Vegatopia Forum

Opvoeden van kinderen van vegetariërs

Offline Nick

• 578
Re:Opvoeden van kinderen van vegetariërs
« Reactie #80 Gepost op: 09 november 2005, 09:50:44 »
Dat ie het te lekker vindt..  :-[
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #81 Gepost op: 09 november 2005, 09:59:52 »
Vraag van haar carnivore liefje: hoe leg je ze dan uit dat ik wél vlees eet. Zonder hem de boeman te maken.

Je zegt: ja papa is een hufter, die... Nee natuurlijk niet! Je hoeft daar helemaal niet zoveel over uit te leggen, je moet het gewoon laten zien. Je laat zien dat mensen het op heel fundamentele punten met elkaar oneens kunnen zijn, maar dan toch van elkaar kunnen houden. Vind ik zelfs wel een heel belangrijke, misschien wel de allerbelangrijkste les die je een kind kunt meegegeven.

Het vereist wel dat je niet al te star bent in je principes. Maar als je dat wel bent, dan zou je al niet eens aan een relatie met een vleeseter begonnen zijn.

Migrator

« Reactie #82 Gepost op: 05 februari 2006, 23:44:42 »
Is opvoeding niet altijd een vorm van programmering?
zelf word ik over een maand of 6,5 vader (hoop ik dan toch) en heb erg veel nagedacht over hoe ik een kind zou willen opvoeden. Mijn vrouw is niet vegetarisch maar wel bijna, daar ik degene ben die altijd kookt thuis. Zelf ben ik 10 jaar vegetarier geweest en nu 4 jaar veganist.
Voor mijn vrouw kook ik vegetarisch, ook met kaas en ei daar zij dat gewoon weg lekker vindt en omdat vegetarier zijn niet haar keuze is, al speelt ze de laatste tijd wel vaak met het idee. Al zal ze altijd wel "foute" (lees met dierlijk stremsel) kaas blijven eten denk ik. Zelf zou ik graag mijn kind(eren) vegetarisch op willen voeden en ben nu druk aan de gang met van alles door te lezen over voeding enzo meer.
Heet hang ijzer is wel het uit eten gaan bij toekomstige vriendjes en vriendinnetjes waar hoogst waarschijnlijk wel gewoon vlees wordt gegeten. Mijn vrouw ziet het niet laten eten van vlees kennelijk toch als iets van een ontzegging van iets, terwijl ik het meer zie als het iets mee geven van, ik bedoel, je zegt niet alleen eet geen vlees, maar er zit voor mij toch ook meer gevoel achter naar de wereld en de dieren die er op wonen, inclusief wij zelf. (maar laat ik het daar nu niet over hebben)
We zijn er nog niet helemaal over uit.
Als ze eenmaal oud genoeg zijn om te roepen wat ze zelf willen (en dat is vast al heel erg snel) en ze willen wat anders valt er niet zo veel aan te doen, maar tot die tijd zou ik ze toch graag een diervriendelijk bewustzijn mee willen geven.

Offline Kim

• 114
« Reactie #83 Gepost op: 06 februari 2006, 11:41:13 »
Ik ben de laatste tijd weer iets minder de nepvegetarier aan het uithangen. Dat houdt in dat er vaker wel vlees op tafel staat, maar ik daar niet van neem; bijvoorbeeld als er stamppot is waar ik kaas en nootjes doorheen eet, maar waar ook nog rookworst bij geserveerd wordt. We hebben Steven niet vegetarisch opgevoed en ik vind dat hij, als hij daar oud genoeg is, zelf maar moet kiezen. Die leeftijd heeft hij nu duidelijk nog niet! Hij is 3,5 en vindt veel soorten vlees lekker, dat is echt de traktatie bij het eten voor hem, hoewel hij de rest ook goed eet hoor.
In het geval van die rookworst vraagt hij bijvoorbeeld of ik niet ga nemen; dat vindt hij maar raar. Dan leg ik uit dat deze worst van varkens is gemaakt en dat ik dat niet wil eten omdat ik het niet leuk vind dat ze die varkens daarvoor dan dood hebben moeten maken. Hij wil dan ook wel weten waarom papa het dan wel eet. Dan zeggen we doodleuk dat papa het niet zo erg vindt van die varkens, en dat hij zelf mag kiezen. Je ziet hem gewoon twijfelen, en soms zegt hij wel iets in de trant van dat hij het ook niet leuk vindt dat dat varken dood is gemaakt. Maar hij vindt het te lekker en eet het dan toch. Ik ga dat dan niet verder uitleggen want ik wil inderdaad niet papa als een slechterik afspiegelen, hoewel ik zelf soms niet goed begrijp hoe hij er zo onverschillig over kan zijn...
Ik denk wel dat als Steven wat ouder wordt hij op deze manier op zijn minst een bewuste vleeseter wordt, en misschien ooit nog wel, uit eigen beweging, vegetarier.

