Waar baseer je dit op?
Welk deel doel je op? Over dat het rauwe vlees vaak geen dieren zijn die ze normaal gesproken eten?
Dat is heel simpel. Zoals bv. een diepzeevis voorgeschoteld krijgen. Ik zie de kat niet met snorkel en duikfles afzakken om een vis te gaan eten.
En een kat een koe achterna zien zitten en doden?
Heb je ook cijfers wat mensen dan daadwerkelijk aan rauw vlees voeren?
Ik weet niet exacte nummer, maar je hebt zo een stroming. BARF heet dat geloof ik.
De meeste mensen zullen wel rauw/onbewerkt geven, maar ook blikvoer.
Waarom vindt jij het een kwaad?
Aangezien er anders teveel katten komen, dit de genenpool verzwakt etc., lijkt het me een logische stap om voortplanting in te perken.
Omdat het natuurlijk sowieso onjuist is zulke ingrepen te bepalen voor een dier en de voortplanting te beperken voor een individu.
De natuur kan dit namelijk niet zelf meer regelen. Dat bepalen wij mensen voor het dier, maar het heeft positieve effecten voor de kattenpopulatie in het algemeen, lijkt me.
Ja, een reden om dan dus te kiezen.
Je kan er voor kiezen om je kat zo diervriendelijk mogelijk vlees te voeren, daar zijn dus verschillende gradaties in mogelijk waarmee je niet alleen beter voor het milieu maar ook beter voor de kat kunt handelen.
Dat word lastig, want 'diervriendelijkere' producten zijn vaak weer 'milieuonvriendelijker'.
Maar in die keuzes voor diervriendelijker zit je nog steeds vast aan de industrie en dus dierleed, grote milieuimpact...
Dus, als een kat het voer te eten vind, dan toch prachtig als je het dier goed kan voeden en geen zorgen hebt over dat je daarmee een erg grote stempel drukt op dieren en natuur.
Waarom niet?
Groot risico. Het dier kan verkeersslachtoffer worden en er lopen vele gekken rond die niet van katten houden. Jagers die katten afschieten.
Maar daarnaast ook een beetje raar dat men het enorm erg vind opgevangen vossen weer in de natuur terug te zetten, maar wel geen probleem heeft met loslopende katten.
Katten hebben een impact op de natuur. In stedelijk gebied valt het nog mee, maar in andere gebieden kan het erg schadelijk zijn.
Castratie en sterilisatie zijn van directe invloed op katten zelf. Het positieve effect van vegetarisch voeren beargumenteer je tot nu toe voor een algemeen hoger doel, daar ligt voor mij een groot verschil aangezien het niet van directe invloed op de katten zelf is.
Volgens mij biedt castratie/sterilisatie toch altijd nog positief effect op een hoger doel en niet zozeer voor de katten. Het is juist negatief voor de kat. Risico van de ingreep + ontnemen van voortplanting. Wat vind je positief aan dat voor de katten zelf?
Vegavoer is denk neutraal van invloed op de kat.
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in vegetarisch voer voor katten en zie ik het een beetje als een egoistische actie van een mens om een dergelijk dieet op te dringen, hoe nobel de achterliggende reden ook. Maar ik ben wel voor een beter milieu en goed gevoede katten.
Op zich zie ik er geen probleem in. Zolang dus gewoon het voer alle stoffen bevat. Net als blikvoer van katten, waar volgens mij ook allerlei stoffen aan toegevoegd wordt om de juiste hoeveelheid te geven.
En volgens mij zijn de bezwaren vooral van emotionele aard begrijp ik.