Vegatopia Forum

Opvoeden van kinderen van vegetariërs

Amulya

Opvoeden van kinderen van vegetariërs
« Gepost op: 16 juli 2002, 18:26:00 »
Nou, ben ik ergens heel benieuwd naar. Er zijn hier vast wel een aantal mensen die kinderen hebben en mijn vraag kunnen beantwoorden.

Voeden jullie je kinderen strikt vegetarisch op of mogen ze zelf weten of ze vlees eten? En wat doe je als je vegetarische kind opeens zonodig een hamburger wil?

Ik ben heel benieuwd!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2003, 14:18:25 door Sander »

noesj

kinderen van vegetariërs
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2002, 09:39:00 »
Tja, waar trek je de leeftijdsgrens waarop die kinderen zelf zouden mogen kiezen? Ga je twee potjes babyvoeding (vega en niet-vega) kopen en kijken wat de baby zelf kiest?

Ik ben blij dat mijn ouders mij vegetarisch hebben opgevoed en dat ik toch zo min of meer (je weet tenslotte nooit in hoeverre mijn ouders me hebben geïndoctrineerd ) op een gegeven moment riep: 'Ik eet geen vlees omdat ik dat zielig voor de beestjes vind!'
Daarna ook nooit de behoefte gehad om vlees te eten.
Mocht ik ooit kinderen willen, zou ik het als een falen in mijn (vegetarische) opvoeding zien als het kind plots zou vragen om een hamburger.

Is dat indoctrineren? Ik denk dat je een kind van jongs af aan een principe bijleert, net als dat een ander mens doden fout is.

ellen

kinderen van vegetariërs
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2002, 11:04:00 »
Toevallig heb ik het hier gister met een vriend van mij over gehad. Hij vroeg me wat ik zou doen als ik kinderen had.

erg hypothetisch natuurlijk (de kinderwens is nog niet zo groot, laat staan concreet ), maar ik heb er wel eens over nagedacht.

Ik zou die spruiten van mijn geen vlees geven, denk ik. Om praktische en principiele redenen. Als ze graag vlees willen eten, zou ik dit niet als falen zien. Ik kan het me best voorstellen dat je dat een keer wil doen.

Verder zou ik mijn hypothetische kinderen vooral bewust willen maken wat ze eten en leren genieten van goed eten.

Offline Jacqueline

• 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
kinderen van vegetariërs
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2002, 14:04:00 »
Mijn kinderen eten thuis volledig vegetarisch. Als ze ergens anders zijn mogen ze het zelf weten.

Amulya

kinderen van vegetariërs
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2002, 19:15:00 »
"Mocht ik ooit kinderen willen, zou ik het als een falen in mijn (vegetarische) opvoeding zien als het kind plots zou vragen om een hamburger."

dat zie ik dus ook zo. maar mijn man is bijvoorbeeld ook vegetarisch opgevoed en heeft eens een keer vlees en vis geproefd, om te weten hoe dat smaakt. Nou hij ging over z'n nek

noesj

kinderen van vegetariërs
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2002, 11:05:00 »
Quote:

Mocht ik ooit kinderen willen, zou ik het als een falen in mijn (vegetarische) opvoeding zien als het kind plots zou vragen om een hamburger.

Ik wil dit nog iets meer toelichten. Voor mij staat het doden van een dier gelijk aan het doden van een mens (ook al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik voor muggen die mij een nacht hebben wakker gehouden een uitzondering maak ).
Het punt is dat dit principe zo diep zit dat ik nooit uit nieusgierigheid (en geloof me, ik ben héél nieuwsgierig) iets van vlees zou willen eten en ik hoop dat ik dit principe ook zo kan overbrengen aan eventuele kinderen.

annika

kinderen van vegetariërs
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2002, 20:22:00 »
Ik heb mijn dochter zo jong mogelijk uitgelegd waarom je geen mensen of dieren voor je plezier/genot mag doden..heb er geen enkele moeilijkheid mee gehad, ze begreep het gewoon, zou zelf ook niet gedood of opgegeten willen worden...! Zo'n beetje het oude principe : wat je niet wilt dat jou geschiedt enz. (ook als die ander een ander lijf heeft dan dat waar jij in zit)Als je het zo uitlegd dat iemand zich er mee kan identificeren (wat als het om MIJ ging) kunnen veel kinderen zich voorstellen dat je vegetariër bent en proberen vlees te eten is dan net zo raar als proberen mens te eten of geweld uit te proberen, denk ik..Voor mij is het zo wezensvreemd dat ik denk dat ik het erg moeilijk zou vinden als mijn kind buiten de deur wel vlees zou eten..zou ik denk ik net zo min accepteren als geweld buiten de deur beoefenen enz..Ik ken ook vegetariërs die partners hebben die vlees eten..vind ik voor mij ook vreemd...zou ik nooit kunnen...mede daarom ben ik vrijgezel gebleven..!!

