Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #200 Gepost op: 13 januari 2006, 22:27:58 »
Nee, dat is wel duidelijk voor iedereen die er wel een heeft. Een avond een spinnende poes naast je en je snapt dat het dier echt tevreden is met zijn leventje. Veel poezen kunnen zo vertrekken als ze dat willen trouwens. Sommigen doen dat ook, maar de meesten komen jaar in jaar uit, geheel vrijwillig terug naar het baasje of het huis van, zo je wilt.

Mijn oma had altijd poezen. Ben er wel mee opgegroeid. En we hebben altijd poezen bij het huis hier gehad.

Overigens zeg je een van de argumenten van de circusmensen...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #201 Gepost op: 14 januari 2006, 10:00:15 »
In mijn voorbeeld snijden ze hout. Die circusmensen praten waarschijnlijk poep.
Men denkt dat de kat zelf ooit besloten heeft om bij de mens te gaan wonen trouwens. Kattenliefhebbers geloven dat in ieder geval graag. De meeste huiskatten hebben het goed getroffen. Als je dat gaat vergelijken met kippen in de bio-industrie, kan je niet serieus genomen worden m.i.
Trouwens: oma's hebben het vaak veel moeilijker dan hun katten.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2006, 10:01:33 door Grote Kluts »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #202 Gepost op: 14 januari 2006, 10:57:10 »
In mijn voorbeeld snijden ze hout. Die circusmensen praten waarschijnlijk poep.
Nee, zelfde onzin.

Citaat
Men denkt dat de kat zelf ooit besloten heeft om bij de mens te gaan wonen trouwens. Kattenliefhebbers geloven dat in ieder geval graag. De meeste huiskatten hebben het goed getroffen. Als je dat gaat vergelijken met kippen in de bio-industrie, kan je niet serieus genomen worden m.i.
Ja daar begint men altijd over.. maar de kat zal nooit gezegd hebben dat ze zo gebruikt mocht worden.
Twee andere gevallen zijn het betreffende het slechte leven, maar het gaat beiden om dat ze er zijn omdat 'wij' het willen.

Citaat
Trouwens: oma's hebben het vaak veel moeilijker dan hun katten.

De omgeving heeft het eigenlijk eerder moeilijker :(
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #203 Gepost op: 14 januari 2006, 11:01:07 »
maar de kat zal nooit gezegd hebben dat ze zo gebruikt mocht worden.
Nee want katten kunnen niet  P R A T E N
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #204 Gepost op: 14 januari 2006, 11:11:30 »
maar de kat zal nooit gezegd hebben dat ze zo gebruikt mocht worden.
Nee want katten kunnen niet  P R A T E N

welles :P
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #205 Gepost op: 14 januari 2006, 11:28:14 »
maar de kat zal nooit gezegd hebben dat ze zo gebruikt mocht worden.
Nee want katten kunnen niet  P R A T E N

welles :P

Op het moment dat je geen degelijke verdediging van je stelling kan geven dan maak je je er van af met een grapje.  Dat is iets wat je wel vaker doet en is intellectueel bijzonder oneerlijk.  En nu moet je niet argumenteren dat Christiaans antwoord niet ernstig was, want dat was het wel.  Het toont aan dat je verwachting absurd is.

De enig situatie waarin jij zou vinden dat de mens dieren mag houden is als deze een handgeschreven contract ondertekenen.  Blijkbaar is dat voor jou de enige manier om met zekerheid vast te stellen of dieren al dan niet gelukkig kunnen zijn in het (gedwongen) gezelschap van de mens.
(De volgende uitspraak zal me wel kwalijk genomen worden, maar de waarheid is soms hard.)  Dat jij niet kan inschatten dat sommige dieren, zoals katten, perfect gelukkig kunnen zijn met hun leven bij de mens zegt vooral iets over jouw gebrek aan inlevingsvermogen in andere mensen.  En dat gebrek is zeer sterk bij jou en geld zowel voor het inlevingsvermogen in dieren als in andere mensen.  Je bent vast en zeker iemand die zijn uiterste best doet om andere mensen en dieren geen schade te berokkenen, maar je doet dit niet vanuit een realistisch inlevingsvermogen maar slechts vanuit een projectie van je eigen gevoelens op andere levende wezens.

In welke zin wordt een kat volgens jou misbruikt?
Ik heb zelf vrienden die een kat hebben die er volledig zelf voor heeft gekozen om bij hen te komen wonen en niet langer meer in het gezelschap van de oorspronkelijke 'eigenaars' enkele huizen verder.  (En neen, de kat werd daar niet slecht behandeld.)

Probeer nu eens inhoudelijk grondig in te gaan op het argument dat:
- natuurlijk niet altijd beter is (of geef een definitie van 'beter')
- het leven in de natuur soms veel harder is dan dat bij de mens
- er dieren zijn die perfect gelukkig zijn bij de mens
- dit perfect gelukkig zijn ook zeer duidelijk op te maken is aan het gedrag van het dier
- dit niet te vergelijken is met wat leven in de bio-industrie
- dit niet te vergelijken is met het leven van wilde dieren in circussen

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #206 Gepost op: 14 januari 2006, 11:43:30 »
Draakje vindt inderdaad dat mensen zich nooit met dieren mogen bemoeien (*), omdat er altijd een theoretische kans is dat de bemoeienis ongewenst is. De conseqentie ervan is dat je dan soms liever een dier laat creperen dan dat je 'm helpt.


