Wat een gegoochel met cijfertjes.
Als je een potje in huis hebt zie je op het deksel 2 berekeningen staan. Eén voor het hele potje en één voor een mespunt oftewel 4 gram. (ik heb het nagewogen en dat is echt een kleine mespunt. Ik doe meestal meer op een boterham).
Hun ADH is niet correct, dat moet i.p.v. 1 mcg per dag 2,8 mcg per dag zijn. En dan gaat het fout. Die 2,8 mcg per dag is al een correctie voor de opnamemogelijkheid van het lichaam. Dan moet je niet nog eens gaan corrigeren.
Een mespunt van 4 gram is 0,6mcg B12. En dat is iets meer dan 20% van de ADH. (om precies te zijn: 21,43) Dat klinkt wat anders dan de (overigens correcte) berekening van @ñko. Je hoeft dus niet alleen je B12 uit Marmite te halen. Dat beweerde ook niemand, Sander. En 'dat' sloeg op de zin dat het hier al vaker geroepen is om Marmite dé bron waarop je vertrouwen kunt voor B12.
In het bericht van het bedrijf zelf staat dat ze het onafhankeljik laten controleren.
Bij het zoeken op Engelstalige sites kwam ik aanbevelingen tegen van Nieuw-Zeeland, GB, Ierland, Canada, VS. En allemaal beweerden ze (ongestraft) dat Marmite een prima B12 bron is voor vegans. Inclusief de Veganistische Vereniging in GB. Staat in verzamelstaatjes zonder uitzondering bovenaan. Die mensen zijn toch niet allemaal gek?! Een TNO-onderzoek heb ik via Google niet kunnen vinden, jullie wel?