vegandhi

kinderen van vegetariërs
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2002, 11:51:00 »
Als ik jonge kinderen zou hebben is het thuis gewoon eten wat er wordt aangeschaft/klaargemaakt, dat zou ook zo zijn als ik geen veganist was. Als een kind wat ouder is en zelf een standpunt probeert te verdedigen, zal ik nog steeds niet zo snel overstag gaan in dit opzicht denk ik. Ik zou ze echter niet gaan verbieden dingen te eten in de kantine op school of bij vriendjes, ze moeten toch zelf leren die keuzes te maken. Tuurlijk zou ik wel proberen duidelijk te maken waarom ik zelf bepaalde (ethische) keuzes heb gemaakt, maar dat wil iedere ouder overbrengen lijkt me. Ik denk dat kinderen vaak geen behoefte hebben aan vlees als ze daar niet mee zijn opgegroeid (zoals ikzelf). Ik heb ook meer dan eens een ouder gezien die een jong kind vlees probeert te laten eten die daar eigenlijk geen zin in heeft. Wat lastiger is, is het eten bij vriendjes en het hangen in snackbars na schooltijd etc. Dat heb je toch niet in de hand dus is dat een mooi begin om iemand zelf verantwoordelijkheid te laten nemen en voor zichzelf op te komen. Anders is het volgens mij alleen maar waarschijnlijker dat ze er alsnog mee ophouden zodra ze op zichzelf gaan.

noesj

kinderen van vegetariërs
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2002, 11:55:00 »
Quote:

Op 2002-07-23 11:51, schreef vegandhi:
Wat lastiger is, is het eten bij vriendjes

Argh, vroeger op verjaardagspartijtjes kregen de andere kinderen een knakworstje en ik (omdat ik dat niet 'mocht') een eitje...

jasmiril

kinderen van vegetariërs
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2002, 21:03:00 »
Is het niet zo dat kinderen meer gevaar lopen als ze bepaalde voedingsstoffen missen? Is het niet de engelse ziekte waarbij een vegetarisch kind ziek word? ik vind het een heel moeilijk geval vooral omdat mijn vriend geen vlees een en bovendien zijn zijn vegetarische neefje en nichtje vegetariers en lopen erbij als slappe vaatdoekjes.
Gelukkig is het bij mij nog niet zover en waarschijnlijk is er over een paar jaar fantastisch vegetarisch babyvoeding op de markt!!

grollie

kinderen van vegetariërs
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2002, 22:33:00 »
Engelse ziekte is bij gebrek aan vit. D. Dat wordt tegenwoordig standaard aan kinderen gegeven in de vorm van druppeltjes of tabletjes. Maar ze hebben de dosering al aangepast hoor. Het blijkt dat ze zelf toch al snel voldoende aanmaken.
En er zijn al een hoop vleesloze potjes babyvoeding op de markt. Biologisch verantwoord. (Mia Vita, voorheen zonnatura)
Er is ook babyvoeding op basis van geitenmelk. (Maar ja, da's ook niet vegan he.) Gewoon minimaal 2 jaar borstvoeding geven. Schijnt ook fantastisch preventief tegen borstkanker.

[ Dit Bericht is bewerkt door: grollie op 2002-07-23 22:36 ]

noesj

kinderen van vegetariërs
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2002, 09:21:00 »
Tot TWEE JAAR?!?!?
Dan heeft het kind al tandjes en wie eens in z'n vinger is gebeten door zo'n klein hummeltje weet hoe SCHERP die tandjes zijn. WAHHH!

overanalizing

kinderen van vegetariërs
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2002, 11:24:00 »
Quote:

Op 2002-07-23 21:03, schreef jasmiril:
Is het niet zo dat kinderen meer gevaar lopen als ze bepaalde voedingsstoffen missen? Is het niet de engelse ziekte waarbij een vegetarisch kind ziek word? ik vind het een heel moeilijk geval vooral omdat mijn vriend geen vlees een en bovendien zijn zijn vegetarische neefje en nichtje vegetariers en lopen erbij als slappe vaatdoekjes.
Gelukkig is het bij mij nog niet zover en waarschijnlijk is er over een paar jaar fantastisch vegetarisch babyvoeding op de markt!!

