Toch maar weer eens de B12-diskussie induiken voor wat betreft de ADH.
Op de site van TNO voeding kun (kon!?) je de volgende uitleg vinden:
Quote:
|
"Wat betekent ADH?: De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is die hoeveelheid van een macro- of microvoedingsstof die gemiddeld in de dagelijkse voeding aanwezig moet zijn om te voldoen aan de behoefte aan die voedingsstof van vrijwel ieder individu (97,5%) in een bepaalde bevolkingsgroep. In Amerika wordt de term 'recommended dietary allowance' (RDA) gebruikt. ADH's worden meestal op nationaal niveau door onafhankelijke wetenschappelijke commissies vastgesteld, in Nederland door de Voedingsraad. Door verschillen in benadering en in voedings- en leefgewoonten kunnen ADH's voor hetzelfde vitamine tussen landen verschillen. De hoogte van de ADH's is voornamelijk berekend op basis van het voorkomen van vitaminegebreksziekten. Er is dan wel een behoorlijk ruime marge aanwezig om te garanderen dat iedereen voldoende van het vitamine binnen krijgt om een gebreksziekte te voorkomen. De laatste tijd zijn er steeds meer wetenschappers die denken dat een optimale inneming van vitamines wel eens hoger zou kunnen liggen dan de ADH."
|
|
Naar mijn mening moet men zich niet blindstaren op de hoeveelheid B12 in tabletten. Ik neem aan dat deze zo'n grote hoeveelheden B12 bevatten om juist in het geval van tekorten en stofwisselingsproblemen toch te zorgen voor voldoende B12-opname in het lichaam. Dit geldt echter niet voor "normale" gezonde mensen (die genoemde 97,5% van de bevolking). De ADH voor B12, die in Nederland dus op 1 mcg ligt, zou voldoende moeten zijn voor haast iedereen. Die ADH verschilt trouwens van land tot land, zeker voor B12. In Nederland acht men dus volgens de laatste gegevens 1 mcg voldoende, in de VS stelt men de "Daily Value" op 6 mcg B12. Je moet echter niet vergeten dat het hier gaat om extreem kleine hoeveelheden. 1 microgram is immers slechts 1/1.000.000 gram. Ter vergelijking: Voor calcium ligt de ADH momenteel op 1 gram, dus een miljoen keer zo veel als voor B12, maar goed, dat is natuurlijk ook geen vitamine maar een mineraal.
Ik trek nu de stoute schoenen aan en ga kontakt opnemen met de Voedingsraad. Ik zou graag wat meer willen weten over de vaststelling van de ADH's en waarom die van B12 kort geleden (vorig jaar of zo) is aangepast van 2 naar 1 mcg.