(*) Tenzij als het hem zelf uitkomt, zoals bij het maken van foto's.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #207 Gepost op: 14 januari 2006, 11:43:55 »
maar de kat zal nooit gezegd hebben dat ze zo gebruikt mocht worden.
Nee want katten kunnen niet  P R A T E N

welles :P

Op het moment dat je geen degelijke verdediging van je stelling kan geven dan maak je je er van af met een grapje.  Dat is iets wat je wel vaker doet en is intellectueel bijzonder oneerlijk.  En nu moet je niet argumenteren dat Christiaans antwoord niet ernstig was, want dat was het wel.  Het toont aan dat je verwachting absurd is.

Christiaan geeft niets.. die maakt er een grap van.. Hij snapt vast wel wat ik bedoel. Moet ik daar verder serieus op in gaan?

Citaat
De enig situatie waarin jij zou vinden dat de mens dieren mag houden is als deze een handgeschreven contract ondertekenen.  Blijkbaar is dat voor jou de enige manier om met zekerheid vast te stellen of dieren al dan niet gelukkig kunnen zijn in het (gedwongen) gezelschap van de mens.
Nee, de mens mag geen dieren houden. Dan heb je het over dat de mens heerser is. Dat vind ik fout. Er kan best een symbiose ontstaan tussen soorten dieren, maar zoals het nu gegaan is het fout.

Citaat
(De volgende uitspraak zal me wel kwalijk genomen worden, maar de waarheid is soms hard.)  Dat jij niet kan inschatten dat sommige dieren, zoals katten, perfect gelukkig kunnen zijn met hun leven bij de mens zegt vooral iets over jouw gebrek aan inlevingsvermogen in andere mensen.
Als je leest dan snap je dat ik het nooit over het wel of niet gelukkig leven hebben van katten heb.. maar dat mijn nadruk vooral ligt op de juistheid dat er dieren zijn gefokt met als doel de mens te dienen. LEZEN!

Citaat
En dat gebrek is zeer sterk bij jou en geld zowel voor het inlevingsvermogen in dieren als in andere mensen.  Je bent vast en zeker iemand die zijn uiterste best doet om andere mensen en dieren geen schade te berokkenen, maar je doet dit niet vanuit een realistisch inlevingsvermogen maar slechts vanuit een projectie van je eigen gevoelens op andere levende wezens.
Tsja.. makkelijk praten, omdat ik niet de mening hier heb van de meerderheid en dat wat ik er van vind en zo altijd door jou e.a. afgescheept word met dat ik geen inlevingsvermogen heb, dat ik extreem ben etc. Echter gaan jullie compleet de fout in, omdat jullie niet durfen verder te kijken. Terwijl jullie zoiets wel noemen over mensen die vlees eten. Je eigen gedachten enzo bekritiseren durf je niet te doen.

Citaat
In welke zin wordt een kat volgens jou misbruikt?
Ik heb zelf vrienden die een kat hebben die er volledig zelf voor heeft gekozen om bij hen te komen wonen en niet langer meer in het gezelschap van de oorspronkelijke 'eigenaars' enkele huizen verder.  (En neen, de kat werd daar niet slecht behandeld.)

Het gaat over misbruik op hoger niveau. Vraag je eens af... voor wie bestaat de kat? En daar heb je het antwoord.

Citaat
Probeer nu eens inhoudelijk grondig in te gaan op het argument dat:
Volgens mij geeft alles wat ik zeg bij jou al geen voldoening... dus waarom moet ik mijn tijd daarin steken.

groet
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #208 Gepost op: 14 januari 2006, 11:53:34 »
Christiaan geeft niets.. die maakt er een grap van.. Hij snapt vast wel wat ik bedoel. Moet ik daar verder serieus op in gaan?
Ik snap inderdaad heus wel wat jij bedoelt.

Ik ben het er alleen niet mee eens.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #209 Gepost op: 14 januari 2006, 11:58:54 »
Draakje vindt inderdaad dat mensen zich nooit met dieren mogen bemoeien
Omdat mensen ook dieren zijn vindt Draakje ook dat mensen zich dus ook nooit met mensen mogen bemoeien omdat er altijd een theoretische kans is dat de bemoeienis ongewenst is. En omdat Draakje ook een mens is vindt Draakje ook dat mensen zich dus ook nooit met Draakje mogen bemoeien omdat er altijd een theoretische kans is dat de bemoeienis ongewenst is.

Eigenlijk wil Draakje dus met rust gelaten worden. Maar dat is vrij moeilijk zo. Vreemd dat Draakje juist veroorzaakt wat hij niet wil.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #210 Gepost op: 14 januari 2006, 12:06:01 »
Nee, de mens mag geen dieren houden. Dan heb je het over dat de mens heerser is. Dat vind ik fout. Er kan best een symbiose ontstaan tussen soorten dieren, maar zoals het nu gegaan is het fout.

