Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #280 Gepost op: 06 april 2005, 09:15:50 »
waarom raadt iedereen hier solgar aan trouwens? ik slik meestal die van etos eiegn merk, en mijn huisarts vond dat prima, en solgar is veel duurder (al is t wel schattig, roze tabletjes met kersensmaakje)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #281 Gepost op: 06 april 2005, 09:19:29 »
Omdat Solgar veganistisch is, denk ik.

Waarom slik jij eigenlijk B12 bij dan? En uhhh, Solgar heeft geen kersensmaak.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2005, 09:20:11 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #282 Gepost op: 06 april 2005, 09:25:21 »
ik heb melkallergie, dus drink geen melk, eet geen ijs etc
wel kaas en eieren, maar niet megaveel, niet genoeg om altijd zeker te zijn dat ik voldoende b12 binnen krijg iig

en de solgar die mijn drogist om de hoek verkoopt is roze en heeft een rood-fruit-smaakje, ik dacht dat er op stond "cherry-flavoured", maar hij is al een tijdje op, dus misschien was t wel aardbei of framboos

ik vond t iig niet die 12 euro extra waard


Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #283 Gepost op: 06 april 2005, 09:30:22 »
Nou ja, ik heb Solgar B12 zonder kersensmaak en die kost voor 100 tabletten 8,33.

Dat zal nog steeds wel iets meer zijn dan je betaalt voor het huismerk van Etos.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #284 Gepost op: 06 april 2005, 09:36:09 »
maar wel veel minder dan die 17-18 euro die mijn plaatselijke drogist wilde hebben

dat zo'n kersensmaakje zo achterlijk duur is
maar huismerk van de etos komt op mij vegetarisch over (er staat ook op "voor vegetariers", en ze hebben er ook foliumzuur aan toegevoegd, maar dat vond mijn huisarts wel een goed idee), en ik ben geen veganist, dus ik denk dat ik voorlopig hierbij blijf, al is t huismerk van de kruidvat, zonder foliumzuur, nog maar E1.80 ofzo, das wel heel er goedkoop
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #285 Gepost op: 06 april 2005, 12:12:10 »
... en 100% gore smaak!

Dat werkt als een irritante wasmiddelenreclame. Nu wil ik het proberen...

Ik prefereer wasmiddel. Zit daar ook B12 in?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #286 Gepost op: 06 april 2005, 14:05:32 »
Heeft iemand die gezegd heeft Marmite te willen proberen, dit al gedaan? En beviel het?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #287 Gepost op: 06 april 2005, 14:08:11 »
Ik zag het in de winkel staan, zelfs even oprecht getwijfeld maar de aanschaf ervan alsnog voor een later en moediger moment bewaard.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #288 Gepost op: 06 april 2005, 14:11:16 »
Ik zag het in de winkel staan, zelfs even oprecht getwijfeld maar de aanschaf ervan alsnog voor een later en moediger moment bewaard.

Een vriendin van mij vertelde dat ze tijdens de ontgroening van haar studentenvereniging alleen maar bruine boterhammen met marmite te eten kreeg: dat klonk toch als een kwelling.
En de geur ervan stond me ook nooit erg aan.

Toch ga ik het binnenkort maar eens proberen denk ik: tijd voor een herwaardering van het product!
Eet gezond & eet taartjes

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #289 Gepost op: 06 april 2005, 14:13:29 »
    
't Is net als met sambal: veel venijn in een klein potje.
Maar ik smeer liever een potje sambal op mijn boterham dan een mespuntje Marmite.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Karinneke

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #290 Gepost op: 07 april 2005, 17:03:40 »
Gartver, gatver nou Willem het smaakt afschuwelijk vies! Kan me niet voorstellen als mensen zoiets lekker vinden. Ook niet in de soep. Nee ik heb het gelukkig kleine potje gelijk weggesmeten, bah!
Het ziet eruit als stroop, dus ik dacht het ruikt niet dus het zal wel meevallen. Niet dus.
Nee ik hou het voorlopig maar bij mijn pilletjes denk ik zo. ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #291 Gepost op: 07 april 2005, 19:01:40 »
Gartver, gatver nou Willem het smaakt afschuwelijk vies! Kan me niet voorstellen als mensen zoiets lekker vinden. Ook niet in de soep. Nee ik heb het gelukkig kleine potje gelijk weggesmeten, bah!
Het ziet eruit als stroop, dus ik dacht het ruikt niet dus het zal wel meevallen. Niet dus.
Nee ik hou het voorlopig maar bij mijn pilletjes denk ik zo. ;)
zo zie je maar, je moet overal aan wennen. Waren er geen mensen in de buurt waar je het aan weggeven kon? Misschien dat die de heel sterke soepsmaak wel lekker zouden vinden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #292 Gepost op: 08 april 2005, 16:33:17 »
het heeft toch een heel sterke bouillion smaak... dus in de soep is het prima.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Vitamin B-12 Deficiency More Widespread than Thought
« Reactie #293 Gepost op: 20 april 2005, 14:24:40 »
Vitamin B-12 Deficiency More Widespread than Thought


Citaat
"Vitamin B-12 deficiency may be the most common nutritional deficiency in the developing world, and maybe even in the U.S.," said Lindsay Allen at the annual Stare-Hegsted Lecture in Snyder Auditorium on March 31.


Zie verder:
http://www.hsph.harvard.edu/now/apr15/index.html


Dit was trouwens het onderzoek waarover veel beroering is ontstaan onder veganisten.
Zie hier:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=9498

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vitamin B-12 Deficiency More Widespread than Thought
« Reactie #294 Gepost op: 20 april 2005, 14:33:23 »
Vitamin B-12 Deficiency More Widespread than Thought


Citaat
"Vitamin B-12 deficiency may be the most common nutritional deficiency in the developing world, and maybe even in the U.S.," said Lindsay Allen at the annual Stare-Hegsted Lecture in Snyder Auditorium on March 31.


