Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

merlijntje

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #420 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:52:29 »
tempeh is gefermenteerd soyaboon, die edele schimmel is de maker van B12 en andere, zie ook miso en tamari.
Zeegroenten, hm zo lekker vol natuurlijke mineralen, probeer eens iziki, kombu, wakame, arame, dulche.
Wees niet bang van edelschimmel, ze versterken je flora.
Er was een een oud verhaal,...een dame uit noord Frankrijk, die op bezoek ging bij familie in de Elzas.
Er werd brood , vlees en kaas geserveerd en nog wat typisch specialiteiten uit de streek. Heel het gezin zat s'anderdaags  te braken en er werd een voedselvergiftiging vastgestelt, één uitzondering was mevrouw. Valnet schrijft in zijn boek, dat ze niet kon verdragen dat er leftovers waren, alle stukjes brood, kaasrestjes met schimmel kon ze niet weggooien, ze at ze zelf op. Dat maakte haar zo sterk. Eet ook meer oervoedsel, boekweit, spelt, seizoengroenten, wilde groenten en je gestelleke zal boosten. Pillen heb je niet nodig, die zijn nooit evenwichtig genoeg.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #421 Gepost op: 07 oktober 2005, 11:42:55 »
Ik snap niet dat er in marmite wel b12 kan zitten, waar komt dat vandaan en waarom kan je die vitaminen wel opnemen en andere plantaardige niet? (misschien wordt het al ergens uitgelegd maar ben te lui om het hele topic te gaan doorspitten)

merlijntje

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #422 Gepost op: 07 oktober 2005, 20:44:15 »
Marlake toch, te lui om de topic door te nemen.
waarom dan een vraag stellen ?
Als je lui van geest /lichaam bent is het dringend tijd daar werk in te steken, want het duidt op gezondheidsproblemen.
Lezen en uitproberen, testen en doen,...
Met het lepeltje erin gieten da's voor heel kleine baby-tjes.
Jij moet het doen, uw zodanig inspannen dat je het snapt en je gestel versterken. Zo moeilijk is het niet, t'is een-voudig.
veel lee ::)sgenot

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #423 Gepost op: 07 oktober 2005, 21:19:24 »
Ja Marla, hup niet zeuren en lezen jij!



B12 is van bacteriele oorsprong en dus niet plantaardig of synthetisch. Ik geloof dat het nog steeds niet helemaal zeker is of het wel in Mamite voorkomt. Als het erin zit, wordt het er gewoon in gedaan, net zoals ze het in bijvoorbeeld vruchtensap of vitamines stoppen. Het valt te kweken iig.

Sommige B12 kan je niet opnemen, omdat het lijkt op B12 maar het is eigenlijk een nepvariant die de opname van de echte B12 ondermijnt. Misschien is het ergens anders goed voor, maar je kan het niet gebruiken om aan je ADH B12 te komen.

Wil je zeker weten dat je dagelijks genoeg binnenkrijgt, dan zijn pilletjes en gefortificeerde voedingsmiddelen de enige oplossingen!
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2005, 21:20:01 door Hizikigrrrl »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #424 Gepost op: 14 oktober 2005, 10:25:11 »
Ik vind marmite ook ontzettend goor en ik neem inderdaad gewoon b12 pilletjes. Ik vind het vooral jammer dat er zoveel 'valse claims' zijn dat er ergens b12 inzit, ik kan me voorstellen dat er een hoop mensen zijn die uiteindelijk daardoor een tekort oplopen. Het lijkt wel alsof sommige veganisten niet willen accepteren dat je eigenlijk niet zonder die pillen kan. Ik snap best dat mensen liever op een 'natuurlijke' manier aan hun vitamines komen, maar het is jammer dat er daardoor altijd allemaal fabeltjes de ronde doen.

Ik heb laatst op zo'n potje marmite gekeken en er staat idd dat er b12 inzit, dat mogen ze toch niet zomaar claimen als het niet bewezen is? Verder staat er niet dat het toegevoegd is dus als het er daadwerkelijk inzit zal het wel baterieel zijn.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #425 Gepost op: 14 oktober 2005, 10:32:01 »
Het staat toch in het ingrediëntenlijstje? Het is dan dus gewoon toegevoegd.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #426 Gepost op: 14 oktober 2005, 13:34:54 »
Het staat toch in het ingrediëntenlijstje? Het is dan dus gewoon toegevoegd.

TNO heeft het een keer getest en trof er geen vitamine B12 in aan, daarom wordt er nogal aan getwijfeld.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #427 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:29:25 »
Ik heb ff gegoogled:

Citaat
Op de verpakking staat (onder analyse) vermeld dat het product 8,25 microgram vitamine B12 per 100 gram bevat. Deze B12 kan niet afkomstig zijn van een van de (vermelde) ingrediënten of van het fermentatieproces met gist. Gist produceert immers geen B12 (wel andere B12-vitamines). Het zou hier om toegevoegde cyanocobalamine kunnen gaan. In dat geval zou het echter bij de ingrediënten vermeld moeten staan en bovendien zou het product in dat geval in Nederland door de Warenwet niet toegelaten worden. Volgens TNO Voeding & Voedingsmiddelen te Zeist bevat Marmite op grond van bovenstaande redenatie geen vitamine B12. Schriftelijk bevestigt de exporteur echter dat het product wel degelijk B12 bevat. De herkomst van de B12 houden zij echter graag geheim. Volgens een werknemer van de fabriek (anoniem) waar Marmite gemaakt wordt, wordt de B12 in Marmite van een externe vitamine-producent betrokken.

