Vegatopia Forum

Opvoeden van kinderen van vegetariërs

Kiwi

Re:Opvoeden van kinderen van vegetariërs
« Reactie #60 Gepost op: 04 juli 2005, 15:58:45 »
Kinderen zullen heel vaak niet beseffen wat ze eten. Een gehaktbal, knakworst, kipnugget of visstick lijkt namelijk in niets meer op het dier wat het eens was. En als ze niet al een vermoeden hebben wat vlees eigenlijk is zullen ze er misschien ook niet zo snel naar vragen.

Online fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #61 Gepost op: 05 juli 2005, 11:09:36 »
ik schijn anders als 3jarige al aan mijn oma gevraagd te hebben wanneer we haar kippen op gingen eten

mijn ouders hebben mij blijkbaar al op heel jonge leeftijd voorgelicht over wat vlees nou eigenlijk is
nu lustte ik ook geen gehaktballen, knakworsten, kipnuggets of vissticks, dus mijn eten zag er een stuk herkenbaarder uit
Supercalifragilisticexpialidocious!

Danielle

« Reactie #62 Gepost op: 06 juli 2005, 13:32:05 »
Het schijnt ook wel voor te komen dat kinderen op heel jonge leeftijd geen vlees meer willen omdat ze gaan beseffen dat het een dier is.
Zoals in de Valess reclame 'Ik wil geen vlees, ik wil geen kip, ik wil geen vis'

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #63 Gepost op: 10 juli 2005, 13:55:42 »
Snap ik trouwens niet aan die reclame: "ik wil geen vlees, ik wil geen kip". Is een kip iets anders dan vlees?
Het is een gevogelte (daarom denken er nog steeds wel eens mensen dat je als vega wél kip eet ??? :O)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #64 Gepost op: 10 juli 2005, 14:00:41 »
Ik wil mijn kinderen als vegetariër (op)voeden.
Mijn vriend eet heel soms nog biologisch vlees, maar zei laatst ook al dat hij misschien over een tijdje ook wel vegetariër wil worden. Dus dat onze kinderen geen vlees op hun bordje krijgen zal zeker dan meer dan logisch zijn.
Bovendien wil ik mijn kinderen niet indoctrineren, maar gewoon duidelijk uitleggen waar eten vandaan komt. Net als dat je verteld dat een appel aan de boom groeit. En andere mensen hebben maar gewoon te respecteren dat het een keus is die je maakt (vanwege bv gezondheid, milieu) en niet omdat het één of andere stomme regel is dat het niet "mag"! >:(

Kiwi

« Reactie #65 Gepost op: 10 juli 2005, 14:01:05 »
Gevogelte is net zo anders dan vlees als vis. Er zit dus wel degelijk verschil tussen, maar het zijn allemaal dode dieren.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #66 Gepost op: 10 juli 2005, 14:01:36 »
Ik heb trouwens nog geen kinderen hoor ;D

Offline Anya

• 737
« Reactie #67 Gepost op: 10 juli 2005, 20:45:37 »
Ik word opeens omringd door vegetariers!!  :D
Mijn kinderen zijn vanaf vandaag vegetarier.
Mijn jongste dochter van 10 meldde dat aan tafel en mijn zoon en mijn oudste dochter volgden haar voorbeeld.

Leuk voor je, Dick!  :)

Je oudste, is dat het mooie blonde meisje dat zich ooit op het forum had aangemeld?

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #68 Gepost op: 13 juli 2005, 22:12:36 »
Ik word opeens omringd door vegetariers!!  :D
Mijn kinderen zijn vanaf vandaag vegetarier.
Mijn jongste dochter van 10 meldde dat aan tafel en mijn zoon en mijn oudste dochter volgden haar voorbeeld.

Leuk voor je, Dick!  :)

Je oudste, is dat het mooie blonde meisje dat zich ooit op het forum had aangemeld?
Sorry, ik lees je bericht nu pas.

Nee, het was Nikki die zich had aangemeld indertijd. Zij heeft donker lang haar. Mijn jongste dochter Kayleigh is blond. Zij staat op de foto in een andere draad, (kan het even niet meer vinden)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Katie

« Reactie #69 Gepost op: 24 augustus 2005, 16:27:53 »
Ik ben trouwens heeeel benieuwd hoe vleeseters aan hun kinderen uitleggen dat het vlees een dier was.

Een dier zoals in de dierentuin, in sesamstraat en de kinderboerderij.
En waarom ze het moeten eten.
En of ze eerlijk zeggen dat dieren ook pijn kunnen lijden.