Zie verder:
http://www.hsph.harvard.edu/now/apr15/index.html


Dit was trouwens het onderzoek waarover veel beroering is ontstaan onder veganisten.
Zie hier:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=9498

Volgens dit harvard onderzoek mag ik er extra op letten gezien mijn leeftijd. En een toevoeging van 0,5 mg per dag is aan te raden. Dan helpt die Marmite toch nog een heleboel zo te zien.  ;)
Overigens denk ik dat juist veggies en vega's het probleem veel sneller zullen onderkennen en daar iets aan doen. Veel snacketers zullen denken dat ze wel genoeg binnenkrijgen, maar dat zal vies tegenvallen met hun fricandellen, kroketten en andere vette happen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #295 Gepost op: 20 april 2005, 20:52:56 »
In een vega kroket zit tegenwoordig meer B12 dan in de dooiebeesten-versie.

Sagar

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #296 Gepost op: 27 april 2005, 21:17:00 »
De meeste b12 in vitaminen preperaten zijn gewonnen uit dierlijke bronnen.Naar mijn weten zijn er twee zoorten natuurlijk te verkrijgen b12,De enige plantaardige
zitten in zeewier,spirulina en nog een andere waar ik even niet op kom.
Er zijn 'wetenschappelijke' tweifels of je deze wel opneemt.
Ik zou je er niet al te druk over maken eigenlijk.
Vitaminen b12 heb je nouwelijks nodig.
daarbij maken alle vegatarische dierzoorten
de vitaminnen zelf aan(de bacterien van het voedsel vormen die)
De theorie is dat mensen dat ook gaan doen
bij het volgen van een vegetarisch dieet.
Ik heb nog nooit vitamine b12 genomen en nog nooit vlees gegeten en voel me kiplekker!
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 21:36:54 door Sagar »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #297 Gepost op: 27 april 2005, 22:32:07 »
De meeste b12 in vitaminen preperaten zijn gewonnen uit dierlijke bronnen.Naar mijn weten zijn er twee zoorten natuurlijk te verkrijgen b12,De enige plantaardige
zitten in zeewier,spirulina en nog een andere waar ik even niet op kom.

Dat is niet juist, tenzij je bacteriën als dieren beschouwt. Voor zover mij bekend wordt B12 in pillen zowel als de aan levensmiddelen toegevoegde uitsluitend verkregen uit bacterie-kweek.

Van zeewier en spirulina wordt vaak beweerd dat er b12 in zit, maar wetenschappelijk onderzoek heeft tot nu toe altijd nog het tegendeel aangetoond.

Citaat
Ik zou je er niet al te druk over maken eigenlijk.
Vitaminen b12 heb je nouwelijks nodig.

Veel heb je er niet van nodig, maar het is echt heel erg onverstandig om het probleem van een B12-tekort te onderschatten. Als vegetariër zul je er niet zo snel last van hebben, maar eet je veganistisch zonder B12 te supplementeren, dan krijg je altijd een B12-tekort, met alle gevaarlijke verschijnselen vandien. Een eenmaal ontstaan tekort is bovendien erg moeilijk weer aan te vullen.

Citaat
daarbij maken alle vegetarische dierzoorten
de vitaminnen zelf aan(de bacterien van het voedsel vormen die)
De theorie is dat mensen dat ook gaan doen
bij het volgen van een vegetarisch dieet.

Dat is toch wel erg lastig hoor, tenzij je je eigen ontlasting wilt gaan opeten.

Citaat
Ik heb nog nooit vitamine b12 genomen en nog nooit vlees gegeten en voel me kiplekker!

Dan zul je ofwel niet strikt veganistisch leven en je B12 uit natuurlijke bronnen halen, of je bent aan het interen op de voorraad die in je lichaam aanwezig is. Doorgaans is die in ongeveer drie jaar op.

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 28 april 2005, 07:09:05 door J@n »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #298 Gepost op: 27 april 2005, 22:34:50 »
Dat is niet juist, tenzij je bacteriën als dieren beschouwt.
Bacteriën zijn met de beste wil niet als dieren te beschouwen.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2005, 07:09:27 door J@n »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #299 Gepost op: 03 mei 2005, 00:10:52 »
De meeste b12 in vitaminen preperaten zijn gewonnen uit dierlijke bronnen.Naar mijn weten zijn er twee zoorten natuurlijk te verkrijgen b12,De enige plantaardige
zitten in zeewier,spirulina en nog een andere waar ik even niet op kom.
Er zijn 'wetenschappelijke' tweifels of je deze wel opneemt.
Ik zou je er niet al te druk over maken eigenlijk.
Vitaminen b12 heb je nouwelijks nodig.
daarbij maken alle vegetarische dierzoorten
de vitaminnen zelf aan(de bacterien van het voedsel vormen die)
De theorie is dat mensen dat ook gaan doen
bij het volgen van een vegetarisch dieet.
Ik heb nog nooit vitamine b12 genomen en nog nooit vlees gegeten en voel me kiplekker!


Veel succes, doe het vooral jezelf aan, maar beveel het anderen niet aan.
Suplementen met B12 (bijv. van Solgar 100% veganistisch) heb je als veganist gewoon nodig en niet alleen veganisten, ook een groep vegetariers.
Natuurlijk zijn er enkele gevallen bekend dat er mensen zijn die probleemloos 15 jaar of meer zonder inname van B12  veganist zijn geweest, maar de voorbeelden waarbij het verkeerd is gegaan is vele malen groter.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.