Het gaat over misbruik op hoger niveau. Vraag je eens af... voor wie bestaat de kat? En daar heb je het antwoord.

'k Heb echt niet de indruk dat veel mensen hun kat als 'heerser' houden.  Het is zelf zo dat de meeste katten op elk moment kunnen besluiten niet meer naar hun 'baasje' terug te keren.  Natuurlijk neemt men bepaalde beslissingen voor de kat en gebeurt dat niet in onderling overleg met de kat.  Dat doet men bij baby's ook niet omdat dat eenvoudigweg niet mogelijk is.

Jij spreekt over 'misbruik op hoger niveau', wel ik zie helemaal geen misbruik.  Dat 'hoger niveau' is een vage term die je gebruikt om andere duidelijk te maken dat ze het natuurlijk niet begrijpen omdat het om iets 'op hoger niveau' gaat.

Inderdaad, ik zie niet in waarom mensen geen dieren zouden mogen houden.

Als je leest dan snap je dat ik het nooit over het wel of niet gelukkig leven hebben van katten heb.. maar dat mijn nadruk vooral ligt op de juistheid dat er dieren zijn gefokt met als doel de mens te dienen. LEZEN!

En dat vind ik erg bevreemdend.  Want daar gaat het mij (en volgens mij vele anderen op dit forum) net wel om.
Jij heb liever ongelukkige niet-gefokte dieren dan gelukkige gefokte dieren.  (Eigenlijk bewijs je daarmee mijn stelling dat jij een gebrek aan inlevingsvermogen hebt.)
Ik vind geluk veel belangrijker dan het al dan niet 'natuurlijk' zijn van iets.  Waarbij ik ook 'natuurlijk zijn' een heel erg vaag begrip vind.

Tsja.. makkelijk praten, omdat ik niet de mening hier heb van de meerderheid en dat wat ik er van vind en zo altijd door jou e.a. afgescheept word met dat ik geen inlevingsvermogen heb, dat ik extreem ben etc. Echter gaan jullie compleet de fout in, omdat jullie niet durfen verder te kijken. Terwijl jullie zoiets wel noemen over mensen die vlees eten. Je eigen gedachten enzo bekritiseren durf je niet te doen.

Alsof ik wel netjes de mening van de meerderheid volg en niet verder kijk dan mijn neus lang is?!  Hoewel je mij niet kent kan je zelf aan mijn posten op dit forum opmaken dat ik echt niet zomaar 'met de stroom' meedenk en veel verder durf te kijken dan mijn neus lang is.  (Je zou me eens echt moeten kennen, dan zou je behoorlijk verbaasd zijn over mijn 'niet met de stroom-meedenken'.
Hetzelfde gaat op voor het kritisch zijn tegenover mijn eigen handelen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #211 Gepost op: 14 januari 2006, 12:28:34 »
'k Heb echt niet de indruk dat veel mensen hun kat als 'heerser' houden.  Het is zelf zo dat de meeste katten op elk moment kunnen besluiten niet meer naar hun 'baasje' terug te keren.  Natuurlijk neemt men bepaalde beslissingen voor de kat en gebeurt dat niet in onderling overleg met de kat.  Dat doet men bij baby's ook niet omdat dat eenvoudigweg niet mogelijk is.

Dat is de argument waarover ik het had.. gebruiken circus mensen ook. Ja.. er zit alleen een draadje bij de olifant.. dus als die wil kan die zo weglopen....
Maar dan ga je voorbij aan het geheel. Zelfde met de kat. Of ze die beslissing kunnen nemen of niet is niet de vraag.
Zoals ik zei: waarom bestaan die katten?

Citaat
Jij spreekt over 'misbruik op hoger niveau', wel ik zie helemaal geen misbruik.  Dat 'hoger niveau' is een vage term die je gebruikt om andere duidelijk te maken dat ze het natuurlijk niet begrijpen omdat het om iets 'op hoger niveau' gaat.
Misbruik gaat over dat de dieren bestaan voor de mens.. Om het duidelijk te maken hier een mooi stukje van Alice Walker: “The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for whites or women for men.”

Jij ziet de misbruik niet omdat je kijkt naar of het dier zichtbaar mishandeld is enzo. Ik kijk naar het geheel.. niet zo zeer naar het individu. De vraag is namelijk of het juist is om dieren te houden die speciaal voor je gefokt zijn. Vind je dat juist?

Citaat
En dat vind ik erg bevreemdend.  Want daar gaat het mij (en volgens mij vele anderen op dit forum) net wel om.
En daar is niet waar ik naar kijk. Ik kan me best indenken dat een kat een gelukkig leventje heeft.. en dat heb ik al eerder gezegd. Punt is alleen dat ik daar niet naar kijk. En daar verschillen we van mening over.