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 24 februari 2006, 21:41:58 »
Wij hebben 3  kinderen, 2 uit mijn pré-vegetarier tijd en 1 net nieuw. Omdat mijn man vlees eet, eten de kinderen ook vlees. Mijn man is een echte carnivoor, maar is in de afgelopen jaren wel gaan minderen en eet tegenwoordig af en toe een avond vegetarisch (met moeite). Toch een voordeel als mama kookt  ;D

Ook de derde zal niet geheel vegetarisch worden opgevoed. Ik vind het een principekwestie en die leg ik uit principe ook niet op aan mijn kinderen. Ik hoop dat ze het oppikken, maar ik kan het niet afdwingen. Wel horen ze dat mama geen vlees/vis/etc. eet omdat ze geen dode dieren willen eten. Helemaal snappen doen ze het nog niet. Sowieso zijn ze net 2 en 4, dus qua leeftijd wellicht nog niet helemaal rijp, maar toch.
Ik let er wel op dat de bijproducten allemaal bio of vegetarisch zijn. Dus zuivel is altijd bio. Snoepjes en koekjes zelfs zoveel mogelijk vega. Ook probeer ik schoenen zonder leer te kopen etc. zodat, mochten ze vega worden  ;) ze makkelijker over kunnen stappen.

Overigens off-topic over snoep en fris. Bij mij thuis krijgen de kids alleen aanmaaklimonade en sapjes (overigens ook niet geheeel suikervrij :o) als ik buiten de deur bijvoorbeeld cola neem mogen ze wel een slokje. Die van 2 vindt het niet lekker, die van 4 wel. Ik let trouwens wel behoorlijk op suiker, maar van mij mogen ze best snoepen. Alleen met mate  :angel:
Laten we niet vergeten dat snoep ook lekker is. Het gaat ons met name om de hoeveelheid. Dat houdt in dat een lolly op zijn tijd best kan. Hetzelfde geld voor chocola etc. Overigens krijgen wij de meeste snoep. Bij mij vinden ze fruit en bijv. rozijntjes ook erg lekker, dus er wordt van alles afgewisseld. Geen snoep etc. vind ik zo flauw. Ik vind ijs lekker, waarom mijn kinderen dan niet ??? Iedereen moet dat trouwens voor zich weten, ik ga er niet over oordelen.

Conclusie: ik probeer mijn kinderen zoveel mogelijk verschillende dingen te eten te geven. Tot nu toe eten ze alles (stelletje vuilnisvatten) en dat vind ik goed. Af en toe wat slechts is ook gezond.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Anna

• 319
« Reactie #85 Gepost op: 13 maart 2006, 02:58:34 »
Hoi!

Ik heb zelf geen kids en op dit moment ook geen relatie maar denk wel eens na over de kwestie "vegetarisch opvoeden"!

Ik hoop mijn leven te gaan delen met iemand die ook vegetarisch is, dat lijkt me alles zoveel makkelijker maken. Maar mocht dat niet het geval zijn en er komen kids dan zou ik ze wel graag vegetarisch willen opvoeden. Ligt er wel aan hoe de papa hier tegen over staat.