Mijn ouders (vooral mijn moeder) zijn daar altijd heel erg eerlijk in geweest. Meer nog, als kind heb ik gezien hoe dieren gedood en geslacht worden (wel dieren die op de boerderij van mijn grootvader opgroeiden en dus niet in de bio-industrie). Mijn moeder was van mening dat, als je vlees wilde eten, je ook maar moest weten vanwaar die biefstuk, die hamburger, dat koteletje enz kwam. We kregen ook een uitgebreide uitleg over hoe dieren in de bio-industrie leden. Ik heb dus nooit vlees uit de bio-industrie gegeten.

Ik ben er geen vegetariër door geworden, maar ben wel altijd bewust omgegaan met vlees (en vis) eten (dus niet te vaak en ook altijd biologisch).

« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2005, 16:28:29 door Katie »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #70 Gepost op: 24 augustus 2005, 16:30:31 »
Ik heb dus nooit vlees uit de bio-industrie gegeten.

Houdt dat in dat je buitenshuis vegetarier bent?

Katie

« Reactie #71 Gepost op: 24 augustus 2005, 16:43:31 »
Ik heb dus nooit vlees uit de bio-industrie gegeten.

Houdt dat in dat je buitenshuis vegetarier bent?

Als ik niet zeker weet vanwaar het vlees komt, eet ik het niet. Dus ja, buitenshuis (restaurants ed) eet ik zelden vlees/vis (wel bij vrienden/familie die ook enkel biologisch vlees eten). Vlees eten beperkt zich, voor mij althans, veelal ook tot 1 of soms 2 keer per week.

veke

« Reactie #72 Gepost op: 07 september 2005, 01:13:41 »
Ik eet vegetarisch maar mijn man niet, met als gevolg dat de kinderen er zo een beetje tussenin hangen, ik leg wel elke keer uit waar hun vlees vandaan komt maar leg er ook niet te erg de nadruk op, ik wil dat mijn kinderen die keuze bewust maken en niet omdat ik ze mijn keuze voorlepel.
Het is niet zo simpel om te zeggen wat het beste is, ik denk dat iedereen naar zijn eigen gevoel juist moet handelen.

Offline Nick

• 578
« Reactie #73 Gepost op: 07 november 2005, 17:01:53 »
Maar als jij vlees/vis eten niet juist vindt, hoe leg je dan uit aan je kinderen hoe het komt dat papa het wél doet? Zonder hem de boeman te maken?
(vraagje van mijn nichtje)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

• 578
« Reactie #74 Gepost op: 08 november 2005, 18:53:38 »
Niemand voelt zich geroepen? Misschien staat het hier niet op z'n plaats? Zet ik het ergens anders?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #75 Gepost op: 08 november 2005, 18:56:45 »
De plek lijkt me goed, maar het leek op een vraag aan veke in plaats van een vraag aan iedereen.

Ik weet niet veel van opvoeden, maar het lijkt me dat kinderen ook moeten leren dat mensen verschillend denken over wat juist is en wat niet, en dat pa en ma dus ook wel eens verschillend denken over iets.  

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #76 Gepost op: 08 november 2005, 19:04:48 »
Maar als jij vlees/vis eten niet juist vindt, hoe leg je dan uit aan je kinderen hoe het komt dat papa het wél doet? Zonder hem de boeman te maken?

Eten de kinderen wel of niet vegetarisch?
,,,,فلافل

Offline dorinka

• 741
« Reactie #77 Gepost op: 08 november 2005, 19:05:46 »
probleem met/voor kinderen lijkt me dat ze vaak nog in zwart wit denken. Dit is goed en dat is slecht. Dan is een vegetarische en een vleesetende ouder best lastig te begrijpen, lijkt me.
Zo.

Offline Nick

• 578
« Reactie #78 Gepost op: 08 november 2005, 19:34:05 »

Eten de kinderen wel of niet vegetarisch?

Er zijn nog  geen kinderen!
Het zit zo: mijn nichtje wil haar eventuele toekomstige kinderen vegetarisch opvoeden. Omdat ze het slecht vindt, wreed voor de dieren enz.
 Vraag van haar carnivore liefje: hoe leg je ze dan uit dat ik wél vlees eet. Zonder hem de boeman te maken.
-- Bradley

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #79 Gepost op: 08 november 2005, 22:17:48 »
Vraag van haar carnivore liefje: hoe leg je ze dan uit dat ik wél vlees eet. Zonder hem de boeman te maken.

Nou eh... Hoe verantwoordt-ie het zélf eigenlijk? :devil:
Ik wil vega bananenschuimpjes.