internationaal verband) zo graag mee uit de pas wil lopen. Ik kan me geenszins voorstellen dat de Nederlandse bevolking een drie keer zo hoge dosis behoeft als de rest van de wereld.


http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins.html
Vitamin B12: The current recommended intake for vitamin B12 is 6 micrograms per day

Duitsland Zwitserland Oostenrijk http://www.dge.de/pdf/ws/ReferenceValues.pdf
3.0

Canada http://www.hc-sc.gc.ca/fn-an/nutrition/reference/table/ref_vitam_tbl_e.html
2,4

China http://www.cnsoc.org/biao/biao3.htm
2,4

(Ik ga even in het B12-topic verder)

Dank, de eerste (relevante) informatie die ik hiervan onder ogen krijg.

Maar in dat lijvige document staat:

Healthy adults need 2 ug of exogenous vitamin B12. Its bioavailability decreases with increasing individual doses ingested. As more than two thirds of the total intake are supplied from main meals, it is supposed that, given the dietary habits in Central Europe, on average only 50% of the vitamin in a mixed diet is absorbed. This figure is even lower in the elderly. Hence 3 ug per day are recommended  to ensure adequate intake for nearly all persons, older individuals included.

Waaruit ik in al mijn eigenwijzigheid toch weer concludeer dat je helemaal niet zo nodig 3 microgram per dag naar binnen hoeft te zien te werken.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2007, 15:00:45 door Luci@ño »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #507 Gepost op: 06 september 2007, 14:36:02 »


Maar in dat lijvige document staat:

Healthy adults need 2 ug of exogenous vitamin B12. Its bioavailability decreases with increasing individual doses ingested. As more than two thirds of the total intake are supplied from main meals, it is supposed that, given the dietary habits in Central Europe, on average only 50% of the vitamin in a mixed diet is absorbed. This figure is even lower in the elderly. Hence 3 ug per day are recommended  to ensure adequate intake for nearly all persons, older individuals included.


Waar staat dat?

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #508 Gepost op: 06 september 2007, 14:58:07 »

Waar staat dat?


Pagina 114 (van het PDF-document dus).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #509 Gepost op: 29 september 2007, 22:25:25 »
Ik heb een b12 tekort :(
Ik kwam er een paar weken geleden achter dmv een bloedonderzoek, na een paar maanden vervelende klachten te hebben gehad. Ik was met name dagelijx licht in mijn hoofd/duizelig en erg (snel) moe, veel slapen. Ook had ik tintelende handen.
Ik had niet verwacht dat ik een b12 tekort zou krijgen. Ik slikte dit namelijk bij.
Nu kan het twee oorzaken hebben...óf ik slikte te weinig óf mijn lichaam neemt het niet goed op. Ik slikte altijd een b-complex met de ADH voor b12. Nu zeggen veel andere veganisten dat ze meer slikken.
Nu hoop ik natuurlijk dat ik gewoon te weinig bij slikte want dan kan ik met een hogere dosering vooruit.
Ik krijg nu om de paar dagen een injectie b12. Tien x. Daarna kijken of mijn lichaam de supplementen opneemt. Anders meer onderzoek naar intrinsieke factor. Als mijn lichaam geen supplementen meer opneemt moet ik mijn verdere leven aan de injecties. Maar ik ga van het positieve uit hoor :)

Dus eigenlijk wil ik iedereen de tip geven het af en toe te checken. In 2004 was mijn b12 nog prima (250 +/-) nu was het 106. Het moet tussen de 130 en 750 zijn en veel mensen hebben bij 180 al klachten. De symptomen zijn vervelend.

Ook vegetariërs lopen kans op een tekort!
« Laatst bewerkt op: 29 september 2007, 22:26:23 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #510 Gepost op: 29 september 2007, 22:40:37 »
Wat vervelend zeg... En dat terwijl je wel bijslikt! Dit wijst mij er maar weer eens op dat ik eigenlijk ook eens moet laten prikken. Ik slik wel B12, maar ook alleen via multivitamines. En dat dan nog maar 2 keer per week als ik er aan denk, ipv dagelijks.
Sterkte ermee, hoop dat de injecties goed werken en je daarna met supplementen kunt volstaan!
« Laatst bewerkt op: 29 september 2007, 22:41:41 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #511 Gepost op: 30 september 2007, 12:31:23 »
Jeetje, wat erg! Ben je al lang vega?
De laatste keer dat ik me liet testen is al zeker 6 jaar geleden, toen was het aan de lage kant, en nu neem ik een B-complex waar meer dan de ADH in zit. Eigenlijk zou ik het opnieuw moeten laten testen, als ik jouw verhaal zo lees.
Veel sterkte in ieder geval, let us know hoe het je vergaat!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #512 Gepost op: 30 september 2007, 13:53:35 »
Dankje :)

Ik ben dertien jaar vegetariër waarvan vijf veganist.

