Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #440 Gepost op: 10 februari 2006, 18:40:28 »
Kweenie! Er staat geen gebruiksaanwijzing op! :confused:

Op die van 1000 microgram staat wel een gebruiksaanwijzing, en gelukkig maar, want het blijkt dat je ze of ineens moet doorslikken, óf op moet sabbelen, õf erop kunt kauwen!
Nu zijn al die hordes mensen die van plan waren het via hun neus binnen te krijgen tenminste gered van naderend onheil.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Mei

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #441 Gepost op: 27 maart 2006, 22:16:02 »
Ik weet sinds een tijdje dat ik een b12 tekort heb. De huisarts heeft mij injecties voorgeschreven en nu krijg ik elke 2 weken een prik met een dosis van 500 mg. Volgens de huisarts heeft mij vegetarische dieet geen invloed op het tekort dat ik heb, omdat ik waarschijnlijk een enzym in mijn maag niet aanmaak. Dit basserde hij op mijn vraag of het erfelijk zou kunnen zijn aangezien mijn oma en een tante ook (al heel lang) een b12 tekort hebben.
Zou dit kunnen of zou het toch wel verstandig zijn om beter op mijn voeding te gaan letten? Ik twijfel hier namelijk over. alvast bedankt!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #442 Gepost op: 27 maart 2006, 22:21:27 »
Gezond eten is natuurlijk sowieso verstandig, maar het kan idd heel goed dat je de te weinig intrinsieke factor hebt. Ik gok iig dat de arts daar op doelt.

Hier kan je er meer over lezen:


http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD6.HTM#6.1.1

Mei

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #443 Gepost op: 27 maart 2006, 22:26:36 »
dankjewel! Ik snap nu beter hoe het werkt. Heb je misschien ook een idee hoe het kan dat die intrinsieke factor bij mij niet (voldoende) werkt?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #444 Gepost op: 27 maart 2006, 22:31:28 »
Als het in de familie voorkomt lijkt erfelijkheid een oorzaak, maar 100% zeker weet ik dat ook niet.


Mei

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #445 Gepost op: 27 maart 2006, 23:01:32 »
sja dat zal het dan wel zijn... Vind het wel balen, want ik zit waarschijnlijk de rest van mn leven vast aan die prikken...
maar thanks voor je info! :)

Miriam

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #446 Gepost op: 29 maart 2006, 20:51:35 »
Waar krijg je last van als je een b12 tekort hebt? (sorry als het al gezegd is, maar heb niet de hele draad gelezen..)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #447 Gepost op: 29 maart 2006, 22:01:27 »
Waar krijg je last van als je een b12 tekort hebt? (sorry als het al gezegd is, maar heb niet de hele draad gelezen..)

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/index.htm#H13

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #448 Gepost op: 30 maart 2006, 17:26:01 »
http://www.realage.com/news_features/tip.aspx?v=2&cid=16532 :

Your body uses vitamin B12 to maintain healthy nerve and blood cells and to synthesize DNA. A deficiency of this important nutrient can lead to depression, confusion, memory problems, fatigue, mouth sores, and other health problems. It's difficult to overdo it with vitamin B12 because it is a water-soluble vitamin and is readily flushed from your body, making the risk of toxicity low. Many dietary guidelines -- including U.S. FDA guidelines -- recommend between 2 and 6 micrograms (mcg) of the vitamin daily. However, in a recent study of postmenopausal women, researchers discovered that the women whose B12 intake was at the lower end of the dosing spectrum displayed some signs of deficiency. Women whose B12 intake was at least 6 mcg did not show signs of deficiency. To go beyond preventing deficiency and maximize the disease-prevention potential of vitamin B12, RealAge recommends you get at least 25 mcg of B12 daily. Because B12 is found only in animal-derived foods, strict vegetarians need a supplement to get the proper amount. In addition, people over the age of 50 and people with certain stomach or intestinal disorders may have difficulty absorbing enough B12 to meet their needs, so they should opt for a larger dose of the supplement. Food sources of B12 include fish, poultry, red meat, eggs, and dairy.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/1/52 :
A daily intake of approximately 6 µg vitamin B-12 appears to saturate all the vitamin B-12–related variables in Danish postmenopausal women
...

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2006, 17:26:23 door Hizikigrrrl »

Mei

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #449 Gepost op: 01 april 2006, 16:29:00 »
Ik heb last van extreme moeheid en heb concentratieproblemen. Daarnaast heb ik soms een heel gek gevoel in mn benen. Mn ene been zak ik zelfs regelmatig doorheen. Misselijkheid en diarree heb ik ook regelmatig. Het gekke is dat afasie er ook bij hoort. Zou je niet verwachten, maar ik kom soms heel gek uit mn woorden, en dat hoort ook bij de b12 tekort symptomen. Ik vond het gek om te horen dat deze klachten door een b12 tekort komen, maar schijnt zo te zijn. Na 3 injecties moet ik het verschil gaan merken. Volgende week krijg ik de 3e, dus ik hoop dat ik mij dan lekkerder ga voelen!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #450 Gepost op: 01 april 2006, 17:07:58 »
Waarom vond je dat gek? Of was je niet op de hoogte dat B12-tekort een hoop neurologische problemen geeft?

