Vegatopia Forum

Opvoeden van kinderen van vegetariërs

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
kinderen van vegetariërs
« Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2002, 23:14:00 »
Quote:
hoe sta je eigenlijk tegenover 't voeren van veganistisch voer aan kids?

Ja nee zeg, dan krijg je van die slappelingen!!

respect

kinderen van vegetariërs
« Reactie #21 Gepost op: 07 augustus 2002, 00:37:00 »
Mijn zoontje van 3.5 jaar heeft nog nooit vlees of vis gegeten. Mijn ex at het laatste half jaar van onze relatie weer vlees en vis en dus zag mijn zoontje opeens vlees op tafel staan. Maar hij wilde hier nooit iets van hebben, vond het er vies uit zien en stinken. Hij eet echter ook nauwelijks vleesvervangers (verkeerde term, ik weet het), wel melkprodukten. Het meest gek is hij echter op broodprodukten en fruit. Veel familie was bezorgd over het vegetarisch opvoeden qua gezondheid. Maar op het consultatiebureau zeiden ze dat ze gemerkt hebben dat de vegetarische kinderen "het beter doen" dan de vleesetende kinderen. En Robin is kerngezond, maar 1 keer ziek geweest en qua lengte en gewicht zit hij aan de bovengrens. Qua spraak en motoriek ontwikkelt hij zich sneller dan gemiddeld. Dit hoeft natuurlijk niets met het vegetarisme te maken te hebben, maar het is wel heerlijk om me wat dat betreft tenminste niet te hoeven gaan verdedigen. Integendeel.
Maar wat de toekomst betreft ga ik niet moeilijk doen; ik geef Robin mijn normen en waarden mee maar als hij besluit dat hij met zijn vriendjes naar de Mac wil voor een vleesburger, dan ga ik dat niet verbieden. Zijn leven, zijn keuze.

skilly

kinderen van vegetariërs
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2002, 13:48:00 »
Ik heb twee kinderen en ben getrouwd met een vleeseter. Dat maakt het lastiger om je kinderen op te voeden als vegetariërs. Mijn man vindt namelijk dat vlees belangrijk is voor een kind terwijl ik van mening ben dat een kind niets tekort komt als veggi. Ik denk wel dat je met veganistisch op moet passen vanwege vitamine B12 (ontwikkeling hersenen). Ik hoop dat mijn goede voorbeeld zal overwinnen en vertel mijn kinderen keer op keer waarom ik geen dieren eet. Mijn zoon van 8 zet zich heel erg af tegen het vegetarisme en eet als reactie extra graag vlees. Mijn dochter van 4 roept heel hard dat ze ook vegetariër wordt maar bijt nog graag in een hamburger. Overigens moet je niet vergeten dat het voor een kind heel vervelend is om een uitzondering te zijn. Dus op kinderfeestjes e.d.? Laat het kind maar z'n gang gaan. Er komt een dag dat ze zelf bewust gaan kiezen.

sam_18000

kinderen van vegetariërs
« Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2002, 21:18:00 »
Hey iedereen,
Ik heb zelf nog geen kinderen ofzo maar het onderwerp vegetarisch opvoeden is me echt ni vreemd. Ikzelf ben vegetariër maar mijn vriend jammer genoeg niet. dit levert tot hiertoe niet echt problemen op. Maar wat als er kinderen zouden komen? Ik zou ze graag vegetarisch opvoeden. Ik denk dat het voor de kinderen zelf ook beter en gezonder is...Mijn vriend daarentegen is van mening dat vegetarisch eten een beslissing is die je voor jezelf moet kunnen nemen en die je dus niet voor iemand anders mag nemen, ook ni voor je kinderen. Je ziet het, da gaat voro problemen zorgen... ik ben er in elk geval nog niet uit...