Je moet het zeker laten testen! Het kost je een beetje tijd, meer niet.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #513 Gepost op: 30 september 2007, 14:06:30 »
Je moet het zeker laten testen! Het kost je een beetje tijd, meer niet.

En je moet er dan ook nog voor zorgen dat het juiste getest wordt.  Zelf al vraagt men de dokter om te testen op B12, dan nog kan het type test dat gebruikt wordt onbruikbare resultaten opleveren.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #514 Gepost op: 30 september 2007, 14:09:13 »
De laatste keer dat ik me liet testen is al zeker 6 jaar geleden, toen was het aan de lage kant, en nu neem ik een B-complex waar meer dan de ADH in zit. Eigenlijk zou ik het opnieuw moeten laten testen, als ik jouw verhaal zo lees.

Nogmaals laten testen is inderdaad een goed idee.  B12 is immers een 'moeilijke' vitamine die niet iedereen goed opneemt.  Het slikken van een B12 pillen waar meer dan de ADH in zit is absoluut geen garantie dat je ook voldoende B12 binnen krijgt.

Aelius Aaron

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #515 Gepost op: 22 oktober 2007, 23:12:03 »
Ik neem enkel voor de winter een doos 'Biocure' daar zit ook zowat alles in wat je nodig hebt. Voor de rest pak ik niks bij maar eet ik wel gezond. Ik laat om de paar maanden mn bloed checken om te zien of alles in orde is en dat is ook altijd zo. Als je veel koeken eet en weinig groenten en fruit dan kan je best wel iets bijnemen. Mijn dokter is ook vegetariër en die helpt me echt goed met uitleg over alles en dergelijke. Dus raadpleeg uw arts. ;D

grz

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #516 Gepost op: 03 december 2007, 00:07:07 »
Binnenkort kom ik weer terug naar NL, dus dan moet het er maar eens van komen... ik ben niet zo'n fan van naalden, maar het is tenslotte voor de goede zaak.  ;D
Zijn er hier meer mensen die zich regelmatig laten nakijken wat dit betreft?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #517 Gepost op: 03 december 2007, 10:29:07 »
Ik heb het 1 keer laten nakijken, dat was een jaar geleden. Ik ben al wel een keer eerder naar de dokter geweest om te vragen of ze het wilde checken maar dat vond ze onzin. Ze hebben toen wel naar mijn ijzer gekeken (dat kan makkelijk met een prikje in je vinger) en die was toen heel erg goed, dat vond ze een indicatie dat het met mijn b12 ook wel in orde was.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #518 Gepost op: 03 december 2007, 13:57:05 »
Ik heb vandaag de uitslag van mijn bloedtest binnen. Ik scoor negatief op twee anti-stoffen en dat is positief.
Ik kan hiermee gedeeltelijk een lichamelijke oorzaak uitsluiten voor mijn b12 tekort. Als ik het helemaal wil uitsluiten moet ik zo'n eng darmonderzoek doen.

@ Marla >> slik je ijzer bij?
Bij mij was mijn lichte ijzertekort (ondanx t slikken van ijzer) een indicatie om b12 te tjekken. Dus je verhaal kán kloppen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #519 Gepost op: 03 december 2007, 16:21:27 »
@ Marla >> slik je ijzer bij?
Bij mij was mijn lichte ijzertekort (ondanx t slikken van ijzer) een indicatie om b12 te tjekken. Dus je verhaal kán kloppen.

In principe slik ik geen ijzer bij. Ik had een paar jaar geleden echter wel vaak dat ik me op de eerste dag van mijn menstruatie onwijs slap voelde en toen heb ik een pot pillen gekocht. Misschien was het een placebo effect maar als ik dan zo'n pil nam voelde ik me al een stuk beter. Vreemd genoeg heb ik er de laatste tijd amper last van terwijl mijn menstruatie een stuk heftiger is geworden (ik was toen aan de pil en nu heb ik koperspiraal).