Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #100 Gepost op: 25 juli 2004, 19:57:25 »
Domme maar nieuwsgierige jongen vraagt zich af wat Seitan is...

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #101 Gepost op: 25 juli 2004, 20:00:58 »
Domme maar nieuwsgierige jongen vraagt zich af wat Seitan is...
http://www.lekkerplantaardig.net/seitan.htm

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #102 Gepost op: 25 juli 2004, 20:43:01 »
ik vind seitan behoorlijk zout
dan zal t wel niet goed zijn voor katten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #103 Gepost op: 25 juli 2004, 21:01:34 »
Domme maar nieuwsgierige jongen vraagt zich af wat Seitan is...

Heh... ik heb seitan ook geleerd op het Vegatopiaforum.  ;D
Leerzame site man, dit! ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #104 Gepost op: 25 juli 2004, 22:37:33 »
Heb het nooit gehad maar het lijkt me te zout en misschien zitten er ook kruiden op? Das ook niet goed.
Sojaroom vindt Nicky erg lekker, krijgt ze heel af en toe van me, kun je misschien beter geven dan tofu of seitan. En katten hebben vlees nodig.

Corrupted

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #105 Gepost op: 25 juli 2004, 22:53:48 »
En katten hebben vlees nodig.

Er is vegan kattevoer (met taurine, wat katten nodig hebben) maar weet niet of het ook werkt... Waarschijnlijk eten katten het niet :)

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #106 Gepost op: 25 juli 2004, 22:58:53 »
Heb er ook wel es van gehoord maar vind het wat eng.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #107 Gepost op: 25 juli 2004, 23:03:45 »
En katten hebben vlees nodig.

Er is vegan kattevoer (met taurine, wat katten nodig hebben) maar weet niet of het ook werkt... Waarschijnlijk eten katten het niet :)

Ik had begrepen dat taurine niet het probleem was maar dat een andere stof nog niet synthetisch goed na te maken was en dat katten dat gaan missen oid...

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #108 Gepost op: 25 juli 2004, 23:11:43 »
Ik ben veganist, betekend niet dat Nicky, Upke, Spirit en Jezle dat ook maar moeten worden.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #109 Gepost op: 25 juli 2004, 23:15:33 »
Ik ben veganist, betekend niet dat Nicky, Upke, Spirit en Jezle dat ook maar moeten worden.

Nee maar daar kan ik nog wel verder op doorgaan... maar daar heb ik nu even geen zin in :)
Maar het komt neer op dat de 'baasjes' van huisdieren altijd kiezen voor de dieren (voor het grootste deel) en dat het niet uit maakt of je veganvoedsel voorschotelt of dat je niet-vegan dingen voorschotelt. Het blijft gewoon eten. Zolang het de dieren niet zou schaden maakt het niet uit. En ik ben toch niet zeker dat katten vegan kunnen leven op dit moment...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #110 Gepost op: 25 juli 2004, 23:24:24 »
Dat is wel zo maar ik vertrouw dat voer nog niet en vegan muizenvoer zie ik zo snel niet komen. Als Nicky het lekker zou vinden, vegan voer en het zou 100% zeker veilig zijn dan zou ik het wel geven denk ik als ze haar eigen voer niet zou missen en door haar voer mixen. Maar als ze dat voer lekker zou vinden dan kiest ze eigenlijk zelf ook om dat te eten.
Ik koop wel altijd zo diervriendelijk mogelijke speeltjes, das erg lastig want aan de meeste zitten veertjes of leer, of wol of bont maar of dat echt bont is weer ik niet. Die ik nu voor haar heb is van sisal gemaakt met een beetje bont en dacht 3 veertjes maar aan de rest zat bont, suede en heel veel veertjes. En er zou kattenkruid in zitten en die van haar. En veel speeltjes vind ik te onveilig, die kleine speelmuisjes, slikken ze zo in, of van die zachte balletjes, hetzelfde probleem maar zwelt op in de maag of er zit een rare vulling in die ik niet vertrouw. Maar het ging eigenlijk over seitan aan katten geven.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #111 Gepost op: 25 juli 2004, 23:27:15 »
Dat is wel zo maar ik vertrouw dat voer nog niet en vegan muizenvoer zie ik zo snel niet komen.