Riekje

kinderen van vegetariërs
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2002, 14:13:00 »
Ik denk dat je het als ouders wel eens moet zijn over opvoeding anders krijg je geheid problemen. Maar wat het opvoeden van je kind als vegetarier betreft:  ELKE ouder voedt zijn kinderen op volgens zijn/ haar principes. Zelfs iemand die NIKS aan opvoeden doet, draagt toch dingen over. Dus waarom zou je je kind niet vegetarisch op mogen voeden? En hoezo zelf kiezen??? Wij als ouders beslissen toch wat goed is voor onze kinderen? Sinds wanneer doen kinderen dat zelf? Ik zie het juist andersom:  Vanaf dat ze ...zeg, 18 zijn, kunnen ze zelf kiezen wat ze willen en of ze al dan niet ongezond willen eten. Tot die tijd ben ik verantwoordelijk voor wat er op tafel komt, en als dat vegetarisch is , dan eten zij dat dus ook. Ik begrijp niet waarom mensen dat een probleem vinden.

Overigens...ik ben (nog) niet fanatiek vegetarier, maar wel altijd met de relatie gezondheid/voedsel bezig, Ik koop dus bijvoorbeeld ook geen cola , snoep etcetera. Dat vinden sommigen OOK raar. Maar ik wil graag het beste voor mijn kinderen, en geen rotzooi.  Vlees komt dus maar zelden op tafel bij ons.  )

elisa

kinderen van vegetariërs
« Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2002, 12:13:00 »
Ik ben zelf eigenlijk nog een kind (14) en mijn ouders waren geen vegetariërs toen ik er voor koos, toen ik 12 was. Voor mijn ouders was dit geen probleem, zolang ik maar gevarieerd at en al de nodige vitaminen binnenkreeg. Wel verplichten ze mij vis te eten omdat ik eigenlijk nog in mijn volle groei ben en mijn gezondheid ook niet echt stabiel is. Ik heb er al geregeld met hen over gepraat maar tot nu toe blijven ze bij hun standpunt, dat ik best wel begrijp. Van zodra mijn gezondheid iets stabieler is en ik ongeveer gestopt ben met groeien zullen ze het geen probleem meer vinden zeggen ze. Ik kijk er naar uit! Want ik verlang echt naar het zijn van een echte vegetariër, want dat voel ik me echt nog niet, doordat ik nog die kleine lieve visjes eet. Maar ja, afwachten...
XxX Elisa.

respect

kinderen van vegetariërs
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2002, 00:42:00 »
Hee Riekje, eindelijk een ouder die ook geen cola koopt. Mijn zoontje is 3.5 en krijgt nooit prik, ik heb het ook niet in huis voor mezelf. Maar tot mijn verbazing krijgen veel andere kids op de peuterschool cola mee, drinken neefjes en vriendjes dit al en vinden ouders het raar dat ik dit zo lang mogelijk uitstel. Als ik vertel dat prik heel slecht is voor het glazuur van de tanden, helemaal in combinatie met suiker, krijg ik te horen dat "tegenwoordig alles slecht is". Wat een vreselijke dooddoener.

grollie

kinderen van vegetariërs
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2002, 01:56:00 »
Hier nog zo'n ouder. Ik herinner me nog een peuterfeestje. (werd 2!) waar de kindercola al klaar stond. Belachelijk. Ik heb het heel lang tegen kunnen houden. Nu is oudste bijna 10 en komt er heel erg af en toe (verjaardag) een keer cola in huis. Verder niet. (ook geen andere prik afgezien van spa rood waar ik zelf gek op ben).
Ik snap dat ook niet hoor.
Groetjes, Grollie

Amulya

kinderen van vegetariërs
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2002, 17:15:00 »
Vroeger toen ik klein was kreeg je nooit snoep, in ieder geval tot ik 6 was heb ik nooit cola, snoep e.d. gehad. Nu zie je kinderen van 2 met snoepjes, ijsjes, echt ongezond!

meisje

kinderen van vegetariërs
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2002, 02:28:00 »
Hoi,

ik ben zelf niet vegetarier, mijn vriendje wel, maar eet zoals meer vleeseters die hier rondzwerven wel vaak vegetarisch. Ik heb het wel eens met mijn vriendje gehad over het hypothetische geval dat we kinderen zouden krijgen (nog zeer hypothetisch!). We zijn nog in discussie, maar het voorlopige compromis zou zijn dat kind wel vlees mag meeten als mamma vlees voor zichzelf zou maken, maar dat er geen verplichting voor vlees of vegetarisch zou komen.  Wel zou het vlees wat op tafel zu komen biologisch moeten zijn.

