Misschien niet helemaal on topic:
Een scheutje slaolie op het hondevoer wordt door de beestjes meestal enorm gewaardeerd. Ieder type is goed maar ze lijken de (goedkope) eenvoudige raapzaad-olie (koolzaad-olie) het lekkerst te vinden.
Je merkt ook dat hun vacht er mooi door blijft.
Onze honden geven we vaak ook een teentje zeer goed verpulverd knoflook door het voer, òf olie uit een fles waarin een paar knoflooktenen liggen die kort door kokend water zijn gehaald (lusten wij zelf ook graag, knoflook-olie).
De drie zeer verschillende beesten reageren er allemaal perfect op: bouvier Donar (ca. 40kg), Tibetaanse Terrier Teddy (ca. 10kg) en de wonderlijk slimme en dief-achtige Dipsey, fraai diertje van onbestemd ras, ca. 3-4 kg, alle slank, snel, zeer speels en waaks.
Aardappel moet je een hond niet of zeer weinig geven en alleen goed verpulverd. Rauwe groenten kunnen ze niet verteren, hoewel ze kennelijk iets uit sommige sappen kunnen opnemen want het spelend laten slopen van een gehalveerde witte of groene kool ken ik al uit mijn jeugd als huismiddeltje tegen knaag-zucht aan meubels etc..
Honden die uitwerpselen vreten (en/of zich daarin rollen met het doel "voorraad" mee te nemen voor thuis) geef je in hun drinkwater regelmatig 1 miniem druppeltje ammoniak. Dit stond zo in een brochure van Dierenbescherming omstreeks 1950 en ik heb er goede ervaringen mee.
Honden moeten de hele dag vers water kunnen drinken; 's-nachts weghalen want anders drinken ze te vaak uit verveling en worden dan gauw onzindelijk.
Sinds ik de honden eens kleine stukjes meloen, komkommer en tomaat heb laten proeven loeren ze op zulk spul. Ook een appel lusten ze graag.
De grote Donar is de enige van de 3 die zo ook op banaan verkikkerd raakte (zorgvuldig die banaan schillen, "draden" er af).
Veel honden gappen rauwe aardappels maar dat schijnt niet goed voor ze te zijn; daar werd in mijn jeugd al tegen gewaarschuwd.
De meeste honden knagen graag een worteltje op.
Gekookte rijst met een scheutje slaolie lust wel bijna iedere hond en dat geldt nog even meer voor spaghetti met sla-olie waarvan ze bovendien de lange slierten leuk vinden.
Kruiden, zoals wat peper of een beetje sambal, wakkeren hun eetlust aan maar ik weet niet of dat echt wel goed voor ze is.
Een eitje vinden ze dolletjes, vooral rauw opslobberen maar ze gaan er verschrikkelijke winden van laten.
Honden moeten zout-arm eten, belangrijk omdat ze niet kunnen transpireren. Houd daar ook rekening mee als ze tamelijk vaak een stuk brood krijgen, in brood zit naar verhouding flink wat zout.
Wij hadden ook af en toe katten die goed aan de honden wenden. Al gauw aten ze alles mee wat de honden ook lustten. Eentje werd 20 jaar en werd na een verhuizing de schrik van vijver-eigenaren in de nieuwe buurt omdat ze erg goed vissen had leren vangen in een sloot nabij het vorige huis. Rare kat, was niet bang voor water maar kwam er wel snel uit als ze er weer eens in viel. Ging vaak wandelen in de regen en "pootje baden" in stromende goten.