Als je je kinderen veganistisch wil opvoeden, moet je goed opletten. Maar je kinderen vegetarisch opvoeden zou toch geen problemen mogen opleveren. Gewoon niet teveel op soja vertrouwen maar veel VERSE groenten eten, noten in het eten verwerken en voor goede combinaties zorgen (vb peulvruchten+graan).
Het verbaast me niets dat het de Engelse ziekte heet, hun eetcultuur trekt op niets !

ellen

kinderen van vegetariërs
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2002, 11:29:00 »
Uit mijn hoofd:

Door de zon maakt ons lichaam vitamine D aan. Engelse ziekte (rachitis) heet Engelse ziekte omdat die arme kindjes in het industriele Engeland in de vieze steden nauwelijks de zon zagen.

Dus...

Kocho

kinderen van vegetariërs
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2002, 22:17:00 »
Veghandi raakt de kern. Opvoeding is het meest effectief als je 'voorleeft', een voorbeeld bent. Dan wordt datgene wat je ermee wilt bereiken het best geïnternaliseerd. Je hebt voor vanzelfsprekende, autonome informatieverwerking onbeperkte (geheugen)capaciteit en een beperkte voor centrale bewuste verwerking. Incidentele opvoeding wordt aldus makkelijker geaccepteerd dan intentionele.

Amulya

kinderen van vegetariërs
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2002, 22:43:00 »
2 jaar borstvoeding!?!? lijkt me niet gezond (voor moeder en kind).
Waarom trouwens niet gewoon zelf baby voeding maken?

grollie

kinderen van vegetariërs
« Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2002, 23:19:00 »
Dat van die 2 jaar bv is niet mijn idee. Stond laatst in de krant. Dat als alle moeders 2 jaar bv zouden geven het aantal gevallen van borstkanker met de helft zou afnemen. Maar er wordt sowieso aangeraden om je kindje minimaal 1 jaar zelf te voeden. (voorheen was het advies minimaal 6 maanden) Met bijvoeding niet eerder dan met 6 maanden beginnen.
En wat bedoel je met babyvoeding zelf maken? Bedoel je dan de fruit/groente prutjes? Of bedoel je de flesvoeding?Dat laatste zou ik je niet aanraden (zit echt te weinig in aan voedingsstoffen), maar fruit en groenteprutjes heb ik altijd zelf gemaakt. In hele grote hoeveelheden en dan in kleine porties invriezen. Bijv. in een ijsblokjesbakje. Als het bevroren is overdoen in diepvrieszakje.
En inderdaad zelf het voorbeeld geven. (bij oudere kids) Als jij je bord niet leeg eet kun je moeilijk verwachten dat zij het wel doen. En als jij geen groente eet etc. Zo ook met evt. vegetarisch eten.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
kinderen van vegetariërs
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2002, 12:03:00 »
Ik heb weleens met iemand een gesprek erover gehad die vond dat ik mijn kinderen (die ik dus niet heb he) iets zou ontzeggen door ze vegetarisch op te voeden.
Het lijkt me nog steeds een beetje een taboe ofzo.
Vegetarisme valt onder m'n waarden en normenstelsel. Je geeft ze toch ook andere waarden en normen mee? Dus waarom deze niet?

Offline pip

• 169
kinderen van vegetariërs
« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2002, 14:44:00 »
hoe sta je eigenlijk tegenover 't voeren van veganistisch voer aan kids?
blaat

Amulya

kinderen van vegetariërs
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2002, 15:50:00 »
Nou ik bedoelde dus inderdaat de fruit en groentehapjes.
Dat kinderen iets ontzegd wordt is natuurlijk onzin, mijn man heeft nooit vlees gegeten en daar ook geen behoefte naar gehad. Hij is in een omgeving opgegroeid waar niemand vlees at, en die anderhalve persoon die dat wel deed werd als idioot gezien, dus het kan ook andersom!