Maar het punt dat ik eigenlijk wil maken is dat veel ouders hier spreken over dat ze hun keuze niet aan hun kids willen opdringen en dat als ze oud genoeg zijn ze zelf mogen kiezen. Maar waarom zou de overgroote meerderheid van de ouders hun kinderen wel mogen opdringen met hun keuze om vlees te eten en jij als vegetarische ouder niet?? Ik snap dat echt niet! Net zoals een vlees eter op latere leeftijd beslist om vegetarier/veganist te worden kan een vegetarisch opgevoed kind voor vlees gaan kiezen...en kind heeft tijd genoeg om keuze's te maken en de eerste jaren van hun leven doe jij dat toch als ouder??!!  :)

« Laatst bewerkt op: 13 maart 2006, 02:59:58 door Anna »

Offline Carla

• 259
« Reactie #86 Gepost op: 13 maart 2006, 11:31:50 »
Maar het punt dat ik eigenlijk wil maken is dat veel ouders hier spreken over dat ze hun keuze niet aan hun kids willen opdringen en dat als ze oud genoeg zijn ze zelf mogen kiezen. Maar waarom zou de overgroote meerderheid van de ouders hun kinderen wel mogen opdringen met hun keuze om vlees te eten en jij als vegetarische ouder niet?? Ik snap dat echt niet! Net zoals een vlees eter op latere leeftijd beslist om vegetarier/veganist te worden kan een vegetarisch opgevoed kind voor vlees gaan kiezen...en kind heeft tijd genoeg om keuze's te maken en de eerste jaren van hun leven doe jij dat toch als ouder??!  :)

Maar wat is je punt dan precies ? Die vegetarische ouders laten hun kind geen vlees eten tot ze oud genoeg zijn zelf te kunnen kiezen en niet vegetarische ouders laten hun kind wel vlees eten tot ze oud genoeg zijn zelf te kunnen kiezen.
Dingen opdringen doe je als ouders hoe dan ook, hoe je het ook doet, hoe je het ook wendt of keert.

Groetjes
Carla (die haar kinderen een vegetarische levenswijze opdringt tot ze oud genoeg zijn zelf te kunnen kiezen)

Migrator

« Reactie #87 Gepost op: 13 maart 2006, 13:12:09 »
Ik denk dat een vegetarische opvoeding altijd vragen oproept van de buitenwereld en mensen altijd een verantwoording afleggen van je verwachten, zo iets. Je wijkt toch af van de norm dus ben je vreemd en vreemd is niet goed. Zo iets.

En toch ga ik m'n olijf ook opvoeden als Vegetarier.  :)

(Olijf=baby nog in de buik=16 weken (morgen))  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2006, 13:13:55 door Migrator »

Offline Gretz

• 190
  • Geslacht: Man
« Reactie #88 Gepost op: 13 maart 2006, 16:17:35 »
Een groot deel van de mensen die nu vegetariër/veganist zijn is waarschijnlijk ooit met vlees opgevoedt. Dat omdat vlees eten nog steeds als normaal wordt gezien. En waarschijnlijk vinden veel mensen ook vlees lekker omdat ze er mee opgevoedt zijn en het gewend zijn. Áls de meerderheid van de kinderen vegetarisch zou worden opgevoed, zouden er denk ik veel meer mensen vegetariër zijn (omdat ze het dan blijven).
Als er iets verkeerds zou zijn aan vegetarisch eten kan ik me nog voorstellen dat mensen bezwaren stellen bij het vegetarisch opvoeden. Maar dat is niet het geval, dus mag het gewoon vind ik. Ook al gaan je kinderen dan later toch voor vlees eten kiezen, dan hebben ze toch jaren bijgedragen aan een betere wereld. ;) En vleeseters kunnen wel vinden dat je zo je kinderen iets laat missen, maar dat is zeer subjectief gedacht.
Ik zou toekomstige kinderen dus gewoon vegetarisch opvoeden...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #89 Gepost op: 13 maart 2006, 21:56:50 »
Ik denk dat een vegetarische opvoeding altijd vragen oproept van de buitenwereld en mensen altijd een verantwoording afleggen van je verwachten, zo iets. Je wijkt toch af van de norm dus ben je vreemd en vreemd is niet goed. Zo iets.

