Tja, deze discussie lijkt me al eens eerder te zijn gevoerd op vegatopia. Het lijkt met logisch dat als beide ouders vega zijn, zxe hun kinderen ook zo opvoeden (ikzelf heb nog nooit vlees of vis gegeten, ben een derde generatievegetariër). Mijn man is een rasechte vleeseter, dus als wij kinderen krijgen lijkt het me niet meer dan normaal dat het kind ook vlees zal proberen. ik zal daar zeker niet tegen zijn, ik heb het als kind bijzonder moeilijk gevonden om altijd uit te moeten leggen waarom ik geen vleeshapje nam. mocht mijn kind geen vlees willen, ook prima. Het lijkt me alleen dat je een kind geen echte keus geeft als je het vleesloos opvoedt. Ik heb zo met de paplepel ingegoten gekregen dat vlees en vis geen eten is, dat ik het zelfs nooit heb durven proeven. ik maak inmiddels wel al 13 jaar vlees en vis klaar voor mijn man, maar altijd in aparte pannen en zo. als mijn man kookt zal hij ook altijd twee pannen en twee sets kookgerei gebruiken. ik denk dat mijn boodschap aan "gemengde ouderparen" is: geef je kind de keuze en laat hem/haar ook kennis maken met vlees of vis, maar dwing niets af.
vegaparen zouden zich niet af moeten vragen of hun kind ook vega opgevoed moet worden, gewoon doen. vleeseters denken er toch ook niet over hun kind eventueel vegetarisch op te voeden.
Sta gewoon achter je keuze en laat je door niemand gek maken!!