Citaat
Jij heb liever ongelukkige niet-gefokte dieren dan gelukkige gefokte dieren.  (Eigenlijk bewijs je daarmee mijn stelling dat jij een gebrek aan inlevingsvermogen hebt.)
Nu zeg je dat ik voor ongelukkige niet-gefokte dieren ben.. dat slaat nergens op. Waarom zeg je dat?

Citaat
Ik vind geluk veel belangrijker dan het al dan niet 'natuurlijk' zijn van iets.  Waarbij ik ook 'natuurlijk zijn' een heel erg vaag begrip vind.
Ik denk dat je te emotioneel over dat bent. Dat je met zo een gedachte het ook zielig vind dat een leeuw een ander dier dood bijt. Of niet?

Citaat
Alsof ik wel netjes de mening van de meerderheid volg en niet verder kijk dan mijn neus lang is?!  Hoewel je mij niet kent kan je zelf aan mijn posten op dit forum opmaken dat ik echt niet zomaar 'met de stroom' meedenk en veel verder durf te kijken dan mijn neus lang is.  (Je zou me eens echt moeten kennen, dan zou je behoorlijk verbaasd zijn over mijn 'niet met de stroom-meedenken'. Hetzelfde gaat op voor het kritisch zijn tegenover mijn eigen handelen.

Net als dat je mij denkt te kennen. Daarnaast.. je zal heus niet de grote meerderheid volgen. Maar ik merk (en misschien dat ik dat niet goed gemerkt heb) dat je niet over de vraag na denkt wat ik zeg. Over waarom dieren bestaan binnen de mensheid.. voor wie ze bestaan. En ik denk dat die vraag erg belangrijk is.

Nog een vraag om over na te denken. Als het juist is om dieren te fokken als huisdier... is het dan ook juist om dieren te fokken voor vlees, voor bont, etc. ?
Stem op de Partij voor de Dieren

Monie

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #212 Gepost op: 14 januari 2006, 13:34:36 »
Ik begrijp Draakjes stelling. Ik ervaar echter dat de katten bij ons het prima naar hun zin hebben en vind het dan ook niet verkeerd voor hen dat ze bij ons zijn. En in onze huishouding heersen de katten meer  dan wij  :P. Wel zit ik erover te denken om een deel van hun voeding vegetarisch te laten zijn. Of ze het in ieder geval een keer aan te bieden en te kijken wat ze ervan vinden. Tot nu toe krijgen ze blikvoer en brokjes met vlees erin. Als de vegetarische voeding aan al hun behoeften voldoet dan zie ik er geen kwaad in (1 van onze katten steelt trouwens altijd een stukje komkommer of meloen als dat in huis is, hij is er dus niet geheel vreemd mee :P). Maar ik zal ze voorlopig ook nog vleesvoer blijven geven, meteen helemaal overstappen lijkt me niet gezond (mogen ze het uberhaupt al willen).

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #213 Gepost op: 15 januari 2006, 10:47:35 »
'k Heb echt niet de indruk dat veel mensen hun kat als 'heerser' houden.  Het is zelf zo dat de meeste katten op elk moment kunnen besluiten niet meer naar hun 'baasje' terug te keren.  Natuurlijk neemt men bepaalde beslissingen voor de kat en gebeurt dat niet in onderling overleg met de kat.  Dat doet men bij baby's ook niet omdat dat eenvoudigweg niet mogelijk is.

Dat is de argument waarover ik het had.. gebruiken circus mensen ook. Ja.. er zit alleen een draadje bij de olifant.. dus als die wil kan die zo weglopen....
Maar dan ga je voorbij aan het geheel. Zelfde met de kat. Of ze die beslissing kunnen nemen of niet is niet de vraag.
Zoals ik zei: waarom bestaan die katten?

Zie je het fundamentele verschil niet tussen de situatie van de olifant en de kat?  De olifant heeft enkel 'technisch gezien' de mogelijkheid om tijdelijk de benen te nemen.  Veel katten 'kiezen' er dagelijks voor om terug te keren naar hun eigenaar.  Er zijn best wel veel katten die het perfect zouden kunnen redden zonder de zorg van hun (wettelijke) eigenaar.

Maar gezien je zelf aangeeft dat je het er met eens bent dat sommige huisdieren het best wel goed hebben en mogelijk zelf gelukkig zijn heb je gelijk dat het daar dan niet over gaat.  (We zijn het er denk ik zelf over eens dat dit een argument is voor noch tegen het houden van dieren?)

Waarom dat katten bestaan?  Van een kat heb ik eerder de neiging te denken dat het samenleven met mensen 'spontaan' gegroeid is en dat de kat daar een even groot aandeel in heeft als de mens.  Maar of dat geschiedkundig correct is weet ik niet zeker.
Dat gaat echter zeker niet op voor alle gedomesticeerde diersoorten.  Sommige zijn in het beginsel 'gedwongen' om met de mens samen te leven.
Dus deze dieren bestaan 'door mens en dankzij de mens'.  Maar daarin zie ik dus geen ethisch probleem, en dat is niet omdat ik daar niet over heb nagedacht.  Niet dat ik die dwang die ooit is uitgeoefend toejuich, maar ik kijk naar de huidige situatie van deze huisdieren en vind niet dat de historiek van vele duizenden jaren geleden daarbij nog ter zake doet, deze is slechts historisch interessant maar ethisch niet van belang.