Ik denk dat je er zoveel mogelijk boven moet staan en niet over je heen moet laten lopen. Als mensen 'goedbedoeld' vragen of de kids wel genoeg eiwitten binnenkrijgen, moet je eens vragen of ze uberhaupt een idee hebben hoeveel een kind van die leeftijd nodig heeft en of ze wel weten hoeveel ze zelf nodig hebben, etc. Uiteraard moet je dan wel zelf goed geinformeerd zijn. Als ze merken dat je weet waar je het over hebt, houden ze wel op.

Migrator

« Reactie #90 Gepost op: 14 maart 2006, 11:48:17 »
Je moet zeker niet over je heen laten lopen en inderdaad, weten die mensen zelf wel wat goed is en in welke mate? Maar toch word er vreemd tegenaan gekeken en zal je eerder opgetrokken wenkbrouwen te zien krijgen en om uitleg gevraagd worden als je je kind vegetarisch opvoed dan wanneer je kind bijv. vlees eet en te dik is.
Maar inderdaad, ik zou ook zeggen voet bij stuk houden, vaak weten vegetariers (omdat ze nu eenmaal vragen stellen over wat ze eten en zich verdiepen in de ingredienten van producten) beter wat en hoeveel je moet hebben dan "normale" mensen.  

Offline Anna

• 319
« Reactie #91 Gepost op: 15 maart 2006, 02:20:06 »
Sorry Carla dat ik een beetje vaag was met mijn verhaaltje!  :)  Ik wilde een punt maken van dat vegetarische ouders niet zoveel hoeven te twijfelen over of ze er wel goed aan doen hun kind een vegetarsiche opvoeding te geven! Ik merk dat er best veel over gesproken en gedacht word en dat is ook goed, maar denk maar niet dat veel vleeseters dat doen! Ik vind het al zo'n pluspunt dat je nadenkt over welke voeding je je kind gaat geven dat je volgens mij al een streepje voor hebt op de gemiddelde ouder!

Sorry misschien is het nog steeds vaag, beetje moeilijk om in woorden uit te leggen!

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #92 Gepost op: 15 maart 2006, 08:21:23 »
Je moet zeker niet over je heen laten lopen en inderdaad, weten die mensen zelf wel wat goed is en in welke mate? Maar toch word er vreemd tegenaan gekeken en zal je eerder opgetrokken wenkbrouwen te zien krijgen en om uitleg gevraagd worden als je je kind vegetarisch opvoed dan wanneer je kind bijv. vlees eet en te dik is.  

Ik heb er in de afgelopen acht jaar eerlijk gezegd nog nooit vragen over gehad of opgetrokken wenkbrauwen gezien. Echt nog nooit.

Migrator

« Reactie #93 Gepost op: 15 maart 2006, 17:47:10 »
Die van ons doet er ongeveer nog 24 weken over voor hij/zij er is en ik heb nu al vragen gehad, en eerlijk, een opgetrokken wenkbrauw. En toch zie ik er niet heel slecht en ondervoed uit of zo.

maar misschien valt het straks allemaal wel mee. hoe noos.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2006, 17:48:26 door Migrator »

Offline Carla

• 259
« Reactie #94 Gepost op: 19 maart 2006, 11:27:03 »
Sorry Carla dat ik een beetje vaag was met mijn verhaaltje!  :)  

Welnee, geen sorrie hoor, ik snapte alleen niet wat nou precies het punt was.
Mijn ervaring is inmiddels (ik heb twee dochters, één van 3 en één van 5) dat er over alle onderwerpen wel iets gedacht of gevonden wordt door anderen.
Is het niet over of ze te warm of juist te koud gekleed gaan dan is het wel over borst of fles voeding of over hoe oud ze zus of zo zouden moeten kunnen en hoe lang of dik ze moeten zijn en iedereen vindt dat hij/zij de waarheid in pacht heeft......

Iedereen doet het zoals hij/zij denkt dat het het beste is, en dat is dan denk ik ook de enige richtlijn waar je je aan vast kunt houden, want er zijn zo vreselijk veel opvattingen over hoe je nou het beste je kind groot kunt brengen !

