Ik heb een b12 tekort
Ik kwam er een paar weken geleden achter dmv een bloedonderzoek, na een paar maanden vervelende klachten te hebben gehad. Ik was met name dagelijx licht in mijn hoofd/duizelig en erg (snel) moe, veel slapen. Ook had ik tintelende handen.
Ik had niet verwacht dat ik een b12 tekort zou krijgen. Ik slikte dit namelijk bij.
Nu kan het twee oorzaken hebben...óf ik slikte te weinig óf mijn lichaam neemt het niet goed op. Ik slikte altijd een b-complex met de ADH voor b12. Nu zeggen veel andere veganisten dat ze meer slikken.
Nu hoop ik natuurlijk dat ik gewoon te weinig bij slikte want dan kan ik met een hogere dosering vooruit.
Ik krijg nu om de paar dagen een injectie b12. Tien x. Daarna kijken of mijn lichaam de supplementen opneemt. Anders meer onderzoek naar intrinsieke factor. Als mijn lichaam geen supplementen meer opneemt moet ik mijn verdere leven aan de injecties. Maar ik ga van het positieve uit hoor
Dus eigenlijk wil ik iedereen de tip geven het af en toe te checken. In 2004 was mijn b12 nog prima (250 +/-) nu was het 106. Het moet tussen de 130 en 750 zijn en veel mensen hebben bij 180 al klachten. De symptomen zijn vervelend.
Ook vegetariërs lopen kans op een tekort!