Wat zit er nu dan in muizenvoer?? Bij muizenvoer denk ik vooral aan gewoon plantaardige dingen eigenlijk...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #112 Gepost op: 25 juli 2004, 23:29:46 »
oh, seitan en katten.... ehm waarvan is seitan gemaakt vraag ik me af... maar google geeft resultaten over katten en seitan. Volgens mij kan denk dat niet echt kwaad...maar ja ik weet het ook niet zeker :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #113 Gepost op: 25 juli 2004, 23:31:42 »
Denken veel mensen maar muizen zijn alleseters en worden ernstig ziek en kunnen dood gaan zonder vlees. Ze hebben dierlijke eiwitten nodig, de meeste geven knaagdierenvoer met kattenvleesbrokjes, liefst geen vis. Ik geef ze liever echt muizenvoer, ik heb van Hope Farms, die en van Puik vallen onder de beste voor muizen, ik type morgen wel over wat er in zit. Heb het boven staan. In echt muizenvoer zit dus gewoon vlees.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #114 Gepost op: 25 juli 2004, 23:51:34 »
Dat ze alleseters zijn dat snap ik... maar dood gaan zonder vlees? Volgens mij eten ze dat nauwelijks in de natuur toch? En als ik op google kijk dan zie ik er niks over staan.

zie hier: http://www.muizenpagina.tk/
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #115 Gepost op: 26 juli 2004, 00:04:09 »
Vind dat niet zo'n super site, ik kan betere sites.
Het probleem bij muizen is dat ze maar 4 tot 6 gram per dag eten, volwassen muizen, en hebben best veel eiwitten nodig dus in plantaardige voeding is dat lastig genoeg te geven in zo'n kleine hoeveelheid en dan nog genoeg vezels, mineralen en vitamines en ze moeten het opeten. Ik heb wel es vaker gehoord van muizen die overlijden aan alleen plantaardige voeding krijgen, ik denk dat ze dan gewoon eiwittekort hebben, vaak hebben ze dan een doffe, slechte vacht met kale plakken en als ze dat vanaf 3 weken al gehad hebben, geen vlees dus, dan krijgen ze een ernstig tekort. En ze vinden vlees lekker, in het wild eten ze vaker vlees dan je denkt hoor, ze eten insecten, jonge muizen vaker maar dat doen meestal de vrouwtjes, overleden muisjes, ze knabbelen op botjes en vast ook wel overleden dieren. En ei eten ze in het wild.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #116 Gepost op: 26 juli 2004, 11:27:45 »
Mijn kat is ook dol op knoflook, komijn ,koriander en meer. Maar het zout gehalte in de seitan zou wel goede reden zijn om het niet te geven: ze krijg nu al zoutarm kattevoer (senior) dus misschien wel zo goed omdat zo te houden...

Vroeg me eerder ook al af waarom katten sommige vleesvangers ook lekker vinden... met shii-take filet van tivall had ze dat ook misschien geur of smaak stoffen die sterk op vlees lijken ofzo. Echte worst of andere vlees producten naast het katten voer heeft ze nooit gehad omdat ik dat nooit in huis zal hebben, dus het is geen herkenning van dat..

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #117 Gepost op: 26 juli 2004, 11:43:50 »
wij hadden een kat die van chinees eten hield

ik weet ook niet hoe dat kwam, maar ze kreeg t natuurlijk bijna nooit, 1 keer per jaar een heel klein stukje kroepoek (en ja, dat is slecht, want zout en vet, maar eens per jaar konden wij dat wel door de vingers zien)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Corrupted

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #118 Gepost op: 26 juli 2004, 12:45:16 »
Betalen om koeien of varkens dood te laten maken omdat anders je muis doodgaat, wat zou Peter Singer daarvan zeggen? :)

Maar ja, ik ben veganist, en heb daarom ook geen huisdieren. Hoewel ik nu denk dat sommige kleine dieren best als huisdier gehouden kunnen worden ben ik nog steeds voor een (fok)verbod.


Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #119 Gepost op: 26 juli 2004, 17:04:25 »
Als je er echt verder over gaat denken is het wel zo dat je andere dieren aan je huisdieren te eten geeft. Maar ook ik heb nog niet zo'n vertrouwen in vegan dierenvoer.
Aan de andere kant bedenk ik me dan dat in de natuur dieren elkaar ook opeten. Op deze manier kan ik het van mijn dieren op de een of andere manier wel hebben dat ze vlees eten.
Weet het klinkt een beetje krom.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.