Offline Kim

• 114
« Reactie #95 Gepost op: 27 maart 2006, 14:39:26 »

Maar het punt dat ik eigenlijk wil maken is dat veel ouders hier spreken over dat ze hun keuze niet aan hun kids willen opdringen en dat als ze oud genoeg zijn ze zelf mogen kiezen. Maar waarom zou de overgroote meerderheid van de ouders hun kinderen wel mogen opdringen met hun keuze om vlees te eten en jij als vegetarische ouder niet?? Ik snap dat echt niet! Net zoals een vlees eter op latere leeftijd beslist om vegetarier/veganist te worden kan een vegetarisch opgevoed kind voor vlees gaan kiezen...en kind heeft tijd genoeg om keuze's te maken en de eerste jaren van hun leven doe jij dat toch als ouder??!  :)

Ik denk dat de ouders (ik in elk geval wel) die schreven dat ze hun kind zelf willen laten kiezen, in de situatie verkeren dat een ouder vlees eet en de andere ouder vegetariër is.  Als er dus wel vlees op tafel komt wil ik mijn kind niet verbieden om dat te eten; als hij dat lekker vindt eet hij gewoon met papa mee. Als het hele gezin vegetarisch zou eten zou er voor de kinderen gewoon geen keuze zijn; maar dan nog zou ik er ook niet mee zitten als hij op het kinderdagverblijf knakworstjes eet.

Plaevo

« Reactie #96 Gepost op: 23 juni 2006, 02:05:59 »
Bij ons thuis wordt mijn zusje simpelweg wél vegetarisch opgevoed, dat is pas sinds kort niet iedereen in de familie is al zo lang vegetariër als ik, maar deze kwestie zorgt voor o zo veel problematiek.

Zo maakte reeds familie leden belachelijk impertinente opmerkingen over hoe ik het niet toestond dat mijn zusje vlees at. Zo is mijn moeder het daar ook mee eens. Maar deze familieleden denken dat het een kwestie van autoriteit was. En ze tartten me, met een o zo bespottelijke vraag "wat is er mis met het eten van vlees". waarna ik hun heb verteld wat er mis was met je gedragen als een primitiev neanderthaler.

Naar mijn mening blijft het niet te verteren dat mensen hun kinderen wel altijd verplichten hun kinderen vlees op te laten eten maar vervolgens met misplaatste pretensieusiteit reageren op mensen die ervoor kiezen om hun kinderden zonder moord op te voeden.
Ik vind ook niet dat je een kind moet laten kiezen ten slotte gaat het hier over levens die gespaard kunnen worden. Wie zou ik dan zijn om mijn zuster te verplichten vlees te eten en bloed te drinken.
Ik vind juist dat je kinderen met een schone lei in het leven moet zetten met zo min mogelijk dood.  :cheer_eerie:

Offline Gretz

• 190
  • Geslacht: Man
« Reactie #97 Gepost op: 23 juni 2006, 18:11:27 »
Bij ons thuis wordt mijn zusje simpelweg wél vegetarisch opgevoed, dat is pas sinds kort niet iedereen in de familie is al zo lang vegetariër als ik, maar deze kwestie zorgt voor o zo veel problematiek.
Hoe oud is je zusje dan? En hoe oud ben jij?

Zo maakte reeds familie leden belachelijk impertinente opmerkingen over hoe ik het niet toestond dat mijn zusje vlees at. Zo is mijn moeder het daar ook mee eens. Maar deze familieleden denken dat het een kwestie van autoriteit was. En ze tartten me, met een o zo bespottelijke vraag "wat is er mis met het eten van vlees". waarna ik hun heb verteld wat er mis was met je gedragen als een primitiev neanderthaler.
Ook al vind je misschien diep in je hart dat je zusje eigenlijk geen vlees zou mogen eten, dan kun je het denk ik beter toch niet uitspreken. Als vegetariër kun je en moet je anderen niet dwingen om iets wel of niet te eten. Ik kan best begrijpen dat je het niet leuk vind als je een jong kind (je zusje) vlees ziet eten (terwijl jij weet dat ze ook best zonder kan) maar vegetarisme zal toch altijd een persoonlijke kwestie blijven en je bemoeien met andermans eetgewoontes zal nooit echt geaccepteerd worden.