Geert

kinderen van vegetariërs
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2002, 14:14:00 »
Je mag de druk van buitenaf toch niet onderschatten. Reclame, buren, kennissen ...
Het lijkt normaal om vlees en gezoete frisdranken te geven aan kleine kinderen.
Dat is de norm in onze Westerse maatschappij.
Ik heb een zoontje van 16 maanden en bijna wekelijks moet ik mij verdedigen waarom hij geen vlees of cola krijgt, terwijl hij kerngezond is

Amulya

kinderen van vegetariërs
« Reactie #31 Gepost op: 14 september 2002, 01:48:00 »
Hoi Elisa,

ik heb goed nieuws voor je; je ouders hoeven echt niet bang te zijn dat je niet groeit zonder vis. mijn man heeft nooit vlees, vis of eieren gegeten en hij is ook normaal opgegroeid. Waar hij vandaan komt (india) is iedereen vegetarisch en de kinderen zijn heel gezond. En ook in nederland zijn genoeg mensen die zo opgegroeid zijn. Je blijft er echt niet klein van. er zijn zelf studies die aantonen dat vegetariers gezonder zijn (en veganisten nog iets meer). Misschien dat dat je ouders overtuigt.

Groetjes,
Amulya

Richard

kinderen van vegetariërs
« Reactie #32 Gepost op: 17 september 2002, 12:37:00 »
Mijn vriendin en ik weten zeker dat we kinderen willen, en als deze wens ooit werkelijkheid kan worden dan zullen we ze zeker veganistisch op voeden.

Maar op de 1e plaats moet de gezondheid van een kind staan, dus als je besluit om te proberen om jouw normen aan je kinderen mee te geven dan wel op een zo gezond mogelijke manier, dat houd in veel lezen, en opletten op de voeding.

Ik ben van mening dat je je kind nooit mag dwingen om dierlijke produkten te verafschuwen, echter uitleggen waarom iets naar jouw idee slecht is lijkt me essentieel.
Als je zelf op zo veel mogelijk vlakken consequent probeerd te zijn dan zal dit overtuigender zijn dan wanneer je zelf het boegbeeld van tegenstrijdigheden bent.

Respect voor alles dat respect verdient, dus ook voor mensen met andere ideeen dan jijzelf staat voorop, zolang deze ideeen vreedzaam zijn.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
kinderen van vegetariërs
« Reactie #33 Gepost op: 19 september 2002, 14:29:00 »
>Amulya, heb je mijn priveetje gehad?<

De info die ik erover ken zegt mij dat het geen probleem is je kinderen vegetarisch op te voeden. Veganisme moet aangevuld worden met een vitaminebeertje, maar daarmee zet je kind wel heel erg in een isolement. Zelf weten; ik vind vegetarisme al een grote stap.

De discussie lijkt hier meer te gaan over "Mag ik mijn kids vegetarisch opvoeden?" dan over "Moet ik mijn kids vega laten leven?". Is dat niet ook al een teken van druk van buitenaf? Natuurlijk geef je je kinderen de opvoeding die JIJ wil.
Als ze later vlees willen eten/proberen kun je altijd nog zien. Vergelijk het met blowen. Hordes mensen in Nederland roken de ganja, maar dat betekent nog niet dat jou kind op de een of andere manier in zijn rechten geschonden wordt als je hem dat onthoudt.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Richard

kinderen van vegetariërs
« Reactie #34 Gepost op: 19 september 2002, 15:54:00 »
Quote:

Op 2002-09-19 14:29, schreef bart:
Veganisme moet aangevuld worden met een vitaminebeertje, maar daarmee zet je kind wel heel erg in een isolement. Zelf weten; ik vind vegetarisme al een grote stap.