Jij spreekt over 'misbruik op hoger niveau', wel ik zie helemaal geen misbruik.  Dat 'hoger niveau' is een vage term die je gebruikt om andere duidelijk te maken dat ze het natuurlijk niet begrijpen omdat het om iets 'op hoger niveau' gaat.
Misbruik gaat over dat de dieren bestaan voor de mens.. Om het duidelijk te maken hier een mooi stukje van Alice Walker: “The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for whites or women for men.”

Jij ziet de misbruik niet omdat je kijkt naar of het dier zichtbaar mishandeld is enzo. Ik kijk naar het geheel.. niet zo zeer naar het individu. De vraag is namelijk of het juist is om dieren te houden die speciaal voor je gefokt zijn. Vind je dat juist?

De dieren zijn ook niet "for their own reasons", ze bestaan gewoon en dat is ondanks en dankzij de andere levende wezens op deze aardbol, waaronder de mens.
Ik kijk heus wel verder dan naar het al dan niet zichtbaar mishandeld zijn (je moet mijn denkvermogen niet zo onderschatten) maar ik zie geen ethisch probleem in het speciaal voor de mens fokken van dieren, zolang deze dieren met het nodige respect worden behandeld.  Voor mij is het niet doden van dieren slechts een onderdeel van dat respect.

En dat vind ik erg bevreemdend.  Want daar gaat het mij (en volgens mij vele anderen op dit forum) net wel om.
En daar is niet waar ik naar kijk. Ik kan me best indenken dat een kat een gelukkig leventje heeft.. en dat heb ik al eerder gezegd. Punt is alleen dat ik daar niet naar kijk. En daar verschillen we van mening over.

Dat is me ondertussen duidelijk.  Het is voor mij ook niet duidelijk waarom jij er een moreel probleem met hebt dat dieren speciaal voor de mens voor de mens worden gefokt.  Mensen nemen ook kinderen speciaal voor de mens, ook de keuze voor het nemen van een kind is volkomen egocentrisch, maar niet elke egocentrische keuze is per definitie verkeerd of egoďstisch.

Jij heb liever ongelukkige niet-gefokte dieren dan gelukkige gefokte dieren.  (Eigenlijk bewijs je daarmee mijn stelling dat jij een gebrek aan inlevingsvermogen hebt.)
Nu zeg je dat ik voor ongelukkige niet-gefokte dieren ben.. dat slaat nergens op. Waarom zeg je dat?

Dat zeg ik ook niet *zucht*
Ik zeg (en daarbij herhaal ik bijna exact wat ik hierboven schreef en dat toch zeer duidelijk was) dat jij liever ongelukkige ongekweekte dieren hebt dan gelukkige gekweekte, niet dat je vňňr ongelukkige niet-gefokte dieren bent.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen (volgens mij geef je dat zelf zeer duidelijk aan) dat je ongelukkige dieren in een natuurlijke situatie een minder groot kwaad vindt dat gelukkig dieren in een 'onnatuurlijke' situatie.  (Waarbij ik je definitie van natuurlijk  vreemd blijf vinden, sinds wanneer is de mens opeens geen deel meer van de natuur?)

Ik vind geluk veel belangrijker dan het al dan niet 'natuurlijk' zijn van iets.  Waarbij ik ook 'natuurlijk zijn' een heel erg vaag begrip vind.
Ik denk dat je te emotioneel over dat bent. Dat je met zo een gedachte het ook zielig vind dat een leeuw een ander dier dood bijt. Of niet?

Nee hoor (dat leek me toch duidelijk, ook hier laat je weer zien een slechte begrijper te zijn).  Ik ben hierin absoluut niet emotioneel en heb er geen enkel probleem mee dat een leeuw een ander dier dood.  En vermits ik de mens niet ‘buiten de natuur stel’ heb ik er net zomin een probleem mee dat mensen die de keuze niet hebben om perfect gezond te leven met een vegetarische levenswijze er voor kiezen om dieren te doden.
Enkel vanuit de vaststelling dat de huidige vleesproductie bijzonder veel nadelige gevolgen heeft en dat wij de keuze hebben om niet mee verantwoordellijk te zijn voor het doden van dieren vind ik een vegetarische levenswijze een ethisch juiste keuze.
Omdat ik het ‘natuurlijk zijn’ van iets echter geen valide ethisch argument vind, vind ik ook dat ‘mensen’ een dier ook niet onnodig ‘natuurlijk’ moeten laten leiden als we de mogelijkheid hebben vervroegd een einde te maken aan het leiden.  (Dat is ook de reden dat ik soms wel voor een menselijke ingrijpen in de natuur ben.)