Klinkt wel eng trouwens. Hopelijk is het snel over!

Mei

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #451 Gepost op: 02 april 2006, 22:43:41 »
Ik voelde mij al een hele tijd rot, maar elke keer bagetalisserde ik het door te denken 'vanavond vroeg naar bed, dan voel ik me vast wel lekkerder'. Tot het echt niet meer ging en ik zelfs geen energie meer had om schoenen uit te doen na een uurtje weg geweest te zijn. Ik dacht dat ik misschien iets heeeel anders zou hebben dan een b12 tekort. Ik had die link zelf helemaal niet gelegd. Ik vind het eigenlijk wel gek dat 1 vitamientje missen zoveel klachten kan opleveren. Het menselijk lichaam is dus toch niet zo'n goed geoliede machine als ik altijd had gedacht.
Bedankt voor het beterschap wensen! :)

Ruurdje

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #452 Gepost op: 10 mei 2006, 21:53:21 »
Hmm.. er zit ook b12 in biergist. Bier drinken om b12 binnen te krijgen? Vraag me alleen af of 't wel wordt opgenomen, dat het net zo is als met marmite dat 't d'r wel in zit maar niet wordt opgenomen.  

(maar een korte berekening nl. het delen van hoeveel er in bier zit (0.7 mcg) door de ADH (2.0) leert me dat het onmogelijk meot zijn.. 28 glazen per dag ;))
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2006, 21:55:34 door Ruurdje »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #453 Gepost op: 23 mei 2006, 15:57:23 »
Hmm.. er zit ook b12 in biergist. Bier drinken om b12 binnen te krijgen? Vraag me alleen af of 't wel wordt opgenomen, dat het net zo is als met marmite dat 't d'r wel in zit maar niet wordt opgenomen.  

(maar een korte berekening nl. het delen van hoeveel er in bier zit (0.7 mcg) door de ADH (2.0) leert me dat het onmogelijk meot zijn.. 28 glazen per dag ;))
volgens mijn informatie zit het niet in biergist. Sommige producten hebben het toegevoegd gekregen. Waaronder de vegetarische eiwitproducten . Staat vaak bij de ingrediėnten, zelfs het aandeel voor de ADH staat er bij. Dit geldt ook voor Marmite, maar van die smaak moet je houden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Feyra

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #454 Gepost op: 06 juli 2006, 16:09:11 »
Ik neem altijd de multivitaminen voor vegetariervan de ETOS, met extra B12...

Neem aan dat die pilletjes wel vegetarisch zijn...

Jannijntje

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #455 Gepost op: 07 augustus 2006, 17:35:38 »
@Mei: ik kreeg ook klachten zoals moeheid. Maar ook ontzettend haaruitval..Ik ben nu 21 jaar vegetariėr en volg ruim 10 jaar lang een koemelkvrij dieet vanwege lactose intolerantie. Maar dus nooit B12 pilletjes geslikt, dom dom. Vorig jaar bleek dat ik onder de ondergrens van de B12 'voorraad' zat en moest ik injecties gaan halen. Nu ga ik elke drie maanden om een injectie maar slik ik ook nog 2000 microgram per week erbij. Maar is dat eigenlijk wel nodig, vraag ik me af... Ik gebruik trouwens B12 van Orthica.

Oja Willem, ik heb 8 konijnen, moet ik echt geen blindedarmkeutels voor je sparen? ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #456 Gepost op: 07 augustus 2006, 18:56:50 »

Oja Willem, ik heb 8 konijnen, moet ik echt geen blindedarmkeutels voor je sparen? ;)
???
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Jannijntje

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #457 Gepost op: 12 augustus 2006, 14:25:01 »
Ehm..die opmerking van mij was bedoeld voor Kaalimero :-\

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #458 Gepost op: 12 augustus 2006, 17:07:38 »
Ehm..die opmerking van mij was bedoeld voor Kaalimero :-\
;D
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #459 Gepost op: 21 september 2006, 09:44:46 »
Ik slik dagelijks een 100-microgram tablet, maar volgens de mevrouw van de vitaminenwinkel slik ik dan veels te weinig. Nu zijn die met 1000 microgram een stuk duurder, dus ik nam aan dat dat voor haar meespeelde, en ik ben natuurlijk geen veganist (al eet ik ook echt niet dagelijks kaas of eieren). Maar ik wil geen tekort krijgen terwijl ik braaf pillen slik, dus: is 100-microgram per dag genoeg?
Supercalifragilisticexpialidocious!