Isolement?
Er is meer in het leven dan alleen maar eten, vooral in het leven van een kind lijkt me.
Als het eventuele nemen van 1 pilletje per dag een probleem is, dan mag zo'n kind blij zijn dat hij/zij geen astma of suikerziekte zou hebben.

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
kinderen van vegetariërs
« Reactie #35 Gepost op: 19 september 2002, 16:04:00 »
kinderen komen makkelijk in een isolement als ze (teveel) afwijken van de anderen, als je altijd op feestjes iets apparts moet eten " omdat jij geen vlees mag" moet je sterk in je schoentjes staan, en mi zijn dat niet zo heel erg veel opgroeiende kinderen.
Zo.

Richard

kinderen van vegetariërs
« Reactie #36 Gepost op: 19 september 2002, 16:09:00 »
Sterk in je schoenen staan is op alle vlakken handig in de wereld.
Tot het kind zelf in staat is om te kiezen wat zij/hij het beste vind zal je dat als ouder moeten doen.
Ik vind het onnodig om een kind vlees/zuivel te geven "omdat ze dat op feestjes ook angeboden zullen krijgen".

En wellicht staan weinig kinder tegenwoordig sterk in hun nikies juist omdat ze geen eigen mening hebben.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Richard op 2002-09-19 16:11 ]

overanalizing

kinderen van vegetariërs
« Reactie #37 Gepost op: 19 september 2002, 20:29:00 »
Uiteindelijk zijn alle kinderen een beetje anders.
De een is Marrokaan, de ander heeft gescheiden ouders...
Het lijkt mij juist dat een kind met een veg*sche opvoeding iets weerbaarder is, maar dat kan ook maar een dwaze gedachte zijn.

Offline Nick

• 578
kinderen van vegetariërs
« Reactie #38 Gepost op: 26 september 2002, 09:06:00 »
Gargasok?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

gorki

kinderen van vegetariërs
« Reactie #39 Gepost op: 28 september 2002, 20:12:00 »
Tja, deze discussie lijkt me al eens eerder te zijn gevoerd op vegatopia. Het lijkt met logisch dat als beide ouders vega zijn, zxe hun kinderen ook zo opvoeden (ikzelf heb nog nooit vlees of vis gegeten, ben een derde generatievegetariër). Mijn man is een rasechte vleeseter, dus als wij kinderen krijgen lijkt het me niet meer dan normaal dat het kind ook vlees zal proberen. ik zal daar zeker niet tegen zijn, ik heb het als kind bijzonder moeilijk gevonden om altijd uit te moeten leggen waarom ik geen vleeshapje nam. mocht mijn kind geen vlees willen, ook prima. Het lijkt me alleen dat je een kind geen echte keus geeft als je het vleesloos opvoedt. Ik heb zo met de paplepel ingegoten gekregen dat vlees en vis geen eten is, dat ik het zelfs nooit heb durven proeven. ik maak inmiddels wel al 13 jaar vlees en vis klaar voor mijn man, maar altijd in aparte pannen en zo. als mijn man kookt zal hij ook altijd twee pannen en twee sets kookgerei gebruiken. ik denk dat mijn boodschap aan "gemengde ouderparen" is: geef je kind de keuze en laat hem/haar ook kennis maken met vlees of vis, maar dwing niets af.
vegaparen zouden zich niet af moeten vragen of hun kind ook vega opgevoed moet worden, gewoon doen. vleeseters denken er toch ook niet over hun kind eventueel vegetarisch op te voeden.
Sta gewoon achter je keuze en laat je door niemand gek maken!!