Alsof ik wel netjes de mening van de meerderheid volg en niet verder kijk dan mijn neus lang is?!  Hoewel je mij niet kent kan je zelf aan mijn posten op dit forum opmaken dat ik echt niet zomaar 'met de stroom' meedenk en veel verder durf te kijken dan mijn neus lang is.  (Je zou me eens echt moeten kennen, dan zou je behoorlijk verbaasd zijn over mijn 'niet met de stroom-meedenken'. Hetzelfde gaat op voor het kritisch zijn tegenover mijn eigen handelen.

Net als dat je mij denkt te kennen. Daarnaast.. je zal heus niet de grote meerderheid volgen. Maar ik merk (en misschien dat ik dat niet goed gemerkt heb) dat je niet over de vraag na denkt wat ik zeg. Over waarom dieren bestaan binnen de mensheid.. voor wie ze bestaan. En ik denk dat die vraag erg belangrijk is.

Nog een vraag om over na te denken. Als het juist is om dieren te fokken als huisdier... is het dan ook juist om dieren te fokken voor vlees, voor bont, etc. ?

Ik denk dat ik deze vraag in deze post ondertussen grotendeels beantwoord heb.  Ik zie geen ethische bezwaren tegen het fokken van dieren, wel tegen het fokken van dieren met het doel ze te doden.  En ik ben tegen elke slechte behandeling van andere dieren.
(Ook hier gaat de vergelijking met kinderen weer op. Het is niet 'fout' een kind te nemen, het is verkeerd als men dit doet met het doel het kind te doden of als men goed voor het kind kan/wil zorgen.)
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2006, 10:49:42 door Ligfietsertje »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #214 Gepost op: 15 januari 2006, 11:21:57 »
Zie je het fundamentele verschil niet tussen de situatie van de olifant en de kat?  De olifant heeft enkel 'technisch gezien' de mogelijkheid om tijdelijk de benen te nemen.  Veel katten 'kiezen' er dagelijks voor om terug te keren naar hun eigenaar.  Er zijn best wel veel katten die het perfect zouden kunnen redden zonder de zorg van hun (wettelijke) eigenaar.
Dat zegt niet over dat het juist is dat die dieren aanwezig zijn. De dieren zijn afhankelijk gemaakt van de mens. Ze hebben de mens nodig voor het voortbestaan eigenlijk. Is dat niet een vreemde situatie?

Citaat
Maar gezien je zelf aangeeft dat je het er met eens bent dat sommige huisdieren het best wel goed hebben en mogelijk zelf gelukkig zijn heb je gelijk dat het daar dan niet over gaat.  (We zijn het er denk ik zelf over eens dat dit een argument is voor noch tegen het houden van dieren?)
jep

Citaat
Waarom dat katten bestaan?  Van een kat heb ik eerder de neiging te denken dat het samenleven met mensen 'spontaan' gegroeid is en dat de kat daar een even groot aandeel in heeft als de mens.  Maar of dat geschiedkundig correct is weet ik niet zeker.
Dat gaat echter zeker niet op voor alle gedomesticeerde diersoorten.  Sommige zijn in het beginsel 'gedwongen' om met de mens samen te leven.
Dus deze dieren bestaan 'door mens en dankzij de mens'.  Maar daarin zie ik dus geen ethisch probleem, en dat is niet omdat ik daar niet over heb nagedacht.  Niet dat ik die dwang die ooit is uitgeoefend toejuich, maar ik kijk naar de huidige situatie van deze huisdieren en vind niet dat de historiek van vele duizenden jaren geleden daarbij nog ter zake doet, deze is slechts historisch interessant maar ethisch niet van belang.

Belangrijkste vind ik dat de dieren voor de mens nu bestaan en dat we wanneer we het ras of soort niet meer leuk vinden deze net zo goed in een korte tijd kunnen laten verdwijnen. Het blijft een 'object' in de samenleving die afhankelijk is van de mening/wet over betreffende soort/ras. Dat is geen correcte manier om met andere wezens over te gaan.

De gedachte 'dankzij de mens' snap ik niet. De dieren worden alleen 'geproduceerd' voor de mens. Dat is niet dankzij de mens, dat is gewoon voor de mens. Je doet nu alsof de mens een soort god is die leven heeft geschapen.. en in dit geval de huisdieren enzo.

Citaat
De dieren zijn ook niet "for their own reasons", ze bestaan gewoon en dat is ondanks en dankzij de andere levende wezens op deze aardbol, waaronder de mens.
Ja dat is wat er met die tekst bedoeld wordt. Echter de dieren die de mens gebruikt bestaan niet 'gewoon'. Ze bestaan voor de mens. Het zijn dienaren geworden van de menselijke behoefte.

Citaat
Ik kijk heus wel verder dan naar het al dan niet zichtbaar mishandeld zijn (je moet mijn denkvermogen niet zo onderschatten) maar ik zie geen ethisch probleem in het speciaal voor de mens fokken van dieren, zolang deze dieren met het nodige respect worden behandeld.  Voor mij is het niet doden van dieren slechts een onderdeel van dat respect.