Hier staat dus niet echt dat TNO het heeft getest maar dat er in ieder geval niet uit de ingredienten blijkt dat er b12 in zou kunnen zitten. Wel raar dat de exporteur geheim wilt houden waar het vandaan komt, misschien hebben ze het wel uit vlees gehaald ofzo  :P

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #428 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:33:05 »

Dat is intussen wat gedateerd, en tegenwoordig staat B12 wel degelijk op de ingrediëntenlijst:

http://www.marmite.com/love/nutrition/ingredients.html
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #429 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:34:23 »
Ah, dat was het ja. Zie ook: http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/AANHANG.HTM

Misschien dat er met de nieuwe wetten nu wel duidelijk opstaat dat er B12 aan toegevoegd is?

Maar persoonlijk slik ik liever pilletjes dan dat ik dat eet...
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2005, 14:35:05 door Hizikigrrrl »

viv

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #430 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:37:21 »
Brrrr marmite krijg dat spul echt niet binenn
maar wel raar dat het dan niet bewezen zou zijn dat het zoveel b12 bevat

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #431 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:44:36 »
Er staat dus ook niet dat dat niet bewezen (of zelfs onderzocht) is geweest.
TNO heeft slechts op grond van de ingrediëntenlijst van destijds geconcludeerd dat er geen B12 in kon zitten.
Als het er wel in zat moest het dus toegevoegde B12 zijn, en dat was destijds niet toegestaan in voedingsmiddelen. Hetgeen ook verklaart waarom de producent er zo geheimzinnig over deed, dat zal nu wel niet meer nodig zijn.

(Edit: Ik merk dat ik aan het herhalen ben :)
Maar als iemand een feitelijke test door TNO boven water kan halen wordt er een mogelijk misverstand uit de weg geruimd.)
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2005, 14:47:15 door AHr. frAHBG@ñGBHAMN »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #432 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:14:52 »
hoi, in de soja bonen bevat veel B12 en soms hoorde ik dat in zeewier ook


B12 is help tegen depressie
Marmite is lekker! En heeft B12.
Veel mensen beweren dat B12 in producten zit waar het echt niet in zit. Op een Zweedse veganistensite stond ook dat het in peulvruchten zat. Ik heb gereageerd en hen naar onderzoeken doorgelinkt. Gelukkig werd het een week later gecorrigeerd. Ook kwam ik die bewering tegen in het blad Man's Health. Ook daar heb ik op gereageerd en ze corrigeerden het de keer erop. Dus als je iets vindt waar die bewering op staat: reageren, want of B12 is dierlijk (zuivel of eieren voor de vegetariër) of het is chemisch toegevoegd (marmite of sommige/veel Tivall- en andere plantaardige eiwitproducten)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

the_disheaver

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #433 Gepost op: 01 november 2005, 14:16:17 »
Het is wel waar dat er in zeewieren B12 zit, maar dat is dan ook wel alles: Het b12 is niet opneembaar voor de mens.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #434 Gepost op: 01 november 2005, 14:23:57 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_B12:
Citaat
De nep-B12 uit wieren en algen kunnen zelfs een negatieve werking hebben doordat ze de opname van echte B12 kunnen blokkeren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

vlekje

Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #435 Gepost op: 19 november 2005, 19:58:54 »
Hallo Apraxia, het klopt dat je 1000 ug moet slikken per dag. De nieuwe meting geschiedt nml in de cellen waar de hoeveelheid veel lager blijkt te zijn dan in het bloed. Dit nieuws komt mij ter ore via het veganistenblad,waar ze heel oplettend zijn en goede info geven op dit gebied, overigens heb ik nog nooit tekorten gehad bij de oude metingen en bij de nieuwe ook niet. Groeten en sukses Vlekje :-*
toevallig hebben pip en ik het daar gisteren in de chat ook nog even over gehad. de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 1 microgram (ug/mcg).  ik meen ooit ergens het advies gezien te hebben dat je dagelijks 100 ug of wekelijks 1000 ug moet slikken.
<BR>
<BR><A HREF="http://www.ivu.org/faq/vitaminb12.html" TARGET="_blank">dit </A>is wat de FAQ van de international vegetarian union er over te zeggen heeft

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #436 Gepost op: 09 februari 2006, 20:55:28 »
Omdat ik Vlekje altijd onvoorwaardelijk geloof, heb ik vandaag voor het eerst de 1000microgramstabletten van Solgar gekocht. (Hiervoor had ik altijd die van 100 microgram.)
En wowie, deze zijn a) veel kleiner en b) beswel lekker (i.p.v. beswel smerig) en c) uiteraard veel vitamineB12-rijker.

Het prijsverschil dubbel en dwars waard, heur! 8)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #437 Gepost op: 09 februari 2006, 21:03:41 »
Had je eerst die grote dingen die je in het geheel door moest slikken en nu die nuggets?

Ik kan over het algemeen prima pillen wegkrijgen, maar die B12-pillen die je in een keer door moest slikken bleven altijd in mijn keel steken. Wat een rotdingen. Die nuggets smaken inderdaad prima.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #438 Gepost op: 09 februari 2006, 21:06:58 »
O, was het de bedoeling dat je die in één keer doorslikte dan? :bonk:
:bloos:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #439 Gepost op: 09 februari 2006, 21:42:45 »
::)

Wow, dan heb ik wel bewondering voor je, dat je dat allemaal doorstaan hebt om je B12 binnen te krijgen. :P


Maar het kan dus ook dat ik het niet goed begrepen had en dat ik daarom altijd stond te kokhalzen als ik weer zo'n pil probeerde weg te krijgen...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call