Ik vraag me dus af of het door middel van een onderzoek mogelijk is om na te gaan of de B12 die bij een bloedonderzoek wordt aangetroffen afkomstig is van inname van B12 of van je reserves?
Dit lijkt me niet aan te tonen, maar dat weet ik niet zeker. Maar waarom zou dat er toe doen?
Ook heb ik wel wat gelezen over de onbetrouwbaarheid van B12 en dat men op verschillende manieren de aanwezigheid van B12 kan onderzoeken met soms erg verschillende resultaten tot gevolg.
Heb je de scriptie gelezen over B12 die hier wordt aangehaald? Daar staat er wel meer over in.
Bronnen van B12: betrouwbare bronnen vind je alleen in dierlijke producten (vlees, vis, zuivel, eieren).
Er zijn verschillende testen om B12 te meten. Ik mag aannemen dat de testen die door een reguliere arts worden gedaan betrouwbaar zijn.
Soms kan er onduidelijkheid zijn over de hoeveelheid B12 doordat het met andere maatstaven wordt aangegeven. Bij de ene test in picomoll en bij de andere test met iets anders.
Als je de uitslag krijgt, kun je vragen wat het minimum en het maximum zijn, dus waartussen jouw uitslag moet liggen. Artsen hebben m.i. nog wel eens de neiging om te zeggen dat het goed zit, omdat de uitslag binnen de waarden ligt, terwijl je eigenlijk toch wel aan de lage of hoge kant zit.