Is het respectvol om dieren te kruizen enzo om andere rassen te krijgen? Om bepaalde genetische eigenschappen te hebben? etc. Is dat respectvol? Lijkt mij niet.
Is het ethisch verantwoord om dieren te fokken als je ten doel hebt om er geld uit te verdienen? Om jezelf plezier te gunnen? De huisdieren weten neit beter dan wat het zou moeten zijn, maar dat is geen reden om het zo door te doen. Voor mij is het onderdeel van respect om dieren niet te fokken voor eigen behoefte.

Citaat
Dat is me ondertussen duidelijk.  Het is voor mij ook niet duidelijk waarom jij er een moreel probleem met hebt dat dieren speciaal voor de mens voor de mens worden gefokt.  Mensen nemen ook kinderen speciaal voor de mens, ook de keuze voor het nemen van een kind is volkomen egocentrisch, maar niet elke egocentrische keuze is per definitie verkeerd of egoďstisch.

Er lijkt me toch een wereld van verschil hier te zitten. twee mensen die besluiten zich voort te planten vanwege natuurlijk instinct. Dat is niet fout. Echter mensen die 2 dieren bij elkaar zetten zodat ze gaan fokken vanuit instinct, zodat ze de dieren kunnen doorverkopen is wel fout. Zie je dat verschil?

Dieren horen zelfbeslissing te hebben en niet een of andere wezen boven zich te hebben die ze uitbuit. En dat is wat ik vind wat er gebeurd. Zoals ik zei.. de dieren bestaan voor/door de mens, terwijl het moet zijn dat de dieren gewoon bestaan. Factor mens weg.


Citaat
Dat zeg ik ook niet *zucht*
Ik zeg (en daarbij herhaal ik bijna exact wat ik hierboven schreef en dat toch zeer duidelijk was) dat jij liever ongelukkige ongekweekte dieren hebt dan gelukkige gekweekte, niet dat je vňňr ongelukkige niet-gefokte dieren bent.
snap nog niet echt wat je nou zegt.. alleen wat ik eerder al als reactie gaf.. maar goed.

Citaat
Ik kan me niet van de indruk ontdoen (volgens mij geef je dat zelf zeer duidelijk aan) dat je ongelukkige dieren in een natuurlijke situatie een minder groot kwaad vindt dat gelukkig dieren in een 'onnatuurlijke' situatie.  (Waarbij ik je definitie van natuurlijk  vreemd blijf vinden, sinds wanneer is de mens opeens geen deel meer van de natuur?)

Waarom denk je dat dieren in het wild ongelukkig zijn? Waarom denk je dat dieren in 'onnatuurlijke' situatie gelukkig zijn? Ik vind niet dat het daarover moet gaan, omdat je die gedachten nou eenmaal niet kan lezen.
Natuur is deel van natuur, maar ergens ook weer niet. Ik vind dat de mens op een niveau gestegen is dat deze de natuur enorme schade aan kan doen, waardoor deze zich buiten de natuur(wetten) wilt vestigen. Ik denk dat de mens een beetje op de rand leeft.

Citaat
Nee hoor (dat leek me toch duidelijk, ook hier laat je weer zien een slechte begrijper te zijn).  Ik ben hierin absoluut niet emotioneel en heb er geen enkel probleem mee dat een leeuw een ander dier dood.  En vermits ik de mens niet ‘buiten de natuur stel’ heb ik er net zomin een probleem mee dat mensen die de keuze niet hebben om perfect gezond te leven met een vegetarische levenswijze er voor kiezen om dieren te doden.
Enkel vanuit de vaststelling dat de huidige vleesproductie bijzonder veel nadelige gevolgen heeft en dat wij de keuze hebben om niet mee verantwoordellijk te zijn voor het doden van dieren vind ik een vegetarische levenswijze een ethisch juiste keuze.
Dat is het grote verschil tussen ons he.. jij bent het vanwege nadelige gevolgen van westerse vleesproductie. Terwijl ik het daarvoor niet alleen ben, maar ook omdat ik het onjuist acht in de manier waarop mensen dieren 'gebruiken' (uitbuiten) ten behoeve van de behoeften.

Citaat
Omdat ik het ‘natuurlijk zijn’ van iets echter geen valide ethisch argument vind, vind ik ook dat ‘mensen’ een dier ook niet onnodig ‘natuurlijk’ moeten laten leiden als we de mogelijkheid hebben vervroegd een einde te maken aan het leiden.  (Dat is ook de reden dat ik soms wel voor een menselijke ingrijpen in de natuur ben.)
Dat gevoel is bij mij dubbel. Ik zou het ook liever niet willen laten lijden, maar ik wil niet graag dat de mens ingrijpt.


Citaat
Ik denk dat ik deze vraag in deze post ondertussen grotendeels beantwoord heb.  Ik zie geen ethische bezwaren tegen het fokken van dieren, wel tegen het fokken van dieren met het doel ze te doden.  En ik ben tegen elke slechte behandeling van andere dieren.
Maar je was vegetarier toch.. je eet wel ei en zuivel? Waarom dat dan wel, terwijl deze dieren toch gefokt zijn met als doel (naast het ei of melk) om  ze uiteindelijk te doden (vervangen).


Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #215 Gepost op: 15 januari 2006, 11:26:02 »
Is dat niet een vreemde situatie?
Nee, als we dat als argument gaan accepteren dan moet jij ook maar snel je computer uitzetten, je kleren uittrekken en in een boom klimmen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

LaSkyler

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #216 Gepost op: 16 januari 2006, 14:01:20 »
Dit is niet waar, zonder vlees gaat het prima met een hond maar zonder plantaardige voeding wordt een hond al snel ziek. Voor een hond is vlees wel onderdeel van het menu maar zeker niet het hoofdbestanddeel.
Zowel mijn huidige hond als eerdere honden hielden niet van vers vlees of konden er niet goed tegen. Al met één avond puur vlees ontstonden er darmproblemen als diarree, met brokken of rijst o.i.d. erbij gaat het al veel beter.

Een paar dingen:
- ook al is de hond in staat te overleven op plantaardige bestanddelen, vlees blijft erg belangrijk voor hem en is wel degelijk een hoofdbestanddeel van zijn voeding. De hond is een jager en zal vlees eten wanneer hij de kans krijgt.
- Als je je goed verdiept zou hebben in de voedingsleer, zou je weten dat je overschakelingen in voeding geleidelijk door moet voeren. Bijna iedere hond die voorheen brokken heeft gegeten en dus weinig natuurlijke weerstand heeft zal diarree krijgen wanneer hij opeens een volledige vleesvoeding krijgt voorgeschoteld. Het is dus erg belangrijk dat je zoiets op een goede manier aanpakt en niet te snel gaat. Als je hond gewend is om plantaardig te eten (rijst o.i.d.) is het niet gek dat het daardoor veel beter ging. En nogmaals: langdurig puur vlees voeren is niet goed, het moet een uitgebalanceerde voeding zijn.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #217 Gepost op: 16 januari 2006, 14:21:31 »
Een paar dingen:
- ook al is de hond in staat te overleven op plantaardige bestanddelen, vlees blijft erg belangrijk voor hem en is wel degelijk een hoofdbestanddeel van zijn voeding. De hond is een jager en zal vlees eten wanneer hij de kans krijgt.
Verschil met een kat is dat een hond niets essentieels behoeft uit het vlees. Een kat weer wel.

Citaat
- Als je je goed verdiept zou hebben in de voedingsleer, zou je weten dat je overschakelingen in voeding geleidelijk door moet voeren. Bijna iedere hond die voorheen brokken heeft gegeten en dus weinig natuurlijke weerstand heeft zal diarree krijgen wanneer hij opeens een volledige vleesvoeding krijgt voorgeschoteld. Het is dus erg belangrijk dat je zoiets op een goede manier aanpakt en niet te snel gaat. Als je hond gewend is om plantaardig te eten (rijst o.i.d.) is het niet gek dat het daardoor veel beter ging. En nogmaals: langdurig puur vlees voeren is niet goed, het moet een uitgebalanceerde voeding zijn.
Geleidelijk is inderdaad goed als een dier veel ander dieet heeft gekregen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #218 Gepost op: 16 januari 2006, 20:48:24 »
- Als je je goed verdiept zou hebben in de voedingsleer, zou je weten dat je overschakelingen in voeding geleidelijk door moet voeren.

Ik heb mij bijzonder goed verdiept in honden-voedingsleer en heb ook nooit gezegd dat hij van de ene op de andere dag  een ander dieet kreeg. Ik heb mij er zo ver in verdiept dat ik er uitgebreid met verschillende dierenartsen over gesproken heb die alleen veel ervaring hadden met hondenvoeding en die allen tot dezelfde conclusie waren gekomen dat het voor de gemiddelde huishond beter is om een dieet te krijgen dat minder (dus niet géén maar zeker minder dan de helft) vlees bevat.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

LaSkyler

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #219 Gepost op: 16 januari 2006, 21:45:32 »
Zowel mijn huidige hond als eerdere honden hielden niet van vers vlees of konden er niet goed tegen. Al met één avond puur vlees ontstonden er darmproblemen als diarree, met brokken of rijst o.i.d. erbij gaat het al veel beter.

Dan heb je het waarschijnlijk ongelukkig neergezet, ik leid uit bovenstaande namelijk af dat je echt maar 1 avond puur vlees hebt gegeven.
Mijn hond staat op versvoeding en heeft nergens last van. mooi harde ontlasting. Z'n ontlasting is ook veel minder in hoeveelheid, omdat deze voeding goed verteerbaar is zodat er weinig reststoffen over blijven, in tegenstelling tot plantaardige voeding of een brok van lagere kwaliteit.
Wat me ook opvalt is dat je er min of meer van overtuigd bent dat de wat de dierenarts zegt 100% klopt. Voedingsleer maakt (jammer genoeg) maar een klein deel uit van de opleiding tot dierenarts. Ik luister liever naar ervaringsdeskundigen en sta altijd open voor nieuwe invalshoeken.
Als je meer wil lezen raad ik je www.barfplaats.nl aan, hoor je de andere kant ook eens ;)