Naar mijn mening blijft het niet te verteren dat mensen hun kinderen wel altijd verplichten hun kinderen vlees op te laten eten maar vervolgens met misplaatste pretensieusiteit reageren op mensen die ervoor kiezen om hun kinderden zonder moord op te voeden.
Ik vind ook niet dat je een kind moet laten kiezen ten slotte gaat het hier over levens die gespaard kunnen worden. Wie zou ik dan zijn om mijn zuster te verplichten vlees te eten en bloed te drinken.
Ik vind juist dat je kinderen met een schone lei in het leven moet zetten met zo min mogelijk dood.  :cheer_eerie:
Mensen die er neutraal tegenover kunnen staan zullen het er waarschijnlijk overeens zijn dat beide manieren van opvoeden (vlees en vleesloos) tot de opvoeding behoren die we onder 'goed' verstaan. Goede ouders zullen namelijk hun kinderen voldoende (gevarieerd) eten geven, zodat ze niets tekort komen. Als ik met vlees was opgevoed, zou ik denk ik nu net zo gelukkig zijn geweest. Natuurlijk had ik het als vegetariër leuker gevonden als mijn ouders me in dat geval dan ook vegetarisch hadden opgevoed maar gezien de normaalheid wat betreft vleeseten had ik ze dat niet zozeer kwalijk kunnen nemen. Ook in het andere geval, als vegetarische ouders hun kinderen vegetarisch opvoeden dan zullen de kinderen ook net zo gelukkig worden. Dat de ouders iets wat zij goed vinden wilden overbrengen op hun kinderen is heel begrijpelijk, dat doen wel meer ouders. Het kind kan het dan eens of niet eens zijn met de ouders, hij/zij moet er dan gewoon mee leven dat zijn/haar wieg op deze plaats heeft gestaan.
Ikzelf werd vanaf mijn derde door mijn ouder niet meer verplicht vlees op te eten. Voor mijn derde was het een andere zaak, want zoals ik mag geloven at ik toen vlees met smaak op en kan ik het dus toen nog niet als een verplichting zien. Toen ik het begon te weigeren begrepen ze mij waarschijnlijk wel enigzins (ze hebben in hun studententijd ook een tijdje vegetarisch gegeten) en respecteren ze mij als ik zei dat ik geen vlees meer wilde. Ik weet heel goed dat er ook een heleboel andere gevallen zijn (ook op latere leeftijd) waarin de machteloosheid van het kind eens te meer blijkt en het kind dan met tegenzin vlees moet blijven eten. Maar waar de ene ouder vind dat je wel moet doorzetten en een kind dingen met tegenzin moet laten doen, vind de andere ouder het soms te ver gaan. Ik vind dat als een kind een duidelijke keuze wil maken en daar achter staat, dat de ouders zich daarbij moeten neerleggen.

Dat er nu een probleem van gemaakt kan worden (welke opvoeding), ligt aan het feit dat je tegenwoordig de keus hebt, in tegenstelling tot vroeger.   De keus voor opvoeden met vlees wordt nog steeds het meest gemaakt, omdat de meeste ouders ook met vlees zijn opgevoed. De spiraal verandert op die manier niet en dus zullen de meningen over deze kwestie nog wel lang hetzelfde blijven denk ik.  

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #98 Gepost op: 26 juni 2006, 20:53:55 »
Dat de ouders iets wat zij goed vinden wilden overbrengen op hun kinderen is heel begrijpelijk, dat doen wel meer ouders.

;D
Ja, maar rare kwibussen zijn dat toch.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

wendy

« Reactie #99 Gepost op: 10 juli 2006, 15:46:15 »
Ik ben op dit moment zwanger en wil mijn kindje ook vegetarisch opvoeden... dwz ik maak geen vlees bij de maaltijden, en hoop dat er ook genoeg babypotjes zijn zonder vlees.
maar als mn kindje in de toekomst op een feestje is dan ga ik hem niet verbieden een stukje vlees te eten of bij de snackbar een frikandel te bestellen... het blijft dan toch zn eigen keus...